Υγεία Δέρματος

Δέρμα: 5 συμβουλές για τη φροντίδα του

Το δέρμα είναι το πιο μεγάλο και ορατό όργανο του σώματος, το οποίο πολλές φορές δεν παίρνει την προσοχή που χρειάζεται. Το δέρμα παίζει σημαντικό ρόλο στην προστασία του σώματος από επιβλαβείς οργανισμούς και στη ρύθμιση της θερμοκρασίας του. Επομένως, η καλή υγεία του δέρματος είναι απαραίτητη για τη γενικότερη υγεία του οργανισμού.

Ποιος είναι ο ρόλος του δέρματος;

Το δέρμα αποτελεί περίπου το 15% του συνολικού σωματικού βάρους και διαδραματίζει πολλούς σημαντικούς ρόλους:

  • Προστατεύει από ξένους εισβολείς

Το ανώτερο στρώμα του δέρματος (επιδερμίδα) είναι η πρώτη γραμμή άμυνας του οργανισμού ενάντια σε επιβλαβείς εισβολείς, όπως για παράδειγμα οι ιοί. Ακόμη και στην περίπτωση που οι επιβλαβείς μικροοργανισμοί καταφέρουν να διεισδύσουν το δέρμα, αυτό συνεχίζει να επιτίθεται για την προστασία του οργανισμού.

  • Καλύπτει τους μύες, τα οστά, τα εσωτερικά όργανα και το νευρικό σύστημα

Το τρίτο στρώμα του δέρματος, η υποδερμίδα ή υποδόριος ιστός, αποτελείται από λίπος, το οποίο χρησιμεύει για τη φυσική απορρόφηση των κραδασμών. Έτσι, σε περίπτωση που το σώμα υποστεί κάποιο τραύμα, η στρώση αυτή δρα προστατευτικά και διατηρεί τα εσωτερικά όργανα ασφαλή.

  • Απελευθερώνει ιδρώτα

Ο ιδρώτας που παράγεται από το δέρμα, βοηθά στη ψύξη αυτού και αποτρέπει την υπερθέρμανση του σώματος σε περιπτώσεις υψηλών θερμοκρασιών. Ορισμένες μελέτες υποστηρίζουν επίσης πως η εφίδρωση μπορεί να παίζει σημαντικό ρόλο στην εξάλειψη των τοξινών από το δέρμα.

  • Συνθέτει βιταμίνη D

Κατά την έκθεση σε υπεριώδη ακτινοβολία, το δέρμα μπορεί να συνθέσει βιταμίνη D, η οποία παίζει σημαντικό ρόλο σε διάφορες διεργασίες του σώματος, όπως η λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος, η υγεία των οστών, κλπ.

  • Περιέχει μελανίνη

Η επιδερμίδα περιέχει μελανίνη, μια χρωστική η οποία εκτός από το να καθορίζει το χρώμα του δέρματος, προστατεύει και από τις υπεριώδεις (UV) ακτίνες του ηλίου.

  • Επιτρέπει την αίσθηση της αφής

Χάρη στο δέρμα, οι άνθρωποι έχουν την ικανότητα να νιώθουν την αίσθηση της αφής. Συγκεκριμένα, πάνω στο δέρμα βρίσκονται ορισμένα είδη υποδοχέων αφής, όπως οι θερμοϋποδοχείς, οι υποδοχείς πόνου και οι μηχανοϋποδοχείς.

Με ποιους τρόπους μπορεί να διατηρηθεί η καλή υγεία του δέρματος;

  1. Φροντίδα από μέσα προς τα έξω

Σύμφωνα με πολλούς δερματολόγους, η διατροφή παίζει σημαντικό ρόλο στην υγεία του δέρματος και γι’ αυτό συνιστάται ο περιορισμός των εξαιρετικά επεξεργασμένων και ζαχαρούχων τροφίμων και η ενσωμάτωση περισσότερων τροφών πλούσιων σε:

  • Αντιοξειδωτικά (πράσινα φυλλώδη λαχανικά, μούρα, κλπ) για την εξουδετέρωση των ελευθέρων ριζών και προστασία από τις βλάβες που αυτές προκαλούν στο δέρμα,
  • Μονοακόρεστα & πολυακόρεστα λιπαρά (σολομός, καρύδια, σπόροι chia, κλπ) για την ενίσχυση του λιπιδικού φραγμού του δέρματος,
  • Προβιοτικά & πρεβιοτικά (γιαούρτι, κεφίρ, ολόκληρα φρούτα και λαχανικά με φυτικές ίνες, κλπ) για την ενίσχυση του επιδερμιδικού φραγμού.
  1. Εξωτερική φροντίδα

Παρόλο που στην αγορά κυκλοφορούν πολλά προϊόντα περιποίησης του δέρματος, οι περισσότεροι δερματολόγοι συνιστούν τον περιορισμό στη χρήση βασικών μόνο προϊόντων, όπως:

  • Ένα καλό καθαριστικό που να ταιριάζει με τον τύπο του δέρματος (λιπαρό, ξηρό, ευαίσθητο ή μικτό δέρμα) και τις ανάγκες του καθενός
  • Μια ενυδατική κρέμα που να ταιριάζει επίσης στον τύπο δέρματος και τις ανάγκες του κάθε ατόμου
  • Ένα αντηλιακό ευρέως φάσματος
  1. Δραστηριότητες αυτοφροντίδας που βοηθούν στην καλή υγεία του δέρματος

Η αυτοφροντίδα αποτελεί ουσιαστικό μέρος της φροντίδας του δέρματος. Μερικές δραστηριότητες αυτοφροντίδας, που θεωρούνται ιδιαίτερα ευεργετικές για το δέρμα, είναι οι εξής:

  • Τακτική σωματική άσκηση
  • Επαρκής και καλής ποιότητας ύπνος
  • Χρόνος σε εξωτερικούς χώρους/φύση
  1. Διακοπή του καπνίσματος

Το κάπνισμα μπορεί να επηρεάσει την υγεία του δέρματος, καθώς σύμφωνα με μελέτες αυτό συνδέεται με ορισμένους καρκίνους του δέρματος και ενδεχομένως δερματικές παθήσεις, όπως:

  1. Μείωση του άγχους

Το χρόνιο άγχος μπορεί να προκαλέσει φλεγμονή στο σώμα, η οποία επηρεάζει το δέρμα με διάφορους τρόπους, όπως η πρόωρη γήρανση, η εμφάνιση ακμής, οι εξάρσεις εκζέματος, κλπ. Μερικές δραστηριότητες που μπορεί να βοηθήσουν στη μείωση των επιπέδων άγχους είναι η σωματική άσκηση, ο διαλογισμός, οι βόλτες στη φύση, η γιόγκα και η ακρόαση μουσικής.

+ 8 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Your Skin Is a Superhero: How to Support Your Body’s Biggest Organ https://www.healthline.com/health/beauty-skin-care/your-skin-is-a-superhero-how-to-support-your-bodys-biggest-organ?&utm_source=hl&utm_medium=homepage&utm_campaign=sept_skincare&utm_content=lorealuk&utm_term=hero

Topical Vitamin C and the Skin: Mechanisms of Action and Clinical Applications https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5605218/

Physiology of sweat gland function: The roles of sweating and sweat composition in human health https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6773238/

Anatomy, Skin Sweat Glands https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK482278/

HOW YOUR WORKOUT CAN AFFECT YOUR SKIN https://www.aad.org/public/everyday-care/skin-care-secrets/routine/workout-affect-skin

Skin Viral Infections: Host Antiviral Innate Immunity and Viral Immune Evasion https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fimmu.2020.593901/full

Vitamin D and the skin: Focus on a complex relationship: A review https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4642156/

The association between stress and acne among female medical students in Jeddah, Saudi Arabia https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5722010/