Έγκέφαλος και Νευρικό Σύστημα

Άνοια: Η άσκηση και οι κοινωνικές επισκέψεις μειώνουν τον κίνδυνο;

Η άσκηση, οι δουλειές του σπιτιού και οι επισκέψεις σε φίλους και οικογένεια, είναι μερικοί τρόποι οι οποίοι μπορούν να μειώσουν τον κίνδυνο άνοιας έως και κατά 35%, σύμφωνα με μια νέα μελέτη που δημοσιεύθηκε πρόσφατα στο περιοδικό Neurology, στην οποία συμμετείχαν περισσότερα από 500.000 άτομα. Οι συμμετέχοντες ήταν κατά μέσο όρο 56 ετών και κανείς δεν είχε διαγνωστεί μέχρι εκείνη τη στιγμή με άνοια. (Άνοια: Πώς εξελίσσεται και πώς οδηγεί τελικά σε θάνατο;)

Η άσκηση και οι κοινωνικές επισκέψεις μειώνουν τον κίνδυνο άνοιας;

Οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να αναφέρουν τα επίπεδα της φυσικής τους δραστηριότητας στην αρχή της μελέτης και πληροφορίες για το πώς μετέβαιναν στη δουλειά τους, με ποιες δραστηριότητες καταπιάνονταν τον ελεύθερο τους χρόνο, για την χρήση ηλεκτρονικών συσκευών και άλλες προσωπικές πληροφορίες, όπως το επίπεδο της εκπαίδευσής τους. (Άνοια και ψύχωση: 4+1 προβλήματα που προκύπτουν απ’ αυτήν)

Οι ερευνητές παρακολούθησαν τους συμμετέχοντες για περισσότερο από 10 χρόνια κατά μέσο όρο και βρήκαν ότι υπάρχει κάποια σύνδεση ανάμεσα σε ορισμένες δραστηριότητες με τον μειωμένο κίνδυνο άνοιας. (Έλλειψη βιταμίνης D: Πώς συνδέεται με την άνοια;)

Τα άτομα που συμμετείχαν συχνά σε ορισμένες δραστηριότητες, είχαν πολύ μικρότερο κίνδυνο να αναπτύξουν άνοια, συγκριτικά με τα άτομα που δεν συμμετείχαν συχνά σε αυτές. Συγκεκριμένα, διαπιστώθηκε ότι:

  • Η σωματική άσκηση μείωσε κατά 35% τον κίνδυνο άνοιας.
  • Οι δουλειές του σπιτιού μείωσαν κατά 21% τον κίνδυνο άνοιας.
  • Οι καθημερινές επισκέψεις σε φίλους ή οικογένεια μείωσαν κατά 15% τον κίνδυνο άνοιας

Σημειώνεται ότι στον κίνδυνο άνοιας, σημαντικό ρόλο φάνηκε να παίζει και ο χώρος που λάμβαναν χώρα οι κοινωνικές δραστηριότητες. Για παράδειγμα, η επίσκεψη σε ένα μπαρ ή ένα κλαμπ και η παρακολούθηση τηλεόρασης, δεν φάνηκε να μειώνουν τον κίνδυνο άνοιας, τόσο όσο άλλες κοινωνικές δραστηριότητες. Διευκρινίζεται ότι οι ερευνητές έλαβαν υπόψη και τους γενετικούς παράγοντες κινδύνου ανάπτυξης άνοιας και το οικογενειακό ιστορικό των συμμετεχόντων. (Άνοια: Τα υψηλά επίπεδα αντιοξειδωτικών μειώνουν τον κίνδυνο!)

Μέχρι το τέλος της παρακολούθησης, περισσότεροι από 5.000 συμμετέχοντες εμφάνισαν άνοια. Τα άτομα που ήταν πιο πιθανόν να αναπτύξουν άνοια ήταν οι ηλικιωμένοι, οι άνδρες, τα άτομα με ιστορικό υπέρτασης ή υπερλιπιδαιμίας και τα άτομα με χαμηλότερη κοινωνικοοικονομική κατάσταση και υψηλότερο δείκτη μάζας σώματος.

Σύμφωνα όμως με τον Δρ Χουάν Σονγκ, συγγραφέας της μελέτης και ερευνητής στο Πανεπιστήμιο Σιτσουάν στην Κίνα, χρειάζεται περαιτέρω έρευνα για επιβεβαίωση των πιο πάνω ευρημάτων, τα οποία ωστόσο είναι ενθαρρυντικά, δείχνοντας ότι απλές αλλαγές στον τρόπο ζωής, όπως οι πιο πάνω, μπορούν να μειώσουν τον κίνδυνο άνοιας. (Ποιοι είναι οι τύποι άνοιας;)

Πώς θα γίνετε πιο δραστήριοι;

Οι δραστηριότητες που αρέσουν σε κάθε άτομο είναι διαφορετικές, αλλά μερικές καλές προτάσεις που μπορούν να σας βοηθήσουν να γίνετε πιο δραστήριοι στην καθημερινότητά σας είναι οι ακόλουθες:

1. Διατηρήστε ένα καθορισμένο πρόγραμμα ύπνου

Αρχίστε να πηγαίνετε για ύπνο και να ξυπνάτε το πρωί περίπου την ίδια ώρα καθημερινά. Απομακρυνθείτε από ηλεκτρονικές συσκευές περίπου 1 ώρα πριν τον ύπνο, ακούστε χαλαρωτική μουσική, διαβάστε ένα βιβλίο και κάντε διαλογισμό, για να διευκολύνετε τον ύπνο σας. Ο καλός ύπνος θα σας κρατήσει αναζωογονημένους και πιο δραστήριους την επόμενη ημέρα. (Ύπνος: Γιατί είναι σημαντικός και πόσες ώρες χρειαζόμαστε;)

2. Οργανώστε το περιβάλλον του σπιτιού σας

Ένα οργανωμένο και καθαρό περιβάλλον, έχει θετικό αντίκτυπο στην ψυχολογία και την ηρεμία, σύμφωνα με τους ειδικούς. 

Συνδυάστε τις καθημερινές δουλειές του σπιτιού, που σας κρατούν σωματικά δραστήριους, με το αγαπημένο σας τραγούδι, με μια σειρά στην τηλεόραση ή με την ακρόαση ενός ηχητικού βιβλίου, μετατρέποντας τις σε μια πιο ελκυστική δραστηριότητα, που ταυτόχρονα θα σας κρατήσει και διανοητικά δραστήριους. (Αρχικά στάδια της άνοιας: Η κοινωνικοποίηση βελτιώνει τη γνωστική λειτουργία)

3. Μετακινήστε καθημερινά το σώμα σας

Η καθημερινή σωματική δραστηριότητα μειώνει το άγχος.

Προτιμήστε μια καθημερινή βόλτα στο τετράγωνο ή στο πάρκο της γειτονιάς σας. Το περπάτημα υποστηρίζει την σωματική ευεξία και η σύνδεση με τη φύση, την ψυχική και διανοητική ευεξία. (Περπάτημα: 8 λόγοι που πρέπει να το ενσωματώσεις στην καθημερινότητά σου)

4. Ενισχύστε τον εγκέφαλό σας

Το Εθνικό Ινστιτούτο για τη Γήρανση, συνιστά τα πιο κάτω για περαιτέρω ενίσχυση της υγείας του εγκεφάλου:

  • Υγιεινή διατροφή (τροφές πλούσιες σε θρεπτικά συστατικά που υποστηρίζουν τη σωστή λειτουργία του εγκεφάλου)
  • Διαχείριση άγχους με δραστηριότητες προσοχής, όπως η γιόγκα και το ημερολόγιο.
  • Εκμάθηση νέων πραγμάτων (παρακολούθηση μαθημάτων της αρεσκείας σας)

+ 4 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Exercise, Chores, and Social Visits Can Help Lower Dementia Risk https://www.healthline.com/health-news/exercise-chores-and-social-visits-can-help-lower-dementia-risk

Tips To Boost Your Health as You Age https://www.nia.nih.gov/health/infographics/tips-boost-your-health-you-age

STUDY: CHORES, EXERCISE, AND SOCIAL VISITS LINKED TO LOWER RISK OF DEMENTIA https://www.aan.com/PressRoom/Home/PressRelease/5004

Physical and Mental Activity, Disease Susceptibility, and Risk of Dementia https://n.neurology.org/content/early/2022/07/26/WNL.0000000000200701