Διατροφή

Δαμάσκηνα: Το καταλληλότερο σνακ

Μια πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Nutrition Bulletin, προτείνει τα δαμάσκηνα ως αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητας, ακόμα και των εορταστικών γλυκών εδεσμάτων. Συγκεκριμένα, η μελέτη διαπίστωσε ότι τα δαμάσκηνα ενισχύουν το αίσθημα της πληρότητας, μειώνοντας την όρεξη και κατά συνέπεια τον αριθμό των θερμίδων που καταναλώνει ένας άνθρωπος συνολικά. Ως εκ τούτου, θεωρούνται το καταλληλότερο σνακ για όσους θέλουν να διαχειριστούν το βάρος τους.

Γιατί τα δαμάσκηνα θεωρούνται το καταλληλότερο σνακ των γιορτών;

1. Ενισχύουν το αίσθημα της πληρότητας

Ένας από τους πιο συνηθισμένους λόγους για τους οποίους οι άνθρωποι καταλήγουν να τρώνε υπερβολικά, είναι επειδή δεν αισθάνονται χορτασμένοι. Η εύρεση τροφών που αυξάνουν το αίσθημα της πληρότητας και μειώνουν την πείνα είναι σημαντική για όσους θέλουν να διαχειριστούν το βάρος τους.

Παρόλο που τα δαμάσκηνα διαφημίζονται συνήθως ως μέσο βελτίωσης της πέψης, σύμφωνα με τους ειδικούς, ενισχύουν και το αίσθημα της πληρότητα, ευνοώντας παράλληλα την απώλεια βάρους. Η παρούσα μελέτη, που χρηματοδοτήθηκε από το California Prune Board, προσπάθησε να διερευνήσει το κατά πόσο τα αποξηραμένα δαμάσκηνα επηρεάζουν την όρεξη, τον κορεσμό και την συνολική κατανάλωση θερμίδων. Σύμφωνα με τον Andrea N. Giancoi, MPH, RD, σύμβουλο διατροφής στο California Prune Board, η μελέτη, η οποία ήταν χωρισμένη σε δύο μέρη, διαπίστωσε ότι οι συμμετέχοντες που κατανάλωναν δαμάσκηνα, έτειναν να καταναλώνουν λιγότερες θερμίδες στα επόμενα τους γεύματα, την ίδια στιγμή που δήλωναν λιγότερο πεινασμένοι, συγκριτικά με όσους έτρωγαν εναλλακτικά σνακ ίσων θερμίδων.

Κατά την πρώτη φάση της μελέτης, οι συμμετέχοντες κλήθηκαν τυχαία να καταναλώσουν ένα από τα τρία ακόλουθα σνακ, τα οποία είχαν ίσο αριθμό θερμίδων (περίπου 335 θερμίδες):

  • 11 – 14 δαμάσκηνα
  • 3/4 του φλιτζανιού σταφίδες
  • ένα είδος καραμέλας που έμοιαζε με ζελέ

Οι ερευνητές λοιπόν, διαπίστωσαν ότι όσοι έφαγαν δαμάσκηνα κατέληξαν να καταναλώνουν λιγότερες θερμίδες στα μεταγενέστερα τους γεύματα, συγκριτικά με όσους έφαγαν σταφίδες ή καραμέλες. Επιπρόσθετα, η ομάδα των ατόμων που κατανάλωνε δαμάσκηνα ανέφερε ότι πεινούσε λιγότερο.

2. Συμβάλλουν στην απώλεια βάρους

Κατά τη διάρκεια του δεύτερου μέρους της μελέτης – ενός προγράμματος απώλειας βάρους 12 εβδομάδων – οι ερευνητές μέτρησαν τις αλλαγές που σημειώθηκαν στο σώμα των συμμετεχόντων και συγκεκριμένα:

  • στο σωματικό τους βάρος
  • στην περιφέρεια της μέσης τους

Μερικοί από τους συμμετέχοντες ακολούθησαν ένα πρόγραμμα απώλειας βάρους (12 εβδομάδων), το οποίο συμπεριελάμβανε τα δαμάσκηνα ως βασικό σνακ. Οι υπόλοιποι ακολούθησαν το ίδιο πρόγραμμα, καταναλώνοντας όμως κάποιο άλλο υγιεινό σνακ που δεν περιείχε δαμάσκηνα. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η ομάδα που κατανάλωνε δαμάσκηνα έχασε περισσότερο βάρος (κατά μέσο όρο 4,4 κιλά) σε σύγκριση με την δεύτερη ομάδα (η οποία έχασε κατά μέσο όρο 3,4 κιλά).

Συμπερασματικά

Η παρούσα μελέτη υποδηλώνει ότι τα δαμάσκηνα είναι η καλύτερη εναλλακτική επιλογή σνακ για τις γιορτές, κυρίως για τα άτομα που φοβούνται μήπως πάρουν επιπρόσθετα κιλά.  Σημειώνεται ότι πέραν από την απώλεια βάρους, τα δαμάσκηνα είναι πλούσια και σε θρεπτικά συστατικά (όπως οι φυτικές ίνες, το μαγνήσιο, το κάλιο, ο χαλκός και η βιταμίνη Κ), τα οποία ευνοούν την ανθρώπινη υγεία με πολλούς τρόπους. Φροντίστε λοιπόν, φέτος τις γιορτές, να συνδυάσετε τις λιχουδιές σας με δαμάσκηνα, τα οποία εξάλλου ταιριάζουν γευστικά σχεδόν με τα πάντα.

+ 9 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Why Prunes Should Be Your Go-to Holiday Snack https://www.verywellhealth.com/prunes-holiday-snack-5211858

Functional foods to promote weight loss and satiety https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25159561/

The Role of Pulses in the Dietary Management of Diabetes https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27497151/

Walnut consumption increases activation of the insula to highly desirable food cues: A randomized, double-blind, placebo-controlled, cross-over fMRI study https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28715141/

Clinical Evidence and Mechanisms of High-Protein Diet-Induced Weight Loss https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32699189/

Potential benefits of satiety to the consumer: scientific considerations https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23680169/

The effect of prunes on stool output, gut transit time and gastrointestinal microbiota: A randomised controlled trial https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29398337/

Weak Satiety Responsiveness Is a Reliable Trait Associated with Hedonic Risk Factors for Overeating among Women https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26404367/

Experimental studies and randomised controlled trial investigating the impact of traditional dried fruits consumed as snacks on food intake, experience of appetite and bodyweight https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/nbu.12528