Τι αισθάνεσαι;

Τραυματισμοί

Αθλητικοί τραυματισμοί και αποκατάσταση

Τι είναι οι αθλητικοί τραυματισμοί;

Οι αθλητικοί τραυματισμοί συμβαίνουν κατά τη διάρκεια άσκησης ή συμμετοχής σε ένα άθλημα. Τα παιδιά είναι ιδιαίτερα επιρρεπή σε αυτό τον τύπο τραυματισμών, ωστόσο και οι ενήλικες μπορεί να τραυματιστούν.

Βρίσκεστε σε αυξημένο κίνδυνο αθλητικών τραυματισμών αν:

  • Δεν ασκείστε τακτικά
  • Δεν κάνετε προθέρμανση
  • Συμμετέχετε σε αθλήματα επαφής ή ομαδικά αθλήματα

Ποιοι είναι οι τύποι αθλητικών τραυματισμών;

Διαφορετικοί αθλητικοί τραυματισμοί δημιουργούν διαφορετικά συμπτώματα και επιπλοκές. Οι πιο κοινοί τύποι αθλητικών τραυματισμών είναι οι εξής:

  • Διάστρεμμα. Υπερέκταση ή ρήξη συνδέσμων οδηγεί σε διάστρεμμα. Οι σύνδεσμοι είναι οι ιστοί που συνδέουν δύο οστά μεταξύ τους σε μία άρθρωση.
  • Θλάση. Υπερέκταση ή η ρήξη μυών ή τενόντων οδηγεί σε θλάση. Οι τένοντες είναι σκληρά ινώδη τμήματα ιστού που συνδέουν τα οστά με τους μύες. Πολλές φορές συγχέεται η θλάση με το διάστρεμμα. Εδώ μπορείτε να δείτε πώς να τα διακρίνετε.
  • Τραυματισμός του γονάτου. Μία πληθώρα τραυματισμών που παρεμποδίζουν την κίνηση της άρθρωσης του γονάτου μπορεί να λάβουν χώρα κατά τη διάρκεια της άσκησης. Ο τραυματισμός μπορεί να κυμαίνεται από υπερέκταση ως ρήξη του μυών ή των ιστών στο γόνατο.
  • Διογκωμένοι μύες. Η διόγκωση είναι μία φυσική απόκριση σε τραυματισμό. Οι διογκωμένοι μύες μπορεί να συνοδεύονται από πόνο και εξασθένηση.
  • Ρήξη αχίλλειου τένοντα. Ο αχίλλειος τένοντας είναι ένας λεπτός αλλά ισχυρός τένοντας στο πίσω μέρος του αστραγάλου. Κατά τη διάρκεια αθλημάτων, αυτός ο τένοντας μπορεί να υποστεί ρήξη. Αν αυτό συμβεί, θα βιώσετε έντονο οξύ πόνο και δυσκολία στο περπάτημα.
  • Κάταγμα. Τα κατάγματα οστών είναι συχνοί αθλητικοί τραυματισμοί.
  • Εξάρθρωση. Τραυματισμοί κατά τη διάρκεια αθλημάτων μπορεί να προκαλέσουν την εξάρθρωση ενός οστού. Όταν αυτό συμβεί, το οστό εξωθείται έξω από τη φυσιολογική του θέση. Αυτό μπορεί να είναι επώδυνο και να οδηγήσει σε διόγκωση και αδυναμία.
  • Τραυματισμός περιστροφικής μανσέτας. Τέσσερεις μύες συνεργάζονται για το σχηματισμό της περιστροφικής μανσέτας, η οποία είναι υπεύθυνη για την κίνηση της άρθρωσης του ώμου προς όλες τις κατευθύνσεις. Μία ρήξη σε οποιονδήποτε από αυτούς τους μύες μπορεί να εξασθενίσει την περιστροφική μανσέτα.

Θεραπεία

Πώς αντιμετωπίζονται οι αθλητικοί τραυματισμοί;

Η μέθοδος RICE αποτελεί κοινή μέθοδο αντιμετώπισης για αθλητικούς τραυματισμούς. Το RICE είναι αρκτικόλεξο των παρακάτω λέξεων:

  • Rest - ξεκούραση
  • Ice - πάγος
  • Compression - συμπίεση
  • Elevation - ανύψωση

Αυτή η θεραπεία είναι βοηθητική για ήπιους αθλητικούς τραυματισμούς. Για βέλτιστα αποτελέσματα, ακολουθήστε τη μέθοδο RICE μέσα σε 24 έως 36 ώρες μετά τον τραυματισμό. Έτσι, θα μειωθεί η διόγκωση και θα αποτραπεί περαιτέρω πόνος και εκδήλωση μωλώπων τις πρώτες μέρες μετά το τραύμα.

Συνταγογραφούμενα και μη συνταγογραφούμενα φάρμακα είναι διαθέσιμα για την αντιμετώπιση αθλητικών τραυματισμών και παρέχουν ανακούφιση από τον πόνο και τη διόγκωση.

Εάν το τραύμα φαίνεται σοβαρό, πραγματοποιήστε ένα ραντεβού με το γιατρό σας. Αναζητήστε άμεση φροντίδα εάν η πάσχουσα άρθρωση έχει ενδείξεις:

  • Έντονης διόγκωσης και πόνου
  • Ορατών μαζών ή άλλων παραμορφώσεων
  • Χαρακτηριστικών ήχων όταν χρησιμοποιείτε την άρθρωση
  • Αδυναμίας ή ανικανότητας άσκησης πίεσης στην άρθρωση
  • Αστάθειας

Επίσης, αναζητήστε επείγουσα ιατρική φροντίδα αν βιώνετε οποιοδήποτε από τα ακόλουθα μετά από ένα τραυματισμό:

Σοβαροί αθλητικοί τραυματισμοί μπορεί να απαιτούν χειρουργική επέμβαση και φυσικοθεραπεία. Αν ο τραυματισμός δεν επουλώνεται μέσα σε δύο εβδομάδες, επικοινωνήστε με το γιατρό σας.

Πρόληψη

Πώς μπορούν να προληφθούν οι αθλητικοί τραυματισμοί;

Ο καλύτερος τρόπος πρόληψης ενός αθλητικού τραυματισμού είναι η κατάλληλη προθέρμανση και οι διατάσεις. Οι μύες που δεν έχουν λάβει την κατάλληλη προθέρμανση είναι επιρρεπείς σε υπερέκταση και ρήξη, ενώ αντιθέτως οι μύες που έχουν «ζεσταθεί» είναι πιο ευέλικτοι. Μπορούν να απορροφούν εύκολα τις κινήσεις, τις κάμψεις και τους κραδασμούς, καθιστώντας τους τραυματισμούς λιγότερο πιθανούς.

Ακολουθήστε τα παρακάτω βήματα για την αποφυγή αθλητικών τραυματισμών:

Χρησιμοποιήστε την κατάλληλη τεχνική

Μάθετε τον κατάλληλο τρόπο που πρέπει να κινείστε κατά τη διάρκεια αθλημάτων ή αθλητικών δραστηριοτήτων. Διαφορετικοί τύποι ασκήσεων απαιτούν διαφορετική στάση σώματος. Για παράδειγμα, σε κάποια αθλήματα το λύγισμα των γονάτων τη σωστή στιγμή μπορεί να αποτρέψει ένα τραυματισμό της σπονδυλικής στήλης ή των ισχίων.

Φορέστε τον κατάλληλο εξοπλισμό

Φορέστε τα σωστά παπούτσια και βεβαιωθείτε ότι έχετε την κατάλληλη αθλητική προστασία όταν αυτή χρειάζεται. Παπούτσια ή εξοπλισμός που δεν εφαρμόζουν σωστά αυξάνουν τον κίνδυνο τραυματισμού.

Μην το παρακάνετε

Αν υποστείτε τραυματισμό, θα πρέπει να είστε βέβαιοι ότι έχει επουλωθεί πλήρως προτού επιστρέψετε στην αθλητική σας δραστηριότητα. Μην ασκείστε κατά το διάστημα της ανάρρωσης.

Όταν επιστρέψετε μετά την ανάρρωση, θα πρέπει να αυξήσετε σταδιακά την ένταση της προπόνησης, ώστε να αποφύγετε ένα νέο τραυματισμό.

Μην ξεχνάτε την αποθεραπεία μετά την άσκηση

Πάντα να θυμάστε ότι η αποθεραπεία μετά την άσκηση είναι εξίσου σημαντική όσο η προθέρμανση.

Επιστρέψτε σταδιακά στην αθλητική σας δραστηριότητα

Η υπερβολική ξεκούραση μπορεί να καθυστερήσει την επούλωση. Μετά τις αρχικές 48 ώρες εφαρμογής της μεθόδου RICE, μπορείτε να αρχίσετε να χρησιμοποιείτε θερμότητα για να χαλαρώσετε τους σφιχτούς μύες. Σταδιακά και αργά μπορείτε να επιστρέψετε στο προπονητικό σας πρόγραμμα.

Στατιστικά

Στατιστικά στοιχεία για τους αθλητικούς τραυματισμούς

Οι αθλητικοί τραυματισμοί είναι πιο κοινοί στους νεαρούς ενήλικες και τα παιδιά. Περισσότερα από 3,5 εκατομμύρια παιδιά και έφηβοι τραυματίζονται κατά τη συμμετοχή τους σε οργανωμένα αθλήματα ή σωματικές δραστηριότητες κάθε χρόνο στις ΗΠΑ, σύμφωνα με τον Αμερικανικό Οργανισμό “Stanford Children's Health”. Το 1/3 όλων των τραυματισμών στα παιδιά σχετίζεται με αθλήματα.

Οι πιο κοινοί αθλητικοί τραυματισμοί στα παιδιά είναι τα διαστρέμματα και θλάσεις. Ομαδικά αθλήματα, όπως το ποδόσφαιρο και το μπάσκετ, αντιστοιχούν σε περισσότερους τραυματισμούς από ό, τι τα ατομικά αθλήματα, όπως το κολύμπι και το τρέξιμο.

Μία μελέτη του 2016 βρήκε ότι 8,6 εκατομμύρια άτομα ηλικιών 5 έως 24 ετών υφίστανται αθλητικό τραυματισμό κάθε χρόνο στις Ηνωμένες πολιτείες. Οι ερευνητές βρήκαν ότι οι άνδρες 5 έως 24 ετών αντιστοιχούν σε περισσότερους από τους μισούς τραυματισμούς κατά τη διάρκεια αθλημάτων.

Το κάτω μέρος του σώματος είναι πιο πιθανό να τραυματιστεί (42%). Τα άνω άκρα αποτελούν το 30,3% των τραυματισμών, ενώ οι τραυματισμοί στο κεφάλι και τον αυχένα αντιστοιχούν στο 16,4%.

Οι θάνατοι από αθλητικούς τραυματισμούς είναι σπάνιοι. Όταν όμως συμβαίνουν, είναι πιο πιθανό να οφείλονται σε τραυματισμό της κεφαλής.

Αίτια

Ποιοι είναι οι παράγοντες κινδύνου ενός αθλητικού τραυματισμού;

Οποιοσδήποτε μπορεί να υποστεί αθλητικό τραυματισμό. Ωστόσο, κάποιοι παράγοντες σας θέτουν σε αυξημένο κίνδυνο.

Παιδική ηλικία

Εξαιτίας της δραστήριας φύσης τους, τα παιδιά είναι ιδιαίτερα επιρρεπή σε αθλητικούς τραυματισμούς, διότι συχνά δεν γνωρίζουν τα σωματικά τους όρια. Για αυτό, μπορεί να θέτουν τον εαυτό τους σε αυξημένο κίνδυνο τραυματισμού συγκριτικά με τους εφήβους και τους ενήλικες.

Ηλικία

Όσο μεγαλώνετε, τόσο πιο πιθανό είναι να βιώσετε ένα τραυματισμό. Η ηλικία επίσης αυξάνει τις πιθανότητες εμφάνισης ενός επίμονου τραυματισμού. Νέοι τραυματισμοί μπορεί να επιδεινώσουν παλαιότερα τραύματα.

Έλλειψη φροντίδας

Μερικές φορές, σοβαροί τραυματισμοί ξεκινούν από μικροτραύματα. Πολλοί τραυματισμοί που είναι αποτέλεσμα υπέρχρησης, όπως η τενοντίτιδα, μπορεί να εντοπιστούν έγκαιρα από ένα γιατρό. Αν, όμως, δεν αντιμετωπιστούν ή αγνοηθούν, θα εξελιχθούν σε ένα σοβαρό τραυματισμό.

Παχυσαρκία

Το επιπλέον βάρος ασκεί επιπλέον πίεση στις αρθρώσεις, συμπεριλαμβανομένων των ισχίων, των γονάτων και των αστραγάλων. Η πίεση αυτή πολλαπλασιάζεται κατά την άσκηση και αυξάνει τις πιθανότητες αθλητικών τραυματισμών.

Τα παιδιά ή ενήλικες που σχεδιάζουν να ξεκινήσουν ένα άθλημα καλό θα ήταν πρώτα να εξεταστούν από ένα γιατρό.

Διάγνωση

Πώς διαγιγνώσκονται οι αθλητικοί τραυματισμοί;

Πολλοί αθλητικοί τραυματισμοί προκαλούν άμεσο πόνο ή δυσφορία. Άλλοι, όπως οι τραυματισμοί υπέρχρησης, μπορεί να παρατηρηθούν μόνο μετά από μακροχρόνια βλάβη. Τέτοιου είδους τραυματισμοί διαγιγνώσκονται κατά τη διάρκεια μιας κλινικής εξέτασης ρουτίνας.

Αν πιστεύετε ότι έχετε υποστεί έναν αθλητικό τραυματισμό, ο γιατρός θα ακολουθήσει τα παρακάτω βήματα για τη διάγνωση:

  • Κλινική εξέταση. Ο γιατρός αρχικά θα προσπαθήσει να κινήσει την πάσχουσα άρθρωση. Έτσι θα διαπιστώσει πώς κινείται ή δεν κινείται η περιοχή.
  • Ιατρικό ιστορικό. Θα ερωτηθείτε αναφορικά με το πώς τραυματιστήκατε, τι κάνατε τη στιγμή του τραυματισμού, ποιες ενέργειες έχετε κάνει από τον τραυματισμό και πολλά ακόμη. Αν είναι η πρώτη σας επίσκεψη στο συγκεκριμένο γιατρό, θα λάβει επίσης το πλήρες ιατρικό ιστορικό σας.
  • Απεικονιστικές τεχνικές. Ακτινογραφίες ακτίνων-Χ, μαγνητική τομογραφία, αξονική τομογραφία και υπερηχογράφημα μπορούν όλα να βοηθήσουν το γιατρό να εξετάσει το εσωτερικό του σώματός σας και να επιβεβαιώσει έναν αθλητικό τραυματισμό.

Εάν ο γιατρός υποπτεύεται διάστρεμμα ή θλάση, θα σας προτείνει τη μέθοδο RICE.

Ακολουθήστε πιστά τις οδηγίες του γιατρού και παρατηρήστε τα συμπτώματά σας. Εάν αυτά επιδεινώνονται, μπορεί να υποδεικνύουν ένα πιο σοβαρό αθλητικό τραυματισμό.

Καλέστε το γιατρό

Πότε πρέπει να καλέσετε το γιατρό σας

Καλέστε το γιατρό σας εάν υπάρχουν ενδείξεις διόγκωσης ή εμφανίζεται πόνος όταν τοποθετείτε βάρος στην πάσχουσα περιοχή. Εάν το πρόβλημα εντοπίζεται σε περιοχή παλαιότερου τραυματισμού, αναζητήστε άμεσα ιατρική φροντίδα.

Καλέστε το γιατρό σας εάν δεν παρατηρείτε βελτίωση μετά από 24 με 36 ώρες εφαρμογής της μεθόδου RICE.

Επειδή ο σκελετός των παιδιών δεν έχει πλήρως αναπτυχθεί, τα οστά τους είναι πιο αδύναμα από αυτά ενός ενήλικα. Θα πρέπει να λαμβάνετε επιπλέον προφυλάξεις όταν πρόκειται για αθλητικό τραυματισμό ενός παιδιού. Κάτι το οποίο μπορεί να φαίνεται σαν ένα ιστικό τραύμα, μπορεί στην πραγματικότητα να είναι ένα πιο σοβαρό κάταγμα.

Μην αγνοείτε τα συμπτώματά σας. Θυμηθείτε, όσο πιο έγκαιρα λάβετε διάγνωση και θεραπεία τόσο πιο σύντομα θα επιστρέψετε στην αγαπημένη σας αθλητική δραστηριότητα.

+ 11 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

1. Achilles tender rupture (tear). (2012). orthoinfo.aaos.org/en/diseases--conditions/achilles-tendon-rupture-tear-video/

2. After a sports injury: When to see the doctor. (2015). healthychildren.org/English/health-issues/injuries-emergencies/sports-injuries/Pages/After-a-Sports-Injury-When-to-See-the-Doctor.aspx

3. Dislocations. (2018). medlineplus.gov/dislocations.html

4. Fractures. (2018). medlineplus.gov/fractures.html

5. Knee injuries and disorders. (2018). medlineplus.gov/kneeinjuriesanddisorders.html

6. Merkel DL, et al. (2012). Recognition and management of traumatic sports injuries in the skeletally immature athlete. ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3537461/

7. Preventing sports injuries. (n.d.). urmc.rochester.edu/encyclopedia/content.aspx?contenttypeid=85&contentid=P00935

8. Rotator cuff tears. (2017). orthoinfo.aaos.org/en/diseases--conditions/rotator-cuff-tears/

9. Sheu Y, et al. (2016). Sports- and recreation-related injury episodes in the United States, 2011-2014. cdc.gov/nchs/data/nhsr/nhsr099.pdf

10. Sports injuries. (2016). niams.nih.gov/health-topics/sports-injuries

11. Sports injury statistics. (n.d.). stanfordchildrens.org/en/topic/default?id=sports-injury-statistics-90-P02787

Εγγραφείτε στο ενημερωτικό δελτίο του Wiki Health

Ενημερωθείτε με και λάβετε συμβουλές υγείας, ευεξίας και πολλά άλλα.!

Αν δεν βρήκατε αυτό που αναζητάτε, βοηθήστε μας να γίνουμε κάλυτεροι