Τι αισθάνεσαι;

Ψυχική υγεία

4 ενδείξεις ότι διαχειρίζεστε την απώλεια λανθασμένα

Ο κάθε άνθρωπος θρηνεί με τον δικό του τρόπο. Η απώλεια ενός αγαπημένου προσώπου είναι φυσιολογικό μέρος της ζωής, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι είναι εύκολο να αντιμετωπιστεί. Πολλοί άνθρωποι καταφέρνουν να ξεπεράσουν την απώλεια και συνεχίζουν τη ζωή τους με υγιή και παραγωγικό τρόπο, ωστόσο, υπάρχει και μια μερίδα ανθρώπων που αδυνατεί να αντιμετωπίσει την θλίψη και να την ξεπεράσει.

Πώς θα καταλάβετε ότι κάποιος διαχειρίζεται την θλίψη του με λάθος τρόπο;

Μπορεί να είναι δύσκολο να αντιληφθείτε ότι κάποιος διαχειρίζεται την θλίψη του με λάθος τρόπο, καθώς ο κάθε άνθρωπος είναι διαφορετικός, επομένως θρηνεί και με διαφορετικό τρόπο και χρειάζεται τον δικό του χρόνο για να ξεπεράσει μια απώλεια. Είναι πολύ σημαντικό να θυμάστε πως ο τρόπος με τον οποίο διαχειρίζεται κάποιος την θλίψη του, δεν είναι λανθασμένος απλά και μόνο επειδή διαφέρει από τον δικό σας.

Σύμφωνα με την Fredda Wasserman, διευθύντρια στο Κέντρο κατ’ οίκον υποστήριξης ατόμων που πάσχουν από θλίψη, μετά από ένα θάνατο, οι άνθρωποι αντιδρούν με ένα ευρύ φάσμα πράγματων που θεωρούσαν φυσιολογικά, ωστόσο, δεν υπάρχει κάποια συνταγή αντιμετώπισης, οπότε δεν μπορούν να προβλεφθούν οι αντιδράσεις αυτές και το πότε θα ξεπεραστούν. Τονίζει μάλιστα, πως εκείνο που είναι το πιο σημαντικό, είναι η συνειδητοποίηση του θανάτου. Μετά από αυτό,  θα αρχίσουν να ξεπροβάλλουν πολλά έντονα συναισθήματα, όπως άρνηση, οργή, κατάθλιψη και αποδοχή. Αυτά τα συναισθήματα μπορούν να εμφανιστούν οποιαδήποτε στιγμή, με οποιαδήποτε σειρά, μέχρι τελικά το άτομο να αρχίσει να ανακάμπτει ουσιαστικά.

Δώστε λοιπόν χρόνο στους ανθρώπους να διαχειριστούν με τον δικό τους τρόπο την θλίψη τους, καθώς όλες αυτές οι αντιδράσεις είναι πέρα για πέρα φυσιολογικές. Εκείνο που θα πρέπει να σας προβληματίσει είναι εάν αυτές οι αντιδράσεις διαρκέσουν πολλά χρόνια και συνοδεύονται από τις αρνητικές συμπεριφορές που θα δούμε πιο κάτω.

Ποια σημάδια δείχνουν πως οι τρόποι διαχείρισης της απώλειας είναι λανθασμένοι;

Ορισμένοι τρόποι αντιμετώπισης της απώλειας είναι στην πραγματικότητα καταστροφικοί για την υγεία, τόσο τη σωματική όσο και την ψυχική. Εάν παρατηρήσετε ότι ένας φίλος σας ή κάποιο μέλος της οικογένειας σας, εκδηλώνει τις ακόλουθες συμπεριφορές, τότε είναι ξεκάθαρο ότι χρειάζεται περεταίρω υποστήριξη για να διαχειριστεί την απώλεια.

1. Συνεχής άρνηση της απώλειας

Η άρνηση είναι ένα φυσιολογικό στάδιο της θλίψης, αλλά είναι συνήθως βραχύβια, καθώς είναι ένας τρόπος καθυστέρησης των εντόνων συναισθημάτων που συνοδεύουν την απώλεια. Υπογραμμίζεται, ότι η άρνηση δεν υποδηλώνει απαραίτητα ότι ο θάνατος δεν γίνεται αντιληπτός, αλλά τις πιο πολλές φορές σημαίνει ότι το άτομο είναι σε κατάσταση σοκ και έχει απενεργοποιήσει τα συναισθήματα του. Παρόλο που αυτό το στάδιο είναι φυσιολογικό, το να συνεχίσει κάποιος την ζωή του σε άρνηση θα τον αποτρέψει από ουσιαστικές συναναστροφές με άλλους ανθρώπους και κατά συνέπεια δεν θα έχει μια υγιή και παραγωγική ζωή.

2. Ναρκωτικά και αλκοόλ

Τα ναρκωτικά και το αλκοόλ είναι ένας τρόπος για να καθυστερήσει κάποιος τα έντονα συναισθήματα της θλίψης και παρόλο που φαντάζει ως η πλέον ιδανική βραχυπρόθεσμη λύση, το μόνο που κάνει είναι να καθυστερεί την αναπόφευκτη διαδικασία της θλίψης και να αυξάνει τον κίνδυνο εθισμού, θανάτου από υπερβολική δόση, καρδιακών προβλημάτων και καρκίνου.

3. Κοινωνική απομόνωση

Πολλοί άνθρωποι από τη φύση τους απομονώνονται όταν αντιμετωπίζουν κάποιο πρόβλημα, πόσο μάλλον μια απώλεια. Ωστόσο, η επιλογή αυτή, συνήθως επιδεινώσει την θλίψη, αυξάνοντας τα συναισθήματα της μοναξιάς και της απώλειας. Αντίθετα, η επικοινωνία με τα αγαπημένα σας πρόσωπα, θα σας βοηθήσει να ξεπεράσετε ομαλότερα την απώλεια, καθώς θα σας υπενθυμίζει ανελλιπώς ότι γύρω σας υπάρχουν ακόμη πολλοί σημαντικοί άνθρωποι που σας νοιάζονται και σας αγαπούν.

4. Συνεχής ενασχόληση με την απώλεια

Η φυσιολογική θλίψη, συνεπάγεται την ενσωμάτωση της απώλειας στη ζωή μας, σύμφωνα με τον ψυχολόγο Sherry Cormier. Ωστόσο, όπως εξηγεί, οι άνθρωποι που παραμένουν κολλημένοι στην θλίψη τους και συνεχώς  λαχταρούν αυτό που έχασαν, δεν μπορούν να βρουν τρόπους να ενσωματώσουν την απώλεια στη ζωής τους και τελικά οδηγούνται στην  κατάθλιψη.

+ 3 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Is There a “Wrong” Way to Cope with Loss? 4 Warning Signs to Look For https://www.healthination.com/health/unhealthy-coping-with-loss-signs

Isolating Yourself Can Make the Holiday Blues Worse—Here’s Why https://www.healthination.com/health/holiday-depression-avoid-isolation

3 Things to Make Your First Therapy Session Less Intimidating https://www.healthination.com/health/what-to-expect-therapy