Τι αισθάνεσαι;

Διατροφή, Υγεία Πεπτικού Συστήματος

Είναι ο ζωμός από κόκαλα το νέο Superfood; Η ανάλυση ενός αμφιλεγόμενου θέματος

Beautiful female belly. Pretty woman cares stomach. Healthcare, digestion, intestinal health. Wellness, spa. Body part | © Marina Morozova | Dreamstime Stock Photos

Ο ζωμός των οστών – είτε προέρχεται από πτηνά, ψάρι, είτε από κρέας – είναι ένα βασικό στοιχείο της ανθρώπινης διατροφής. Οι σπιτικοί ζωμοί δεν φτιάχνονται πλέον συχνά, καθώς ο καθένας, για λόγους ευκολίας αγοράζει έτοιμους από τα σούπερ μάρκετ.

Ωστόσο, η χρήση του ζωμού από κόκαλα ως θεραπευτικό συστατικό, ιδιαίτερα στον τομέα της υγείας των εντέρων (με τη σύνδεση του με άλλα χρόνια προβλήματα υγείας), έχει κεντρίσει το ενδιαφέρον.

Τι είναι ο ζωμός των οστών;

Ο ζωμός των οστών δημιουργείται με το μαγείρεμα – βράσιμο κρέατος ή ψαριών σε νερό, συνήθως με λαχανικά, για μεγάλο χρονικό διάστημα. Οι χρόνοι μαγειρέματος μπορεί να κυμαίνονται από 3 ώρες έως και 72 ώρες. Οι υποστηρικτές του ζωμού οστών προτείνουν σπιτικό ζωμό. Θεωρείται ότι η επεξεργασία των ζωμών που πωλούνται στα καταστήματα αλλοιώνει τις θεραπευτικές ιδιότητές του. Επιπλέον, υπάρχουν ανησυχίες σχετικά με ορισμένα από τα συστατικά που βρέθηκαν σε ζωμούς που πωλούνται στα καταστήματα.

Οι ερευνητές άρχισαν να εντοπίζουν μια σχέση μεταξύ της υγείας του εντέρου και των αυξανόμενων επιπέδων ορισμένων χρόνιων προβλημάτων υγείας της εποχής μας. Φυσικά, αυτή η έρευνα υποδηλώνει την ανάγκη βελτίωσης της υγείας του εντέρου, π.χ. την ισορροπία των βακτηρίων του εντέρου και την ακεραιότητα του εντερικού επιθηλίου, προκειμένου να μειωθούν τα ανεπιθύμητα συμπτώματα. Ως μέρος αυτής της προσπάθειας, έχει δοθεί έμφαση στην ιδέα ότι ο ζωμός των οστών, μπορεί να είναι αρκετά ευεργετικός για την υγεία των εντέρων και κάτ΄ επέκταση για τη γενική υγεία.

Οι διατροφές που προτείνονται

1.Η διατροφή GAPS

Η δίαιτα GAPS είναι η δίαιτα «Εντεροψυχολογικού Συνδρόμου», η οποία είναι το πνευματικό τέκνο της Dr. Natasha Campbell-McBride. Το πρωτόκολλο της Dr. Campbell-McBride επικεντρώνεται στη βελτίωση της υγείας των εντέρων, ώστε να βελτιωθούν τα συμπτώματα των παρακάτω παθήσεων:

  • Διαταραχή ελλειμματικής προσοχής – υπερκινητικότητας (ADHD)
  • Αυτισμός
  • Κατάθλιψη
  • Δυσλεξία
  • Σχιζοφρένεια

2 Η Διατροφή Paleo

Η διατροφή Paleo βασίζεται στην κατανάλωση τροφών που χρησιμοποιούσαν οι αρχαίοι πρόγονοί μας. Η διατροφή υπογραμμίζει τη σημασία της κατανάλωσης φρούτων, λαχανικών, κρέατος και ξηρών καρπών, ενώ εξαιρεί τα γαλακτοκομικά προϊόντα, τα σιτηρά και τα όσπρια. Ο ζωμός των οστών θεωρείται φυσική εξέλιξη αυτής της δίαιτας.

Τα οφέλη για την υγεία

Η πιο προφανής σχέση ανάμεσα στο ζωμό των οστών και την υγεία είναι αυτή της συσχέτισης της σούπας κοτόπουλου ως βοήθημα για τις λοιμώξεις του αναπνευστικού.

Σύμφωνα με την ιστοσελίδα του GAPS, «το κρέας και τα ψάρια παρέχουν δομικά στοιχεία για τα ταχέως αναπτυσσόμενα κύτταρα του εντερικού επιθηλίου και έχουν μια καταπραϋντική επίδραση σε όλες τις περιοχές φλεγμονής στο έντερο».

Σύμφωνα με την ιστοσελίδα του Weston A. Price, «το οστό περιέχει μέταλλα σε μορφή που το σώμα μπορεί να απορροφήσει εύκολα, όχι μόνο ασβέστιο, αλλά και μαγνήσιο, φώσφορο, πυρίτιο, θείο και ιχνοστοιχεία. Περιέχει επίσης προϊόντα καταβολισμού χόνδρων και τενόντων, όπως τα θειικά χονδροϊτίνης και η γλυκοζαμίνη, που πωλούνται πλέον ως συμπληρώματα για την αρθρίτιδα και πόνο στις αρθρώσεις»

Τι λένε οι έρευνες;

Δεν έχει πραγματοποιηθεί μέχρι σήμερα μεγάλης έκτασης κλινική έρευνα για τον ζωμό των οστών. Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην έλλειψη χρηματοδότησης, αλλά και λόγω της δυσκολίας ελέγχου των πολλών διαφορετικών παραγόντων που εμπλέκονται στην εκτίμηση της επίδρασης που μπορεί να έχει ένα συγκεκριμένο τρόφιμο σε ένα άτομο.

Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Chest Journal, αξιολόγησε τα συστατικά της σούπας κοτόπουλου για να δει αν υπάρχει κάποιος λόγος πίσω από τη φήμη της ως βοήθημα κατά των κρυολογημάτων και άλλων λοιμώξεων του ανώτερου αναπνευστικού συστήματος. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι ορισμένα συστατικά της σούπας φαίνεται να παρέχουν αντιφλεγμονώδη δράση. Είναι ενδιαφέρον το γεγονός ότι, ενώ ο ζωμός των λαχανικών, όταν δοκιμάστηκε μόνος του, εμπεριείχε κάποια τοξικά στοιχεία, αυτά τα στοιχεία εξαφανίστηκαν όταν προστέθηκε κοτόπουλο. Οι ερευνητές καταλήγουν στο συμπέρασμα, ότι η συνεργασία όλων των συστατικών είναι απαραίτητη για να ωφεληθεί η υγεία ενός ατόμου.

Μια άλλη μελέτη προκαλεί ανησυχία για το ζωμό των οστών. Αυτή η μελέτη, που δημοσιεύτηκε στο Medical Hypotheses, ασχολήθηκε με την περιεκτικότητα μόλυβδου στο ζωμό των οστών. Όταν τα ζώα και ο άνθρωπος εκτίθενται σε υπερβολικά ψηλά επίπεδα μολύβδου, αυτός μπορεί να αποθηκευτεί στα οστά τους. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι ο ζωμός κοτόπουλου είχε υψηλότερα επίπεδα μολύβδου, ακόμη και από αυτά που βρέθηκαν στο νερό της βρύσης. Οι συγκέντρωση μολύβδου ήταν μικρότερη όταν ο ζωμός παρασκευάστηκε μόνο από κρέας κοτόπουλου, χωρίς οστά, χόνδρο και δέρμα. Η ανησυχία που προκαλείται σε αυτή την περίπτωση προέρχεται από το γεγονός ότι η υπερβολική κατανάλωση μολύβδου έχει συνδεθεί με πολλά σημαντικά προβλήματα υγείας.

Ο Chris Kresser, ένας εναλλακτικός συγγραφέας για θέματα υγείας, επισημαίνει ότι τα επίπεδα μολύβδου στη μελέτη Medical Hypothesis, εξακολουθούσαν να υπολείπονται των συνιστώμενων ορίων της ΕΡΑ ανά ημέρα. Υποστηρίζει ωστόσο, ότι το υψηλό επίπεδο θρεπτικών ουσιών, που καταναλώνονται από τους ανθρώπους που ακολουθούν διατροφή GAPS και Paleo μπορεί να προστατεύσει από τα ψηλά επίπεδα μολύβδου που βρίσκονται στους οστικούς ζωμούς.

Συμπεράσματα:

Η κλινική έρευνα είναι πολύ λίγη για να μπορέσει κάποιος να καταλήξει σε ασφαλή και σταθερά συμπεράσματα. Ωστόσο, δεν μπορούμε να αποκλείσουμε ότι ο οστικός ζωμός, που υπήρξε ένα βασικό συστατικό διατροφής εδώ και αιώνες για πολλά νοικοκυριά, μπορεί να έχει κάποιο όφελος στην υγεία.

Ίσως η μελλοντική έρευνα, να δώσει πιο βάσιμες αποδείξεις για το αν οι βιταμίνες, τα ανόργανα άλατα, τα αμινοξέα κλπ., που βρίσκονται στο ζωμό των οστών, μπορεί βοηθήσουν τα έντερα, ώστε να λειτουργήσουν σωστά. Αυτό όμως μέχρι σήμερα αποτελεί μόνο θεωρία χωρίς επιστημονικά δεδομένα.

Αν επιλέξετε να ενσωματώσετε στη διατροφή σας οστικό ζωμό σε τακτική βάση, είναι καλό να το φτιάχνετε μόνοι σας από κοτόπουλα ελευθέρας βοσκής και βοδινό κρέας που εκτρέφεται σε βοσκότοπους. Πολλά από τα ζώα που εκτρέφονται σε φάρμες και πωλούνται στα σούπερ μάρκετ δεν εκτράφηκαν με τις βέλτιστες συνθήκες διατροφής. Η κατανάλωση ζώων που έχουν εκτραφεί σε φυσικά περιβάλλοντα μειώνει την έκθεσή σας σε τοξικά στοιχεία, όπως ο μόλυβδος. Συμβουλευτείτε το γιατρό σας, εάν το θεωρείται απαραίτητο για περεταίρω πληροφορίες.

+ 2 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Εγγραφείτε στο ενημερωτικό δελτίο του Wiki Health

Ενημερωθείτε με και λάβετε συμβουλές υγείας, ευεξίας και πολλά άλλα.!

Αν δεν βρήκατε αυτό που αναζητάτε, βοηθήστε μας να γίνουμε κάλυτεροι

Send this to a friend