Πρόληψη και θεραπεία

Αποκατάσταση από χειρουργείο ή τραυματισμό: Νέες κατευθυντήριες γραμμές

Όταν πρόκειται για την αποκατάσταση από χειρουργική επέμβαση ή τραυματισμό, υπάρχουν εντελώς νέα στοιχεία αυτές τις μέρες. Πάνε τα μεγάλα διαστήματα ξεκούρασης στο κρεβάτι και οι εβδομάδες απουσίας από την εργασία. Σήμερα, οι γιατροί θέλουν να ξεκινήσετε αμέσως με φυσικοθεραπεία. Αυτό συμβαίνει επειδή οι έρευνες δείχνουν ότι είναι ασφαλής και οδηγεί σε ταχύτερη και καλύτερη ανάρρωση.

«Η θεραπεία έχει γίνει πιο επιθετική«, λέει ο Κώστας Κοκόλης, PT, κλινικός διευθυντής του TheraMotion Physical Therapy Studio στη Νέα Υόρκη. Οι σημερινοί φυσικοθεραπευτές προσπαθούν να δημιουργήσουν αλλαγές και να κάνουν διορθώσεις, αντί να περιμένουν το σώμα σας να πάρει τη φυσική του πορεία. Πρέπει να καθοδηγούμε τη διαδικασία της επούλωσης. Είναι σημαντικό οι συμβουλές που δίνονται να είναι με βάση τις εξατομικευμένες ανάγκες των ανθρώπων.

  1. Μη φοβάστε την κίνηση

Στο παρελθόν, ο γιατρός σας θα σας έλεγε να δέσετε την τραυματισμένη περιοχή σας για να την κρατήσετε ακίνητη. Θα σας πρότεινε επίσης να κάνετε ένα διάλειμμα από τις συνήθεις δραστηριότητές σας και να ξεκουραστείτε στο κρεβάτι. Αλλά η έρευνα ανέτρεψε αυτόν τον τρόπο σκέψης. Μελέτες δείχνουν ότι οι άνθρωποι που είναι δραστήριοι κατά τη διάρκεια της ανάρρωσης τα καταφέρνουν καλύτερα από εκείνους που ηρεμούν. Ο Νταν Κόλινς, ένας 53χρονος επαγγελματίας στις σχέσεις με τα μέσα ενημέρωσης στη Βαλτιμόρη, είναι ένα λαμπρό παράδειγμα. Ανέκαμψε γρήγορα μετά από μια πεταλεκτομή. Μεγάλο μέρος αυτού έχει να κάνει με το γεγονός ότι σε βάζουν να σηκωθείς και να κινηθείς ΑΜΕΣΑ. Η άμεση φυσικοθεραπεία  μετά την επέμβαση στη σπονδυλική στήλη παίζει καθοριστικό ρόλο. Πριν από χρόνια, αν κάνατε χειρουργική επέμβαση στον ώμο για να διορθώσετε μια ρήξη του στροφικού πετάλου, μπορεί να φορούσατε νάρθηκα για 6-8 εβδομάδες και να περιμένατε τη φυσιοθεραπεία μέχρι τις 4-6 εβδομάδες. Τώρα οι ασθενείς συνήθως βγαίνουν από την ακινησία, εκτός από όταν κοιμούνται, και ξεκινούν φυσικοθεραπεία στο τέλος της πρώτης εβδομάδας». Οι γιατροί σήμερα θέλουν να αρχίσετε να χτίζετε ξανά τη δύναμή σας το συντομότερο δυνατό. Η ιδέα είναι απλή: Χρησιμοποιήστε την ή χάστε την.

  1. Τεχνικές με τα χέρια

Στο παρελθόν, ο φυσικοθεραπευτής σας μπορεί να βασιζόταν σε θεραπείες όπως η ηλεκτρική διέγερση, ο υπέρηχος ή η ιοντοφόρηση για να αντιμετωπίσει τον πόνο σας. Αλλά αυτό δεν επιλύει πραγματικά το πρόβλημά σας. Δεν διορθώνει τίποτα. Σήμερα, οι φυσικοθεραπευτές ακολουθούν μια πιο πρακτική προσέγγιση. Προτιμούν τη χειροπρακτική για να φτάσουν στην πηγή του πόνου σας και να διορθώσουν το πρόβλημα. Βοηθά στη χαλάρωση, την ευελιξία και την ανακούφιση από τον πόνο. Για παράδειγμα, ο θεραπευτής σας μπορεί να χρησιμοποιήσει εξειδικευμένο μασάζ ή να χειριστεί τα οστά και τις αρθρώσεις σας με προσεκτική, ελεγχόμενη δύναμη. Μπορεί να κάνει ασκήσεις που στρίβουν, τραβούν ή σπρώχνουν τα οστά σας, για να βελτιώσει το εύρος της κίνησής σας. Σήμερα, οι θεραπευτές είναι πιο πιθανό να πιέζουν τα όρια του σώματός σας. Μπορεί μερικές φορές να θέλουν να νιώσετε λίγο πόνο, αντί να τον αποφεύγετε.

  1. Περιορίστε τη χρήση βοηθητικών συσκευών

Μερικές δεκαετίες πριν, αν είχατε προβλήματα στη μέση, ο γιατρός σας μπορεί να σας είχε πει να φορέσετε ένα στήριγμα. Αν κουρεύατε το γκαζόν, για παράδειγμα, το φορούσατε για επιπλέον στήριξη. Αν είχατε τραυματισμό στον αυχένα, μπορεί να το φορούσατε όταν οδηγούσατε. Σήμερα, βοηθητικές συσκευές όπως στηρίγματα, μπαστούνια, πατερίτσες, νάρθηκες ή ειδικά υποδήματα εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται όταν είναι απαραίτητο. Αλλά δεν είναι πλέον αντικείμενα για να τα χρησιμοποιήσετε. Προσπαθείστε να τα χρησιμοποιείτε όσο το δυνατόν λιγότερο. Οι θεραπευτές κατανοούν πλέον ότι το να κρατάμε ακίνητη την τραυματισμένη περιοχή στην πραγματικότητα την κάνει πιο αδύναμη.

  1. Επιστρέψτε στις κανονικές σας δραστηριότητες

Στο παρελθόν, ο κύριος στόχος της αποκατάστασης ήταν να αυξήσετε το εύρος της κίνησής σας. Αν είχατε κάνει χειρουργική επέμβαση στον ώμο, για παράδειγμα, ο θεραπευτής σας θα προσπαθούσε να σας βοηθήσει να επιστρέψετε στην κίνησή του κατά 180 μοίρες. Αλλά το να πετύχετε αυτόν τον αριθμό δεν εγγυάται ότι μπορείτε να κάνετε όλα όσα θα θέλατε να κάνετε, είτε πρόκειται για το καθάρισμα του σπιτιού σας είτε για το τένις. Και ακόμη και χωρίς πλήρες εύρος κίνησης, μπορεί να λειτουργείτε μια χαρά. Έτσι, οι θεραπευτές μετατόπισαν την εστίασή τους στο να σας κάνουν να μπορείτε να χρησιμοποιείτε καλύτερα την άρθρωσή σας. Τώρα ο στόχος είναι να επιστρέψετε στις συνήθεις δραστηριότητές σας. Στην αρχή, αυτό μπορεί να είναι να φτάσετε στο σημείο να μπορείτε να ντυθείτε ή να βουρτσίσετε τα μαλλιά σας. Ύστερα να οδηγήσει στο περπάτημα, το ανέβασμα σκαλοπατιών ή το σήκωμα αντικειμένων. Για τον Collins, το να πάρει τον αθλητικό του εξοπλισμό για να ακολουθήσει το πάθος του ήταν η απόλυτη επιτυχία. «Τελικά μπόρεσα να επιστρέψω στο άθλημά μου – την ξιφασκία», λέει. Και αυτό, προσθέτει, ήταν θεραπεία από μόνο του.

+ 9 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Kosta Kokolis, MS, PT https://www.theramotion.com/about/staff/kosta-kokolis-ms-pt/

Brian M. Schulz, MD https://kerlanjobe.org/physicians/brian-m-schulz-md/

Dan Collins, Senior Director of Media Relations https://mdmercy.com/news-and-events/media-relations

Early mobilization in the intensive care unit: a systematic review https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22807649/

Early High-Intensity Rehabilitation Following Total Knee Arthroplasty Improves Outcomes https://www.jospt.org/doi/full/10.2519/jospt.2011.3734

Rehabilitation for Patients Following ACL Reconstruction: A Knee Symmetry Model https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21509115/

Shoulder Pain and Mobility Deficits: Adhesive Capsulitis https://www.jospt.org/doi/full/10.2519/jospt.2013.0302

Preparing for Your Visit With a Physical Therapist https://www.choosept.com/why-physical-therapy/prepare

Physical Therapy https://healthy.kaiserpermanente.org/health-wellness/health-encyclopedia/he.physical-therapy.zt1045