Τι αισθάνεσαι;

Διατροφή, Καρδιά και αγγεία, Πρόληψη και θεραπεία

Είναι υγιεινή η χορτοφαγική διατροφή ή εγκυμονεί κινδύνους;

© <a href=Svetlanais | Dreamstime Stock Photos" src="https://wikihealth.gr/wp-content/uploads/2019/11/dreamstime_m_151721261.jpg" />
© Svetlanais | Dreamstime Stock Photos

Είναι ωφέλιμη για την υγεία η χορτοφαγία;

Όλο και πιο συχνά ακούμε για ανθρώπους που αποφάσισαν να ακολουθήσουν μια χορτοφαγική ή μια αυστηρά χορτοφαγική δίαιτα, συνήθως για λόγους ηθικούς απέναντι στην κακομεταχείριση και τη θανάτωση των ζώων, για το περιβάλλον ή για λόγους υγείας καθώς θεωρείται πιο υγιεινή η μη κατανάλωση κρέατος.

Οι έρευνες τα τελευταία χρόνια έχουν συνδέσει αυτές τις δίαιτες με χαμηλότερα ποσοστά καρδιοπαθειών, διαβήτη τύπου 2 και ορισμένες μορφές καρκίνου. Καθώς οι δίαιτες αυτές περιλαμβάνουν πολλά φρούτα και λαχανικά, φυτικές ίνες και όσπρια, μπορούν να προσαρμοστούν στο μοντέλο της Μεσογειακής διατροφής πολύ εύκολα, με αποτέλεσμα να θεωρούνται πιο καλές για την υγεία.

Vegeterian ή χορτοφαγική

Αυτή η δίαιτα αποκλείει από τη διατροφή το κρέας σε κάθε μορφή του. Δεν επιτρέπεται η κατανάλωση κόκκινου κρέατος, πουλερικών, ψαριών, και θαλασσινών.

Vegan ή άκρως χορτοφαγική

Απαγορεύονται όλα τα κρέατα, ψάρια και πουλερικά και επίσης δεν επιτρέπεται η κατανάλωση γαλακτοκομικών, αυγών, αλλά και μελιού. Επιτρέπονται μόνο όσα τρόφιμα προέρχονται από φυτικές πηγές.

Pescatarian διατροφή

Αυτή μοιάζει πολύ με την vegeterian, αλλά η διαφορά της είναι πως επιτρέπεται η κατανάλωση ψαριού και θαλασσινών.

Βλάπτουν την υγεία αυτές οι δίαιτες;

Ένα από τα προβλήματα που επικαλούνται ορισμένοι είναι ότι αυτή η διατροφή δεν περιέχει αρκετές πρωτεΐνες. Όμως αυτο δεν είναι αλήθεια καθώς με έναν προσεκτικό σχεδιασμό του διαιτολογίου και την επιλογή των κατάλληλων φυτικών πηγών πρωτεϊνών, αυτό το πρόβλημα παύει να υφίσταται. Οι ξηροί καρποί, τα όσπρια, η σόγια είναι εξαιρετικές πηγές πρωτεϊνών. Άλλοι ισχυρίζονται πως ο σίδηρος που προσλαμβάνει κάποιος είναι ελλιπής, αλλά ούτε και αυτό φαίνεται να ισχύει αν σχεδιαστεί προσεκτικά το διαιτολόγιο και περιλαμβάνει πολλά σκούρα πράσινα λαχανικά, σπανάκι, φακές και αν μάλιστα γίνει και ταυτόχρονη πρόσληψη βιταμίνης C, αν για παράδειγμα δηλαδή συνδυαστεί το γεύμα με έναν χυμό, τότε η απορρόφηση του σιδήρου είναι ακόμη μεγαλύτερη.

Τι δείχνουν οι έρευνες;

Μια νέα έρευνα που δημοσιεύτηκε στο BMJ, αναφέρει πως ίσως να μην είναι τόσο καλή για την υγεία αυτή η διατροφή. Ερευνητές από το Ηνωμένο βασίλειο μετά από 20 έτη ερευνών σε 50.000 ανθρώπους κατέληξαν πως το ρίσκο του εγκεφαλικού επεισοδίου ήταν μεγαλύτερο για τους χορτοφάγους.Τα αποτελέσματα ήταν τα εξής:

  • ο κίνδυνος για εγκεφαλικό ήταν κατά 20%μεγαλύτερος σε όσους δεν κατανάλωναν κρέας. Όμως το ρίσκο μακροπρόθεσμα είναι σχετικά μικρό, καθώς μέσα σε 10 έτη και σε 1000 ανθρώπους μόλις 3 περιπτώσεις παραπάνω καταγράφηκαν
  • οι καρδιοπάθειες, τα εμφράγματα και η στηθάγχη ήταν 13% λιγότερες στους χορτοφάγους που έτρωγαν και ψάρι
  • οι καρδιοπάθειες ήταν 22% λιγότερες στους χορτοφάγους
  • ο αυξημένος κίνδυνος για εγκεφαλικά δεν σημειώθηκε για τους χορτοφάγους που κατανάλωναν και ψάρι

Που καταλήγουν οι ειδικοί

Αν και ο κίνδυνος εγκεφαλικού δείχνει να είναι μεγαλύτερος ανάμεσα στους χορτοφάγους, πρέπει να σημειωθεί πως χρειάζονται να πραγματοποιηθούν και άλλες μελέτες, καθώς δεν μπορεί να βασιστεί κανείς μονάχα στα ευρήματα της συγκεκριμένης έρευνας. Άλλωστε, καθώς ο κίνδυνος για καρδιακά επεισόδια δείχνει να είναι κατά πολύ μικρότερος στους χορτοφάγους, ίσως αυτό εξισώνει το ελάχιστα αυξημένο ρίσκο του εγκεφαλικού. Τα μέχρι στιγμής ευρήματα πάντως- από πολυάριθμες μελέτες- δείχνουν να στηρίζουν πως μια ισορροπημένη χορτοφαγική διατροφή που περιλαμβάνει που και που και ψάρι, είναι ίσως η καλύτερη επιλογή για την υγεία και μειώνει τον κίνδυνο για τις περισσότερες παθήσεις, σε σχέση με μια δίαιτα που περιλαμβάνει κρέας.

Εγγραφείτε στο ενημερωτικό δελτίο του Wiki Health

Ενημερωθείτε με και λάβετε συμβουλές υγείας, ευεξίας και πολλά άλλα.!

Αν δεν βρήκατε αυτό που αναζητάτε, βοηθήστε μας να γίνουμε κάλυτεροι