Πρόληψη και θεραπεία

Φούσκωμα: Γιατί παρατηρείται περισσότερο όταν έχει ζέστη;

Τι προκαλεί  το φούσκωμα;

Είναι φυσιολογικό το στομάχι σας να φουσκώνει και να ξεφουσκώνει σαν ένα μπαλόνι, καθώς το φαγητό και το ποτό που καταναλώνετε φτάνει στο έντερό σας (που ονομάζεται επίσης γαστρεντερικός σωλήνας) και χωνεύεται. Αυτή η δραστηριότητα συμβάλλει σε ένα καθημερινό μοτίβο που κανονικά δεν θα έπρεπε να σας προκαλεί δυσφορία ή πόνο.

Μερικές φορές, το αισθητό κοιλιακό φούσκωμα – όταν το στομάχι σας αισθάνεται ιδιαίτερα τεντωμένο και πρησμένο – εμφανίζεται όταν το έντερό σας γεμίζει με περίσσεια αέρα ή αερίων. Συνήθως αυτό είναι προσωρινό και δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας, αν και το φούσκωμα μπορεί να συνοδεύεται από άλλα συμπτώματα, που κυμαίνονται από τα ελαφρώς ενοχλητικά έως τα επώδυνα:

Σε αυτά περιλαμβάνονται:

Πολλές φορές, αυτό συμβαίνει όταν καταναλώνετε ορισμένα τρόφιμα ή ποτά που μπορούν να προκαλέσουν υπερβολικά αέρια, αλλά και άλλοι παράγοντες του τρόπου ζωής, όπως το πόσο καλά κοιμάστε και τα επίπεδα άγχους σας, μπορούν επίσης να επηρεάσουν την υγεία του πεπτικού σας συστήματος.

Γιατί αισθάνεστε φουσκωμένοι όταν έχει ζεστό καιρό;

Εάν αισθάνεστε περισσότερο φουσκωμένοι στην διάρκεια μιας ζεστής μέρας, καλό είναι να εξετάσετε τους παράγοντες του τρόπου ζωής που επηρεάζονται από τη ζέστη. Ας ρίξουμε μια ματιά σε μερικές από τις πιο συνηθισμένες συνήθειες στις ζεστές μέρες που μπορεί να προκαλούν το φούσκωμα του στομαχιού σας.

  1. Αφυδάτωση

Όλοι γνωρίζουμε ότι πρέπει να πίνουμε περισσότερο νερό όταν κάνει ζέστη. Αυτό συμβαίνει επειδή το σώμα μας χάνει περισσότερο από το συνηθισμένο την περιεκτικότητα σε νερό και τα απαραίτητα μέταλλα (ηλεκτρολύτες) μέσω της εφίδρωσης, η οποία με τη σειρά της μπορεί να σας προκαλέσει φούσκωμα (μέσω μιας διαδικασίας που είναι γνωστή ως κατακράτηση υγρών).

Η τάση μας να πίνουμε πολύ νερό όταν είμαστε αφυδατωμένοι μπορεί επίσης να οδηγήσει σε περισσότερα αέρια και φούσκωμα επειδή καταπίνουμε περισσότερο αέρα.

Η αφυδάτωση μπορεί να είναι σοβαρή και σε μια ζεστή μέρα μπορεί να οδηγήσει σε θερμοπληξία.

Κρατήστε ένα μπουκάλι νερό μαζί σας και προσέξτε τα κοινά σημάδια:

  1. Τρόφιμα

Μπορεί να φταίνε τα αγαπημένα σας φαγητά που προτιμάτε να φάτε όταν έχει ζεστό καιρό. Η υπερφόρτωση ορισμένων τροφών, όπως το παγωτό που έχει υψηλή περιεκτικότητα σε φρουκτόζη (ένα είδος ζάχαρης), θα μπορούσε να έχει αντίκτυπο.

Κατά τη διάρκεια των ζεστών μηνών, οι άνθρωποι μπορεί επίσης να αυξήσουν την πρόσληψη ωμών λαχανικών και ελαφρών σαλατών, καθώς είναι δροσιστικά και αναζωογονητικά. Ωστόσο, αυτή η αύξηση των φυτικών ινών μπορεί να προκαλέσει φούσκωμα σε ορισμένους ανθρώπους. Γι΄αυτό το λόγο πρέπει πάντα να αυξάνετε την πρόσληψη φυτικών ινών σταδιακά και παράλληλα να πίνετε περισσότερα υγρά για να αποφύγετε τη δυσκοιλιότητα και το φούσκωμα.

Συνήθεις εκλυτικοί παράγοντες:

  • Γλυκά σνακ όπως το παγωτό και τα γλειφιτζούρια
  • Μαρούλι
  • Ντομάτες
  • Καρότα
  1. Ποτά

Τα κακά νέα για τους πότες: το δροσιστικό σας κοκτέιλ, η μπύρα στο μπαλκόνι ή στη ταράτσα μπορεί να είναι υπεύθυνα για το πρήξιμο σας. Το αλκοόλ είναι φλεγμονώδες, που σημαίνει ότι ερεθίζει το έντερό σας, γεγονός που μπορεί να προκαλέσει φούσκωμα.

Πολλοί από εμάς απολαμβάνουμε ένα παγωμένο ανθρακούχο πότο στη διάρκεια μιας ηλιόλουστης μέρας, αλλά και αυτά μπορεί να σας αφήσουν να αισθάνεστε φουσκωμένοι. Τα ανθρακούχα ποτά έχουν ανθρακικό, πράγμα που σημαίνει ότι το αέριο αναμιγνύεται με το υγρό για να δημιουργηθούν οι φυσαλίδες που βρίσκουμε τόσο αναζωογονητικές στη ζέστη. Δυστυχώς, αυτό το αέριο τείνει να φουσκώνει το στομάχι μας.

Είναι λογικό ότι ένα ποτό που είναι ταυτόχρονα αλκοολούχο και ανθρακούχο είναι το τέλειο κοκτέιλ για να είστε φουσκωμένοι στη ζέστη. Είναι λυπηρό το γεγονός ότι τόσα πολλά δημοφιλή ποτά περιέχουν και τα δύο.

Κοινές αιτίες:

  • Μπύρα
  • Κοκτέιλ – ειδικά τα γλυκά που έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε φρουκτόζη
  • Οινοπνευματώδη ποτά που σερβίρονται με ανθρακούχα μείγματα ποτών
  • Αναψυκτικά με ανθρακικό – συμπεριλαμβανομένων της Coca-Cola, της Sprite και της Fanta
  1. Διαταραγμένος ύπνος

Ο ύπνος μπορεί να διακόπτεται, λόγω της πολλής ζέστης τη νύχτα, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε συμπτώματα του εντέρου, όπως φούσκωμα.

Η έλλειψη καλής ποιότητας ύπνου μπορεί να επηρεάσει την υγεία του εντέρου σας με διάφορους τρόπους:

  • Μπορεί να αυξήσει το στρες – η έλλειψη ύπνου αυξάνει την παραγωγή κορτιζόλης, γνωστής και ως «ορμόνη του στρες «. Το αυξημένο στρες μπορεί να προκαλέσει τη διέλευση τροφών και τοξινών μέσω του εντερικού τοιχώματος στην κυκλοφορία του αίματος, οδηγώντας μεταξύ άλλων συμπτωμάτων σε φούσκωμα
  • Επηρεάζει τις διατροφικές σας επιλογές – το αίσθημα κούρασης σας κάνει να επιθυμείτε τρόφιμα που θα σας δώσουν μια γρήγορη ενεργειακή ώθηση. Αυτό τείνει να μας οδηγεί σε τρόφιμα με πολλή ζάχαρη και τρανς λιπαρά – συστατικά που μπορούν να προκαλέσουν φλεγμονή του εντέρου
  • Μπορεί να ενθαρρύνει το φαγητό μέχρι αργά το βράδυ – το να μένετε ξύπνιοι μέχρι αργά το βράδυ σας κάνει πιο πιθανό να τσιμπολογήσετε πριν κοιμηθείτε, αλλά ο μεταβολισμός σας επιβραδύνεται τη νύχτα, πράγμα που σημαίνει ότι αυτή η τροφή δεν θα χωνευτεί σωστά καθώς κοιμάστε. Το αποτέλεσμα είναι συχνά ένα πρησμένο στομάχι το πρωί

Πώς να μειώσετε το αίσθημα του φουσκώματος στη διάρκεια της ζέστης;

  1. Πιείτε ένα τσάι τζίντζερ ή μέντας το πρωί ή το βράδυ (όταν δεν κάνει πολλή ζέστη), αυτό μπορεί να ανακουφίσει από τα αέρια και το φούσκωμα
  2. Αν το πρόβλημα είναι η αφυδάτωση, προσπαθήστε να πίνετε νερό συνεχώς κατά τη διάρκεια της ημέρας. Η ξαφνική κατανάλωση λίτρων νερού μπορεί επίσης να προκαλέσει τη διόγκωση του στομάχου σας
  3. Βεβαιωθείτε ότι κινείστε αρκετά κάθε μέρα, με δραστηριότητες όπως το περπάτημα, για να μετακινήσετε τυχόν περιττά αέρια μέσα από το στομάχι σας
  4. Βεβαιωθείτε ότι πηγαίνετε στην τουαλέτα όταν χρειάζεται και μην το κρατάτε μέσα σας. Αυτό μπορεί να επιδεινώσει το φούσκωμα

Ένα τεντωμένο στομάχι μπορεί να σας κάνει να αισθάνεστε άβολα και αμήχανα, κάτι που μπορεί να είναι ιδιαίτερα δύσκολο όταν είστε φουσκωμένοι σε ζεστό καιρό. Μπορείτε πάντα να επιλέγετε πιο φαρδιά ρούχα που είναι επίσης ελαφριά, καθώς τα στενά ρούχα μπορεί να πιέζουν την κοιλιά σας και να προκαλούν περαιτέρω δυσφορία ή κράμπες δυσπεψίας.

+ 5 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

[Diet and lifestyle rules in chronic constipation in adults: From fantasy to reality…] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28065611/

Cortisol and Sleep https://thesleepdoctor.com/how-sleep-works/cortisol/

The impact of sleep deprivation on food desire in the human brain https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3763921/

Dehydration and Heat Stroke https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/dehydration-and-heat-stroke

Avoid belly bloat this summer https://www.providence.org/news/uf/625542671