Ορθοπαιδικά

Χρόνιος πόνος: Ήρθε η ώρα να επανεκτιμήσετε τον τρόπο που τον διαχειρίζεστε

Η πανδημία μπαίνει πλέον σε νέα βάση. Οι εμβολιασμοί συνεχίζονται απρόσκοπτα, οι μολύνσεις μειώνονται και η πρόσβαση στις υγειονομικές υπηρεσίες και σε άλλες εγκαταστάσεις είναι πλέον ευκολότερη.

Αυτή λοιπόν, είναι η ιδανική στιγμή για να επανεκτιμήσετε τον τρόπο με το οποίο διαχειριζόσασταν μέχρι πρότινος τον χρόνιο πόνο και να εξετάσετε ποιες αλλαγές θα μπορούσαν να έχουν θετικό αντίκτυπο στην ψυχική και σωματική σας υγεία.

Πώς επιδείνωσε το πρόβλημα του πόνου η πανδημία;

Η πανδημία, ανάμεσα σε πολλά αλλά κακά που έφερε μαζί της, επιδείνωσε το πρόβλημα του χρόνιου πόνου με πολλούς  τρόπους.

  • Άγχος: Η ζωή κατά τη διάρκεια της πανδημίας δεν ήταν για κανέναν εύκολη. Ο φόβος της νόσου, ο εγκλεισμός, η ασθένεια, τα οικονομικά προβλήματα, η τηλεργασία και η τηλεκπαίδευση αυξήσαν το άγχος και επιδείνωσαν προβλήματα ψυχικής φύσεως, όπως η κατάθλιψη. Τόσο η κατάθλιψη, όσο και το άγχος καθιστούν δυσκολότερο στους ανθρώπους το να επικεντρωθούν και να διαχειριστούν τον πόνο τους με σωστούς τρόπους.
  • Αύξηση βάρους: Μελέτες δείχνουν ότι κατά τη διάρκεια του εγκλεισμού, ο μέσος άνθρωπος έβαζε περίπου δύο κιλά τον μήνα, που σημαίνει ότι οι περισσότεροι πλέον έχουμε αρκετά επιπλέον κιλά στο σώμα μας. Το αυξημένο σωματικό βάρος αυξάνει τον κίνδυνο για διάφορες ασθένειες, όπως οι καρδιακές παθήσεις και η υπέρταση, την ίδια στιγμή που επιδεινώνει τον χρόνιο πόνο, καθώς το επιπλέον βάρος αυξάνει την πίεση που ασκείται σε διάφορα μέρη του σώματος, όπως τα γόνατα, οι αρθρώσεις και τα ισχία, τα οποία κουβαλούν το σωματικό βάρος.
  • Κατάχρηση ουσιών: Ο συνδυασμός άγχους, μειωμένης πρόσβασης στην ιατρική περίθαλψη και μειωμένης πρόσβασης στην ψυχολογική στήριξη, οδήγησε πολλούς ανθρώπους να στραφούν προς τις ουσίες, με την ελπίδα ότι θα νιώσουν καλύτερα. Σύμφωνα με μελέτες, το 2020 η κατάχρηση οπιοειδών, αλκοόλ και ναρκωτικών ουσιών, αυξήθηκε ραγδαία. Ωστόσο, η κατάχρηση ουσιών καθιστά δύσκολο στους ανθρώπους να διαχειριστούν τον πόνο τους με υγιείς τρόπους.
  • Λιγότερη άσκηση: Για αρκετούς μήνες, τα γυμναστήρια και τα κολυμβητήρια ήταν κλειστά, επομένως οι περισσότεροι, είτε εγκατέλειψαν εντελώς την σωματική άσκηση, είτε αρχίσαν να γυμνάζονται στο σπίτι ή σε υπαίθρια πάρκα. Για τους ανθρώπους όμως που ταλαιπωρούνται από χρόνιο πόνο και ακολουθούσαν ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα εκγύμνασης σε γυμναστήρια ή κολυμβητήρια, δεν υπήρχαν εναλλακτικές επιλογές. Ως εκ τούτου, η αποχή προκάλεσε επιδείνωση του πόνου τους.
  • Απομόνωση: Οι περισσότεροι άνθρωποι μείωσαν δραματικά τις κοινωνικές τους αλληλεπιδράσεις τον τελευταίο χρόνο και ως εκ τούτου αρχίσαν να νιώθουν πιο έντονο το αίσθημα της μοναξιάς. Η μοναξιά αυξάνει την κατάθλιψη και το άγχος και όπως είπαμε πιο πάνω, οι ψυχικές αυτές καταστάσεις δυσκολεύουν την σωστή διαχείριση του πόνου.

Πώς θα διαχειριστείτε αποτελεσματικά τον χρόνιο πόνο;

Νοουμένου ότι ο τρόπος διαχείρισης του χρόνιου πόνου δεν ήταν και ο καλύτερος τον τελευταίο χρόνο, πιο κάτω αναφέρονται μερικές συμβουλές που θα σας βοηθήσουν να επανέλθετε.

  • Διευκολύνετε το σώμα σας: Αν έχετε να κολυμπήσετε ή να ασκηθείτε ένα χρόνο, τότε το σώμα σας χρειάζεται αργή μεταχείριση. Ξεκινήστε να ασκείστε αργά, δίνοντας στο σώμα σας τον χρόνο να επανέλθει και να αποκτήσει ξανά δύναμη και αντοχή. Να είστε υπομονετικοί και να συμβουλεύεστε τον προπονητή σας.
  • Ζητήσετε βοήθεια: Η βοήθεια από ειδικούς είναι πολύ σημαντική, τόσο σε ότι αφορά την φυσική κατάσταση του σώματος σας, όσο και την διαχείριση άλλων καταστάσεων που επηρεάζουν αρνητικά τον τρόπο διαχείρισης του χρόνιου πόνου. Συγκεκριμένα, συμβουλευτείτε τον φυσιοθεραπευτή σας για σωστές ασκήσεις, τον ψυχολόγο σας για αντιμετώπιση του άγχους και της κατάθλιψης και κάποιον ειδικό σε θέματα εθισμού, αν έχετε αναπτύξει κάποιον εθισμό κατά τη διάρκεια του εγκλεισμού.
  • Κάντε μικρά βήματα: Αν μετά από τον μακροχρόνιο εγκλεισμό νιώθετε φόβο να ξαναρχίσετε τα μαθήματα που κάνατε στο γυμναστήριο ή στο κολυμβητήριο, μην αγχωθείτε γιατί αυτό είναι φυσιολογικό. Δώστε χρόνο στον εαυτό σας, ξεκινήστε αρχικά μόνοι σας και έπειτα εγγραφείτε σε τμήματα με μικρότερο αριθμό ατόμων.

Συμπερασματικά

Τώρα που σιγά σιγά μπαίνουμε στην κανονικότητα και ο εγκλεισμός αποτελεί πια παρελθόν, τουλάχιστον για το παρόν στάδιο, είναι η ευκαιρία σας να επαναξιολογήσετε τον τρόπο που διαχειριστήκατε τον χρόνιο πόνο όλο αυτό το διάστημα, να βρείτε τα λάθη σας και να τα διορθώσετε. Σε κάθε σας απόφαση φροντίστε να συμβουλεύεστε πρώτα τον γιατρό σας.

+ 2 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved