Διατροφή

Αυτός ο τύπος δημητριακών μειώνει τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων!

Μια νέα μελέτη που παρουσιάστηκε πρόσφατα στο Αμερικανικό Κολλέγιο Καρδιολογίας Μέσης Ανατολής 2022 και στο 13ο Συνέδριο της Καρδιολογικής Εταιρείας των Εμιράτων, ισχυρίζεται ότι η κατανάλωση περισσότερων εκλεπτυσμένων δημητριακών συνδέεται με μεγαλύτερο κίνδυνο πρόωρης στεφανιαίας νόσου (PCAD). Αντίθετα, η κατανάλωση δημητριακών ολικής αλέσεως συσχετίστηκε με μειωμένο κίνδυνο PCAD.

Η παρούσα μελέτη είναι σημαντική, επειδή είναι από τις πρώτες που εξέτασαν το πώς ο τύπος των δημητριακών σχετίζεται με τις καρδιακές παθήσεις.

Ποιος τύπος δημητριακών μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων;

Η ερευνητική ομάδα, με επικεφαλής τον Mohammad Amin Khajavi Gaskarei, MD, του Isfahan Cardiovascular Research Center and Cardiovascular Research Institute στο Isfahan University of Medical Sciences στο Isfahan του Ιράν, στρατολόγησε 2.099 άτομα με PCAD, από διάφορα νοσοκομεία του Ιράν, που είχαν υποβληθεί σε στεφανιογραφία (ακτινογραφία των αιμοφόρων αγγείων της καρδιάς). (Καρδιακές παθήσεις: Τα προειδοποιητικά σημάδια που πρέπει οπωσδήποτε να γνωρίζετε)

Συγκεκριμένα, επιλέχθηκαν 1.168 άτομα με υγιείς στεφανιαίες αρτηρίες και 1.369 με στεφανιαία απόφραξη ίση ή μεγαλύτερη από 75% σε τουλάχιστον μία στεφανιαία αρτηρία ή ίση ή μεγαλύτερη από 50% στην αριστερή κύρια στεφανιαία αρτηρία.

Η διατροφή τους αξιολογήθηκε με τη χρήση ενός διατροφικού ερωτηματολογίου συχνότητας, για να διαπιστωθεί πόσο συχνά κατανάλωναν δημητριακά ολικής αλέσεως και επεξεργασμένα δημητριακά, πριν διαγνωστούν με καρδιακή νόσο. (Καρδιακή προσβολή: Μάθε πώς μπορείς να αποφύγεις ένα καρδιακό επεισόδιο)

Μετά την ανάλυση των δεδομένων τους, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η υψηλότερη πρόσληψη επεξεργασμένων δημητριακών σχετίζεται με αυξημένο κίνδυνο PCAD και η υψηλότερη πρόσληψη δημητριακών ολικής αλέσεως με μειωμένο κίνδυνο. (Ποια είναι τα οφέλη των δημητριακών ολικής αλέσεως στη διατροφή;)

Σε τι διαφέρουν τα δημητριακά ολικής αλέσεως από τα επεξεργασμένα δημητριακά;

Υπάρχει μεγάλη φυσική διαφορά μεταξύ δημητριακών ολικής αλέσεως και επεξεργασμένων δημητριακών. (Δημητριακά: Είναι κατάλληλα για όλους;)

Τα δημητριακά ολικής αλέσεως περιέχουν όλα τα μέρη του πυρήνα του σιταριού, δηλαδή το πίτουρο, το ενδοσπέρμιο και το φύτρο. Η διαδικασία άλεσης των κόκκων σε λευκό αλεύρι, αφαιρεί τόσο το φύτρο, όσο και το πίτουρο από το ενδοσπέρμιο. Ο κύριος λόγος που αφαιρούνται τα εν λόγω μέρη του κόκκου είναι η βελτίωση της διάρκειας ζωής, της υφής και της μάσησης.

Η πιο πάνω επεξεργασία ωστόσο, διαφοροποιεί εντελώς τα επεξεργασμένα δημητριακά από τα δημητριακά ολικής αλέσεως. Το πίτουρο (το εξωτερικό στρώμα) είναι πλούσια πηγή φυτικών ινών, βιταμινών Β, μετάλλων, αντιοξειδωτικών και φυτοχημικών. Το πιο εσωτερικό στρώμα, το φύτρο, περιέχει θρεπτικά συστατικά, όπως βιταμίνες Β, βιταμίνη Ε, υγιή λίπη και αντιοξειδωτικά. (Η επεξεργασία τροφίμων ολικής άλεσης μειώνει τα οφέλη των φυτικών ινών;)

Χωρίς το πίτουρο και το φύτρο, παραμένει μόνο το εσωτερικό τμήμα του κόκκου, το ενδοσπέρμιο, το οποίο περιέχει κυρίως υδατάνθρακες, μαζί με λίγη πρωτεΐνη και πολύ λίγες βιταμίνες Β. (Γιατί πρέπει να αποφεύγουμε τα επεξεργασμένα τρόφιμα;)

Γιατί τα δημητριακά ολικής αλέσεως ευνοούν περισσότερο την υγεία της καρδιάς;

Τα δημητριακά ολικής αλέσεως ευνοούν γενικά περισσότερο την ανθρώπινη υγεία,  επειδή περιέχουν περισσότερα θρεπτικά συστατικά, όπως:

  • Φυτικές ίνες
  • Υγιή λίπη
  • Βιταμίνες
  • Ορυκτά
  • Αντιοξειδωτικά
  • Φυτοχημικά

Τα επεξεργασμένα δημητριακά, από την άλλη, είναι κυρίως αμυλούχοι υδατάνθρακες.

Όσον αφορά συγκεκριμένα την υγεία της καρδιάς, οι φυτικές ίνες αποτελούν σημαντικό συστατικό των δημητριακών ολικής αλέσεως, οι οποίες μειώνουν στη χοληστερίνη και ειδικά την κακή χοληστερίνη, που επηρεάζεται από την κατανάλωση άλλων τροφίμων, όπως τα μεταποιημένα και τα κορεσμένα λιπαρά. (Πότε πρέπει να αρχίσετε να ελέγχετε τα επίπεδα της χοληστερίνης σας;)

Επιπρόσθετα, τα επεξεργασμένα δημητριακά είναι πιο πιθανό να χρησιμοποιηθούν σε τρόφιμα που περιέχουν πρόσθετα σάκχαρα, όπως μπισκότα και αρτοσκευάσματα και η ζάχαρη συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο καρδιακών προβλημάτων. (Τεχνητά γλυκαντικά: Μπορούν να αυξήσουν τον κίνδυνο καρδιαγγειακής νόσου;)

+ 3 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Eating These Types of Grains Can Lower Your Heart Disease Risk https://www.healthline.com/health-news/eating-these-types-of-grains-can-lower-your-heart-disease-risk#How-to-increase-your-intake-of-whole-grains

Risk factors for premature coronary artery disease (PCAD) in adults: a systematic review protocol https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8772521/

American College of Cardiology https://www.ecs-acc.com/