Διατροφή, Υγεία Πεπτικού Συστήματος

Αμύγδαλα: Μια χούφτα την ημέρα βελτιώνει την υγεία του εντέρου

Οι ξηροί καρποί θεωρούνται ένα ιδανικό σνακ, καθώς είναι εξαιρετικά υγιεινοί και προσφέρουν πολλά οφέλη για την υγεία. Για παράδειγμα, τα πεκάν είναι γνωστά για τη συμβολή τους στη ρύθμιση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα, τα φιστίκια Αιγίνης για την υψηλή περιεκτικότητά τους σε πρωτεΐνη και τα καρύδια για τα οφέλη τους στην υγεία του καρδιαγγειακού συστήματος.

Σύμφωνα με μια νέα μελέτη, που δημοσιεύθηκε πρόσφατα στο American Journal of Clinical Nutrition, τα αμύγδαλα είναι ένα ακόμη είδος ωφέλιμου ξηρού καρπού, καθώς αποδείχθηκε πως η κατανάλωση μιας χούφτας αμυγδάλων την ημέρα μπορεί να βελτιώσει σημαντικά την υγεία του εντέρου και να βοηθήσει ενδεχομένως στη μείωση της φλεγμονής.

Γιατί είναι σημαντική η υγεία του εντέρου για τη γενική ευεξία;

Το ανθρώπινο έντερο περιέχει τρισεκατομμύρια μικροοργανισμούς, οι οποίοι επηρεάζουν σε σημαντικό βαθμό την υγεία. Μια υγιής εντερική μικροχλωρίδα και ένα υγιές έντερο έχει αποδειχθεί πως βοηθούν στη μείωση της φλεγμονής στο σώμα, στην πρόληψη λοιμώξεων, στη βελτίωση συμπτωμάτων της κατάθλιψης, στη μείωση του κινδύνου χρόνιων ασθενειών και γενικότερα στη μακροζωία.

Τι ρόλο παίζει το βουτυρικό οξύ στην υγεία του εντέρου;

Ένας σημαντικός παράγοντας για την υγεία του εντέρου φαίνεται πως είναι το βουτυρικό οξύ, ένα λιπαρό οξύ βραχείας αλυσίδας που υποστηρίζει την υγεία της μικροχλωρίδας του εντέρου.

Το βουτυρικό οξύ λειτουργεί ως κύρια πηγή ενέργειας για τα κύτταρα του παχέος εντέρου, επιτρέποντας τη σωστή και βέλτιστη λειτουργία τους. Συμμετέχει επίσης στην έναρξη της διαδικασίας απορρόφησης θρεπτικών συστατικών στο έντερο.

Επιπλέον, το βουτυρικό οξύ υποστηρίζει τον εντερικό φραγμό, ο οποίος παρεμποδίζει την είσοδο άλλων βακτηρίων και παθογόνων μικροοργανισμών στο αίμα. Με αυτό τον τρόπο, το βουτυρικό οξύ μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της φλεγμονής, στη διαχείριση καταστάσεων, όπως το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου και στη μείωση γαστρεντερικών συμπτωμάτων, όπως το φούσκωμα.

Το βουτυρικό οξύ, που παράγεται στο έντερο, μπορεί επίσης να εισέλθει στην κυκλοφορία του αίματος και να εμπλακεί στη ρύθμιση της υγείας άλλων οργάνων του σώματος, όπως το ήπαρ, ο εγκέφαλος και οι πνεύμονες.

Τέλος, το βουτυρικό οξύ έχει συσχετιστεί και με άλλα οφέλη για την υγεία, όπως ο βελτιωμένος ύπνος, η μείωση της φλεγμονής, η καλύτερη υγεία του ανοσοποιητικού συστήματος και η μείωση του κινδύνου καρκίνου του παχέος εντέρου.

Πώς ευνοούν τα αμύγδαλα την υγεία του εντέρου;

Στην μελέτη που προαναφέρθηκε, οι ερευνητές εξέτασαν τα οφέλη της κατανάλωσης αμυγδάλων για ένα χρονικό διάστημα 4 εβδομάδων σε 87 άτομα ηλικίας 18-45 ετών. Τα άτομα αυτά κατανάλωναν ήδη 2 φορές την ημέρα σνακ, τα οποία όμως δεν ήταν θρεπτικά και δεν περιείχαν φυτικές ίνες. Στα πλαίσια της μελέτης, οι ερευνητές αντικατέστησαν τα σνακ αυτά με αμύγδαλα και οι συμμετέχοντες διαχωρίστηκαν σε 3 ομάδες.

  • Ομάδα 1: Κατανάλωναν ως σνακ 56 γραμμάρια ολόκληρων αμυγδάλων ημερησίως
  • Ομάδα 2: Κατανάλωναν ως σνακ 56 γραμμάρια αλεσμένων αμυγδάλων ημερησίως
  • Ομάδα ελέγχου: Κατανάλωναν ως σνακ 2 μάφινς (muffins) την ημέρα

Τα αποτελέσματα της μελέτης έδειξαν πως οι ομάδες που κατανάλωναν αμύγδαλα είχαν σημαντικά υψηλότερα επίπεδα βουτυρικού οξέος στα κόπρανά τους, σε σχέση με την ομάδα ελέγχου, τα οποία συνέβαλαν σε βελτιωμένη υγεία του εντέρου τους.

Τα πρεβιοτικά, ένα είδος φυτικών ινών που περιέχουν τα αμύγδαλα, όταν εισέρχονται στο έντερο ζυμώνονται από τα βακτήρια της μικροχλωρίδας και παράγουν βουτυρικό οξύ, το οποίο βοηθά στην παροχή ενέργειας στα κύτταρα που επενδύουν το παχύ έντερο και στην υποστήριξη του ανοσοποιητικού συστήματος.

Ως εκ τούτου, η αύξηση των φυτικών ινών στη διατροφή, όπως για παράδειγμα μέσω της κατανάλωσης αμυγδάλων, μπορεί να βοηθήσει στην αύξηση του βουτυρικού οξέος και επομένως να έχει σημαντικά οφέλη για την υγεία του εντέρου.

Τι διαφορά παρατηρήθηκε μεταξύ της κατανάλωσης ολόκληρων και αλεσμένων αμυγδάλων;

Όσον αφορά, τη μορφή στην οποία καταναλώθηκαν τα αμύγδαλα, παρατηρήθηκε πως τα άτομα που έτρωγαν ολόκληρα αμύγδαλα είχαν κατά μέσο όρο 1,5 περισσότερες κενώσεις την εβδομάδα σε σύγκριση με όσους κατανάλωναν αλεσμένα αμύγδαλα.

Οι ερευνητές υπέθεσαν πως κάτι τέτοιο μπορεί να οφείλεται στο ότι η κατανάλωση ολόκληρων αμυγδάλων έχει ως αποτέλεσμα την αφομοίωση μεγαλύτερου μέρους του λίπους τους στο παχύ έντερο. Επομένως, το αυξημένο λίπος στο παχύ έντερο μπορεί να χρησίμευσε στη διευκόλυνση της διέλευσης των κοπράνων και αύξηση της συχνότητας αποβολής τους στα άτομα που κατανάλωναν ολόκληρα αμύγδαλα.

+ 3 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Almonds can help support the gut microbiome, study claims https://www.medicalnewstoday.com/articles/almonds-can-help-support-the-gut-microbiome-study-claims

The Impact of Almonds and Almond Processing On Gastrointestinal Physiology, Luminal Microbiology and Gastrointestinal Symptoms: a Randomized Controlled Trial and Mastication Study https://academic.oup.com/ajcn/advance-article/doi/10.1093/ajcn/nqac265/6708364?searchresult=1

How Snacking on Almonds Can Potentially Boost Gut Health https://www.healthline.com/health-news/how-snacking-on-almonds-can-potentially-boost-gut-health