Διατροφή

Διατροφή υψηλής αξίας: Τι είναι και τι πρεσβεύει;

Σήμερα υπάρχουν πολλοί τύποι διατροφής, όπως η μεσογειακή διατροφή, η χορτοφαγική  διατροφή και η διατροφή KETO, οι οποίοι συνεπάγονται ένα μακρύ κατάλογο απαγορευμένων και επιτρεπτών τροφίμων, αποστερώντας ουσιαστικά την απόλαυση του φαγητού. Η διατροφολόγος Abby Langer, στο νέο της βιβλίο «Good Food, Bad Diet» παρουσιάζει έναν εντελώς διαφορετικό τύπο διατροφής, απαλλαγμένο από αυστηρούς κανόνες, τον οποίο ονομάζει «διατροφή υψηλής αξίας».

Τι είναι διατροφή υψηλής αξίας;

Η διατροφή υψηλής αξίας είναι ένας νέος τύπος διατροφής, χορταστικός και ευέλικτος, ο οποίος πρεσβεύει τα πιο κάτω:

1. Μην αποκλείετε τρόφιμα από τη διατροφή σας

Αν είστε άνθρωπος που ακολουθεί συγκεκριμένα διατροφικά πρότυπα, τότε θα έχετε απομακρύνει από την διατροφή σας πολλές αγαπημένες σας τροφές, εκ των οποίων μερικές είναι και θρεπτικές, όπως τα γαλακτοκομικά.

Σύμφωνα με την Langer, η διατροφή ενός ανθρώπου δεν πρέπει να περιλαμβάνει μόνο υγιεινά τρόφιμα, αλλά και άλλα που είναι λιγότερο θρεπτικά, όπως είναι τα γλυκά. Και αυτό γιατί το θέμα διατροφή έχει και ψυχολογική υπόσταση. Συγκεκριμένα, όταν απαγορεύεις σε έναν άνθρωπο να τρώει κάτι ανθυγιεινό, αυτόματα στο μυαλό του γίνεται πιο ελκυστικό, με αποτέλεσμα να καταναλώνει μεγάλες ποσότητες κάθε φορά που του δίνεται η ευκαιρία.

Αντίθετα, αν επιτραπεί σε έναν άνθρωπο να τρώει ότι θέλει, δεν υπάρχει περίπτωση να καταναλώνει όλη την ημέρα γλυκά ή άλλα ανθυγιεινά τρόφιμα. Ακόμη και στην περίπτωση που κάνει κατάχρηση, το σώμα του θα ζητήσει αποτοξίνωση κάποια στιγμή από μόνο του. Ως εκ τούτου, θα αρχίσει να τρώει πιο υγιεινά και ελαφριά γεύματα, χωρίς να του το επιβάλλει κανένα πρόγραμμα διατροφής.

2. Μην τιμωρείτε τον εαυτό σας

Σταματήστε να χωρίζετε τα τρόφιμα σε «καλά» και «κακά». Μην νιώθετε ενοχές όταν τρώτε μια σοκολάτα και ανώτεροι όταν τρώτε μια σαλάτα. «Φάτε αυτό που πραγματικά θέλετε», λέει η Langer, «το φαγητό πρέπει να αποτελεί μια ειρηνική εμπειρία. Δεν χρειάζεται να νιώσετε τύψεις ή να τιμωρήσετε τον εαυτό σας όταν κάνει μια υπερβολή. Αναγνωρίστε την υπερβολή και διορθώστε την τις επόμενες ημέρες καταναλώνοντας πιο υγιεινά γεύματα».

3. Να είστε ευέλικτοι

Τα κλασικά προγράμματα διατροφής δεν είναι ευέλικτα. Σκεφτείτε πόσες φορές σας έχουν καλέσει για δείπνο και είτε αρνηθήκατε να πάτε προφασιζόμενοι κάποια δουλειά, είτε πήγατε και «σπάσατε» την διατροφή σας, με αποτέλεσμα να νιώσετε άσχημα την επόμενη ημέρα. Η διατροφή υψηλής αξίας, μη έχοντας κανόνες είναι πιο πρακτική. Συγκεκριμένα, προτείνει στους ανθρώπους να τρώνε ότι θέλουν -σε μικρές κατά προτίμηση ποσότητες – χωρίς τύψεις, αλλά τις επόμενες ημέρες να είναι πιο εγκρατείς. Με αυτό τον τρόπο, ούτε θα αποτραβηχτούν από την κοινωνική τους ζωή, ούτε θα νιώθουν άσχημα την επόμενη ημέρα.

Συμπερασματικά

Εκείνο που θέλει ουσιαστικά η Langer να καταστήσει σαφές είναι ότι για να τραφεί ενας άνθρωπος υγιεινά δεν χρειάζονται αυστηροί κανόνες και στερήσεις. Το φαγητό είναι απόλαυση και πρέπει να αντιμετωπίζεται μόνο ως τέτοιο. Ακόμη και τα λιγότερο θρεπτικά τρόφιμα έχουν την αξία και την θέση τους στη ζωή μας. Οι υπερβολές μπορούν να διορθωθούν με την αυτοσυγκράτηση των επομένων ημερών, χωρίς τιμωρίες, χωρίς στερήσεις και χωρίς αισθήματα ενοχής.

 

+ 4 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved