Τι αισθάνεσαι;

Παθολογικά

Διάστρεμμα ή θλάση;

Αν έχετε προσπαθήσει να καταλάβετε ποια είναι η διαφορά μεταξύ ενός διαστρέμματος και μιας θλάσης, αλλά δεν τα καταφέρατε, δεν είστε οι μόνοι. Οι δύο αυτοί όροι συχνά χρησιμοποιούνται για να περιγράψουν την υπερέκταση ή ρήξη των μαλακών ιστών γύρω από τις αρθρώσεις. Ωστόσο, υπάρχει μια βασική διαφορά η οποία θα σας βοηθήσει να διακρίνετε μεταξύ των δύο.

Προδιαθεσικοί παράγοντες

Ο οποιοσδήποτε μπορεί να υποστεί διάστρεμμα ή θλάση οποιαδήποτε στιγμή, αλλά υπάρχουν ορισμένοι προδιαθεσικοί παράγοντες που αυξάνουν τις πιθανότητες τραυματισμού. Τέτοιοι παράγοντες είναι:

  • Η παράλειψη της προθέρμανσης. Η προθέρμανση και η αποθεραπεία μετά από οποιαδήποτε αθλητική δραστηριότητα βοηθούν στην αποφυγή τραυματισμών. Η μεν προθέρμανση προκαλεί ήπια έκταση των μυών αυξάνοντας το εύρος κίνησης, η δε αποθεραπεία συνεισφέρει στην επαναφορά των μυών για καλύτερη στήριξη των αρθρώσεων.
  • Η χρήση ακατάλληλου αθλητικού εξοπλισμού. Αν ο εξοπλισμός που χρησιμοποιείτε (για παράδειγμα τα παπούτσια σας) είναι φθαρμένος ή δεν σας ταιριάζει όπως θα έπρεπε, αυξάνεται ο κίνδυνος τραυματισμών. Για αυτό πρέπει να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί στην διατήρηση ή/και αντικατάσταση της εξάρτυσής σας.
  • Η κόπωση. Όταν είστε κουρασμένοι, δεν μετακινείτε το σώμα σας σωστά και δεν είστε σε καλή φυσική κατάσταση. Ενσωματώστε ημέρες ξεκούρασης στο πρόγραμμα εκγύμνασής σας, ώστε το σώμα να μπορεί να αναρρώσει και να επουλωθεί.
  • Το περιβάλλον. Υγρές, παγωμένες και ολισθηρές επιφάνειες είναι ακατάλληλες για περπάτημα. Ο συγκεκριμένος παράγοντας κινδύνου δεν μπορεί να ελεγχθεί, όμως η γνώση του μπορεί να σας βοηθήσει να αποφύγετε κάποιον τραυματισμό.
  • Η μη καλή φυσική κατάσταση. Η έλλειψη καλής φυσικής κατάστασης καθιστά τους μύες και τις αρθρώσεις αδύναμες να υποστηρίξουν τις κινήσεις σας.

Συμπτώματα

Το διάστρεμμα είναι η υπερέκταση ή ρήξη των συνδέσμων. Οι σύνδεσμοι είναι το τμήμα του ιστού το οποίο συνδέει δύο οστά σε μια άρθρωση. Το μέρος του σώματος με την μεγαλύτερη συχνότητα εμφάνισης διαστρεμμάτων είναι ο αστράγαλος.

Η θλάση, από την άλλη πλευρά, είναι η υπερέκταση ή ρήξη των τενόντων ή των μυών. Οι τένοντες είναι πυκνές ινώδεις δέσμες οι οποίες συνδέουν τους μύες με τα οστά. Τα μέρη του σώματος με την μεγαλύτερη συχνότητα εμφάνισης διαστρεμμάτων είναι οι οπίσθιοι μηριαίοι μύες και η μέση.

Τα συμπτώματα ενός διαστρέμματος και μιας θλάσης είναι παρόμοια, ακριβώς επειδή οι τραυματισμοί είναι παρόμοιοι. Και για αυτό προκαλείται συχνά σύγχυση με την ορολογία.

Κοινά συμπτώματα διαστρέμματος

Κοινά συμπτώματα θλάσης

Πρήξιμο

Πρήξιμο

Μώλωπες

Μυϊκοί σπασμοί

Περιορισμένη ευελιξία

Περιορισμένη ευελιξία

Πόνος στην πάσχουσα άρθρωση

Πόνος στην πάσχουσα άρθρωση

Δυσκολία κίνησης της άρθρωσης στο πλήρες εύρος της

Δυσκολία κίνησης της άρθρωσης στο πλήρες εύρος της

Όπως καθίσταται σαφές και από τον παραπάνω πίνακα, η βασική διαφορά έγκειται στο γεγονός ότι στο διάστρεμμα είναι πολύ πιθανό να εμφανιστούν μώλωπες γύρω από την τραυματισμένη άρθρωση, ενώ στην θλάση πιθανώς να βιώσετε μυϊκούς σπασμούς.

Αίτια

Το σώμα μας εργάζεται πολύ σκληρά κάθε μέρα, επομένως ένα διάστρεμμα ή μια θλάση περιστασιακά δεν είναι κάτι ασυνήθιστο. Υπάρχουν, όμως, ορισμένες καταστάσεις που σας θέτουν σε υψηλότερο κίνδυνο τραυματισμού των αρθρώσεων και περιλαμβάνουν:

  • Την άρση βαρέων αντικειμένων
  • Αθλητικές δραστηριότητες, όπως το τρέξιμο
  • Μία επαναλαμβανόμενη κίνηση για μεγάλο χρονικό διάστημα
  • Ατυχήματα, όπως μια πτώση
  • Την καθιστή ή όρθια στάση σε άβολη θέση
  • Την υπερκόπωση

Οι αρθρώσεις που επηρεάζονται πιο συχνά είναι:

  • Ο καρπός
  • Ο αντίχειρας
  • Η μέση
  • Το γόνατο
  • Ο αστράγαλος

Διάγνωση

Ο γιατρός πιθανώς θα διαγνώσει αν πρόκειται για διάστρεμμα ή θλάση αποκλείοντας άλλες αιτίες των συμπτωμάτων σας. Ύστερα από μια σύντομη κλινική εξέταση, θα σας ζητηθεί ακτινογραφία ακτίνων-Χ, ώστε να αποκλειστεί η πιθανότητα ενός κατάγματος.

Αν οι ακτινογραφίες δεν βοηθήσουν ιδιαίτερα στην διάγνωση, ο γιατρός μπορεί να ζητήσει μια μαγνητική τομογραφία, η οποία θα προσφέρει μια πολύ λεπτομερή εικόνα της άρθρωσης και θα αποκαλύψει τυχόν μικρά και λεπτά κατάγματα που δεν φαίνονται σε μια τυπική ακτινογραφία ακτίνων-Χ.

Αν ακόμη και με την μαγνητική δεν εντοπιστεί κάποιο κάταγμα, ο γιατρός θα διαγνώσει αν πρόκειται για διάστρεμμα ή θλάση.

Θεραπεία

Τα διαστρέμματα και οι θλάσεις ήπιας σοβαρότητας θεραπεύονται με την ίδια τεχνική που ονομάζεται RICE (από τα αρχικά των παρακάτω αγγλικών λέξεων):

  • Ξεκούραση (Rest): προσπαθήστε να μην χρησιμοποιείτε την τραυματισμένη άρθρωση όσο αυτή επουλώνεται. Αφιερώστε επαρκή χρόνο ξεκούρασης για πλήρη επούλωση.
  • Πάγος (Ice): ο πάγος μειώνει το πρήξιμο και την φλεγμονή. Ποτέ μην τοποθετείτε πάγο απευθείας στο δέρμα. Αντ’ αυτού, τυλίξτε μια παγοκύστη με μια πετσέτα ή ένα κομμάτι ύφασμα. Τοποθετήστε την στην πάσχουσα περιοχή για 20 λεπτά και ύστερα αφαιρέστε την για άλλα 20 λεπτά. Επαναλάβετε αυτήν την διαδικασία όσες περισσότερες φορές μπορείτε για τις πρώτες 24 με 48 ώρες.
  • Συμπίεση (Compression): η συμπίεση βοηθά στην μείωση του πρηξίματος. Τυλίξτε την πάσχουσα άρθρωση με επίδεσμο ή ταινίες κινησιολογίας. Όμως, απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή ώστε να μην σφίξετε υπερβολικά, ειδάλλως θα διακοπεί η ροή του αίματος.
  • Ανύψωση (Elevation): προσπαθήστε να διατηρείτε την τραυματισμένη άρθρωση υψηλότερα από το ύψος της καρδιάς, ώστε να ελαττωθεί το πρήξιμο. Αν έχει επηρεαστεί το γόνατο ή ο αστράγαλος, αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να παραμείνετε στο κρεβάτι ως δύο μέρες μετά τον τραυματισμό. Αν δεν μπορείτε να κρατήσετε το άκρο σας πάνω από το ύψος της καρδιάς, διατηρήστε το παράλληλο με το επίπεδο του εδάφους.

Για τις πρώτες 24 με 48 ώρες μετά τον τραυματισμό, η τεχνική RICE θα ανακουφίσει τα συμπτώματα και θα σας κάνει να αισθανθείτε καλύτερα.

Πιο σοβαρά περιστατικά διαστρέμματος ή θλάσης μπορεί να χρειάζονται χειρουργική επέμβαση για την αποκατάσταση των τραυματισμένων τενόντων, συνδέσμων ή μυών. Αν βιώνετε κάποιο από τα ακόλουθα συμπτώματα, επισκεφθείτε τον γιατρό σας:

  • Αδυναμία να κινήσετε ή να λυγίσετε την πάσχουσα άρθρωση
  • Δυσκολία στην στάση ή το περπάτημα που συνοδεύεται από πόνο
  • Μούδιασμα γύρω από την άρθρωση

Πρόληψη

Ορισμένοι τραυματισμοί μπορούν να συμβούν ανεξάρτητα με το πόσο προετοιμασμένοι ή σε καλή φόρμα είστε. Εξάλλου, ατυχήματα συμβαίνουν. Έχοντας, όμως, υπόψιν σας τις ακόλουθες συμβουλές, μπορείτε να μειώσετε τις πιθανότητες ενός διαστρέμματος ή μιας θλάσης:

  • Γυμναστείτε τακτικά. Μία μέτριας έντασης άσκηση είναι πολύ καλύτερη από μια έντονη άσκηση μία με δύο φορές την εβδομάδα, καθώς διατηρεί τους μύες ευκίνητους και ικανούς να ανακάμπτουν και να ενδυναμώνουν με την πάροδο του χρόνου. Αν δεν μπορείτε να γυμνάζεστε για 30 συνεχόμενα λεπτά την ημέρα, χωρίστε την άσκησή σας σε 3 δεκάλεπτα. Ακόμη και ένας σύντομος περίπατος μετά το μεσημεριανό γεύμα, μπορεί να βοηθήσει.
  • Ξεκουραστείτε. Η καθιστή ή όρθια θέση για μεγάλο χρονικό διάστημα, καθώς και οι επαναλαμβανόμενες κινήσεις, ασκούν πίεση στους μύες. Κάντε τακτικά διαλείμματα, τεντώστε τους μύες σας και ξεκουράστε τους όταν σας δίνεται η ευκαιρία.
  • Να είστε προσεκτικοί. Όταν βρέχει ή χιονίζει, θα πρέπει να περπατάτε πολύ προσεκτικά. Φορέστε αντιολισθητικά παπούτσια και μην βιάζεστε.
  • Εκτείνετε τους μύες σας. Η άθληση με μη προθερμασμένους μύες δεν συνιστά καλή πρακτική για τις αρθρώσεις. Κάντε προθέρμανση, εκτείνετε τους μύες και δώστε στις αρθρώσεις χρόνο να προετοιμαστούν για την επερχόμενη φυσική δραστηριότητα.
  • Επενδύστε στον καλό εξοπλισμό. Αν λαμβάνετε σοβαρά την άθληση, οφείλετε να λαμβάνετε σοβαρά και τον εξοπλισμό σας. Αν είναι φθαρμένος, κακοφτιαγμένος ή απλά δεν ταιριάζει στις δικές σας ανάγκες, δεν θα σας παρέχει την στήριξη που επιθυμείτε. Για να φροντίσετε τις αρθρώσεις σας, θα πρέπει να φροντίσετε και τον εξοπλισμό σας.

Έκβαση

Όσον αφορά σε ένα ήπιο διάστρεμμα ή θλάση, οι περισσότεροι άνθρωποι μπορούν να επιστρέψουν σε ένα περιορισμένο εύρος των καθημερινών τους δραστηριοτήτων μέσα σε δύο με τρεις μέρες. Αν ο τραυματισμός είναι μέτριας σοβαρότητας, θα χρειαστείτε μια βδομάδα. Ακόμη κι αν νιώθετε έτοιμοι να επιστρέψετε στην καθημερινότητά σας, θα πρέπει να προφυλάσσετε ιδιαίτερα την άρθρωση. Μπορείτε να τοποθετήσετε ταινίες κινησιολογίας ή να φορέσετε νάρθηκα έως ότου ο ιστός επουλωθεί πλήρως.

Τα σοβαρά περιστατικά διαστρέμματος και θλάσης απαιτούν πολύ περισσότερο χρόνο ως την πλήρη ανάρρωση. Επίσης, μπορεί να χρειαστείτε φυσικοθεραπεία για την ανάκτηση της δύναμης και του εύρους κίνησης. Αυτό αφορά ιδιαίτερα στην περίπτωση που υποβληθείτε σε κάποιο χειρουργείο.

Αν εξακολουθείτε να παρουσιάζετε προβλήματα δύο εβδομάδες μετά τον τραυματισμό, θα πρέπει να επισκεφθείτε τον γιατρό σας. Παρατεταμένος πόνος ή δυσκολία κίνησης της άρθρωσης μπορεί να υποδηλώνουν ένα διαφορετικό πρόβλημα.

+ 6 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

1. Mayo Clinic Staff. (2015, January 24). Sprains and strains: Definition mayoclinic.org/diseases-conditions/sprains-and-strains/basics/definition/con-20020958

2. Mayo Clinic Staff. (2015, January 24). Sprains and strains: Risk factors mayoclinic.org/diseases-conditions/sprains-and-strains/basics/risk-factors/con-20020958

3. Mayo Clinic Staff. (2015, January 24). Sprains and strains: Symptoms mayoclinic.org/diseases-conditions/sprains-and-strains/basics/symptoms/con-20020958

4. Mayo Clinic Staff. (2015, January 24). Sprains and strains: Treatments and drugs mayoclinic.org/diseases-conditions/sprains-and-strains/basics/treatment/con-20020958

5. Sprains, strains, and other soft-tissue injuries. (2015, July) orthoinfo.aaos.org/topic.cfm?topic=A00111

6. Sprains, strains, breaks: What’s the difference? (n.d.) urmc.rochester.edu/encyclopedia/content.aspx?ContentTypeID=1&ContentID=1889

Εγγραφείτε στο ενημερωτικό δελτίο του Wiki Health

Ενημερωθείτε με και λάβετε συμβουλές υγείας, ευεξίας και πολλά άλλα.!

Αν δεν βρήκατε αυτό που αναζητάτε, βοηθήστε μας να γίνουμε κάλυτεροι