Διατροφή

Γλουταθειόνη: Πόσο σημαντική είναι για την κινητοποίηση ενός ανθρώπου;

Γλουταθειόνη: Τι ρόλο παίζει το ισχυρό αυτό αντιοξειδωτικό στην ενίσχυση του κινήτρου ενός ανθρώπου;

Αρκετοί παράγοντες στον εγκέφαλο επηρεάζουν το κίνητρο που νιώθει ένας άνθρωπος για να ολοκληρώσει διάφορες εργασίες στην καθημερινότητά του. Ωστόσο, υπάρχουν πολλές πληροφορίες σχετικά με τη φυσιολογία πίσω από τα κίνητρα, που οι ειδικοί δεν κατανοούν ακόμη πλήρως.

Μια πρόσφατη μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο eLife, διαπίστωσε πως τα επίπεδα της γλουταθειόνης (GSH), ενός ισχυρού αντιοξειδωτικού, σε ένα συγκεκριμένο τμήμα του εγκεφάλου πιθανότατα παίζουν σημαντικό ρόλο στα επίπεδα των κινήτρων που νιώθει ένας άνθρωπος.

Τα επίπεδα της γλουταθειόνης μπορούν εύκολα να αυξηθούν μέσω της διατροφής, από την κατανάλωση τροφών πλούσιων σε θείο, όπως το κρέας, τα αυγά και τα δημητριακά, αλλά και γαλακτοκομικών προϊόντων.

Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν το κίνητρο ενός ανθρώπου;

Το κίνητρο χρησιμοποιείται ως έννοια που περιγράφει την ενέργεια και την επιμονή ενός ανθρώπου για να πετύχει τα καθήκοντα και τους στόχους του. Το κίνητρο βοηθά τους ανθρώπους να πετύχουν στον εργασιακό χώρο και σε άλλους τομείς στη ζωή τους, καλύπτοντας τις ανάγκες τους.

Πολλοί παράγοντες μπορεί να επηρεάσουν το κίνητρο ενός ανθρώπου, μερικοί από τους οποίους είναι το περιβάλλον, το ιστορικό και η σωματική υγεία του. Παρόλα αυτά, οι υποκείμενοι μηχανισμοί πίσω από τα κίνητρα δεν είναι πλήρως κατανοητοί.

Πώς επηρεάζει η γλουταθειόνη το κίνητρο ενός ανθρώπου;

Στα πλαίσια της προαναφερθείσας μελέτης, οι ερευνητές εξέτασαν πώς το οξειδωτικό στρες και τα επίπεδα των αντιοξειδωτικών στο σώμα μπορούν να επηρεάσουν το κίνητρο των ανθρώπων.

Το οξειδωτικό στρες προκύπτει από τη δράση των βλαβερών ελευθέρων ριζών, οι οποίες παράγονται στο σώμα ως υποπροϊόν του μεταβολισμού. Τα αντιοξειδωτικά βοηθούν στην εξουδετέρωση αυτών των ελευθέρων ριζών και επομένως πρόληψη του οξειδωτικού στρες.

Ένα από τα κύρια αντιοξειδωτικά στον εγκέφαλο είναι η γλουταθειόνη, η οποία παράγεται στο ήπαρ από τα αμινοξέα κυστεΐνη, γλουταμινικό οξύ και γλυκίνη και βοηθά στην πρόληψη του οξειδωτικού στρες.

Σε αντίθεση με τα περισσότερα αντιοξειδωτικά που προέρχονται από φυτά, η γλουταθειόνη μπορεί να παραχθεί φυσικά στο ήπαρ ενός ανθρώπου, αλλά τα επίπεδα της μειώνονται παροδικά με την ηλικία. Ως εκ τούτου, είναι σημαντικό η γλουταθειόνη να προσλαμβάνεται και μέσω της διατροφής.

Οι ερευνητές της μελέτης εξέτασαν το πώς τα επίπεδα της γλουταθειόνης σε μια συγκεκριμένη περιοχή του εγκεφάλου, τον επικλινή πυρήνα, μπορούν να επηρεάσουν το κίνητρο ενός ανθρώπου. Για τη μέτρηση των επιπέδων γλουταθειόνης στον εγκέφαλο ανθρώπου και αρουραίου, χρησιμοποιήθηκε φασματοσκοπία μαγνητικού συντονισμού πρωτονίων.

Τα αποτελέσματα έδειξαν πως τα υψηλότερα επίπεδα γλουταθειόνης σχετίζονται με μεγαλύτερη συνέπεια και καλύτερη απόδοση σε εργασίες που απαιτούσαν προσπάθεια. Αντιθέτως, η μείωση των επιπέδων γλουταθειόνης σε αρουραίους μείωσε τις προσπάθειες αυτών να ολοκληρώσουν εργασίες που απαιτούν προσπάθεια. Όταν όμως στους αρουραίους δόθηκε μια πρόδρομη ένωση της γλουταθειόνης, η απόδοσή τους βελτιώθηκε.

Επομένως, οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα πως τα επίπεδα της γλουταθειόνης στον επικλινή πυρήνα του εγκεφάλου καθορίζουν την ικανότητα ενός ανθρώπου να συνεχίζει να καταβάλει προσπάθεια για μια εργασία που του παρέχει ανταμοιβή.

Τι ρόλο παίζει η διατροφή στα επίπεδα των αντιοξειδωτικών στον εγκέφαλο;

Η διατροφή είναι ένας καλός τρόπος για πρόσληψη ενώσεων που βοηθούν τα αντιοξειδωτικά συστήματα και βελτίωση της φυσικής κατάστασης των κυκλωμάτων στον εγκέφαλο, που ρυθμίζουν την επιμονή και το κίνητρο στη συμπεριφορά ενός ανθρώπου.

Μια διατροφή πλούσια σε τρόφιμα, όπως αβοκάντο, σπαράγγια, πατάτες και ωμό σπανάκι, μπορεί να βοηθήσει στην αύξηση των επιπέδων της γλουταθειόνης στο σώμα.

Άλλοι παράγοντες, όπως η τακτική άσκηση, η διαχείριση του στρες και η αποφυγή κατανάλωσης γευμάτων με πολλά λιπαρά, μπορούν επίσης να βοηθήσουν σε αυτό.

Αρκεί η διατροφή για να δώσει κίνητρο σε έναν άνθρωπο;

Παρά τα εντυπωσιακά αποτελέσματά της, η παραπάνω μελέτη είχε και ορισμένους περιορισμούς. Ένας από αυτούς ήταν το μικρό μέγεθος δείγματος που χρησιμοποιήθηκε και το γεγονός πως η ανάλυση στους ανθρώπους περιλάμβανε μόνο άνδρες. Επομένως, υπάρχει ανάγκη για περισσότερη έρευνα.

Μια μεγαλύτερης κλίμακας μελέτη θα ήταν επίσης απαραίτητη για να μπορέσει να διευκρινιστεί το πώς οι διατροφικές παρεμβάσεις μπορούν να βοηθήσουν στην αύξηση του κινήτρου ενός ανθρώπου. Επιπλέον, σημαντικό είναι να εξεταστεί εάν όλοι οι άνθρωποι επωφελούνται από τέτοιες διατροφικές παρεμβάσεις ή εάν τα αποτελέσματα είναι κυρίως σημαντικά για όσους έχουν χαμηλά επίπεδα γλουταθειόνης.

+ 3 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Do antioxidants have the power to improve motivation? https://www.medicalnewstoday.com/articles/do-antioxidants-have-the-power-to-improve-motivation

Glutathione in the nucleus accumbens regulates motivation to exert reward-incentivized effort https://elifesciences.org/articles/77791

The Behavioral Neuroscience of Motivation: An Overview of Concepts, Measures, and Translational Applications https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4864984/