Διατροφή

Φυστικοβούτυρο: Πόσο υγιεινό είναι τελικά;

Το φυστικοβούτυρο είναι ένα αγαπημένο άλειμμα τόσο για τα παιδιά όσο και για τους ενήλικες, που πολλές φορές χρησιμοποιείται σε καθημερινή βάση. Η κατανάλωση του φυστικοβούτυρου έχει συνδεθεί με ορισμένα οφέλη υγείας, αλλά και κινδύνους, με αποτέλεσμα να συνιστάται η χρήση του με μέτρο.

Παρακάτω αναφέρονται μερικά από τα σημαντικότερα οφέλη υγείας του φυστικοβούτυρου, αλλά και μερικοί λόγοι για τους οποίους η κατανάλωσή του σε μεγάλες ποσότητες μπορεί να είναι επικίνδυνη.

Τι είναι το φυστικοβούτυρο;

Το φυστικοβούτυρο είναι μια πάστα που παρασκευάζεται από την άλεση καβουρδισμένων φιστικιών του είδους Arachis hypogaea. Παρόλο που στη φυσική του μορφή θεωρείται θρεπτικό, πολλές φορές στο εμπόριο διατίθεται με την παρουσία πρόσθετων συστατικών, όπως ζάχαρη, φυτικά έλαια και ακόρεστα λίπη, τα οποία μειώνουν τη διατροφική του αξία.

Ποια είναι τα διατροφικά οφέλη του φυστικοβούτυρου;

Το φυστικοβούτυρο αποτελεί μια καλή πηγή πρωτεΐνης, ενώ περιέχει επίσης αρκετά απαραίτητα θρεπτικά συστατικά, όπως το μαγνήσιο, ο φώσφορος, ο ψευδάργυρος, οι βιταμίνες Β3, Β5, Β6 και Β7, το φολικό οξύ, το μαγγάνιο, η βιταμίνη Ε, ο σίδηρος, το κάλιο και το σελήνιο.

Ωστόσο, η υπερβολική κατανάλωση φυστικοβούτυρου μπορεί να έχει και μειονεκτήματα λόγω της υψηλής θερμιδικής του αξίας και περιεκτικότητας αυτού σε κορεσμένα λιπαρά οξέα και νάτριο.

Ποια είναι τα οφέλη υγείας του φυστικοβούτυρου;

  • Μπορεί να βοηθήσει στην απώλεια βάρους

Αρκετές μελέτες δείχνουν πως η κατανάλωση φιστικιών και άλλων ξηρών καρπών μπορεί να βοηθήσει στη διατήρηση ενός υγιούς βάρους, αλλά ακόμη και στην απώλεια βάρους. Το γεγονός αυτό οφείλεται στο ότι τα φιστίκια είναι πλούσια σε πρωτεΐνη, λίπος και φυτικές ίνες, τα οποία βελτιώνουν τον κορεσμό και ενδεχομένως μειώνουν την όρεξη σε κάποιο βαθμό.

Μια μελέτη του 2018 έδειξε επίσης πως η τακτική κατανάλωση ξηρών καρπών, συμπεριλαμβανομένων των φιστικιών, μειώνει τον κίνδυνο ενός ανθρώπου να γίνει υπέρβαρος ή παχύσαρκος.

  • Συμβάλει στην καλή υγεία της καρδιάς

Το φυστικοβούτυρο είναι πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά τα οποία μπορούν να βοηθήσουν στην καλή υγεία της καρδιάς, όπως το μαγνήσιο, οι βιταμίνες Β3 και Ε, τα μονοακόρεστα (MUFAs) και πολυακόρεστα λιπαρά οξέα (PUFAs). Η αναλογία των ακόρεστων προς τα κορεσμένα λιπαρά στη διατροφή παίζει σημαντικό ρόλο στην υγεία της καρδιάς και το φυστικοβούτυρο παρουσιάζει μια καλή αναλογία με αποτέλεσμα να αποτελεί μια ιδιαίτερα υγιεινή επιλογή.

Η ενσωμάτωση του φυστικοβούτυρου στη διατροφή θεωρείται, σύμφωνα με μελέτες, πως θα μπορούσε να βελτιώσει ορισμένες παραμέτρους που σχετίζονται με την υγεία της καρδιάς, αλλά και να μειώσει το κίνδυνο θανάτου λόγω καρδιαγγειακών παθήσεων.

  • Βοηθά στη ρύθμιση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα

Το φυστικοβούτυρο περιέχει καλή ποσότητα πρωτεΐνης και ακόρεστων λιπαρών οξέων, πράγμα το οποίο έχει συνδεθεί με τη βελτίωση της ευαισθησίας στην ινσουλίνη και το μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2.

Επιπλέον, η περιεκτικότητα του φυστικοβούτυρου σε μαγνήσιο είναι ιδιαίτερα σημαντική για άτομα που πάσχουν ήδη από σακχαρώδη διαβήτη, καθώς τα αυξημένα επίπεδα σακχάρου για μεγάλο χρονικό διάστημα μπορεί να οδηγήσουν σε μείωση του μαγνησίου στο αίμα.

  • Βοηθά στο χτίσιμο μυϊκής μάζας

Χάρη στην υψηλή θερμιδική του αξία το φυστικοβούτυρο αποτελεί έναν εξαιρετικό τρόπο πρόσληψης θερμίδων και ακόρεστων λιπαρών για άτομα που γυμνάζονται εντατικά. Επιπλέον, η κατανάλωση φυστικοβούτυρου σε συνδυασμό με ψωμί ολικής αλέσεως αποτελεί ένα εξαιρετικό γεύμα πλούσιο σε πρωτεΐνη, η οποία είναι απαραίτητη για το χτίσιμο και την αποκατάσταση των μυών.

  • Μειώνει τον κίνδυνο καλοηθών παθήσεων του μαστού

Η κατανάλωση φυστικοβούτυρου, σύμφωνα με την έρευνα, ειδικά σε νεαρές ηλικίες, μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο καλοηθών παθήσεων του μαστού, οι οποίες αυξάνουν με τη σειρά τους την πιθανότητα εμφάνισης καρκίνου του μαστού.

Ποιους κινδύνους ενέχει η κατανάλωση φυστικοβούτυρου;

Παρόλο που η κατανάλωση φυστικοβούτυρου θεωρείται αρκετά ευεργετική για την υγεία, λόγω της υψηλής περιεκτικότητάς του σε θρεπτικά συστατικά, το μη επεξεργασμένο φυστικοβούτυρο μπορεί να περιέχει ουσίες οι οποίες είναι επιβλαβείς για τον ανθρώπινο οργανισμό, όπως οι αφλατοξίνες.

Τα φιστίκια αναπτύσσονται κάτω από την επιφάνεια του εδάφους, όπου υπάρχει αυξημένη πιθανότητα να μολυνθούν από μύκητες του γένους Aspergillus, οι οποίοι μεταφέρουν αφλατοξίνες, μια κατηγορία τοξικών ουσιών.

Ορισμένες μελέτες έχουν συνδέσει τη μακροχρόνια έκθεση σε αφλατοξίνες με τον καρκίνο του ήπατος και την καθυστέρηση της σωματικής και νοητικής ανάπτυξης των παιδιών. Ωστόσο, ο κίνδυνος αυτός μειώνεται σημαντικά μετά την επεξεργασία των φιστικιών για την παρασκευή του φυστικοβούτυρου.

+ 4 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved