Δηλητηρίαση

4 τρόποι να αποφύγετε την τροφική δηλητηρίαση αυτό το καλοκαίρι

Τι προκαλεί την τροφική δηλητηρίαση;

Ρωτήστε τον μέσο άνθρωπο του δρόμου τι προκαλεί τροφική δηλητηρίαση και θα σας πει αμέσως το κρέας. Τα τελευταία χρόνια, όμως, έχουν υπάρξει πολλές έρευνες που δηλώνουν ότι πολλές τροφικές δηλητηριάσεις οφείλονται στα κρούσματα E. coli που συνδέονται με φύλλα σαλάτας.

Υπάρχουν πολυάριθμα στελέχη του E. coli και ορισμένα είναι πολύ πιο επικίνδυνα από άλλα. Στην πραγματικότητα, οι περισσότεροι από εμάς έχουμε το βακτήριο E. coli που ζει αβλαβώς στα έντερά μας –  που βέβαια αν φτάσει στην ουροδόχο κύστη σας μπορεί να προκαλέσει φλεγμονή και το επώδυνο κάψιμο της κυστίτιδας.

Μία από τις πιο δυσάρεστες ποικιλίες – και ευτυχώς μία από τις λιγότερο συνηθισμένες – είναι το E. coli O157. Είναι μέλος της οικογένειας VTEC του E. coli – σε αντίθεση με άλλα στελέχη E. coli, αυτά παράγουν δηλητήρια ή αλλιώς τοξίνες που ευθύνονται για μεγάλο μέρος της βλάβης που μπορεί να προκαλέσει αυτό το βακτήριο. Μερικοί άνθρωποι που μολύνονται υποφέρουν από «κοινή ή κηπευτική» γαστρεντερίτιδα, με συμπτώματα όπως  διάρροια, κράμπες στην κοιλιά, πυρετό και έμετο για λίγες ημέρες. Ορισμένοι όμως παθαίνουν πιο σοβαρή φλεγμονή, με τα συμπτώματα να είναι η αιματηρή διάρροια και περιστασιακά έντονη αιμορραγία λόγω ελαττωματικής πήξης ή νεφρική ανεπάρκεια.

Όπως όλα δείχνουν ήδη στην Ελλάδα το καλοκαίρι φέτος θα είναι ιδιαίτερα ζεστό με τους καύσωνες να είναι προ των πυλών. Προσθέστε σε αυτό την έναρξη των καλοκαιρινών διακοπών καθώς και το ψήσιμο που είναι στο μυαλό όλων μας. Αλλά ο μέσος γιατρός είναι πιο πιθανό να ανησυχεί για μια τροφική δηλητηρίαση εκείνες τις μέρες παρά για τις μπριζόλες. Επειδή χωρίς τις σωστές προφυλάξεις,  οι λιχουδιές αυτές μπορεί να έχουν πολύ ανεπιθύμητα αποτελέσματα.

Πώς μπορείτε να μειώσετε τον κίνδυνο τροφικής δηλητηρίασης το καλοκαίρι;

Ο Οργανισμός Προτύπων Τροφίμων συνιστά να έχετε στο νου σας τις ακόλουθες συμβουλές για να μειωθεί ο κίνδυνος τροφικής δηλητηρίασης:

  1. Καθαρισμός

Πλύνετε τα χέρια σας με σαπούνι και νερό πριν αγγίξετε το φαγητό ή καπνίσετε τσιγάρο και αφού πάτε στην τουαλέτα (προφανώς!) ή αγγίξετε τα κατοικίδια ζώα ή τους κάδους απορριμμάτων. Εάν έχετε πόνο στην κοιλιά θα πρέπει να αποφύγετε την προετοιμασία φαγητού για τουλάχιστον δύο ημέρες μετά την καταστολή των συμπτωμάτων σας. Αφαιρέστε όλο το χώμα από τις σαλάτες και τα λαχανικά πριν τα αποθηκεύσετε και πλύνετε καλά όλα τα φρούτα και τα λαχανικά που θα καταναλωθούν ωμά.

  1. Μαγείρεμα

Μαγειρέψτε το κοτόπουλο/το λουκάνικο/το μπιφτέκι/τα θαλασσινά πάρα πολύ καλά, ώστε να μην είναι ωμά.

  1. Ψύξη

Τα ζεστά κρέατα, αλλά και τα πιάτα με ρύζι είναι ιδανικές εστίες ανάπτυξης μικροβίων. Διατηρείτε τα τρόφιμα στο ψυγείο ή σε ένα κουτί ψύξης μέχρι την τελευταία στιγμή. Επιστρέψτε τα περισσεύματα στο ψυγείο το συντομότερο δυνατό (το πολύ εντός δύο ωρών)- και διατηρήστε το ψυγείο σας στους 1-5°C.

  1. Προσοχή στην μόλυνση από το ωμό κρέας

Το ωμό κρέας εξακολουθεί να είναι ο μεγαλύτερος ένοχος σε ό,τι αφορά τις τροφικές δηλητηριάσεις, γι’ αυτό αποθηκεύστε το ωμό κρέας σε διαφορετικά δοχεία που δεν στάζουν, χωριστά από το μαγειρεμένο. Χρησιμοποιείτε ξεχωριστά μαχαίρια και επιφάνειες κοπής για το ωμό κρέας, τα μαγειρεμένα τρόφιμα και τα λαχανικά και ποτέ μην πλένετε τα ωμά πουλερικά πριν τα μαγειρέψετε.

Ποια είναι η σημασία του σωστού πλυσίματος για τα τρόφιμα που θα καταναλώσετε;

Πιθανώς θα αναρωτιέστε τώρα τι σημαίνει το «πλύνετε σωστά». Ίσως να μην εκπλαγείτε αν ακούσετε ότι οι απόψεις ποικίλλουν. Ορισμένοι ειδικοί στην υγιεινή των τροφίμων συνιστούν να μουλιάζουν τα περισσότερα λαχανικά για 15 λεπτά, ώστε να διασφαλιστεί ότι έχουν φύγει όλα τα σωματίδια χώματος. Άλλοι εφαρμόζουν αυτόν τον κανόνα μόνο στις πατάτες ή σε άλλα λαχανικά που αναπτύσσονται εντελώς υπόγεια. Αντίθετα, υποστηρίζουν να αφαιρείτε τα εξωτερικά φύλλα του μαρουλιού που φιλοξενούν το περισσότερο χώμα και να πλύνετε τα υπόλοιπα σχολαστικά κάτω από τρεχούμενο νερό. Εξαίρεση αποτελεί η προπλυμένη σαλάτα σε σακούλες – συνήθως είναι ασφαλής για κατανάλωση χωρίς επιπλέον πλύσιμο.