Τι αισθάνεσαι;

Πρόληψη και θεραπεία

Γιατί δεν μπορούμε να σταματήσουμε να αγγίζουμε το πρόσωπό μας;

Ενώ η πανδημία της COVID-19 συνεχίζει να αποτελεί μέρος της ζωής μας και είναι απαραίτητο να ακολουθούμε όλους τους κανόνες προσωπικής υγιεινής εάν θέλουμε να κρατήσουμε ασφαλείς τους εαυτούς μας και τους οικείους μας, σίγουρα κάποια στιγμή θα έχετε όλοι αναρωτηθεί για ποιο λόγο είναι τόσο δύσκολο να σταματήσουμε να ακουμπάμε το πρόσωπό μας με τα χέρια μας.

Είναι μία κίνηση που την κάνουμε αυτόματα χωρίς καν να τη σκεφτούμε και αποτελεί κίνδυνο μόλυνσης για εμάς. Ωστόσο ακόμα και ειδικοί και εκπαιδευμένοι γιατροί και γενικά επαγγελματίες υγείας, φαίνεται πως είναι επιρρεπείς στο να ακουμπούν το πρόσωπό τους παρόλο που και οι ίδιοι γνωρίζουν ότι δεν πρέπει.

Γιατί ακουμπάμε το πρόσωπό μας τόσο συχνά στη διάρκεια της μέρας;

Η πρώτη και απλούστερη εξήγηση είναι πως το να ακουμπάμε το πρόσωπό μας είναι από τις πιο συχνές συνήθειες που αναπτύσσει ο άνθρωπος καθώς μεγαλώνει. Οι άνθρωποι μαθαίνουν να ακουμπούν το πρόσωπό τους πολύ συχνά για να βάλουν make-up, να ασχοληθούν με την στοματική τους υγιεινή ή να πιάσουν τα μαλλιά τους επάνω. Όλα αυτά εξοικειώνουν πολύ τον άνθρωπο και ιδίως τις γυναίκες με το ν’ ακουμπάει το πρόσωπό του και έτσι στη συνέχεια επεκτείνεται αυτή η συνήθεια υποσυνείδητα και σε μικρότερες κινήσεις, όπως το τρίψιμο των ματιών, το ξύσιμο του προσώπου ή το τσίμπημα των χειλιών. 

Παράλληλα η τάση αυτή δεν αφορά μόνο την επανάληψη της συνηθισμένης κίνησης αλλά γίνεται και γιατί το πρόσωπό μας είναι στο μυαλό μας η εικόνα που δίνουμε στους ανθρώπους γύρω μας. Επομένως ακουμπώντας συχνά το πρόσωπό μας νιώθουμε πως έχουμε έλεγχο στο πως παρουσιαζόμαστε στο περιβάλλον μας.

Άνθρωποι που βιώνουν έντονα επίπεδα άγχους μπορεί να κάνουν και πιο έντονες κινήσεις και να θέτουν σε ακόμα μεγαλύτερο κίνδυνο την υγεία τους, όπως το να δαγκώνουν τα νύχια τους ή να τραβάνε τα μαλλιά τους επανειλημμένα. Αυτό μπορεί να οδηγήσει το άτομο στο να επικεντρωθεί υπερβολικά στην κίνηση αυτή και να νιώσει απομονωμένο από τις κοινωνικές συναναστροφές, παρόλο που σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να λειτουργεί και σαν αγχολυτικό, δημιουργώντας αίσθηση ασφάλειας και ηρεμίας σε στιγμές μεγάλης έντασης και άγχους.

Τι μπορούμε να κάνουμε για να μην αγγίζουμε το πρόσωπό μας;

Ειδικά εν μέσω μιας πανδημίας, είναι πολύ σημαντικό να προσπαθήσουμε να τηρήσουμε στο μέγιστο δυνατό τα μέτρα προσωπικής υγιεινής και να ακουμπάμε το πρόσωπό μας όσο το δυνατόν λιγότερο, ενώ σημαντικό είναι το να πλένουμε τα χέρια μας συχνά. Η χρήση μάσκας μας προστατεύει πολύ απ’ το πιάσουμε μύτη και στόμα.

Όσο περισσότερο σκεφτόμαστε ότι δεν πρέπει να ακουμπήσουμε το πρόσωπό μας τόσο πιο πιθανό είναι να αρχίσουμε να νιώθουμε ενοχλήσεις και να νιώσουμε την έντονη ανάγκη να το κάνουμε. Χρειάζεται να καταλαβαίνουμε πότε ακουμπάμε το πρόσωπό μας, ενώ κάποιες άλλες προτάσεις είναι να βάζουμε υπενθυμίσεις για πολύ απλές κινήσεις όπως το να πιάσουμε τα μαλλιά μας επάνω, για να μην χρειάζεται να μπαίνουμε στον πειρασμό να πλησιάζουμε τα χέρια μας κοντά στο πρόσωπό μας τόσο συχνά.

+ 3 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Face touching: A frequent habit that has implications for hand hygiene https://www.ajicjournal.org/article/S0196-6553(14)01281-4/fulltext

Why is it so hard not to touch your face? https://www.livescience.com/why-hard-to-stop-touching-face.html

EEG changes caused by spontaneous facial self-touch may represent emotion regulating processes and working memory maintenance https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24530432/

Εγγραφείτε στο ενημερωτικό δελτίο του Wiki Health

Ενημερωθείτε με και λάβετε συμβουλές υγείας, ευεξίας και πολλά άλλα.!

Αν δεν βρήκατε αυτό που αναζητάτε, βοηθήστε μας να γίνουμε κάλυτεροι