Πρόληψη και θεραπεία

4+1 λόγοι για να αγαπήσεις το Cranberry

Από αρχαιοτάτων χρόνων γνωρίζουμε τα ευεργετικά οφέλη του cranberry ή όπως λέγεται στα ελληνικά του “Βακκίνιου του οξύκοκκου”. Σήμερα χρησιμοποιείται ευρέως και μπορεί ο καθένας να το βρει οπουδήποτε από το σούπερ μάρκετ, το κατάστημα με βιολογικά είδη, τη λαϊκή, μέχρι το χώρο του φαρμακείου. Έχει κερδίσει έδαφος στην καθημερινή διατροφή ως superfood για την καλύτερη λειτουργία τόσο του σώματος όσο και του πνεύματος. 

Πώς μπορεί το cranberry να γίνει κομμάτι της καθημερινότητάς μας;

Οι επιλογές είναι πολλές: φρέσκο, κατεψυγμένο, ολόκληρο, σε κομμάτια. Μπορούμε να το φάμε σκέτο ή αναμιγμένο με γιαούρτι, με άλλα φρούτα, μαζί με ξηρούς καρπούς, ακόμα και συνοδευτικό σε κρέας. Το cranberry έχει ωραία γεύση, ελαφρώς όξινη και το χαρακτηριστικό χρώμα και άρωμα το κάνει ιδιαίτερα αγαπητό στους καταναλωτές. 

Περιέχει υψηλά ποσοστά φυτικών ινών, βιταμινών (ειδικά βιταμίνης C ), ιχνοστοιχείων (ιδιαίτερα πλούσιο σε μαγγάνιο) και αντιοξειδωτικών, χάρη στις ανθοκυανίνες. 

Γιατί, λοιπόν, πρέπει να αγαπήσεις το cranberry; 

Ιδού η απάντηση!

1. Προστατεύει από την εμφάνιση ουρολοιμώξεων

Το cranberry είναι ωφέλιμο ενάντια σε κάποια βακτήρια όπως είναι η E.coli που είναι από τα βασικότερα αίτια ουρολοιμώξεων μιας και περιέχει προανθοκυανίνες (PAC). Οι PAC είναι πολυσακχαρίτες που μειώνουν ή και σταματάνε τη βακτηριακή δράση στο ουροποιητικό σύστημα. Πιο συγκεκριμένα λειτουργούν ανασταλτικά στο αντιγόνο Η της E.coli που έχει την ικανότητα να προσκολλάται στα τοιχώματα της ουροδόχου κύστης και είναι σχεδόν αδύνατο να εξαλειφθεί με τα ούρα. Στο χώρο του φαρμακείου είναι πλέον απαραίτητη η συγχορήγηση αντιβιώσεων και cranberry ή ακόμα καλύτερα, προβιοτικών σκευασμάτων που περιέχουν και cranberry. 

2. Προλαμβάνει καρδιαγγειακά νοσήματα

Το cranberry όπως προαναφέρθηκε, είναι επίσης πλούσιο σε αντιοξειδωτικά, ειδικά σε φλαβονοειδή. Έρευνες δείχνουν ότι τα φρούτα αυτά συμβάλλουν στη μείωση της LDL χοληστερίνης (γνωστή και ως η “κακή” χοληστερίνη) και αύξηση της HDL (αντίστοιχα η “καλή”). Επίσης, φαίνεται να βοηθάει η χρήση του σε ασθενείς με διαβήτη καθότι επηρεάζει το μεταβολικό σύνδρομο μέσω της διατήρησης της ομοιόστασης της γλυκόζης. 

3. Έχει προστατευτικές ιδιότητες για τον εγκέφαλο

Τα βιοενεργά συστατικά του cranberry προστατεύει τους ανθρώπους, ιδιαίτερα μεγαλύτερης ηλικίας από νευροεκφυλιστικές παθήσεις. Είναι σημαντικό να ενταχθούν στη διατροφή όλων εκείνων που έχουν προδιάθεση για τέτοιου είδους παθήσεις όπως είναι το Alzheimer, Pakinson κλπ. Όσον αφορά το Alzheimer συγκεκριμένα, τα αντιοξειδωτικά που περιέχει το cranberry βοηθούν την ενίσχυση της μνήμης και της γνωστικής λειτουργίας. Επίσης τα αντιοξειδωτικά έχουν ως βασική λειτουργία την προστασία του οργανισμού από το οξειδωτικό στρες, μειώνοντας την παραγωγή ελεύθερων ριζών. Γενικά, οι ελεύθερες ρίζες προκαλούν πολλαπλές φλεγμονές στον οργανισμό, οπότε και οι παρουσία τους στον εγκέφαλο ενισχύουν την πιθανότητα εμφάνισης ασθενειών. Επίσης, άλλο ένα θετικό είναι η ικανότητα του στην αύξηση των κυττάρων του εγκεφάλου, μιας και δρα στον υποθάλαμο που είναι το μόνο σημείο του εγκεφάλου που μπορεί να αντικαταστήσει τους νευρώνες που πεθαίνουν. 

4. Δρα ενάντια στη δημιουργία οδοντικής πλάκας και τερηδόνας

Είναι γνωστό το γεγονός ότι τα αντιοξειδωτικά έχουν δράση και ενάντια στη δημιουργία πλάκας και ανάπτυξης τερηδόνας μέσω της μείωσης των οξέων του στόματος και της δημιουργίας ενός film που προστατεύει τον οργανισμό από το βακτήριο Streptococcus mutants. Επίσης, αναστέλλουν την ανάπτυξη του βακτηρίου Fusobacterium nucleatum, υπεύθυνο για την περιοδοντίτιδα, δηλαδή μία λοίμωξη των ούλων ιδιαίτερα σοβαρή .

5. Έχει αντικαρκινικές ιδιότητες

Όσο περάνανε τα χρόνια όλο και περισσότερο οι επιστήμονες στρέφονται στην αναζήτηση περισσότερων πληροφοριών για τη συμβολή τροφών στην καταπολέμηση και πρόληψη των διαφόρων ειδών καρκίνου. Οι PAC φαίνεται να έχουν μεγάλο ρόλο ως αντικαρκινικοί παράγοντες μιας και επιδρούν στη δράση των εξαρτω-κυκλινών κινασών, μεταλλοπρωτεϊνών, ελέγχουν το μηχανισμό της απόπτωσης . Οι μηχανισμοί είναι πολλοί και συνεχώς ανακαλύπτονται και άλλοι, η συμβολή, λοιπόν, του cranberry είναι ιδιαίτερα σημαντική. 

 

Μην αργείς, βάλτο στη ζωή σου και καλυτέρευσε την ποιότητά της! 

+ 7 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

A Review of the Properties of Anthocyanins and Their Influence on Factors Affecting Cardiometabolic and Cognitive Health https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8399873/

Effects of cranberry juice consumption on vascular function in patients with coronary artery disease1,2,3 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3076649/

Aplicaciones fitoterapéuticas del arándano rojo. Prevención de las infecciones del tracto urinario https://www.elsevier.es/es-revista-offarm-4-articulo-aplicaciones-fitoterapeuticas-del-arandano-rojo--13127385

https://www.lavanguardia.com/vivo/nutricion/20170913/43956680968/beneficios-arandanos-cerebro-salud.html https://www.lavanguardia.com/vivo/nutricion/20170913/43956680968/beneficios-arandanos-cerebro-salud.html

Cranberry https://www.mskcc.org/cancer-care/integrative-medicine/herbs/cranberry

Τι είναι οι ανθοκυανίνες και σε τι ωφελούν https://www.itrofi.gr/ygeia/vitamines/article/557/ti-einai-oi-anthokyanines-kai-se-ti-ofeloyn

Cysticlean® a highly pac standardized content in the prevention of recurrent urinary tract infections: an observational, prospective cohort study https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23738867/