Διατροφή

Διαβήτης: 8 συμβουλές για την κατανάλωση φαγητού εκτός σπιτιού

Η κατανάλωση φαγητού εκτός σπιτιού, σε ένα εστιατόριο, είναι μια ευχάριστη δραστηριότητα. Για άτομα που έχουν σακχαρώδη διαβήτη όμως, η τήρηση του διατροφικού τους προγράμματος όταν τρώνε έξω μπορεί να είναι μια πρόκληση.

Στις μέρες μας, πλέον πολλά εστιατόρια προσφέρουν υγιεινές επιλογές γευμάτων και στο μενού παρατίθενται οι διατροφικές πληροφορίες σχετικά με αυτά, με αποτέλεσμα να γίνεται ευκολότερη η διαδικασία επιλογής φαγητού από τα διαβητικά άτομα.

Μερικές συμβουλές που θα μπορούσαν να βοηθήσουν τα άτομα με σακχαρώδη διαβήτη στην επιλογή γευμάτων σε εστιατόρια, χωρίς να ξεφύγουν από το πρόγραμμα διατροφής τους για τη διαχείριση του διαβήτη, είναι οι εξής:

  1. Προγραμματισμός εκ των προτέρων

Κάτι πολύ βοηθητικό πριν την επίσκεψη ενός εστιατορίου από ένα άτομο με διαβήτη είναι η αναζήτηση του μενού του στο διαδίκτυο για να μπορέσει να δει τι επιλογές υπάρχουν που να ταιριάζουν στο πρόγραμμα διατροφής του.

Για παράδειγμα, ο τρόπος μαγειρέματος συμβάλει στο πόσο υγιεινό είναι ένα γεύμα. Συνεπώς, ένα άτομο με διαβήτη θα ήταν καλό να προτιμήσει φαγητά που είναι ψητά, βραστά, ψημένα στη σχάρα ή στον ατμό, αντί για τηγανιτά.

Άλλα πράγματα που μπορεί να λάβει υπόψη του ένα διαβητικό άτομο είναι το εάν υπάρχουν επιλογές ζυμαρικών ολικής αλέσεως αντί για λευκές ποικιλίες, καστανό ρύζι αντί για λευκό, γεύματα παρασκευασμένα με χρήση λιγότερων λιπών (βούτυρο και λάδι).

  1. Κατανάλωση μικρών μερίδων

Σε πολλά εστιατόρια οι μερίδες φαγητού τείνουν να είναι μεγαλύτερες, ίσως και διπλάσιες, από αυτές που κάποιος τρώει συνήθως στο σπίτι του. Ένα άτομο που πάσχει από διαβήτη μπορεί να προσπαθήσει να καταναλώνει μερίδες ίδιου μεγέθους με αυτές που τρώει στο σπίτι με τους εξής τρόπους:

  • Επιλογή ενός γεύματος μικρότερου μεγέθους, εάν το εστιατόριο προσφέρει επιλογές μεγεθών
  • Μοίρασμα ενός μεγάλου γεύματος με ένα άλλο άτομο
  • Αργή κατανάλωση του φαγητού για να επιτευχθεί κορεσμός πριν την κατανάλωση υπερβολικής ποσότητας
  • Ζήτηση παραλαβής του υπόλοιπου γεύματος σε πακέτο για το σπίτι

Στην περίπτωση κατανάλωσης φαγητού από μπουφέ, όπου είναι πιο δύσκολο να περιορίσει κάποιος την κατανάλωση τροφής, συνιστάται η «μέθοδος του πιάτου», κατά την οποία ένα άτομο γεμίζει το μισό πιάτο του με μη αμυλούχα λαχανικά, το υπόλοιπο ένα τέταρτο με πρωτεΐνη και το τελευταίο τέταρτο με αμυλούχες τροφές.

  1. Αντικατάσταση των λιγότερων υγιεινών υλικών

Η αντικατάσταση κάποιου ανθυγιεινού υλικού στο γεύμα με κάποιο πιο υγιεινό μπορεί να βοηθήσει σημαντικά τα άτομα με διαβήτη όταν τρώνε σε κάποιο εστιατόριο. Για παράδειγμα:

  • Προτίμηση μιας σαλάτας ως συνοδευτικό αντί για τηγανιτές πατάτες
  • Προτίμηση ενός dressing σαλάτας με χαμηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά
  • Προτίμηση προσθήκης φρέσκων λαχανικών σε ένα σάντουιτς αντί για σάλτσες, όπως η κέτσαπ και η μουστάρδα
  1. Αποφυγή προσθήκης επιπλέον υλικών

Σε μερικά γεύματα υπάρχει συνήθως η επιλογή προσθήκης έξτρα υλικών, όπως για παράδειγμα τυρί ή κρουτόν, τα οποία μπορούν να αυξήσουν γρήγορα τις θερμίδες και τους υδατάνθρακες ενός γεύματος. Γι’ αυτό τα άτομα που πάσχουν από διαβήτη είναι καλό να αποφεύγουν την προσθήκη επιπλέον υλικών που δεν είναι αναγκαία σε ένα γεύμα.

  1. Αποφυγή κατανάλωσης ζαχαρούχων αναψυκτικών

Η κατανάλωση ζαχαρούχων αναψυκτικών, χυμών και milkshake μπορεί να προσθέσει πολλές θερμίδες σε ένα γεύμα και να αυξήσει απότομα τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα ενός ατόμου με διαβήτη. Αντί για την κατανάλωση αυτών των ροφημάτων, συνιστάται η κατανάλωση νερού (με ή χωρίς ανθρακικό), τσαγιού ή καφέ χωρίς προσθήκη ζάχαρης και αναψυκτικών διαίτης.

  1. Αποφυγή μεγάλης κατανάλωσης αλκοόλ

Σε μερικές περιπτώσεις, όταν ο γιατρός το επιτρέπει, τα άτομα με διαβήτη μπορούν να καταναλώσουν περιστασιακά ένα ποτήρι αλκοολούχου ποτού. Ωστόσο, για άτομα που χρησιμοποιούν ινσουλίνη ή άλλη φαρμακευτική αγωγή για τη μείωση των επιπέδων του σακχάρου στο αίμα, η κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να οδηγήσει δυνητικά σε επικίνδυνα χαμηλά επίπεδα σακχάρου στο αίμα.

Στην περίπτωση που ο γιατρός έχει επιτρέψει την περιστασιακή κατανάλωση ενός αλκοολούχου ποτού σε κάποιον που πάσχει από διαβήτη, συνιστάται η επιλογή ποτών με λιγότερες θερμίδες και σάκχαρα, όπως μια ελαφριά μπύρα ή ένα ξηρό κρασί.

  1. Διατήρηση του καθημερινού προγράμματος διατροφής

Η κατανάλωση φαγητού την ίδια ώρα κάθε μέρα μπορεί να βοηθήσει στη διατήρηση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα σταθερών, ειδικά εάν κάποιος λαμβάνει ινσουλίνη ή άλλη φαρμακευτική αγωγή για το διαβήτη.

Για να διατηρηθεί το σύνηθες πρόγραμμα ενός διαβητικού ανθρώπου όταν πρόκειται να φάει σε ένα εστιατόριο, συνιστάται η κράτηση ενός τραπεζιού από πιο πριν για τη συγκεκριμένη ώρα που συνήθως γευματίζει ή σε περίπτωση που αυτό δεν είναι δυνατό και κάποιος αναγκαστεί να φάει αργότερα απ’ ότι συνήθως, συνιστάται η κατανάλωση κάποιου σνακ πιο πριν για αποφυγή της εμφάνισης συμπτωμάτων χαμηλού σακχάρου στο αίμα.

  1. Προτίμηση φρούτων για επιδόρπιο

Τα άτομα που έχουν διαβήτη δεν πρέπει απαραίτητα να αποφεύγουν το επιδόρπιο, αλλά η καλύτερη επιλογή σε περίπτωση που ήδη έχουν καταναλώσει αρκετούς υδατάνθρακες είναι η κατανάλωση ενός φρούτου.

Τέλος, μερικές γενικές συστάσεις για τα άτομα με διαβήτη είναι η κατανάλωση ποικιλίας φρούτων και λαχανικών με υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες, ο περιορισμός των τρανς λιπαρών οξέων, του αλατιού, των αρτοσκευασμάτων και των ζαχαρούχων τροφών.

+ 4 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Diabetes nutrition: Eating out when you have diabetes https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/diabetes/in-depth/diabetes-nutrition/ART-20047665?p=1

Preventing Type 2 Diabetes https://www.niddk.nih.gov/health-information/diabetes/overview/preventing-type-2-diabetes?dkrd=/health-information/diabetes/overview/preventing-type-2-diabetes/50-ways

Nutrition in Diabetes https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27823606/

Academy of Nutrition and Dietetics Nutrition Practice Guideline for Type 1 and Type 2 Diabetes in Adults: Nutrition Intervention Evidence Reviews and Recommendations https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28527747/