Τι αισθάνεσαι;

Ψυχική υγεία

4 συμβουλές για γονείς για να αποτρέψουν τα αρνητικά συναισθήματα των παιδιών τους

Στην περίπτωση που διαπιστώσετε ότι το παιδί σας τείνει να εκφράζει αρνητικά συναισθήματα και δυσκολεύεται να δει μερικές από τις θετικές πτυχές της ζωής του, παρακάτω υπάρχουν μερικοί τρόποι για να το βοηθήσετε να αλλάξει αυτή την προοπτική. Σημειώνεται ότι η πρώτη συμβουλή λειτουργεί για όλες τις ηλικίες, ενώ τα υπόλοιπα εργαλεία πρέπει να τα επιλέξετε ανάλογα με την ηλικία των παιδιών σας.

Πώς θα αποτρέψετε τα αρνητικά συναισθήματα του παιδιού σας;

1. Ξεκινήστε επικυρώνοντας τα συναισθήματα του

Οι γονείς γνωρίζουν πολλά περισσότερα πράγματα από τα παιδιά τους και οι συμβουλές τους στηρίζονται στη λογική. Δυστυχώς, αυτή η λογική τείνει να προκαλεί την αντίδραση ενός ατόμου που βιώνει ένα αρνητικό συναίσθημα και μπορεί να κάνει το συναίσθημα αυτό, ακόμη πιο δυνατό. Τόσο τα παιδιά όσο και οι ενήλικες, έχουν ανάγκη να νιώθουν ότι ο άλλος που είναι απέναντί τους, κατανοεί αυτό που του λένε. Οπότε προσπαθήστε να επικυρώσετε – κατανοήσετε πρώτα τα συναισθήματα των παιδιών σας, πριν προσπαθήσετε να τα βοηθήσετε να εκτιμήσουν τις θετικές πτυχές μιας κατάστασης.

Η επικύρωση, επιτρέπει σε όλους να νιώθουν ότι ακούγονται. Δεν συμφωνείτε ούτε διαφωνείτε με το συναίσθημα. Δείχνετε όμως, ότι το ακούτε και το κατανοείτε. Για παράδειγμα, εάν η κόρη σας επιστρέψει στο σπίτι μετά από έναν αγώνα ποδοσφαίρου και η ομάδα της έχει σκοράρει δύο γκολ, αλλά έχει χάσει τον τελικό αγώνα, ενδεχομένως να νιώθετε την επιθυμία να της πείτε «Γιατί είσαι τόσο λυπημένη; Σημειώσατε δύο γκολ και το διασκεδάσατε παίζοντας». Η πρόθεση σας είναι πολύ καλή, αλλά δεν ταιριάζει με την εμπειρία της κόρης σας. Αντ ‘αυτού, δοκιμάστε να κατανοήσετε το πώς αισθάνεται και πείτε της, «είσαι απογοητευμένη που δεν φτάσατε στον τελικό». Αυτό δείχνει ότι αναγνωρίζεται ότι η κόρη σας είναι απογοητευμένη χωρίς να συμφωνείτε ή να διαφωνείτε μαζί της.

Μερικές φορές, αρκεί μόνο αυτό. Εάν πιστεύετε ότι είναι σημαντικό να κάνετε την κόρη σας να δει και την άλλη πλευρά της κατάστασης, να θυμάστε ότι πρέπει να χρησιμοποιήσετε τον σύνδεσμο «και» αντί για το «αλλά», ώστε να μην αναιρέσετε ή να διαγράψετε την επικύρωση σας. Σε αυτό το παράδειγμα, θα μπορούσατε να πείτε, «είσαι απογοητευμένη που δεν φτάσατε στον τελικό και είμαι πραγματικά περήφανη που δοκίμασες και έδωσε τον καλύτερο σου εαυτό».

Εναλλακτικά, θα μπορούσατε να προσθέσετε μια ερώτηση για να βοηθήσετε την κόρη σας να ανακαλύψει τις θετικές πτυχές της εμπειρίας της. Σε αυτήν την περίπτωση, θα μπορούσατε να πείτε, «είσαι απογοητευμένη που δεν φτάσατε στον τελικό. Το διασκέδασες όμως και αναρωτιέμαι ποια σημεία του παιχνιδιού σου άρεσαν πιο πολύ;».

2. Σκεφτείτε θετικά γεγονότα

Τα μικρότερα παιδιά (κάτω των 8 ετών), συνήθως απολαμβάνουν το παιχνίδι High-Low (υψηλό – χαμηλό), το οποίο τους βοηθά να εξισορροπήσουν τις αρνητικές πτυχές μιας εμπειρίας με τις θετικές. Μπορείτε να χρησιμοποιείτε αυτό το παιχνίδι στην αρχή του οικογενειακού σας δείπνου, κάθε βράδυ, ώστε κάθε μέλος της οικογένειας να μοιραστεί μια θετική (υψηλή) εμπειρία και μία αρνητική (χαμηλή) εμπειρία, που είχε η μέρα του. Μπορείτε ακόμη να μάθετε στα παιδιά σας να μοιράζονται μαζί σας πρώτα την αρνητική εμπειρία τους, ώστε να καταλήξουν τελικά στη θετική. Αυτός, είναι ένας τρόπος να δείτε το πώς βλέπει το παιδί σας τις εμπειρίες της ημέρας του.

Τα μεγαλύτερα παιδιά (8 ετών και άνω) μπορεί να προτιμούν να κρατούν ένα ημερολόγιο για τις εμπειρίες τους. Εάν παρατηρήσετε ότι το παιδί σας σημειώνει μόνο τα αρνητικά γεγονότα που συμβαίνουν στην ημέρα του, πείτε του να γράψει τρεις θετικές εμπειρίες στο τέλος κάθε ημέρας. Αυτό θα το βοηθήσει να συνειδητοποιήσει ότι μια μέρα δεν είναι μόνο τα αρνητικά που συμβαίνουν, ενώ την ίδια στιγμή θα βελτιωθεί η διάθεση του.

3. Προωθήστε την ευγνωμοσύνη

Τα μικρότερα παιδιά (κάτω των 8 ετών) μπορεί να ενθουσιαστούν παίζοντας ένα παιχνίδι ευγνωμοσύνης κατά τη διάρκεια του δείπνου, κατά το οποίο όλα τα μέλη της οικογένειας πρέπει να αναγνωρίζουν κάτι για το οποίο νιώθουν ευγνώμονες και το οποίο συνέβη εκείνη την ημέρα.

Τα μεγαλύτερα παιδιά (8 ετών και άνω) θα μπορούσαν να κρατούν ένα καθημερινό ημερολόγιο ευγνωμοσύνης. Η ενίσχυση της ευγνωμοσύνης, η εκτίμηση των εμπειριών, των ανθρώπων ή των πραγμάτων βοηθά τα παιδιά να δημιουργήσουν μια διαφορετική και πιο θετική σχέση με τις πτυχές της ημέρας. Η έρευνα έχει δείξει ότι η ευγνωμοσύνη βοηθά στη βελτίωση της διάθεσης. Ζητήστε καθημερινά από το παιδί σας να σκεφτεί την ημέρα που πέρασε και να υπενθυμίσει στον εαυτό του μερικά πράγματα για τα οποία είναι ευγνώμων.

4. Ζητήστε εξειδικευμένη βοήθεια

Όταν βλέπετε το παιδί σας να έχει αρνητικά συναισθήματα, θυμηθείτε πρώτα ότι έχει την ανάγκη να νιώσει ότι ακούγεται, προτού καταφέρει να δει την θετική πλευρά ενός γεγονότος. Επικυρώστε πρώτα τα συναισθήματα του και μετά βοηθήσετε το να εξετάσει όλες τις πτυχές ενός γεγονότος, τόσο θετικές όσο και αρνητικές.

Εάν διαπιστώσετε ότι το παιδί σας παραμένει κολλημένο στην αρνητικότητα και αρχίζει να εμφανίζει σημάδια κατάθλιψης, ζητήστε από τον παιδίατρο να σας παραπέμψει για μια εξειδικευμένη θεραπεία, όπως η γνωστική συμπεριφορική θεραπεία.

Εγγραφείτε στο ενημερωτικό δελτίο του Wiki Health

Ενημερωθείτε με και λάβετε συμβουλές υγείας, ευεξίας και πολλά άλλα.!

Αν δεν βρήκατε αυτό που αναζητάτε, βοηθήστε μας να γίνουμε κάλυτεροι