Πρόληψη και θεραπεία

Αυτά είναι τα 10 μυστικά μακροζωίας

Δεν υπάρχει ένα «μαγικό» κλειδί για να ζήσετε περισσότερο – αλλά είναι γνωστό ότι ορισμένοι παράγοντες της γενετικής μας σύστασης και του τρόπου ζωής μας μπορούν να επηρεάσουν τόσο τη διάρκεια όσο και την ποιότητα της ζωής μας. Δύο από τους μεγαλύτερους παράγοντες του τρόπου ζωής που γνωρίζουμε ότι μπορούν να επηρεάσουν σε μεγάλο βαθμό την υγεία μας είναι το κάπνισμα και η κατανάλωση αλκοόλ.

Το κάπνισμα συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο πολλών τύπων χρόνιων ασθενειών, όπως ο καρκίνος, οι καρδιακές παθήσεις, τα εγκεφαλικά επεισόδια, η ΧΑΠ, η περιφερική αγγειοπάθεια (περιφερική αρτηριακή νόσος) – και πολλές άλλες χρόνιες παθήσεις.

Η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ αυξάνει επίσης τον κίνδυνο καρδιακής νόσου και εγκεφαλικού επεισοδίου, πολλών τύπων καρκίνου και φυσικά ηπατικής νόσου – μεταξύ πολλών άλλων παθήσεων. Έτσι, η μείωση του καπνίσματος και της κατανάλωσης αλκοόλ σε περιστασιακή κατανάλωση ή με μέτρο θα μπορούσε να οδηγήσει σε σημαντική βελτίωση τόσο της διάρκειας όσο και της ποιότητας ζωής.

Τι μπορείτε να κάνετε για να ζήσετε περισσότερα χρόνια;

  1. Τρώτε περισσότερες φυτικές πρωτεΐνες

Στις μέρες μας, πολλοί είναι αυτοί που αυξάνουν την ποσότητα της πρωτεΐνης που καταναλώνουν από φυτικές πηγές, είτε λόγω μιας vegan ή χορτοφαγικής διατροφής, είτε λόγω των επιπτώσεων της παραγωγής κρέατος στον πλανήτη.

Σύμφωνα με μια ανασκόπηση του 2019, το σώμα μας είναι γενετικά προγραμματισμένο να «στρεσάρεται» όταν τρώμε πολλά λαχανικά, καθώς κάτι τέτοιο στις παλιές εποχές θα σήμαινε ότι δεν υπήρχε επιτυχία στο κυνήγι και κινδυνεύαμε. Η κατανάλωση περισσότερων φυτικών πρωτεϊνών μπορεί να προκαλέσει μια διαδικασία που ονομάζεται «Hormesis» κατά την οποία οι στρεσογόνοι παράγοντες ενεργοποιούν τα γονίδια που επιβραδύνουν την ανάπτυξη των κυττάρων και τη γήρανση.

  1. Δοκιμάστε λίγο HIIT

Είναι γνωστό ότι η άσκηση κάνει καλό, αλλά έχετε δοκιμάσει ποτέ μια συνεδρία HIIT; Η διαλειμματική προπόνηση υψηλής επίπτωσης περιλαμβάνει τριάντα δευτερόλεπτα πλήρους άσκησης που ακολουθούνται από τριάντα δευτερόλεπτα ξεκούρασης για όλη τη διάρκεια της προπόνησης. Το 2017, μια μελέτη διαπίστωσε ότι αυτός ο τύπος άσκησης βοήθησε στη βελτίωση της «σχετιζόμενης με την ηλικία μείωσης των μυϊκών μιτοχονδρίων«, μιας διαδικασίας που βοηθά στην παραγωγή χημικής ενέργειας στα κύτταρα. Αυτό συμβάλλει στη μείωση των δυσμενών επιπτώσεων της γήρανσης στο σώμα.

  1. Δείτε τη θετική πλευρά

Ήρθε η ώρα να δείτε το νόμισμα κι από την άλλη πλευρά. Γιατί; Γιατί σύμφωνα με μια μελέτη του 2019, η αισιοδοξία μπορεί να βοηθήσει στην αύξηση της διάρκειας ζωής μας. Ενώ ορισμένες πτυχές του να είστε αισιόδοξοι φαίνεται να είναι κληρονομικές, το περιβάλλον μας και ο τρόπος που περνάμε τον χρόνο μας έχουν επίσης αντίκτυπο.

  1. Εξισορροπήστε το σώμα σας

Φυσικά, η διατροφική ισορροπία είναι κάτι πολύ καλό για τη συνολική μας υγεία. Αλλά έχετε σκεφτεί για το άλλο είδος ισορροπίας; Μια μελέτη του 2012 ανακάλυψε ότι το να είστε πιο ευέλικτοι μπορεί να σημαίνει ότι ζείτε περισσότερο. Η κράτηση σε ένα μάθημα γιόγκα μπορεί να κάνει θαύματα για την ικανότητά σας να σκύβετε, αλλά ακόμη και απλές ασκήσεις όπως η ισορροπία στο ένα πόδι- ίσως ενώ το τσάι ετοιμάζεται – μπορούν να βοηθήσουν στη βελτίωση της σταθερότητας, της ευελιξίας και ακόμη και της κινητικότητάς σας.

  1. Φροντίστε τις σχέσεις σας

Μια μελέτη του Χάρβαρντ που δημοσιεύτηκε το 2017 ανακάλυψε ότι ένας από τους παράγοντες που κράτησαν τους συμμετέχοντες υγιείς μέχρι τα βαθιά γεράματα ήταν το επίπεδο ικανοποίησης από τις σχέσεις τους. Στην πραγματικότητα, το να έχετε καλές στενές σχέσεις και ισχυρούς κοινωνικούς δεσμούς φάνηκε να συμβάλλει στην καθυστέρηση της παρακμής – τόσο της ψυχικής όσο και της σωματικής – που έρχεται με την αύξηση της ηλικίας.

  1. Βρείτε το «γλυκό σημείο» του ύπνου σας

Έχουμε συνηθίσει να πιστεύουμε ότι οκτώ ώρες ύπνου τη νύχτα είναι το ιερό δισκοπότηρο για την υγεία μας. Αλλά μια μελέτη που κυκλοφόρησε το 2014 διαπίστωσε ότι όχι μόνο οι επτά ώρες ύπνου φαίνεται να είναι καλύτερες για την υγεία μας, αλλά ότι ο πολύς ή ο πολύ λίγος ύπνος μπορεί και οι δύο να αυξήσουν την πιθανότητα πρόωρου θανάτου. Είναι επίσης σημαντικό να διατηρείτε τακτικές συνήθειες ύπνου – να πηγαίνετε για ύπνο και να σηκώνεστε περίπου την ίδια ώρα κάθε μέρα, αν θέλετε να αυξήσετε τις πιθανότητες για μεγαλύτερη διάρκεια ζωής.

  1. Γελάστε με την ψυχή σας

Είτε πρόκειται για ένα αστείο με τους φίλους σας είτε για να γελάσετε με μια αστεία ταινία, όλοι γνωρίζουμε ότι το γέλιο μειώνει το στρες και μας βοηθά να νιώθουμε καλά. Αλλά το να έχετε καλή αίσθηση του χιούμορ θα μπορούσε επίσης να σας βοηθήσει να ζήσετε περισσότερο. Μια μελέτη του 2016 ανακάλυψε ότι οι γυναίκες που σημείωναν υψηλά ποσοστά στο χιούμορ είχαν 48% χαμηλότερο κίνδυνο θανάτου από οποιαδήποτε αιτία. Οι άντρες που είχαν παρόμοιο χιούμορ είχαν 74% λιγότερες πιθανότητες θανάτου από λοίμωξη.

  1. Πιείτε καφέ και πράσινο τσάι

Δεν είναι στα γούστα όλων, αλλά το να πίνετε ένα φλιτζάνι πράσινο τσάι μπορεί να κάνει θαύματα για την υγεία σας. Στην πραγματικότητα, μια μελέτη του 2015 ανακάλυψε ότι τα μικροθρεπτικά συστατικά σε αυτό το ρόφημα συμβάλλουν στη μείωση του κινδύνου καρδιακής προσβολής, εγκεφαλικού επεισοδίου και αγγειακών παθήσεων.

Για όσους είναι λάτρεις του καθημερινού καφέ, μην ανησυχείτε. Μια μελέτη του 2021 ανακάλυψε ότι η μέτρια κατανάλωση αυτού του δημοφιλούς ροφήματος (1-6 φλιτζάνια την ημέρα) έδειξε 56% μειωμένο κίνδυνο θανάτου.

  1. Βουρτσίστε τα δόντια και χρησιμοποιήστε οδοντικό νήμα

Σύμφωνα με μια μελέτη που κυκλοφόρησε το 2013, όχι μόνο η κακή οδοντική υγιεινή μπορεί να επηρεάσει την εμφάνισή σας και ενδεχομένως να αυξήσει την ανάγκη για ακριβές ή επώδυνες οδοντιατρικές εργασίες, αλλά θα μπορούσε επίσης να αυξήσει τον κίνδυνο καρδιακής νόσου ως αποτέλεσμα της αυξημένης φλεγμονής, και των βακτηρίων που εισχωρούν στην κυκλοφορία του αίματος.

  1. Περπατήστε πιο πολύ

Αν η δουλειά σας σημαίνει ότι είστε καθηλωμένοι σε γραφεία ή περνάτε περισσότερες από έξι ώρες την ημέρα καθιστοί, ήρθε η ώρα να σηκωθείτε και να πάτε έναν περίπατο. Η ορθοστασία και το περπάτημα αποτελούν σημαντικό μέρος της διατήρησης της υγείας και της διατήρησης ενός υγιούς βάρους. Μελέτη που δημοσιεύθηκε το 2018 αποκάλυψε ότι αν κάθεστε πάνω από έξι ώρες την ημέρα, έχετε 19% αύξηση του κινδύνου πρόωρου θανάτου, σε σύγκριση με όσους κάθονται λιγότερο από τρεις ώρες την ημέρα.

Όλοι γνωρίζουμε ότι η ζωή δεν έχει εγγυήσεις. Αλλά με το να είμαστε σωματικά δραστήριοι και να προσαρμοζόμαστε σε έναν υγιεινό τρόπο ζωής ,ίσως είναι δυνατόν να αλλάξουμε τις πιθανότητες μιας μακράς ζωής περισσότερο υπέρ μας.

+ 8 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Prolonged Leisure Time Spent Sitting in Relation to Cause-Specific Mortality in a Large US Cohort https://academic.oup.com/aje/article/187/10/2151/5045572?login=false

Laugh Lots, Live Longer https://www.scientificamerican.com/article/laugh-lots-live-longer/

Optimism is associated with exceptional longevity in 2 epidemiologic cohorts of men and women https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.1900712116

Human longevity is associated with regular sleep patterns, maintenance of slow wave sleep, and favorable lipid profile https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4067693/

Longevity: 7 Healthy Habits To Help You Live Longer https://www.onemedical.com/blog/healthy-living/longevity-7-healthy-habits-help-you-live-longer/

13 Habits Linked to a Long Life (Backed by Science) https://www.healthline.com/nutrition/13-habits-linked-to-a-long-life

Hormesis Defined https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2248601/

Good genes are nice, but joy is better https://news.harvard.edu/gazette/story/2017/04/over-nearly-80-years-harvard-study-has-been-showing-how-to-live-a-healthy-and-happy-life/