Ψυχική υγεία

Άγχος: Ποια σωματικά συμπτώματα και προβλήματα προκαλεί;

Ποια σωματικά συμπτώματα και προβλήματα προκαλεί το άγχος;

1. Γρήγορος καρδιακός παλμός

Όταν κάτι σας τρομάξει ξαφνικά, για παράδειγμα ένας δυνατός θόρυβος, εκκρίνονται στο σώμα σας οι ορμόνες του στρες (αδρεναλίνη, νοραδρεναλίνη, κορτιζόλη) που ωθούν την καρδιά να χτυπά πιο γρήγορα και πιο δυνατά. Αν ο φόβος και το άγχος διαρκούν για μεγάλο χρονικό διάστημα, αυτή η συνεχής έκκριση των πιο πάνω ορμονών και οι επιδράσεις τους στην καρδιά, αυξάνει τον κίνδυνο υπέρτασης, καρδιακών παθήσεων, υψηλής χοληστερίνης, καρδιακής προσβολής και εγκεφαλικού επεισοδίου.

2. Γρήγορη αναπνοή

Ο φόβος και το άγχος, εκτός από ταχυκαρδία, αυξάνει και τον ρυθμό της αναπνοής. Οι πολλές ρηχές αναπνοές, εξασφαλίζουν στο σώμα το οξυγόνο που χρειάζεται σε στρεσογόνες καταστάσεις, προετοιμάζοντάς το για ενδεχόμενη “μάχη”. Αν το άγχος είναι χρόνιο, αυτές οι αλλαγές που συμβαίνουν στην αναπνοή, αυξάνουν τον κίνδυνο αναπνευστικών προβλημάτων, όπως το άσθμα, η πνευμονοπάθεια και η χρόνια αποφρακτική πνευμονοπάθεια (ΧΑΠ). (Πώς το χρόνιο άγχος επηρεάζει όλα τα συστήματα του οργανισμού;)

3. Τεντωμένοι μυς

Όταν νιώθετε ανήσυχοι και φοβισμένοι, οι μυς του σώματός σας τεντώνονται για να σας προστατεύσουν αν χρειαστεί από έναν υπαρκτό κίνδυνο. Οι μυς χαλαρώνουν όταν το άγχος περάσει και η ανησυχία μειωθεί. Το τέντωμα των μυών μπορεί να προκαλέσει ημικρανίες και πονοκεφάλους. Οι τεχνικές χαλάρωσης, όπως η γιόγκα, ο διαλογισμός και οι βαθιές αναπνοές, είναι πολύ βοηθητικές πρακτικές. (Άγχος: Οι τεχνικές αναπνοής που πρέπει να δοκιμάσετε για να το διαχειριστείτε)

4. Υψηλό σάκχαρο αίματος

Όταν είστε φοβισμένοι και ανήσυχοι, οι ορμόνες του στρες, που όπως είπαμε πιο πάνω εκκρίνονται στο σώμα, αυξάνουν στιγμιαία το σάκχαρο του αίματος, μια αύξηση η οποία είναι χρήσιμη για να μπορέσετε να τρέξετε μακριά από έναν υπαρκτό κίνδυνο ή να “πολεμήσετε” αν χρειαστεί. Το χρόνιο άγχος και η επανάληψη αυτής της διαδικασίας, διατηρεί μακροπρόθεσμα αυξημένα τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα, αυξάνοντας τον κίνδυνο διαβήτη, καρδιακών παθήσεων, νεφρικής νόσου και εγκεφαλικού επεισοδίου.

5. Προβλήματα ύπνου

Η έντονη ανησυχία επηρεάζει τον ύπνο. Για να μειώσετε την ανησυχία μήπως ξεχάσετε κάποια υποχρέωση για την επόμενη μέρα, δημιουργείστε μια λίστα υποχρεώσεων. Για να βελτιώσετε τον ύπνο σας, δημιουργείστε μια υγιή ρουτίνα ύπνου, κατά την οποία θα πηγαίνετε για ύπνο και θα ξυπνάτε περίπου την ίδια ώρα. Παράλληλα, διατηρήστε το δωμάτιό σας σκοτεινό, δροσερό και μείνετε μακριά από ηλεκτρονικές συσκευές, καφεΐνη και αλκοόλ μερικές ώρες πριν τον ύπνο. (Ο επαρκής ύπνος μας κρατά πραγματικά υγιείς;)

6. Προβλήματα με την καταπολέμηση των μικροβίων

Το άγχος επηρεάζει την αποδοτικότητα του ανοσοποιητικού συστήματος, του μηχανισμού προστασίας του σώματος από μικρόβια και ιούς. Αυτή η μειωμένη αποδοτικότητα, που επιδεινώνεται κυρίως από το χρόνιο άγχος, καθιστά τους ανθρώπους πιο επιρρεπείς σε ιούς, όπως ο ιός της γρίπης, του έρπη κλπ.

7. Στομαχικές διαταραχές

Το άγχος επηρεάζει το πεπτικό σύστημα. Σε μερικούς ανθρώπους προκαλεί ναυτία, τάσεις για έμετο και κοιλιακό πόνο. Εάν το άγχος είναι χρόνιο, αυξάνεται ο κίνδυνος ασθενειών που σχετίζονται με το πεπτικό σύστημα, όπως το σύνδρομο του ευερέθιστου εντέρου (IBS) και τα έλκη στο στομάχι. Μιλήστε με τον γιατρό σας εάν κάθε φορά που αγχώνεστε βιώνετε σοβαρό πόνο στην κοιλιά και κάνετε εμετό.

8. Αύξηση βάρους

Το άγχος, ωθεί μερικούς ανθρώπους να τρώνε περισσότερο και κυρίως τροφές που είναι πλούσιες σε λιπαρά και ζάχαρη, οι οποίες λειτουργούν ως καταπραϋντικά του άγχους. Με την πάροδο του χρόνου, το υπερβολικό άγχος και η κατανάλωση τέτοιων τροφών, αυξάνουν το σωματικό βάρος. (6 λόγοι που δεν σας αφήνουν να χάσετε βάρος)

9. Σεξουαλικά προβλήματα ανδρών

Το φυσιολογικό άγχος ενεργοποιεί το σύστημα μάχης του σώματος, το οποίο αυξάνει την παραγωγή τεστοστερόνης. Ωστόσο, με την πάροδο του χρόνου, το χρόνιο άγχος μειώνει την τεστοστερόνη, αλλάζοντας την απόκριση του σώματος όταν ένας άνδρας θέλει να κάνει σεξ, προκαλώντας έτσι σεξουαλικά προβλήματα, όπως η στυτική δυσλειτουργία.  (Στυτική δυσλειτουργία: Τι μπορείτε να κάνετε όταν τα χάπια δεν λειτουργούν;)

10. Γυναικεία σεξουαλικά προβλήματα

Το άγχος προκαλεί κόπωση στις γυναίκες και αποσπά την προσοχή τους, με αποτέλεσμα το ενδιαφέρον τους για σεξ να μειώνεται. Στο ίδιο αποτέλεσμα, οδηγεί και η έκκριση κορτιζόλης. Σημειώνεται ότι το άγχος μπορεί να καταστήσει δύσκολο για μια γυναίκα να μείνει έγκυος, επηρεάζοντας τον εμμηνορροϊκό της κύκλο. (9 συμβουλές για να αντιμετωπίσετε το άγχος κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης)

+ 10 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Physical Symptoms of Anxiety https://www.webmd.com/anxiety-panic/ss/slideshow-anxiety-physical-symptoms

Table of Contents: 2009 https://www.hindawi.com/journals/omcl/contents/year/2009/page/4/

Anxiety and Depression: Linkages with Viral Diseases https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4175921/

How Do Dreams Affect Sleep? https://www.sleepfoundation.org/dreams/how-do-dreams-affect-sleep

Chronic stress and sexual function in women https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23841462/

The relationship of serum and salivary cortisol levels to male sexual dysfunction as measured by the International Index of Erectile Function https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2834333/

Psychological disorders in patients with chronic constipation https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24834176/

Anxiety and IBS revisited: ten years later https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4632879/

Anxiety Disorders https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/9536-anxiety-disorders

Stress effects on the body https://www.apa.org/topics/stress/body