Διατροφή

Φυτικά υποκατάστατα κρέατος: Πόσο πιο υγιεινά είναι;

Όλο και περισσότεροι άνθρωποι σε ολόκληρο τον κόσμο αναζητούν πιο υγιεινές εναλλακτικές λύσεις για το κρέας, αλλά είναι πράγματι πιο υγιεινά τα φυτικά υποκατάστατα, όπως το Impossible Burger και το Beyond Meat;

Τα φυτικά υποκατάστατα κρέατος είναι πιο υγιεινά;

Σύμφωνα με μια νέα έρευνα, τα φυτικά υποκατάστατα κρέατος είναι πράγματι πιο υγιεινά. Συγκεκριμένα, η έρευνα που χρηματοδοτήθηκε από τα Εθνικά Ινστιτούτα Υγεία των ΗΠΑ, διαπιστωσε ότι τα «μιμητικά» κρέατα, αποτελούν μια καλή πηγή ινών, φυλλικού οξέος και σιδήρου, την ίδια ώρα που περιέχουν λιγότερο κορεσμένο λίπος από το αλεσμένο βόειο κρέας. Παρόλα αυτά, σύμφωνα με τους ερευνητές, περιέχουν λίγη πρωτεΐνη, ψευδάργυρο και βιταμίνη Β12 και αρκετό αλάτι.

Η επικεφαλής της μελέτης Δρ. Liza Harnack, τόνισε ότι η εναλλαγή του αλεσμένου βοείου κρέατος με εναλλακτικά προϊόντα είναι πάντα πιο υγιεινή, αλλά όπως εξήγησε πρέπει να προσαρμόζεται στους στόχους και τις ανάγκες του καθενός. Για παράδειγμα, εάν ενας άνθρωπος θέλει να περιορίσει το νάτριο, λόγω αυξημένης αρτηριακής πίεσης, πρέπει να αποφεύγει προϊόντα με αυξημένο νάτριο, εάν παρακολουθεί την πρόσληψη κορεσμένου λίπους για καρδιαγγειακούς λόγους θα πρέπει να διαβάζει την ετικέτα των προϊόντων γιατί ορισμένα υποκατάστατά του βοείου κρέατος περιέχουν τόσο κορεσμένο λίπος όσο και το ίδιο το βόειο κρέας. Ως εκ τούτου, παρόλο που τα φυτικά προϊόντα είναι πάντα πιο υγιεινά, πρέπει οπωσδήποτε οι καταναλωτές να διαβάζουν την ετικέτα τους και να αγοράζουν μόνο εκείνα που ταιριάζουν στις ανάγκες τους.

Η ομάδα της Δρ. Harnack, χρησιμοποίησε την βάση δεδομένων του Πανεπιστημίου της Μινεσότα, που περιλαμβάνει 37 εναλλακτικά προϊόντα βοείου κρέατος από εννέα εταιρείες τροφίμων, καταγράφοντας τα θρεπτικά τους συστατικά. Μετά την ανάλυση των δεδομένων τους, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα φυτικά προϊόντα είναι υγιεινές εναλλακτικές λύσεις για το βόειο κρέας, με την Δρ. Harnack να εκφράζει την ελπίδα της ότι οι κατασκευαστές θα τα κάνουν ακόμη πιο υγιεινά, διατηρώντας το αλάτι σε όσο γίνεται χαμηλότερα επίπεδα. «Οι εταιρείες των εναλλακτικών προϊόντων θα πρέπει να βελτιώσουν την θρεπτική αξία και την ποιότητα των προϊόντων τους, ειδικά σε σχέση με την ποσότητα αλατιού που χρησιμοποιούν, κρατώντας την όσο γίνεται σε χαμηλότερα επίπεδα», ανέφερε.

Η Samantha Heller, ανώτερη κλινική διατροφολόγος στο NYU Langone Health στη Νέα Υόρκη, αφού εξέτασε τα ευρήματα της μελέτης, υπενθύμισε ότι ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας έχει χαρακτηρίσει τα μεταποιημένα κρέατα (αλλαντικά, μπέικον και λουκάνικα) ως δυνητικά καρκινογόνα, το ίδιο και το κόκκινο κρέας (μοσχάρι, αρνί, βόειο κρέας και χοιρινό),  λόγω της επεξεργασίας στην οποία υπόκεινται και των ενώσεων που δημιουργούνται τόσο κατά την επεξεργασία, όσο και κατά το μαγείρεμα. Όπως είπε, «ο περιορισμός της κατανάλωσης κόκκινου κρέατος και επεξεργασμένων προϊόντων μειώνει σημαντικά την πρόσληψη κορεσμένου λίπους, πράγμα που μειώνει τον κίνδυνο καρκίνου. Οπότε, απομακρυνόμενος ένας άνθρωπος από το κρέας, όσο λιγότερο επεξεργασμένα τρόφιμα καταναλώνει, τόσο το καλύτερο είναι για την υγεία του».

Επίσης σημείωσε ότι ο όρος «εναλλακτική επιλογή κρέατος» είναι λανθασμένος, καθώς δημιουργεί προσδοκίες για την γεύση του προϊόντος, πράγμα που ενδεχομένως να στρέψει τους ανθρώπους και πάλι στο κρέας. Όπως είπε, μπορεί τα φυτικά προϊόντα να μιμούνται ως ένα βαθμό την υφή και τη γεύση του κρέατος, αλλά αν ονομάζονταν «εναλλακτικός τρόπος λήψης πρωτεϊνών» ενδεχομένως να προσέλκυαν περισσότερο κόσμο.

Υπογράμμισε τέλος πως γενικότερα τα ολόκληρα τρόφιμα είναι πιο υγιεινά και μπορούν να υποκαταστήσουν επάξια το κρέας, τα γαλακτοκομικά, τα πουλερικά κ.ο.κ. Αν η διατροφή σας είναι γενικά πλούσια σε φυτικά προϊόντα και ισορροπημένη, μπορεί να καλύψει τις θρεπτικές ανάγκες του οργανισμού σας επάξια.

+ 2 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved