Υγεία Πεπτικού Συστήματος

9 τροφές που ευθύνονται για το φούσκωμα μετά το φαγητό

Το φούσκωμα είναι ένα σύμπτωμα που αρκετά άτομα αντιμετωπίζουν τακτικά. Συνήθως το φούσκωμα προκαλείται από αέρια που συσσωρεύονται στην κοιλία ύστερα από κατανάλωση ορισμένων τροφών. Συγκεκριμένα, ορισμένα τρόφιμα τείνουν να παραμένουν για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα στον εντερικό σωλήνα, με αποτέλεσμα να αρχίζουν να αποσυντίθενται και να ζυμώνονται, προκαλώντας την παραγωγή αερίων.

Ωστόσο, σε ορισμένες σπάνιες περιπτώσεις το φούσκωμα μπορεί να εμφανίζεται και ως σύμπτωμα κάποιου σοβαρού προβλήματος υγείας, που δεν σχετίζεται με τη διατροφή.

Ποιες τροφές μπορεί να προκαλέσουν φούσκωμα;

  1. Φασόλια

Τα φασόλια είναι πλούσια σε φυτικές ίνες και σάκχαρα που ονομάζονται ολιγοσακχαρίτες. Οι ολιγοσακχαρίτες δεν χωνεύονται εύκολα, με αποτέλεσμα να ζυμώνονται από τα βακτήρια του παχέος εντέρου και να παράγουν αέρια ως υποπροϊόν, που προκαλούν φούσκωμα.

Το μούλιασμα των φασολιών σε νερό πριν καταναλωθούν μπορεί να βοηθήσει στη διευκόλυνση της πέψης των ολιγοσακχαριτών και επομένως παραγωγή λιγότερων αερίων. Επιπλέον, ορισμένα είδη φασολιών, όπως τα μαυρομάτικα, είναι λιγότερο πιθανό να προκαλέσουν φούσκωμα.

  1. Γαλακτοκομικά προϊόντα

Πολλοί άνθρωποι παρουσιάζουν δυσανεξία στη λακτόζη, τον κύριο υδατάνθρακα που περιέχουν τα γαλακτοκομικά προϊόντα, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να την πέμψουν και να εμφανίζουν συμπτώματα όπως το φούσκωμα, οι κοιλιακές κράμπες και η διάρροια, όταν καταναλώνουν γάλα, βούτυρο, γιαούρτι, τυρί, κλπ.

  1. Ανθρακούχα ποτά

Τα ανθρακούχα ποτά περιέχουν μεγάλες ποσότητες διοξειδίου του άνθρακα, ενός αερίου το οποίο παγιδεύεται στο πεπτικό σύστημα και προκαλεί φούσκωμα και ενδεχομένως κράμπες στο στομάχι.

  1. Σιτηρά (σιτάρι, κριθάρι, σίκαλη)

Τα σιτηρά (σιτάρι, κριθάρι, σίκαλη) έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε αδιάλυτες φυτικές ίνες, οι οποίες δεν διασπώνται κατά τη διαδικασία της πέψης, με αποτέλεσμα να παραμένουν για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα στο έντερο. Εκεί ζυμώνονται στη συνέχεια από τα βακτήρια του εντέρου και παράγονται αέρια, τα οποία προκαλούν φούσκωμα.

Η γλουτένη στο σιτάρι, το κριθάρι και τη σίκαλη μπορεί επίσης να προκαλέσει πεπτικά προβλήματα και φούσκωμα, ιδιαίτερα σε άτομα που έχουν κοιλιοκάκη ή δυσανεξία στη γλουτένη που δεν σχετίζεται με τη αυτή.

  1. Σταυρανθή λαχανικά

Τα σταυρανθή λαχανικά (μπρόκολο, κουνουπίδι, λαχανάκια Βρυξελλών, κλπ) είναι εξαιρετική πηγή θρεπτικών συστατικών, αλλά περιέχουν επίσης ορισμένα είδη υδατανθράκων τα οποία δεν πέμπονται εύκολα και προκαλούν πεπτικά προβλήματα, όπως το φούσκωμα. Ωστόσο, το μαγείρεμα των λαχανικών αυτών μπορεί να βοηθήσει στον περιορισμό του φουσκώματος.

  1. Κρεμμύδι & σκόρδο

Τα κρεμμύδια και τα σκόρδα περιέχουν ένα είδος διαλυτής ίνας, γνωστό ως φρουκτάνη, το οποίο μπορεί να επηρεάσει το πεπτικό σύστημα και να προκαλέσει φούσκωμα. Τα ωμά κρεμμύδια και σκόρδα συνήθως προκαλούν πιο έντονο πρόβλημα, με αποτέλεσμα να συνιστάται το σοτάρισμα αυτών πριν την κατανάλωση από άτομα που αντιμετωπίζουν συχνά τέτοια συμπτώματα.

  1. Μήλα & αχλάδια

Τα μήλα και τα αχλάδια περιέχουν φυσικά σάκχαρα, όπως η φρουκτόζη, τα οποία δυσκολεύουν την πέψη και οδηγούν σε φούσκωμα. Επιπλέον, η κατανάλωση μήλων και αχλαδιών με τη φλούδα τους παρέχει υψηλή ποσότητα φυτικών ινών, οι οποίες είναι δύσκολο να αφομοιωθούν. Επομένως, το ξεφλούδισμα και μαγείρεμά τους πριν καταναλωθούν μπορεί να βοηθήσει στην αποφυγή του φουσκώματος. Ωστόσο, οι φυτικές ίνες της φλούδας παρέχουν άλλα σημαντικά οφέλη υγείας.

  1. Μπύρα

Η μπύρα είναι ένα ανθρακούχο ποτό, που παρασκευάζεται από τη ζύμωση δημητριακών, όπως το κριθάρι, με μαγιά και νερό. Ως εκ τούτου, περιέχει διοξείδιο του άνθρακα και ζυμώσιμους υδατάνθρακες, δύο παράγοντες που οδηγούν στην εμφάνιση φουσκώματος, όπως αναφέρθηκε και παραπάνω.

  1. Τεχνητά γλυκαντικά

Τα τεχνητά γλυκαντικά χρησιμοποιούνται ως υποκατάστατα της ζάχαρης σε ζαχαρούχα ποτά, τρόφιμα και τσίχλες. Δύο από τα πιο γνωστά είναι η σορβιτόλη και η ξυλιτόλη. Τα γλυκαντικά αυτά δεν έχουν κανένα θρεπτικό όφελος και το σώμα δυσκολεύεται να τα επεξεργαστεί, με αποτέλεσμα να εμφανίζονται συμπτώματα, όπως το φούσκωμα, ύστερα από την κατανάλωση τροφών που τα περιέχουν.

Συμβουλές για αποφυγή του φουσκώματος

Εκτός από τις τροφές που καταναλώνει ένα άτομο, σημαντικό ρόλο παίζει επίσης και ο τρόπος με τον οποίο αυτές καταναλώνονται. Συγκεκριμένα, μερικές πρακτικές συμβουλές που μπορεί να βοηθήσουν στη μείωση του φουσκώματος μετά από ένα γεύμα είναι οι εξής:

  • Αργό μάσημα του φαγητού και μικρές μπουκιές
  • Κατανάλωση περισσότερων υγρών
  • Αποφυγή της υπερκατανάλωσης τροφής
  • Προσοχή στις απότομες διατροφικές αλλαγές, οι οποίες δυσκολεύουν το πεπτικό σύστημα να προσαρμοστεί

+ 3 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

15 Foods That Can Cause Bloating https://health.clevelandclinic.org/foods-that-cause-bloating/

13 Foods That Cause Bloating (and What to Eat Instead) https://www.healthline.com/nutrition/13-foods-that-cause-bloating

Which foods make you bloated? https://www.medicalnewstoday.com/articles/322559