Τι αισθάνεσαι;

Διατροφή

Είναι επικίνδυνα για την υγεία τα τεχνητά γλυκαντικά;

Alternative sweeteners - organic coconut sugar, xylitol, cane sugar, | © Akvals | Dreamstime Stock Photos

Τεχνητές γλυκαντικές ουσίες: Eίναι ασφαλής τελικά η κατανάλωση τους;

Σήμερα υπάρχουν πολλές επιλογές για όσους θέλουν να αποφύγουν τη ζάχαρη και να μειώσουν τις θερμίδες, αλλά δε θέλουν να στερηθούν τη γλυκιά γεύση, ανάμεσα στις οποίες η χρήση στέβια, ασπαρτάμης, σουκραλόζης και ζαχαρίνης. Κατά τη διάρκεια των τελευταίων δεκαετιών έχουν γίνει πολλές έρευνες σχετικά με την ασφάλεια τους και για το αν τελικά οι άνθρωποι πρέπει να καταναλώνουν τεχνητές γλυκαντικές ουσίες και αν ναι, σε ποια ποσότητα.

Ποια είναι τα πιο γνωστά γλυκαντικά;

Τα πιο δημοφιλή γλυκαντικά που διαφημίζονται συνεχώς από την τηλεόραση και υπάρχουν σε δεκάδες προϊόντα στο σουπερμάρκετ είναι η στέβια, η ασπαρτάμη, η σουκραλόζη και η ζαχαρίνη. Όλα τα παραπάνω έχουν ελάχιστες ή καθόλου θερμίδες και αρκεί μια μικρή ποσότητα για να γλυκάνει το ρόφημά σας. Επίσης ορισμένα από αυτά μπορούν να χρησιμοποιηθούν στη μαγειρική και στην παρασκευή γλυκών, ενώ στις ετικέτες ο καταναλωτής μπορεί να δει αν είναι το προϊόν κατάλληλο για ψήσιμο στο φούρνο. Έτσι,πολλοί επιλέγουν τα γλυκαντικά αυτά για να φτιάξουν σπιτικά γλυκά με λίγες θερμίδες.

Για ποιο λόγο επιλέγουν γλυκαντικά αντί για ζάχαρη;

Οι περισσότεροι άνθρωποι καταναλώνουν αρκετή ποσότητα ζάχαρης, είτε στον καφέ ή το τσάι τους, καθώς αν κάποιος πίνει δύο ή τρία ροφήματα την ημέρα και χρησιμοποιεί δυο κουταλιές ζάχαρη αυτόματα φτάνει στα 6 κουταλάκια την ημέρα, είτε από γλυκά που καταναλώνει στη διάρκεια της ημέρας, τα οποία φυσικά περιέχουν μεγάλες ποσότητες ζάχαρης. Πολλοί θεωρούν πως να μειώσουν την ποσότητα αυτής της ζάχαρης θα έχουν σύντομα και μια θεαματική απώλεια βάρους, αν και τα πράγματα δεν είναι ακριβώς έτσι πάντα.

Τι δείχνουν οι έρευνες

Νέα έρευνα δείχνει πως οι άνθρωποι που καταναλώνουν τεχνητές γλυκαντικές ουσίες με στόχο να χάσουν βάρος τείνουν να έχουν μεγαλύτερο βάρος σε σχέση με όσους δε χρησιμοποιούν γλυκαντικά. Άλλη μελέτη έδειξε πως όσοι κατανάλωναν διαιτητικά αναψυκτικά είχαν μεγαλύτερες πιθανότητες να εμφανίσουν μεταβολικό σύνδρομο ή Διαβήτη 2. Μια από τις εξηγήσεις που έδωσαν οι ειδικοί είναι πως ενδέχεται τα τεχνητά αυτά γλυκαντικά να δημιουργούν επιθυμία για γλυκά ή να αλλάζουν τον τρόπο που απορροφώνται οι θρεπτικές ουσίες. Επιπλέον, θεωρούν πολύ πιθανό όσοι χρησιμοποιούν γλυκαντικά να θεωρούν πως μπορούν να καταναλώσουν περισσότερες θερμίδες και πιο παχυντικά φαγητά και έτσι να χάνεται τελικά ο έλεγχος και να παίρνουν βάρος.

Το συμπέρασμα

Κατά καιρούς έχουν εκφραστεί ανησυχίες σχετικά με την κατανάλωση τεχνητών γλυκαντικών και τις ενδεχόμενες αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία. Μέχρι σήμερα δεν έχει αποδειχτεί ξεκάθαρα ότι δημιουργούν κάποιο σοβαρό πρόβλημα υγείας αν γίνεται η κατανάλωση τους σε λογικές ποσότητες. Ωστόσο, κατά καιρούς έρευνες ήρθαν στην επιφάνεια και ενοχοποιούσαν αυτά τα γλυκαντικά για διάφορες παθήσεις, όπως για παράδειγμα την ζαχαρίνη για την εμφάνιση καρκίνου στα πειραματόζωα. Όμως, μέχρι σήμερα δεν κατάφερε να αποδειχτεί με σιγουριά κάτι, οπότε η χρήση τους επιτρέπεται τόσο στην Ευρώπη όσο και την Αμερική, αν και οι έρευνές συνεχίζονται. Στην περίπτωση της ζαχαρίνης μέχρι το 2000 υπήρχε σχετική προειδοποίηση στην συσκευασία του προϊόντος και στα φακελάκια ξεχωριστά, όμως καθώς οι έρευνες δεν κατόρθωσαν να αποδείξουν την σχέση αυτή, αυτή αφαιρέθηκε τελικά από το προϊόν.

Άλλες αρνητικές επιδράσεις που μπορεί να έχουν αυτά τα προϊόντα είναι πονοκέφαλοι, στομαχικές και εντερικές διαταραχές,διαταραχές στη διάθεση, ναυτία κ.α. Αλλά ακόμη γίνονται οι σχετικές έρευνες. Τα άτομα που πάσχουν από φαινυλκετονουρία δε θα πρέπει να καταναλώνουν ασπαρτάμη, ενώ η υπερβολική κατανάλωση τεχνητών γλυκαντικών μπορεί να δημιουργήσει πόνο στο στομάχι και το έντερο, αέρια και υπακτική δράση. Η κατανάλωση αυτών των προϊόντων μέχρι να ολοκληρωθούν οι έρευνες επιτρέπεται αλλά καλό θα είναι να γίνεται με μέτρο.

 

 

+ 2 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Sweeteners: Time to rethink your choices? https://www.health.harvard.edu/blog/sweeteners-time-to-rethink-your-choices-2019022215967?

CCBYNC Open access Research Association between intake of non-sugar sweeteners and health outcomes: systematic review and meta-analyses of randomised and non-randomised controlled trials and observational studies https://www.bmj.com/content/364/bmj.k4718

Εγγραφείτε στο ενημερωτικό δελτίο του Wiki Health

Ενημερωθείτε με και λάβετε συμβουλές υγείας, ευεξίας και πολλά άλλα.!

Αν δεν βρήκατε αυτό που αναζητάτε, βοηθήστε μας να γίνουμε κάλυτεροι

Send this to a friend