Διάγνωση

7 πιθανές αιτίες που σας προκαλούν κατακράτηση υγρών

Πότε συμβαίνει η κατακράτηση υγρών;

Η κατακράτηση υγρών  συμβαίνει όταν συσσωρεύεται περίσσεια υγρών μέσα στο σώμα. Αυτό μπορεί να προκαλέσει πρήξιμο, το οποίο συχνά εμφανίζεται στα πόδια και τους αστραγάλους. Μπορεί επίσης να παρατηρήσετε πρήξιμο στα χέρια – που ίσως σημαίνει ότι τα δαχτυλίδια σας στενεύουν και στραγγαλίζουν το δάκτυλό σας. Άλλα συμπτώματα είναι η αύξηση του βάρους και ένα ελαφρύ «βαθούλωμα» στη σάρκα όταν ασκείται πίεση.

Αν και δυσάρεστη, η κατακράτηση υγρών δεν είναι απαραίτητα σημάδι για κάτι σοβαρό – οι αιτίες περιλαμβάνουν την αδράνεια, και την κακή διατροφή και τις φυσιολογικές ορμονικές αλλαγές που συμβαίνουν πριν από τη μηνιαία περίοδο ή τους εμμηνορροϊκούς κύκλους.

Ωστόσο, μερικές φορές η κατακράτηση υγρών μπορεί να είναι σημάδι μιας πιο σημαντικής ασθένειας, ιδίως αν είναι σοβαρή ή εμφανίζεται πολύ ξαφνικά.

Ποια είναι τα συμπτώματα της κατακράτησης υγρών;

Άλλες καταστάσεις μπορεί μερικές φορές να συγχέονται με την κατακράτηση υγρών. Σε αυτές περιλαμβάνονται το λεμφοίδημα και το λιποίδημα.

  • Το λεμφοίδημα προκαλείται από μη φυσιολογική λεμφική αποστράγγιση και μπορεί να είναι οικογενειακό. Παρατηρείται επίσης συχνά σε ένα άκρο μετά από χειρουργική επέμβαση για καρκίνο (όπου έχουν αφαιρεθεί λεμφαδένες) ή ακτινοθεραπεία για καρκίνο
  • Το λιποοίδημα είναι μια ανώμαλη συσσώρευση λιποκυττάρων και επηρεάζει κυρίως τις γυναίκες

Περιστασιακά το πρήξιμο στα κάτω άκρα μπορεί να προκαλείται από επιπλοκή των κιρσών. Αυτές οι φλέβες μπορεί μερικές φορές να προκαλέσουν αλλαγές στα μικρά αιμοφόρα αγγεία, οδηγώντας σε φλεγμονή και πρήξιμο. Εάν πάσχετε από κιρσούς και αρχίσετε να εμφανίζετε πρήξιμο, είναι καλύτερο να επισκεφθείτε τον παθολόγο σας, ο οποίος μπορεί να προσδιορίσει την αιτία.

Μια άλλη πάθηση που μπορεί μερικές φορές να συγχέεται με την κατακράτηση νερού είναι το αγγειοοίδημα. Ωστόσο, σε αυτή την κατάσταση, το πρήξιμο είναι πιο πιθανό να εμφανιστεί στα βλέφαρα, γύρω από το στόμα, στα γεννητικά όργανα ή στα χέρια και τα πόδια. Συχνά αυτό συμβαίνει ως αποτέλεσμα μιας αυτοάνοσης πάθησης, όπως ο λύκος, ή μιας αλλεργικής αντίδρασης, αλλά σε πολλές περιπτώσεις δεν εντοπίζεται ποτέ καμία αιτία.

Τέλος, το πρήξιμο των κάτω άκρων μπορεί να αποτελεί σύμπτωμα της εν τω βάθει φλεβικής θρόμβωσης (DVT). Οι παράγοντες κινδύνου για την εν τω βάθει φλεβική θρόμβωση περιλαμβάνουν παρατεταμένη ακινησία, εγκυμοσύνη, καρκίνο ή καρδιακή ανεπάρκεια. Εάν το πρήξιμο εντοπίζεται σε μια περιοχή, συνοδεύεται από πόνο και ευαισθησία ή η γάμπα σας γίνεται κόκκινη και την αισθάνεστε πιο ζεστή από το συνηθισμένο, είναι σημαντικό να επισκεφθείτε το γιατρό σας.

Ποιες είναι οι αιτίες της κατακράτησης των υγρών;

Εάν πάσχετε από κατακράτηση υγρών, μπορεί να παίζουν ρόλο διάφοροι παράγοντες όπως:

  1. Κακή διατροφή

Μία από τις κύριες αιτίες της κατακράτησης υγρών είναι η κακή διατροφή – τόσο τα υπερβολικά επίπεδα νατρίου όσο και η υπερβολική ζάχαρη μπορούν να οδηγήσουν σε κατακράτηση υγρών.

Η κατανάλωση υπερβολικού αλατιού μπορεί να προκαλέσει κατακράτηση υγρών, επειδή το σώμα σας χρειάζεται να συγκρατήσει το νερό για να το αραιώσει.

  1. Υπερβολική ινσουλίνη

Επιπλέον, η κατακράτηση νερού μπορεί να προκληθεί από την περίσσεια ινσουλίνης στον οργανισμό, η οποία μπορεί να προκαλέσει τη συσσώρευση αλατιού και νερού στα νεφρά.

Αυτό μπορεί να είναι σημάδι διαβήτη τύπου 2, αλλά μπορεί επίσης να συμβεί ως αποτέλεσμα κακής διατροφής.

Η κατανάλωση υπερβολικής ποσότητας ζάχαρης ή επεξεργασμένων υδατανθράκων μπορεί να οδηγήσει σε περίσσεια ινσουλίνης στο σύστημα, αλλά είναι επίσης σημαντικό να εξετάσουμε την περίοδο κατά την οποία καταναλώνουμε την τροφή μας.

Πολλοί άνθρωποι καταναλώνουν το φαγητό και τα σνακ για μεγάλο χρονικό διάστημα – πάνω από 12 ώρες μέσα σε ένα 24ωρο – πράγμα που μπορεί να σημαίνει ότι το σύστημά σας απελευθερώνει ινσουλίνη σχεδόν καθ’ όλη τη διάρκεια. Μια καλή ιδέα είναι να κρατάτε το φαγητό σας τουλάχιστον μέσα σε ένα πλαίσιο 12 ωρών για να δώσετε στο σύστημά σας ένα διάλειμμα.

  1. Έλλειψη κίνησης

Η καθιστική ζωή μπορεί επίσης να παίζει ρόλο.

Όταν κινούμαστε, οι μύες στα πόδια μας αντλούν το υγρό πίσω στην καρδιά μας- και αν αυτό δεν συμβαίνει μπορεί να είναι ένας παράγοντας που συμβάλλει στην κατακράτηση υγρών.

Η απλή ήπια άσκηση μπορεί να είναι αποτελεσματική στη μείωση της συσσώρευσης υγρών σε ορισμένες περιοχές.

  1. Το υπερβολικό βάρος

Το υπερβολικό βάρος μπορεί επίσης να προκαλέσει κατακράτηση υγρών.

Το υπερβολικό βάρος μπορεί να επηρεάσει την κυκλοφορία, καθώς το υπερβολικό σωματικό λίπος μπορεί να ασκήσει πίεση στις φλέβες σας.

  1. Εγκυμοσύνη

Η εγκυμοσύνη μπορεί επίσης να οδηγήσει σε συμπτώματα κατακράτησης υγρών, ιδίως στα πόδια και τους αστραγάλους. Συνήθως, αυτό το πρήξιμο εμφανίζεται σταδιακά και είναι μια φυσιολογική παρενέργεια της εγκυμοσύνης, καθώς το σώμα χαλαρώνει για να φιλοξενήσει το μωρό.

Ωστόσο, εάν το πρήξιμο εμφανίζεται γρήγορα, συνοδεύεται από πονοκεφάλους ή έμετο ή αισθάνεστε γενικά αδιαθεσία, επισκεφθείτε τον ιατρό σας, καθώς αυτό μπορεί να αποτελεί ένδειξη προεκλαμψίας.

  1. Φάρμακα

Η κατακράτηση υγρών στο σώμα μπορεί επίσης να προκληθεί από ορισμένα φάρμακα – ιδίως:

Εάν ανησυχείτε, ελέγξτε τις αναφερόμενες παρενέργειες οποιουδήποτε φαρμάκου που λαμβάνετε και μιλήστε με το γιατρό σας για τις επιλογές μείωσης της κατακράτησης υγρών.

  1. Υποκείμενα ιατρικά προβλήματα

Λιγότερο συχνά, η κατακράτηση υγρών μπορεί να προκαλείται από καρδιακά προβλήματα, συμπεριλαμβανομένης της καρδιακής ανεπάρκειας, η οποία παρατηρείται συχνότερα σε μεσήλικες και ηλικιωμένους. Σπάνια, η κατακράτηση υγρών μπορεί να είναι ένδειξη προβλημάτων με το συκώτι ή τα νεφρά.

Πότε πρέπει να επισκεφθώ γιατρό για την κατακράτηση υγρών;

Εάν η κατακράτηση υγρών έχει εμφανιστεί ξαφνικά ή εάν έχετε ένα μονομερές πρήξιμο ή εάν έχετε άλλα συμπτώματα που σας προκαλούν ανησυχία, είναι σημαντικό να επισκεφθείτε τον παθολόγο σας, ιδίως εάν είστε άνω των 40 ετών ή έγκυος.

Ωστόσο, αν είστε λίγο νεότεροι και δεν ανησυχείτε ιδιαίτερα για την υγεία σας, αλλά γνωρίζετε ότι ο τρόπος ζωής σας δεν είναι ιδανικός, αξίζει να εξετάσετε πρώτα άλλους παράγοντες και πρόσθετες πληροφορίες.

Η μείωση της πρόσληψης αλατιού και ζάχαρης και η ένταξη της άσκησης θα βοηθήσουν επίσης να κρατήσετε το πρόβλημα  της κατακράτησης των υγρών μακριά.

+ 12 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

What to know about water retention https://www.medicalnewstoday.com/articles/187978

Everything You Need to Know About Water Retention https://www.healthline.com/health/water-retention

Why Am I Retaining Water? https://www.webmd.com/diet/why-am-i-retaining-water

Histamine induces vascular hyperpermeability by increasing blood flow and endothelial barrier disruption in vivo https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4497677/

The diuretic effect in human subjects of an extract of Taraxacum officinale folium over a single day. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3155102/

Dandelion https://nccih.nih.gov/health/dandelion

Effects of magnesium and vitamin B6 on the severity of premenstrual syndrome symptoms. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4161081/

Edema https://www.cancer.gov/about-cancer/treatment/side-effects/edema

The swollen leg. https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1358863X16672576

Overview: Hydrocephalus https://www.nhs.uk/conditions/hydrocephalus/

Swollen ankles, feet and legs (oedema) https://www.nhs.uk/conditions/oedema/

Systemic capillary leak syndrome. https://rarediseases.org/rare-diseases/systemic-capillary-leak-syndrome/