Ψυχική υγεία

5+1 τρόποι για να αποφύγετε το άγχος των γιορτών

Έχει γίνει σχεδόν κλισέ το πόσο αγχωτικές μπορεί να είναι οι γιορτές. Υπάρχει η πιθανότητα οικογενειακού δράματος, υπάρχουν περισσότερες κοινωνικές απαιτήσεις και η φροντίδα του εαυτού σας και του σώματός σας γίνεται όλο και πιο δύσκολη όταν το φαγητό και το αλκοόλ είναι πιο άφθονα από ποτέ. Οι δαπάνες αυξάνονται, γεγονός που μπορεί να αυξήσει το άγχος.

Για τους ανθρώπους που έχουν χάσει ένα αγαπημένο τους πρόσωπο, οι γιορτές μπορεί να είναι μια ιδιαίτερα σκοτεινή περίοδος, καθώς αναλογίζονται την απουσία του προσώπου που σήμαινε τόσα πολλά γι’ αυτούς.

Για τους ανθρώπους στο βόρειο ημισφαίριο, οι γιορτές αντιστοιχούν σε πιο σκοτεινές ημέρες και πιο κρύες νύχτες. Προσθέστε σε όλα αυτά τις προσδοκίες να είστε εορταστικοί και χαρούμενοι -μαζί με τις πιθανές απαιτήσεις να κάνετε τη «μαγεία» των διακοπών για τα παιδιά- και μερικοί άνθρωποι θα προτιμούσαν να πατήσουν το κουμπί «fast forward» για την εποχή συνολικά.

Ευτυχώς, υπάρχουν ορισμένα πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να προσπαθήσετε να κρατήσετε το άγχος σας υπό έλεγχο κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου. Ακολουθούν οι τεχνικές που είναι πιο χρήσιμες για τη μείωση της στενοχώριας κατά την περίοδο των γιορτών.

1)Πείτε «ΌΧΙ»

Πολλές φορές υπάρχει κάποιος που νιώθει εντελώς καταβεβλημένος από τις υποχρεώσεις που έχει αναλάβει, από τη συμμετοχή σε συγκεκριμένα πάρτι μέχρι την οργάνωση εθελοντικών αποστολών. Και ενώ το να είστε εκεί για τους άλλους είναι σημαντικό, είναι εξίσου σημαντικό να γνωρίζετε τα όριά σας και να μην υπόσχεστε υπερβολικά πολλά. Η φυσική τάση είναι να αποφεύγουμε την αρχική δυσφορία του να αρνηθούμε κάτι, προκειμένου να διατηρήσουμε την ειρήνη- λέμε στον εαυτό μας ότι απλώς θα το επανεκτιμήσουμε αργότερα. Συχνά, όμως, αυτό οδηγεί στο να απογοητεύσουμε κάποιον ακόμη περισσότερο, αν ακυρώσουμε την τελευταία στιγμή ή αν αποτύχουμε να ανταποκριθούμε στις προσδοκίες του. Να είστε ξεκάθαροι και ρεαλιστές σχετικά με το τι είστε σε θέση να αναλάβετε και να εξακολουθείτε να φροντίζετε τον εαυτό σας, και να είστε προληπτικοί στον καθορισμό ορίων.

2) Κάντε μια παύση

Τίποτα δεν διαιωνίζει την αντίδραση του στρες όσο η αδυναμία να πάρετε μια στιγμή, να επιβραδύνετε την αναπνοή σας και να ασχοληθείτε ξανά με τον παρόντα κόσμο γύρω σας. Η κλασική γιορτινή φασαρία μπορεί να είναι αναζωογονητική -αλλά και εξαντλητική. Αφιερώστε ένα λεπτό κάθε μέρα για να εφαρμόσετε κάποιες ασκήσεις ενσυνειδητότητας και να δώσετε στο σώμα και το μυαλό σας ένα διάλειμμα, από διαλογισμούς έως διαφραγματικές αναπνοές, οραματισμούς ή προοδευτική μυϊκή χαλάρωση. Αν συνεχίσετε να πηγαίνετε στον αυτόματο πιλότο για μέρες κάθε φορά, μπορεί να φθείρετε τις ψυχικές και σωματικές σας αντοχές χωρίς καν να το καταλάβετε.

3) Κατασκευάστε εφεδρικά αποθέματα και προβάλετε στρατηγικές εξόδου

Όταν γνωρίζετε ότι ένα γεγονός, μια εμπειρία ή μια συγκεκριμένη ημέρα θα είναι συναισθηματικά δύσκολη για εσάς, μπορεί να είναι πολύ χρήσιμο να σχεδιάσετε εκ των προτέρων, αυξάνοντας έτσι την αίσθηση της προβλεψιμότητας και της δυνατότητας ελέγχου της κατάστασης (η οποία με τη σειρά της μειώνει την αντίδρασή σας). Φοβάστε ένα γιορτινό δείπνο με τη μητέρα σας, η οποία πάντα επικρίνει το βάρος σας; Σκεφτείτε εκ των προτέρων πράγματα που θα μπορούσατε να πείτε για να κλείσετε τις επικριτικές συζητήσεις, μέρη του σπιτιού στα οποία θα μπορούσατε να διαφύγετε με οποιαδήποτε δικαιολογία ή συγκεκριμένα άτομα που εμπιστεύεστε για να σας βοηθήσουν να προστατευτείτε από τις προσβολές. Γνωρίζετε ότι η πρώτη σας παραμονή Πρωτοχρονιάς ως διαζευγμένη θα σας κάνει να νιώθετε μοναξιά; Σχεδιάστε κάποιους τρόπους για να φροντίσετε τον εαυτό σας και να βοηθήσετε να μετριάσετε αυτά τα συναισθήματα, με το να είστε με έναν καλό φίλο, να κάνετε στον εαυτό σας μια ξεχωριστή εμπειρία ή ακόμα και να δώσετε στον εαυτό σας την άδεια να πάει νωρίς για ύπνο και να προσποιηθείτε ότι η νύχτα είναι σαν όλες τις άλλες.

4) Δώστε βαρύτητα στο νόημα των εορτών

Η εύρεση μιας αίσθησης νοήματος στις γιορτές -ακόμη κι αν δεν είναι τέλειες- μπορεί να σας βοηθήσει να μειώσετε την εστίασή σας στους πιο ασήμαντους στρεσογόνους παράγοντες. Μπορείτε να επιλέξετε να αναρωτηθείτε γιατί κάνετε αυτό που κάνετε κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου. Είναι για να τιμήσετε σημαντικές παραδόσεις, πνευματικά ή στην οικογένειά σας; Είναι ένας τρόπος να επανασυνδεθείτε με την πίστη σας; Είναι για να φροντίσετε τους λιγότερο τυχερούς ή να δημιουργήσετε αναμνήσεις που θα ενθαρρύνουν τα παιδιά σας για τα επόμενα χρόνια; Είναι για να βρείτε λίγη χαρά σε μια κατά τα άλλα σκοτεινή εποχή; Όσο λιγότερο αισθάνεστε ότι απλώς κάνετε τις κινήσεις σας, αλλά ότι υπάρχει μια βαθύτερη αίσθηση σκοπού, τόσο πιο ικανοποιημένοι θα είστε κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου.

5) Πλησιάστε εκείνους που είναι σημαντικοί στη ζωή σας

Παίρνουμε μια ώθηση στη διάθεσή μας βοηθώντας τους άλλους, και οι γιορτές μπορεί να είναι μια ιδιαίτερη περίοδος για την καλλιέργεια των καλών συναισθημάτων της προώθησης της σύνδεσής σας με τους συνανθρώπους σας. Αλλά μερικές φορές υπάρχει μια λεπτή γραμμή ανάμεσα στο να τσεκάρειτε τις κοινωνικές υποχρεώσεις από μια λίστα σε σχέση με το να τρέφεστε πραγματικά από αυτές, όπως επίσης είναι έντονη η διαφορά ανάμεσα στο να κάνετε κάποια φιλανθρωπική εργασία επειδή «πρέπει» σε σχέση με το να καταλαβαίνετε πραγματικά τη διαφορά που κάνετε στη ζωή κάποιου. Ποιες σχέσεις ή σκοπούς εκτιμάτε περισσότερο; Και πώς μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τις γιορτές για να συνδεθείτε περισσότερο μαζί τους;

6) Προσέξτε το σώμα σας

Αν υπάρχει ένα κύριο πράγμα στην αυτοφροντίδα που παίρνει την κάτω βόλτα κατά τη διάρκεια του Δεκεμβρίου, αυτό τείνει να αφορά το σώμα μας. Δεν κοιμόμαστε τόσο καλά, σταματάμε να περνάμε τόσο πολύ χρόνο σε εξωτερικούς χώρους καθώς μπαίνει το κρύο και το σκοτάδι, και πίνουμε σοκολάτες και τρώμε αρκετά μπισκότα για να γεμίσουμε ένα πετρελαιοφόρο. Παρόλο που όλοι αξίζουν κάποια παρασπονδία και η ευελιξία είναι το κλειδί για υγιείς συνήθειες, είναι σημαντικό να εφαρμόζετε το μέτρο όταν μπορείτε. Τα μεθύσια -είτε προκαλούνται από το αλκοόλ είτε από μια γενικότερη αίσθηση ανθυγιεινών συμπεριφορών- συχνά τα αισθάνεστε πολύ χειρότερα από το να θέτετε όρια. Και όσο πιο υγιές είναι το σώμα σας κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, τόσο πιο ανθεκτικά μπορούν να είναι και τα συναισθήματά σας.

+ 3 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Making the most of the holiday season. American Psychological Association. https://www.apa.org/topics/stress/holiday-season

Stress https://www.psychologytoday.com/intl/basics/stress

Holiday stress? Try out top 5 tips for a heart-healthy holiday season. American Heart Association. https://www.heart.org/en/healthy-living/healthy-lifestyle/stress-management/holiday-stress-try-our-top-5-tips-for-a-healthy-holiday-season