Ψυχική υγεία

Αναβλητικότητα: Η ζωή σου σε αναμονή

Καθημερινά ερχόμαστε αντιμέτωποι με πολλές υποχρεώσεις, προβλήματα που απαιτούν άμεση μεθοδικότητα και προγραμματισμό για την επίλυσή τους. Ο όρος αναβλητικότητα εκφράζει ακριβώς την αδυναμία μας να προγραμματίσουμε την επίλυσή τους άμεσα.
Μια έρευνα στην Αμερική έδειξε ότι το 20% των ανθρώπων πάσχουν από χρόνια αναβλητικότητα.
Αναβλητικός δεν γεννιέσαι, γίνεσαι. Το οικογενειακό περιβάλλον είναι αυτό που δημιουργεί αυτό το συναίσθημα. Γονείς με πολλή παρεμβατική ή αυστηρή στάση παρεμποδίζουν τα παιδιά τους να δημιουργήσουν τους μηχανισμούς αυτορρύθμισης, να παίρνουν πρωτοβουλίες και να μπορούν να φέρουν εις πέραν τις υποχρεώσεις τους. Πολλές φορές η αναβλητικότητα μπορεί να αποτελεί μια μορφή επανάστασης στην οικογένεια.

Ας αναλύσουμε μερικούς λόγους που μπορεί να βάζουμε τις δραστηριότητες μας σε αναμονή:

Ο φόβος της αποτυχίας. Σε αυτή την κατηγορία υπάγονται άνθρωποι που τα αφήνουν όλα για την τελευταία στιγμή. Δημιουργούν μια πλασματική συναισθηματική ασφάλεια, η οποία όσο περνάει ο καιρός και βρίσκονται αντιμέτωποι με τους στόχους τους, πανικοβάλλονται και δημιουργούν αναβλητικές συμπεριφορές και πάντα υπάρχει η δικαιολογία ότι ξεκίνησαν κάτι αργά, οπότε δικαιολογημένα απότυχαν.
Η έλλειψη κινήτρων. Οταν αυτό που έχουν αναλάβει έχει χάσει το ενδιαφέρον τους και αδιαφορούν για την ολοκλήρωσή του.
Η τελειομανία. Η λογική του όλα ή τίποτα. Άνθρωποι με υψηλές απαιτήσεις από τον εαυτό τους, βάζουν συχνά εμπόδια και ενισχύουν την αναβλητικότητα . Οι τελειομανείς άνθρωποι , πριν αρχίσουν μια καινούρια δραστηριότητα , προσπαθούν να εξασφαλίσουν όλες ή τις περισσότερες λεπτομέρειες που αφορούν την μελλοντική αυτή δραστηριότητα θα τις πράξουν με εντέλεια ή ότι το πόρισμα θα είναι αντιπροσωπευτικό των υψηλών τους προτύπων.
Η συνήθεια. Συνήθως χωρίς να το καταλάβουμε η συνήθεια έχει τις ρίζες της στην οικογένεια, στα πρότυπα που οι ίδιοι οι γονείς μας λειτουργούσαν στην καθημερινότητά τους.

Τρόποι αντιμετώπισης της αναβλητικότητας

Για να επιλυθεί αυτό το συναίσθημα χρειάζεται να υπάρχει πρώτα από όλα θέληση, συνέπεια και να ακολουθήστε κάποιες αποτελεσματικές στρατηγικές όπως:

1. Μην αφήνετε την διάθεση σας να σας περιορίζει να κάνετε το πρώτο βήμα. Δεν υπάρχει κάποια ιδανική στιγμή για να αρχίσετε κάτι. Το κίνητρο σας πρέπει να γίνει η ικανοποίηση της επίτευξης του στόχου.
2. Λίστα με στόχους/ δουλειές/ υποχρεώσεις που θέλετε να ολοκληρώσετε.
3. Βάλτε μια ιεραρχική σειρά στις εργασίες σας με βάση το επίπεδο σοβαρότητας.
4. Γίνετε ειλικρινής και μην θέτετε μη ρεαλιστικούς στόχους διότι δεν θα σας βοηθήσουν αντιθέτως θα σας αγχώσουν, γι΄αυτό οι στόχοι σας πρέπει να είναι εφικτοί.
5. Προσπάθηστε να υπολογίσετε τον χρόνο που χρειάζεσαι για την υλοποίηση της δραστηριότητα σας.
6. Μια δύσκολη ή μεγάλη δουλειά μπορείτε να την χωρίσετε σε μικρότερες για να μην πελαγώσετε.
7. Σκέφτείτε την ανακούφιση που θα αισθανθείτε όταν πραγματοποιήσετε κάποιον στόχο σας.
8. Κλείστε κάθε περισπασμό ( τηλεόραση, κινητό , emails κλπ) και δώστε την απαραίτητη προσοχή κάνοντας μικρά διαλείμματα.
9. Δώστε τα εύσημα στον εαυτό σας για κάθε μικρό ή και μεγάλο επίτευγμα και μην τον αποθαρρύνετε για τα λάθη του παρελθόντος .
10. Σημείωστε την πρόοδο σας ανά διαστήματα για να έχετε ολοκληρωμένη εικόνα.

Ολα ξεκινούν με μικρά βήματα … τολμήστε το θα αλλάξει ο τρόπος της ζωής σας, θα λειτουργείτε χωρίς άγχος και θα είστε κυρίαρχοι στην ζωή σας.

+ 5 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Η ώρα της επιτυχίας- Muncy Jim εκδόσεις : Διόπτρα

Δέκα λεπτά…από την ευτυχία -Δημόπουλος Γιώργος , Λαφαζάνος Γιάννης εκδόσεις: Μίνωας

Ψυχολογία SCHACTER L. DANIEL, GILBERT DANIEL, WEGNER M. DANIEL εκδόσεις: GUTENBERG

Procrastination as a Self-Regulation Failure: The Role of Impulsivity and Intrusive Thoughts https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28776482/

To do it now or later: The cognitive mechanisms and neural substrates underlying procrastination https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30638308/