Τι αισθάνεσαι;

Πρόληψη και θεραπεία

Εμβόλιο Pfizer/ BioNTech: Η αιτία της αναφυλαξίας μετά τον εμβολιασμό

Την πρώτη ημέρα που άρχισαν οι εμβολιασμοί κατά της νόσου COVID-19 με το εμβόλιο της Pfizer/ BioNTech mRNA, αναφέρθηκαν δυο περιπτώσεις αναφυλαξίας μέσα σε λίγα λεπτά από την χορήγηση του εμβολίου. Ακολούθως, άρχισαν να καταγράφονται περαιτέρω περιπτώσεις αναφυλαξίας, με τους επιστήμονες να υποψιάζονται ότι κάποια ουσία στο εμβόλιο οδηγούσε σε αυτό το αποτέλεσμα. Ποια λοιπόν είναι αυτή η ουσία; Νέα μελέτη φέρνει στο φως στοιχεία και αποκαλύπτει την πραγματική αιτία της αναφυλαξίας.

Τι είναι αναφυλαξία;

Για να ξέρουμε για τι ακριβώς μιλάμε, αρχικά πρέπει να ξεκαθαρίσουμε το τι σημαίνει αναφυλαξία. Η αναφυλαξία λοιπόν, είναι μια σοβαρή αλλεργική αντίδραση του σώματος ενός ατόμου που είναι αλλεργικό σε κάποιο αλλεργιογόνο, το οποίο μπορεί να είναι είτε τρόφιμο, είτε φάρμακο, είτε δηλητήριο. Στην προκειμένη περίπτωση η αναφυλαξία προκαλείται από κάποια φαρμακευτική ουσία.

Η αναφυλαξία προκαλεί μία σειρά συμπτωμάτων και αν δεν αντιμετωπιστεί μπορεί να οδηγήσει ακόμη και σε θάνατο. Βασικά συμπτώματα της αναφυλαξίας είναι:

Ποια είναι η αιτία της αναφυλαξίας μετά τον εμβολιασμό με το εμβόλιο της Pfizer/ BioNTech;

Μια νέα έκθεση που δημοσιεύθηκε στο Clinical & Experimental Allergy, αποκαλύπτει ότι η αλλεργία στο συστατικό πολυαιθυλενογλυκόλη (PEG) είναι η αιτία της αναφυλαξίας που παρατηρείται μετά τον εμβολιασμό με το εμβόλιο της Pfizer/ BioNTech. Παρόλα αυτά εκατομμύρια δόσεις του συγκεκριμένου εμβολίου έχουν χορηγηθεί με ασφάλεια, γιατί όπως εξηγούν οι επιστήμονες, πολύ λίγοι άνθρωποι είναι αλλεργικοί στην πολυαιθυλενογλυκόλη.

Μάλιστα, πλέον παρέχεται στους ειδικούς και ένας οδηγός για τον έγκαιρο εντοπισμό όσων διατρέχουν κίνδυνο και συνιστάται στα άτομα που γνωρίζουν ότι είναι αλλεργικοί στο συγκεκριμένο συστατικό να το αναφέρουν πριν τον εμβολιασμό τους.

Στον επίλογο της έκθεσης τους, οι συγγραφείς υπογράμμισαν ότι παρόλο που η μελέτη τους επιβεβαιώνει ότι η πολυαιθυλενογλυκόλη είναι η αιτία της αναφυλαξίας που παρατηρήθηκε σε λίγες περιπτώσεις ατόμων που έλαβαν την πρώτη δόση του εμβολίου της Pfizer / BioNTech, τόσο η αναφυλαξία στο εμβόλιο, όσο και η αλλεργία στην πολυαιθυλενογλυκόλη είναι δύο σπάνιες καταστάσεις, οπότε δεν πρέπει να προκαλείται ανησυχία στον γενικό πληθυσμό. Αντίθετα, ο κόσμος πρέπει να είναι πλέον πιο καθησυχασμένος για την ασφάλεια του εμβολίου, από την στιγμή που έχει βρεθεί και αποδειχθεί η αιτία της αναφυλακτική αντίδρασης.

Κατά την έγκαιρη παρακολούθηση της ασφάλειας του εμβολίου Pfizer-BioNTech COVID-19 (φαρμακοεπαγρύπνηση) εντοπίστηκαν 21 περιπτώσεις αναφυλαξίας μετά από τη χορήγηση 1.893.360 πρώτων δόσεων εμβολίου Pfizer-BioNTech COVID-19 (11.1 περιπτώσεις/1.000.000 δόσεις εμβολίου που χορηγήθηκαν), καθώς και περιπτώσεις λιγότερο σοβαρής μη αναφυλακτικές αλλεργικές αντιδράσεις, με βάση τα δεδομένα των ΗΠΑ από τις 14-23 Δεκεμβρίου 2020. Οι περισσότερες (86%) περιπτώσεις αναφυλαξίας είχαν έναρξη συμπτωμάτων εντός 30 λεπτών από τον εμβολιασμό και τα περισσότερα άτομα με αναφυλαξία (81%) είχαν ιστορικό αλλεργιών ή αλλεργικών αντιδράσεων. Τα περισσότερα (90%) ανέφεραν περιπτώσεις αναφυλαξίας μετά τη λήψη εμβολίου Pfizer-BioNTech COVID-19 σε γυναίκες. Σε μια παλαιότερη ανασκόπηση αναφορών υπερευαισθησίας για το εμβόλιο της γρίπης Α (Η1Ν1) φάνηκε οι γυναίκες να καταλαμβάνουν το μεγαλυτερο ποσοστό αλλεργικών αντιδράσεων, το συγκεκριμένο εύρημα για το εμβόλιο της Pfizer/BioNTech  θα μπορούσε να επηρεαστεί από την παρατήρηση ότι περισσότερες γυναίκες από ότι άνδρες είχαν λάβει μια πρώτη δόση Pfizer. Η αναφυλαξία είναι δυνητικά απειλητική για τη ζωή και απαιτεί άμεση θεραπεία. Με βάση την έγκαιρη παρακολούθηση της ασφάλειας, η αναφυλαξία μετά το εμβόλιο Pfizer-BioNTech COVID-19 φαίνεται να είναι ένα σπάνιο συμβάν. Το CDC και ο FDA θα συνεχίσουν την συνεχή παρακολούθηση της αναφυλαξίας μεταξύ των ληπτών εμβολίων COVID-19.

+ 4 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

New insights on cause of anaphylaxis following COVID-19 vaccination https://medicalxpress.com/news/2021-04-insights-anaphylaxis-covid-vaccination.html

ACAAI updates guidance for allergic reactions to COVID-19 vaccines https://medicalxpress.com/news/2021-03-acaai-guidance-allergic-reactions-covid-.html

Clinical & Experimental Allergy https://medicalxpress.com/journals/clinical-experimental-allergy/

Allergic Reactions Including Anaphylaxis After Receipt of the First Dose of Pfizer-BioNTech COVID-19 Vaccine — United States, December 14–23, 2020 https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7002e1.htm

Εγγραφείτε στο ενημερωτικό δελτίο του Wiki Health

Ενημερωθείτε με και λάβετε συμβουλές υγείας, ευεξίας και πολλά άλλα.!

Αν δεν βρήκατε αυτό που αναζητάτε, βοηθήστε μας να γίνουμε κάλυτεροι