Τι αισθάνεσαι;

Υγεία Νεφρών και ουροποιητικού συστήματος

6 φυσικοί τρόποι αντιμετώπισης της ουρολοίμωξης

Οι λοιμώξεις του ουροποιητικού συστήματος επηρεάζουν εκατομμύρια ανθρώπους κάθε χρόνο. Παραδοσιακά αντιμετωπίζονται με αντιβιοτικά, ωστόσο υπάρχουν και πολλά άλλα μέσα, τα οποία βοηθούν στη θεραπεία και την αποτροπή της επανεμφάνισης της λοίμωξης.

Τι είναι η λοίμωξη του ουροποιητικού συστήματος;

Οι λοιμώξεις του ουροποιητικού συστήματος (UTI) επηρεάζουν μέρος της ουροφόρου οδού, όπως τους νεφρούς, τους ουρητήρες, την ουροδόχο κύστη ή την ουρήθρα. Οι πιο συνηθισμένες αιτίες που προκαλούν αυτές τις λοιμώξεις είναι τα βακτήρια που υπάρχουν στο έντερο, οι μύκητες και οι ιοί. Μάλιστα, σύμφωνα με τα στοιχεία, τα βακτήρια Escherichia coli και Staphylococcus saprophyticus, ευθύνονται για το 80% περίπου των περιπτώσεων.

Ποια είναι τα συμπτώματα της λοίμωξη του ουροποιητικού συστήματος;

  • Αίσθηση καψίματος κατά την ούρηση
  • Συχνουρία
  • Σκούρα ούρα
  • Ούρα με έντονη οσμή
  • Αίσθημα ατελούς εκκένωσης της ουροδόχου κύστης
  • Πυελικός πόνος

Σημειώνεται ότι παρόλο που οι λοιμώξεις του ουροποιητικού συστήματος μπορεί να εμφανιστούν σε όλους,  οι γυναίκες είναι πιο επιρρεπείς. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η ουρήθρα, ο σωλήνας δηλαδή που μεταφέρει τα ούρα έξω από την ουροδόχο κύστη, είναι μικρότερος στις γυναίκες σε σχέση με τους άνδρες και αυτό διευκολύνει τα βακτήρια να εισέλθουν και να φτάσουν στην ουροδόχο κύστη. Στην πραγματικότητα, σχεδόν οι μισές γυναίκες σε παγκόσμιο επίπεδο, θα βιώσουν την εν λόγω λοίμωξη, σε κάποιο στάδιο της ζωής τους.

Πώς αντιμετωπίζεται η ουρολοίμωξη;

Για τη θεραπεία της ουρολοίμωξης χρησιμοποιούνται συνήθως αντιβιοτικά, τα οποία μερικές φορές χρησιμοποιούνται σε χαμηλές δόσεις μακροπρόθεσμα για λόγους πρόληψης της υποτροπής. Ωστόσο, υπάρχουν και φυσικοί τρόποι που προστατεύουν από την λοίμωξη και μειώνουν τον κίνδυνο υποτροπής. Πιο κάτω, λοιπόν, θα δούμε 6 φυσικές θεραπείες.

1. Άφθονα υγρά

Η κατάσταση ενυδάτωσης ενός ανθρώπου έχει συνδεθεί με τον κίνδυνο ουρολοίμωξης, αλλά και με την πρόληψη, καθώς η τακτική ούρηση απομακρύνει τα βακτήρια από το ουροποιητικό σύστημα.

Μια μελέτη, που εξέτασε συμμετέχοντες που είχαν μακροπρόθεσμα καθετήρες, διαπίστωσε ότι η χαμηλή παραγωγή ούρων αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης ουρολοιμώξεων. Επίσης, μια άλλη μελέτη που πραγματοποιήθηκε το 2003, η οποία εξέτασε 141 κορίτσια, διαπίστωσε ότι η χαμηλή πρόσληψη υγρών και η όχι και τόσο συχνή ούρηση, συνδέεται με επαναλαμβανόμενες λοιμώξεις του ουροποιητικού συστήματος.

Συμβουλή: Για να είστε πάντα ενυδατωμένοι φροντίστε να πίνετε νερό καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας και όχι μόνο όταν διψάτε.

2. Βιταμίνη C

Μερικά στοιχεία μελετών δείχνουν ότι η αύξηση της πρόσληψης βιταμίνης C, θα μπορούσε να προστατεύσει από λοιμώξεις του ουροποιητικού συστήματος. Η βιταμίνη C, πιστεύεται ότι αυξάνει την οξύτητα των ούρων, εξαλείφοντας έτσι τα βακτηρίδια που προκαλούν μολύνσεις.

Μια μελέτη του 2007 που πραγματοποιήθηκε σε έγκυες γυναίκες, εξέτασε τα αποτελέσματα που είχε η λήψη 100 mg βιταμίνης C σε καθημερινή βάση. Η μελέτη διαπίστωσε ότι οι γυναίκες που λάμβαναν βιταμίνη C είχαν κατά το ήμισυ μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης λοιμώξεων συγκριτικά με τις γυναίκες που δεν έπαιρναν βιταμίνη.

Συμβουλή: Τα φρούτα και τα λαχανικά περιέχουν άφθονη βιταμίνη C και μάλιστα, οι κόκκινες πιπεριές, τα πορτοκάλια, το γκρέιπφρουτ και τα ακτινίδια έχουν όλη τη συνιστώμενη δόση. Ενσωματώστε τα στην διατροφή σας.

3. Χυμός Cranberry χωρίς ζάχαρη

Η κατανάλωση χυμού Cranberry χωρίς ζάχαρη, είναι μια από τις πιο γνωστές φυσικές θεραπείες για λοιμώξεις του ουροποιητικού συστήματος. Τα Cranberry εμποδίζουν την προσκόλληση των βακτηριδίων στο ουροποιητικό σύστημα, αποτρέποντας έτσι τη μόλυνση.

Σε μια πρόσφατη μελέτη, γυναίκες με πρόσφατες ουρολοιμώξεις κλήθηκαν να καταναλώνουν καθημερινά 240-ml χυμού Cranberry για 24 εβδομάδες. Εκείνες που έπιναν χυμό Cranberry εμφάνισαν λιγότερες φορές ουρολοίμωξη σε σύγκριση με την ομάδα που δεν κατανάλωνε το χυμό. Επιπρόσθετα, μια άλλη μελέτη που πραγματοποιήθηκε το 2015 έδειξε ότι η θεραπεία με κάψουλες από χυμό Cranberry θα μπορούσε να μειώσει τον κίνδυνο ουρολοίμωξης στο μισό. Ωστόσο, κάποιες άλλες μελέτες υποδεικνύουν ότι ο εν λόγω χυμός μπορεί και να μην είναι τόσο αποτελεσματικός στην πρόληψη των λοιμώξεων.

Συμβουλή: Τα συγκεκριμένα οφέλη ισχύουν μόνο για μη ζαχαρούχους χυμούς.

4. Προβιοτικά

Τα προβιοτικά είναι ευεργετικοί μικροοργανισμοί που καταναλώνονται μέσω τροφίμων ή συμπληρωμάτων, οι οποίοι προάγουν την υγιή ισορροπία των βακτηρίων στο έντερο.

Σήμερα, η χρήση προβιοτικών συνδέεται σχεδόν με ότι αφορά την υγεία, από την βελτιωμένη πεπτική υγεία μέχρι την ενίσχυση της ανοσολογικής λειτουργίας. Σύμφωνα με μερικές μελέτες, ορισμένα στελέχη προβιοτικών μπορούν να μειώσουν τον κίνδυνο ουρολοιμώξεων. Μια μελέτη διαπίστωσε ότι ο Lactobacillus, ένα κοινό προβιοτικό στέλεχος, βοήθησε στην πρόληψη των ουρολοιμώξεων σε ενήλικες γυναίκες. Μια άλλη μελέτη διαπίστωσε ότι η λήψη προβιοτικών μαζί με αντιβιοτικά ήταν πιο αποτελεσματική στην πρόληψη των επαναλαμβανόμενων λοιμώξεων, συγκριτικά με τη χρήση αντιβιοτικών μόνο.

Σημειώνεται ότι τα αντιβιοτικά που αποτελούν τον κύριο τρόπο άμυνας κατά των ουρολοιμώξεων, μπορούν να προκαλέσουν διαταραχές στα επίπεδα των βακτηρίων του εντέρου και τα προβιοτικά βοηθούν στην αποκατάσταση των βακτηρίων μετά την χρήση των αντιβιοτικών.

5. Καλές συνήθειες υγιεινής

Η πρόληψη των ουρολοιμώξεων σχετίζεται άμεσα με την εφαρμογή καλών συνηθειών υγιεινής. Εφαρμόστε λοιπόν τα εξής:

  • Μην κρατάτε τα ούρα σας για πολλή ώρα, διότι αυτό μπορεί να οδηγήσει σε συσσώρευση βακτηριδίων, με αποτέλεσμα τη μόλυνση.
  • Η ούρηση μετά από τη σεξουαλική επαφή μειώνει τον κίνδυνο ουρολοιμώξεων, καθώς αποτρέπει την εξάπλωση βακτηριδίων.
  • Όσοι είναι επιρρεπείς στις ουρολοιμώξεις θα πρέπει να αποφεύγουν τη χρήση σπερματοκτόνου, το οποίο έχει συνδεθεί με την αύξηση των λοιμώξεων.
  • Μετά τη χρήση της τουαλέτας σκουπιστείτε από μπροστά προς τα πίσω. Το σκούπισμα από πίσω προς τα εμπρός ευνοεί την εξάπλωση βακτηριδίων στο ουροποιητικό σύστημα και συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο ουρολοιμώξεων.

6. Φυσικά συμπληρώματα

Υπάρχουν αρκετά φυσικά συμπληρώματα που μειώνουν τον κίνδυνο ουρολοιμώξεων, όπως:

  • D-Mannose: Πρόκειται για ένα τύπο ζάχαρης που υπάρχει στα Cranberry και αποδεδειγμένα είναι αποτελεσματικός στη θεραπεία των ουρολοιμώξεων και την πρόληψη της υποτροπής.
  • Φύλλο Bearberry: Μία μελέτη έδειξε ότι ο συνδυασμός φύλλων και ρίζας Bearberry μειώνει τον κίνδυνο επανεμφάνισης ουρολοιμώξεων.
  • Εκχύλισμα Cranberry: Όπως ο χυμός Cranberry, έτσι και το εκχύλισμα του, αποτρέπει την προσκόλληση βακτηρίων στο ουροποιητικό σύστημα.
  • Εκχύλισμα σκόρδου: Το σκόρδο αποδεδειγμένα έχει αντιμικροβιακές ιδιότητες και μπορεί να εμποδίσει την ανάπτυξη βακτηριδίων.

+ 10 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

6 Home Remedies for Urinary Tract Infections https://www.healthline.com/nutrition/uti-home-remedies

Mild dehydration: a risk factor of urinary tract infection? https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14681714

Behavioral and functional abnormalities linked with recurrent urinary tract infections in girls. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12649544

Hydration monitoring in the prevention of recurrent idiopathic urinary tract infections in pre-menopausal women. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7648069

10 Science-Based Benefits of Grapefruit https://www.healthline.com/nutrition/10-benefits-of-grapefruit

Health behavior and urinary tract infection in college-aged women. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2324774/

Management of Recurrent Urinary Tract Infections in Healthy Adult Women https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3784967/

8 Health Benefits of Probiotics https://www.healthline.com/nutrition/8-health-benefits-of-probiotics

Cranberries 101: Nutrition Facts and Health Benefits https://www.healthline.com/nutrition/foods/cranberries

Effectiveness of probiotics on the duration of illness in healthy children and adults who develop common acute respiratory infectious conditions: a systematic review and meta-analysis. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24780623

Εγγραφείτε στο ενημερωτικό δελτίο του Wiki Health

Ενημερωθείτε με και λάβετε συμβουλές υγείας, ευεξίας και πολλά άλλα.!

Αν δεν βρήκατε αυτό που αναζητάτε, βοηθήστε μας να γίνουμε κάλυτεροι