Τι αισθάνεσαι;

Ασθένειες πεπτικού συστήματος

Δυσαπορρόφηση φρουκτόζης

Τι είναι η δυσαπορρόφηση φρουκτόζης;

Η δυσαπορρόφηση φρουκτόζης, που παλαιότερα ονομαζόταν διατροφική δυσανεξία στη φρουκτόζη, συμβαίνει όταν τα κύτταρα του εντερικού σωλήνα δεν μπορούν να καταβολίσουν τη φρουκτόζη αποτελεσματικά.

Η φρουκτόζη είναι ένα απλό σάκχαρο (μονοσακχαρίτης) που προέρχεται κυρίως από τα φρούτα και ορισμένα λαχανικά. Απάντα επίσης στο μέλι, την αγαύη και πολλά επεξεργασμένα τρόφιμα που περιέχουν πρόσθετα σάκχαρα.

Η κατανάλωση φρουκτόζης από το σιρόπι καλαμποκιού υψηλής φρουκτόζης έχει αυξηθεί πάνω από 1000% από το 1970 έως το 1990. Είναι πιθανό ότι αυτή η αύξηση στην κατανάλωση έχει οδηγήσει σε αύξηση στη δυσαπορρόφηση και τη δυσανεξία στη φρουκτόζη.

Εάν καταναλώνετε φρουκτόζη και αισθάνεστε πεπτικά προβλήματα, αυτό μπορεί να οφείλεται στη δυσαπορρόφησή της.

Οι φρουκτάνες είναι υδατάνθρακες ζύμωσης που αποτελούνται από βραχείες αλυσίδες φρουκτόζης με ένα απλό μόριο γλυκόζης. Η δυσανεξία στις φρουκτάνες μπορεί να συνυπάρχει με την δυσαπορρόφηση φρουκτόζης ή να είναι η υποκείμενη αιτία των συμπτωμάτων.

Κληρονομική δυσανεξία στη φρουκτόζη

Ένα πιο σοβαρό και εντελώς διαφορετικό πρόβλημα είναι η κληρονομική δυσανεξία στη φρουκτόζη. Είναι μία σπάνια γενετική πάθηση που επηρεάζει 1 στα 20.000-30.000 άτομα και εκδηλώνεται επειδή το σώμα δεν μπορεί να παράγει το ένζυμο που χρειάζεται για το μεταβολισμό της φρουκτόζης. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε πιο σοβαρά προβλήματα, όπως ηπατική ανεπάρκεια, εάν δεν ακολουθηθεί μία αυστηρή δίαιτα ελεύθερη από φρουκτόζη. Η πάθηση εντοπίζεται κυρίως όταν είναι μωρό αρχίζει να καταναλώνει παιδικές τροφές ή γάλα φόρμουλα.

Αίτια

Ποιες είναι οι αιτίες της δυσαπορρόφησης της φρουκτόζης;

Η δυσαπορρόφηση της φρουκτόζης είναι αρκετά κοινή επηρεάζοντας 1 στα 3 άτομα. Οι μεταφορείς φρουκτόζης που εντοπίζονται στα εντερικά κύτταρα (τα κύτταρα του εντερικού σωλήνα) είναι υπεύθυνοι για τη μεταφορά της φρουκτόζης στο στόχο της. Εάν έχετε μία ανεπάρκεια των εν λόγω μεταφορέων, η φρουκτόζη μπορεί να συσσωρευτεί στο παχύ έντερο προκαλώντας εντερικά προβλήματα.

Η δυσαπορρόφηση φρουκτόζης μπορεί να οφείλεται σε πληθώρα αιτιών, όπως:

  • Ανισορροπία «καλών» και επιβλαβών βακτηρίων στο έντερο
  • Υψηλή πρόσληψη επεξεργασμένων τροφών
  • Προϋπάρχοντα εντερικά προβλήματα, όπως σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου
  • Φλεγμονή
  • Στρες

Ποιοι είναι οι προδιαθεσικοί παράγοντες για την εκδήλωση δυσαπορρόφησης φρουκτόζης;

Εάν έχετε συγκεκριμένες διαταραχές του εντέρου, όπως σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου, νόσο του Crohn, κολίτιδα ή κοιλιοκάκη, έχετε αυξημένες πιθανότητες διατροφικής δυσαπορρόφησης και δυσανεξίας στη φρουκτόζη.

Ωστόσο, δεν έχει ξεκαθαριστεί ακόμη τι προκαλεί τι. Σε μία μελέτη που περιλάμβανε 209 ασθενείς με σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου περίπου το 1/3 είχαν δυσανεξία στη φρουκτόζη. Όσοι περιόρισαν την πρόσληψη φρουκτόζης παρουσίασαν βελτίωση στα συμπτώματά τους.

Επιπλέον, αν ακολουθείτε μία διατροφή χωρίς γλουτένη, αλλά εξακολουθείτε να βιώνετε συμπτώματα, μπορεί να έχετε πρόβλημα με την απορρόφηση φρουκτόζης. Είναι μία καλή ιδέα να κάνετε έναν έλεγχο για δυσαπορρόφηση φρουκτόζης εάν έχετε σοβαρό ιατρικό πρόβλημα.

Συμπτώματα

Ποια είναι τα συμπτώματα της δυσαπορρόφησης της φρουκτόζης;

Τα συμπτώματα της δυσαπορρόφησης φρουκτόζης περιλαμβάνουν:

  • Ναυτία
  • Φούσκωμα
  • Αέρια
  • Κοιλιακό άλγος
  • Διάρροια
  • Εμετό
  • Χρόνια κόπωση
  • Δυσαπορρόφηση συγκεκριμένων θρεπτικών συστατικών, όπως ο σίδηρος

Επιπρόσθετα, υπάρχουν ενδείξεις που συνδέουν την δυσαπορρόφηση φρουκτόζης με διαταραχές της διάθεσης και κατάθλιψη. Μία μελέτη έδειξε ότι η δυσαπορρόφηση φρουκτόζης σχετίζεται με χαμηλά επίπεδα τρυπτοφάνης, η οποία διαδραματίζει καταλυτικό ρόλο στην εκδήλωση καταθλιπτικών διαταραχών.

Διάγνωση

Πώς διαγιγνώσκεται η δυσαπορρόφηση φρουκτόζης;

Ένα τεστ υδρογόνου είναι η πιο κοινή εξέταση που χρησιμοποιείται για την διάγνωση προβλημάτων που σχετίζονται με την πέψη της φρουκτόζης. Είναι μία απλή εξέταση που δεν περιλαμβάνει τη λήψη αίματος. Αυτό που χρειάζεται να κάνετε είναι να περιορίσετε τους υδατάνθρακες το προηγούμενο βράδυ και να νηστέψετε το πρωί πριν την εξέταση.

Στο γραφείο του γιατρού θα σας δοθεί ένα πόσιμο διάλυμα με υψηλή περιεκτικότητα σε φρουκτόζη και ύστερα, κάθε 20 με 30 λεπτά για αρκετές ώρες, θα αναλύεται ένα δείγμα της αναπνοής σας. Όλη η εξέταση διαρκεί περίπου τρεις ώρες. Όταν η φρουκτόζη δεν απορροφάται, παράγονται υψηλότερες ποσότητες υδρογόνου στο έντερο. Αυτή η εξέταση μετρά πόσο υδρογόνο υπάρχει στην αναπνοή σας εξαιτίας της δυσαπορρόφησης.

Ο περιορισμός της φρουκτόζης από τη διατροφή σας είναι ένας άλλος τρόπος να διαπιστώσετε αν πάσχετε από δυσαπορρόφηση φρουκτόζης. Με έναν διαιτολόγο/διατροφολόγο μπορείτε να αναπτύξετε ένα διατροφικό πλάνο που δεν θα περιέχει τροφές με φρουκτόζη, ώστε να διαπιστώσετε εάν τα συμπτώματά σας θα υποχωρήσουν.

Όλοι οι άνθρωποι έχουν διαφορετικά επίπεδα ανοχής για τη φρουκτόζη και σε κάποιους τα συμπτώματα μπορεί να είναι πιο έντονα από ό, τι σε άλλους. Κρατήστε ένα ημερολόγιο διατροφής ώστε να εντοπίσετε τις τροφές που προκαλούν τα συμπτώματά σας.

Θεραπεία

Πώς μπορεί να διαχειριστεί η δυσαπορρόφηση φρουκτόζης;

Η διαχείριση προβλημάτων μεταβολισμού της φρουκτόζης τυπικά περιλαμβάνει τον αποκλεισμό αυτού του σακχάρου από τη διατροφή. Ο περιορισμός των τροφών που περιέχουν υψηλά επίπεδα φρουκτόζης είναι μία καλή αρχή. Τέτοιες τροφές είναι οι ακόλουθες:

  • Αναψυκτικά
  • Συγκεκριμένες μπάρες δημητριακών
  • Συγκεκριμένα φρούτα, όπως δαμάσκηνα, αχλάδια, κεράσια, ροδάκινα, μήλα, βανίλιες και καρπούζι
  • Χυμός μήλου και μηλίτης
  • Χυμός αχλαδιού
  • Μέλι
  • Επιδόρπια, όπως παγωτό, καραμέλες και μπισκότα που περιέχουν γλυκαντικά φρουκτόζης

Όταν διαβάζετε τις ετικέτες των προϊόντων υπάρχουν πολλά συστατικά που πρέπει να αναζητήσετε εάν προσπαθείτε να αποφύγετε τη φρουκτόζη:

  • Σιρόπι καλαμποκιού υψηλής φρουκτόζης
  • Αγαύη
  • Κρυσταλλική φρουκτόζη
  • Φρουκτόζη
  • Μέλι
  • Σορβιτόλη
  • Φρουκτοολιγοσακχαρίτες (FOS)
  • Στέρεο σιρόπι καλαμποκιού
  • Αλκοόλες σακχάρων

Η δίαιτα FODMAP μπορεί να σας φανεί χρήσιμη αν προσπαθείτε να διαχειριστείτε προβλήματα με την πέψη της φρουκτόζης. Η λέξη FODMAP αποτελεί αρκτικόλεξο των λέξεων “fermented oligo-, di-, monosaccharides and polyols” («ζυμωμενοι ολιγο-, δι-, μονοσακχαρίτες και πολυόλες»). Τα FODMAPs περιλαμβάνουν φρουκτόζη, φρουκτανες, γαλακτάνες, λακτόζη και πολυόλες. Σε μερικές περιπτώσεις, άτομα με προβλήματα δυσαπορρόφησης της φρουκτόζης μπορεί να παρουσιάζουν μειωμένη ανοχή στις φρουκτάνες που απαντούν στο σιτάρι, τα σπαράγγια, τα κρεμμύδια και την αγκινάρα.

Μία χαμηλή FODMAP διατροφή περιλαμβάνει τροφές που τυπικά είναι πιο εύκολο να πεπτούν από τους περισσότερους ανθρώπους και μπορούν να ανακουφίσουν από κοινά συμπτώματα. Τροφές με 1:1 αναλογία γλυκόζης:φρουκτόζης μπορεί να είναι πιο εύπεπτες στη χαμηλή FODMAP διατροφή από ό, τι τροφές που περιέχουν περισσότερη φρουκτόζη από γλυκόζη.

Υπάρχει διαθέσιμη ιατρική θεραπεία για την δυσαπορρόφηση φρουκτόζης;

Παρόλο που η δυσαπορρόφηση φρουκτόζης μπορεί να βελτιωθεί με μειωμένη πρόσληψη φρουκτόζης, αυτή η πάθηση μπορεί να υποδεικνύει και την ύπαρξη εντερικής υπερανάπτυξης βακτηρίων. Σε κάθε περίπτωση, αντιβιοτικά, προβιοτικά και πεπτικά ένζυμα, όπως ισομεράση της ξυλόζης, καθώς και μία τροποποιημένη διατροφή είναι οι πιθανές θεραπευτικές επιλογές.

Έκβαση

Ποια είναι η έκβαση για τη δυσαπορρόφηση της φρουκτόζης;

Εντερικά προβλήματα που σχετίζονται με την δυσαπορρόφηση φρουκτόζης ποικίλουν από άτομο σε άτομο – με τον ίδιο τρόπο ποικίλει και η θεραπεία.

Ανεξάρτητα από το εάν είστε μία ήπια ή σοβαρή περίπτωση, ο περιορισμός της φρουκτόζης ή μία χαμηλή FODMAP διατροφή μπορεί να σας βοηθήσει. Ακολουθώντας μία από αυτές τις δίαιτες για 4 με 6 εβδομάδες και ύστερα επανεισάγοντας τροφές με φρουκτόζη αξιολογώντας την ανοχή σας, είναι μία καλή αρχή. Βέβαια, θα χρειαστεί να προσαρμόσετε τη διατροφή σας με βάση τα συμπτώματά σας.

Για αυτό, θα πρέπει να συνεργαστείτε με έναν διαιτολόγο/διατροφολόγο, ο οποίος θα σας βοηθήσει να διαμορφώσετε το βέλτιστο διατροφικό πλάνο.

+ 9 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

1. Bray GA, et al. (2004). Consumption of high-fructose corn syrup in beverages may play a role in the epidemic of obesity. ajcn.nutrition.org/content/79/4/537.full

2. Fedewa A, et al. (2014). Dietary fructose intolerance, fructan intolerance and FODMAPs [Abstract]. https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11894-013-0370-0

3. Fructose malabsorption. (2017). foodintol.com/fructose-intolerance/fructose-malabsorption

4. Hereditary fructose intolerance. (2017) ghr.nlm.nih.gov/condition/hereditary-fructose-intolerance

5. Ledochowski M, et al. (2001). Fructose malabsorption is associated with decreased plasma tryptophan. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11336160

6. Leffler D, et al. (2007). Poorly responsive celiac disease. celiac.org/celiac-disease/understanding-celiac-disease-2/poorly-responsive-celiac-disease/#EX7IlmzbCP3GEC46.99

7. Low fructose diet. (2010). uvahealth.com/services/digestive-health/images-and-docs/low-fructose-diet.pdf

8. Scarlata K. (2010). The FODMAPs approach — minimize consumption of fermentable carbs to manage functional gut disorder symptoms. todaysdietitian.com/newarchives/072710p30.shtml

9. Sugar intolerance. (2007). eatingforenergy.com/sugar-intolerance/

Εγγραφείτε στο ενημερωτικό δελτίο του Wiki Health

Ενημερωθείτε με και λάβετε συμβουλές υγείας, ευεξίας και πολλά άλλα.!

Αν δεν βρήκατε αυτό που αναζητάτε, βοηθήστε μας να γίνουμε κάλυτεροι