Τι αισθάνεσαι;

Υγεία Νεφρών και ουροποιητικού συστήματος

4 «μυστικά» tips για να ελέγξεις την ακράτεια ούρων

Η ακράτεια ούρων μπορεί να επηρεάσει την ποιότητα ζωής ενός ατόμου, ειδικά όταν είναι έντονη και ενοχλητική. Οι περισσότεροι που ταλαιπωρούνται από ακράτεια σταματούν να ταξιδεύουν, να ασκούνται, να επισκέπτονται την οικογένεια και τους φίλους τους. Με λίγα λόγια, σταματούν να κάνουν τις δραστηριότητες που απολάμβαναν και συνήθιζαν παλαιότερα, γιατί τους τρομοκρατεί η σκέψη της διαρροής.

Σύμφωνα με τους ειδικούς, περίπου το 70% της ακράτειας ούρων μπορεί να βελτιωθεί σημαντικά με κάποιες αλλαγές στις συνήθειες των ανθρώπων. Αυτές οι αλλαγές ονομάζονται «συμπεριφορική θεραπεία». Μάλιστα, μια πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Annals of Internal Medicine, διαπίστωσε ότι η συμπεριφορική θεραπεία, είτε μόνη της, είτε σε συνδυασμό με φαρμακευτική αγωγή, είναι πιο αποτελεσματική από ότι μόνο η φαρμακευτική αγωγή. Αυτό σημαίνει ότι εάν έχετε τη θέληση να ακολουθήσετε ένα πρόγραμμα συμπεριφοριστικής θεραπείας, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να εκπαιδεύσετε τον εαυτό σας να ελέγχει καλύτερα την ουροδόχο κύστη.

Ποιοι είναι οι συνηθέστεροι τύποι ακράτειας ούρων;

Η ακράτεια ούρων κυμαίνεται από πολύ ήπια, δηλαδή διαρροή μόνο μερικών σταγόνων, έως πολύ σοβαρή, δηλαδή τόσο έντονη διαρροή που βρέχετε το παντελόνι. Οι δύο συνηθέστεροι τύποι ακράτειας ούρων είναι η ακράτεια ούρων που οφείλεται στην πίεση (SUI) και η επείγουσα ακράτεια ούρων (UUI). Η ακράτεια ούρων λόγω πίεσης είναι ο τύπος της διαρροής που συμβαίνει όταν βήχετε, φταρνίζεστε ή ασκείστε. Η επείγουσα ακράτεια ούρων παρατηρείται όταν θέλετε να πάτε τουαλέτα αλλά δεν προλαβαίνετε να φτάσετε μέχρι εκεί. Οι τροποποιήσεις της συμπεριφοράς βοηθούν στην βελτίωση και των δύο τύπων ακράτειας ούρων.

Πώς θα ελέγξετε την ακράτεια ούρων;

1. Περιορίστε τα υγρά

Πολλές γυναίκες δεν συνειδητοποιούν ότι η υπερβολική κατανάλωση υγρών, όπως το νερό, τα αναψυκτικά, οι χυμοί και ο καφές, αυξάνουν την πιθανότητα ακράτειας ούρων. Τα πολλά υγρά μπορεί να οδηγήσουν σε υπερδραστήρια ουροδόχο κύστη (OAB), το βασικό σύμπτωμα της οποίας είναι η συχνή και επείγουσα ούρηση.

Η κατανάλωση υπερβολικής ποσότητας υγρών μπορεί επίσης να αυξήσει την πιθανότητα ακράτειας λόγω πίεσης. Να υπενθυμίσουμε ότι η ουροδόχος κύστη είναι σαν ένα μπαλόνι γεμάτο με νερό, με μια λαστιχένια ζώνη (τον μυϊκό σφιγκτήρα της ουρήθρας) τυλιγμένη γύρω του. Στην περίπτωση λοιπόν, που αυτό το μπαλόνι είναι πολύ γεμάτο και το συμπιέσετε, τότε το νερό θα διαρρεύσει πιο εύκολα. Το ίδιο συμβαίνει και με την άσκηση πίεσης στην ουροδόχο κύστη. Είναι καλύτερο, λοιπόν, να περιορίσετε την πρόσληψη νερού σε 6-8 ποτήρια την ημέρα.

2. Περιορίστε την καφεΐνη

Η καφεΐνη είναι ένας άλλος σημαντικός παράγοντας που επιδεινώνει την ακράτεια ούρων. Η καφεΐνη διεγείρει τα νεφρά και τα αναγκάζει να παράξουν περισσότερα ούρα με πιο γρήγορο από τον φυσιολογικό ρυθμό. Η ουροδόχος κύστη γίνεται υπερδραστήρια όταν γεμίζει γρήγορα, οπότε είναι πιο εύκολο να βρεθείτε αντιμέτωποι με επείγουσα ακράτεια ούρων. Προσπαθήστε, λοιπόν, να ελαχιστοποιήσετε –ή ακόμα και να σταματήσετε- την πρόσληψη καφεΐνης.

3. Εκπαιδεύστε την ουροδόχο κύστη σας

Εάν διαπιστώσετε ότι θέλετε να επισκέπτεστε την τουαλέτα πιο συχνά από το συνηθισμένο, τότε εκπαιδεύστε την ουροδόχο κύστη σας να κάνει υπομονή. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να διαχειριστείτε την ώρα που μπορείτε να περιμένετε μέχρι να πάτε στην τουαλέτα. Για παράδειγμα, κάντε υπομονή για μια ώρα και μετά πηγαίνετε στην τουαλέτα, μετά κάντε υπομονή για μιάμιση ώρα κ.ο.κ. Ο στόχος σας είναι να πηγαίνετε στην τουαλέτα κάθε 3-4 ώρες. Σημειώνεται ότι αυτό το αποτέλεσμα θα το δείτε να παίρνει σάρκα και οστά μέσα σε μερικούς μήνες, οπότε να έχετε υπομονή με τον εαυτό σας.

4. Κάντε ασκήσεις πυελικού εδάφους

Οι ασκήσεις πυελικού εδάφους, ονομάζονται ασκήσεις Kegels και είναι πολύ βοηθητικές στη διαχείριση της ακράτειας. Για να κάνετε ασκήσεις Kegel σφίξτε τους μυς της λεκάνης σας, σαν να προσπαθείτε να αποφύγετε τη διαρροή αερίων. Κρατηθείτε για μερικά δευτερόλεπτα και επαναλάβετε. Κατά την άσκηση θα πρέπει να αισθάνεστε την συστολή περισσότερο στην πλάτη (κοντά στον πρωκτό) από ότι μπροστά. Οι ασκήσεις Kegels, μπορούν να σας βοηθήσουν, τόσο με την επείγουσα ακράτεια ούρων, όσο και με την ακράτεια ούρων λόγω πίεσης, αλλά ανάλογα με τον τύπο που προσπαθείτε να ελέγξετε θα ακολουθήσετε και διαφορετικό τρόπο άσκησης. Ειδικότερα:

  • Για επείγουσα ακράτεια ούρων: Εάν αισθάνεστε ότι θέλετε να πάτε στην τουαλέτα, αλλά δεν πιστεύετε ότι θα φτάσετε εγκαίρως, σταματήστε και κάντε ασκήσεις Kegels,  περιμένετε μέχρι να νιώσετε ύφεση και στη συνέχεια περπατήστε ήρεμα προς την τουαλέτα. Σημειώνεται ότι όσες περισσότερες φορές κάνετε τις ασκήσεις, τόσο περισσότερο η ουροδόχος κύστη σας θα εξασκηθεί στο να κάνει υπομονή. Σε περίπου τρεις μήνες θα δείτε σημαντικές βελτιώσεις.
  • Για ακράτεια ούρων λόγω πίεσης: Όταν κάνετε ασκήσεις Kegels, οι μυς τραβούν τον ιστό κάτω από την ουρήθρα και βοηθούν να κρατηθεί η ουρήθρα κλειστή όταν πιέζεται από την ουροδόχο κύστη. Το κόλπο είναι να κάνετε ασκήσεις Kegels, πριν πιεστεί η ουροδόχος κύστη. Αυτό σημαίνει ότι εάν πρόκειται να φταρνιστείτε, πρέπει να κάνετε ασκήσεις Kegels τη στιγμή που εισπνέετε. Για να πετύχετε κάτι τέτοιο, πρέπει να κάνετε συχνά πρακτική. Την διαφορά θα την παρατηρήσετε μέσα σε 2-4 μήνες.

Συμβουλές για ασκήσεις Kegels:

Είναι σημαντικό να κάνετε περίπου 30 ασκήσεις Kegels την μέρα για να αρχίσετε να βλέπετε αποτελέσματα. Μπορείτε να κάνετε 10 ασκήσεις διαδοχικά (για πέντε έως 10 δευτερόλεπτα), τρεις φορές κάθε μέρα. Ωστόσο, στην περίπτωση που δεν δείτε καμία βελτίωση, τότε πρέπει να ζητήσετε βοήθεια από τον γυναικολόγο σας ή από έναν ουρολόγο.

+ 2 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

4 behavioral changes to tame urinary incontinence https://www.health.harvard.edu/blog/4-behavioral-changes-to-tame-urinary-incontinence-2019071017201

Academy of Pelvic Health Physical Therapy https://aptapelvichealth.org/