Τι αισθάνεσαι;

Έγκέφαλος και Νευρικό Σύστημα

8 τρόποι για να βελτιώσετε την εγκεφαλική σας υγεία

Love your brain/mental health concept. | © Afby71 | Dreamstime Stock Photos

Ο εγκέφαλος είναι από τα πιο σημαντικά όργανα του ανθρώπινου οργανισμού διότι αποτελεί τον επεξεργαστή των ερεθισμάτων και των λειτουργιών του σώματος. Είναι ο ρυθμιστής των κινήσεων μέσω του νευρικού συστήματος του οποίου αποτελεί μέρος, την λειτουργία των υπόλοιπων οργάνων όπως το ήπαρ, ενώ είναι υπεύθυνος και για την παραγωγή ορμονών απαραίτητων για τον οργανισμό και διαδικασιών, όπως ο ύπνος που ρυθμίζεται από τον υποθάλαμο.

Ο εγκέφαλος αποτελεί το 2% του σωματικού βάρους κατά προσέγγιση ενός ενήλικου ανθρώπου, ενώ καταναλώνει περίπου το 20% των θερμιδικών προσλήψεων και ενεργειακών αποθεμάτων από τον οργανισμό δείχνοντας πόσο σπουδαία και δυναμική είναι η λειτουργία του.

Όπως κάθε όργανο του σώματος χρειάζεται φροντίδα και εκγύμναση έτσι και ο εγκέφαλος, ο οποίος επίσης φθείρεται στο πέρασμα των ετών οδηγώντας σε μεγάλη ηλικία στην άνοια λόγο αλλοίωσης των απολήξεων και του ίδιου του οργάνου, χρειάζεται την δική του εκγύμναση. Μερικοί τρόποι για να βελτιωθεί η λειτουργία του και η αντοχή του κατά συνέπεια περιγράφονται ακολούθως.

Παιχνίδια

Όπως γυμνάζεται το σώμα, έτσι μπορεί να γυμναστεί και ο εγκέφαλος. Υπάρχουν δεκάδες είδη παιχνιδιών όπως το suduko, τα σταυρόλεξα και διάφορα παιχνίδια και εφαρμογές στο κινητό που μπορούν να θέσουν σε λειτουργία τον εγκέφαλο και να δυναμώσουν τα ημισφαίρια και τις δεξιότητες , την ταχύτητα σκέψης και τη μνήμη του ασκούμενου. Προτείνεται η εξάσκηση για περίπου 15 λεπτά ημερησίως.

Διαλογισμός

Ο διαλογισμός αποτελεί εξαιρετική άσκηση για όλο τον οργανισμό και αυτό συμβαίνει γιατί βελτιώνεται η κυκλοφορία του αίματος, μειώνεται το στρες και οι οργανικές λειτουργίες βελτιώνονται. Σημαντικό ρόλο σε αυτό έχουν οι ασκήσεις αναπνοής που παρέχουν περισσότερο οξυγόνο στο αίμα και στον εγκέφαλο και δυναμώνουν τις νευρικές απολήξεις και τον εγκέφαλο.

Φαγητό για τον εγκέφαλο

Τα έλαια και τα ‘καλά’ λιπαρά ωφελούν και την καρδιά αλλά και τον εγκέφαλο. Η αποφυγή των τρανς λιπαρών είναι μεγάλης σημασίας ενώ αντίθετα η σωστή διατροφή πλούσια σε ωφέλιμα λιπαρά και ω-3 που παρέχει για παράδειγμα ο σολωμός αποτελούν τροφές που βελτιώνουν την λειτουργία του εγκεφάλου. Επιπλέον το παρθένο ελαιόλαδο και οι ξηροί καρποί (κατά προτίμηση χωρίς αλάτι) βοηθούν στην υγεία του εγκεφάλου

Η δύναμη των ιστοριών

Οι ιστορίες έχουν εκπληκτική δυναμική στον ανθρώπινο εγκέφαλο καθώς ενεργοποιούν την διαδικασία της μνήμης και καλλιεργούν την δυνατότητα της αφήγησης, εξελίσσοντας τα ημισφαίρια του εγκεφάλου. Συνεπώς οι ιστορίες ωφελούν τον εγκέφαλο, έτσι προτείνεται η εκμάθηση μεθόδων αφήγησης για να διατηρείται το ενδιαφέρον του ακροατή ζωντανό.

Αποφυγή της τηλεόρασης

Σύμφωνα με στατιστικές έρευνες ο μέσος άνθρωπος παρακολουθεί περίπου 4 ώρες τηλεόραση ημερησίως γεγονός που αποτελεί επιβαρυντικό παράγοντα για την υγεία του εγκεφάλου. Εκτός από την επιβάρυνση των νευρώνων και των ματιών, στερεί από τον άνθρωπο δημιουργικό χρόνο από τους δικούς του ανθρώπους και από δραστηριότητες εποικοδομητικές για τον εγκέφαλο, όπως το διάβασμα.

Γυμναστική για όλο τον οργανισμό

Η φυσική άσκηση αποτελεί άσκηση και για τον εγκέφαλο. Εκτός από την προστασία που παρέχει η άσκηση στον οργανισμό και το καρδιαγγειακό σύστημα, ενδυναμώνει επιπλέον τον εγκέφαλο καθώς κινητοποιεί τις γνωστικές λειτουργίες καθώς ενεργεί το σώμα καινούργιες κινήσεις. Για αυτό το λόγο προτείνεται η άσκηση πολλές φορές με νέες μεθόδους, για να επιτευχθεί εκγύμναση όχι μόνο του σώματος αλλά και του εγκεφάλου.

Νέα αντικείμενα μελέτης

Η μελέτη ενισχύει τις δυνατότητες του εγκεφάλου και για αυτό το λόγο το διάβασμα θα δημιουργήσει αρκετά οφέλη για τον εγκέφαλο. Μελετώντας νέα συγγράμματα, μια ξένη γλώσσα ή μια νέα επιστήμη είναι εφάμιλλο για τον εγκέφαλο, όπως η γυμναστική για τους μύες. Το διάβασμα ενός μυθιστορήματος επίσης μπορεί να είναι ωφέλιμο καθώς ενεργοποιεί την φαντασία και κατά συνέπεια τον εγκέφαλο.

Μικρές αλλαγές μεγάλα αποτελέσματα

Όλοι οι άνθρωποι δημιουργούν ρουτίνες, επαναλαμβανόμενα μοτίβα συμπεριφοράς που πολλές φορές αυτοματοποιούνται από τον εγκέφαλο. Μια πρόκληση που θα μπορούσε να συμβάλει στην εκγύμναση του εγκεφάλου είναι η ακριβώς αντίθετη εφαρμογή, δηλαδή η αναίρεση των προκαθορισμένων επιλογών. Οι νέες ενέργειες στην θέση των παλιών που έχουν αυτοματοποιηθεί θα κρατήσουν σε εγρήγορση τον εγκέφαλο και θα τον αναπτύξουν. Για παράδειγμα η αλλαγή χεριών για βασικές εργασίες στο σπίτι ή στα ψώνια θα μπορούσε να είναι μια αλλαγή που θα βελτιώσει τις εγκεφαλικές λειτουργίες

+ 6 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Εγγραφείτε στο ενημερωτικό δελτίο του Wiki Health

Ενημερωθείτε με και λάβετε συμβουλές υγείας, ευεξίας και πολλά άλλα.!

Αν δεν βρήκατε αυτό που αναζητάτε, βοηθήστε μας να γίνουμε κάλυτεροι

Send this to a friend