Τι αισθάνεσαι;

Παθολογικά

Κίνδυνος
!!!Η κατάσταση αυτή είναι επείγουσα και απαιτείται ιατρική φροντίδα!!!

Επαγγελματική εξουθένωση

Τι είναι η επαγγελματική εξουθένωση;

Η επαγγελματική εξουθένωση (burnout) είναι μία κατάσταση πνευματικής και σωματικής εξάντλησης που μπορεί να στερήσει τη χαρά της εργασίας σας, τις φιλίες και τις αλληλεπιδράσεις με την οικογένειά σας. Η συνεχής έκθεση σε στρεσογόνες καταστάσεις, όπως η φροντίδα ενός ασθενούς μέλους της οικογένειας, η εργασία για πολλές ώρες ή η παρακολούθηση ανησυχητικών νέων που σχετίζονται με την πολιτική ή με άλλα θέματα, μπορεί να οδηγήσει σε αυτή την κατάσταση.

Η επαγγελματική εξουθένωση, ωστόσο, δεν είναι πάντα εύκολο να εντοπιστεί. Για αυτό, δημιουργήσαμε έναν πλήρη οδηγό που θα σας βοηθήσει να αντιληφθείτε τις ενδείξεις της επαγγελματικής εξουθένωσης και θα σας καθοδηγήσει στο πώς να την αποτρέψετε

Λίγο πιο συγκεκριμένα: Τι είναι η επαγγελματική εξουθένωση;

Σύμφωνα με τη διατύπωση του ψυχολόγου Ηerbert Freudenberger στη δεκαετία του 1970, η επαγγελματική εξουθένωση περιγράφει μία σοβαρή κατάσταση άγχους που οδηγεί σε έντονη σωματική, πνευματική και συναισθηματική εξάντληση.

Πολύ χειρότερη από τη συνηθισμένη κόπωση, η επαγγελματική εξουθένωση καθιστά δύσκολο για τα άτομα να αντιμετωπίσουν το στρες και να διαχειριστούν καθημερινές υποχρεώσεις.

Τα άτομα που βιώνουν επαγγελματική εξουθένωση συχνά νιώθουν ότι «δεν έχουν κάτι άλλο να δώσουν» και δυσκολεύονται να σηκωθούν από το κρεβάτι τους κάθε πρωί. Μπορεί να υιοθετήσουν μία πεσιμιστική (απαισιόδοξη) εικόνα για τη ζωή και να νιώθουν απελπισμένοι.

Η επαγγελματική εξουθένωση δεν υποχωρεί από μόνη της και, αν δεν αντιμετωπιστεί, μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρές σωματικές και ψυχολογικές παθήσεις, όπως η κατάθλιψη, οι καρδιοπάθειες και ο διαβήτης.

Ποιος μπορεί να υποστεί επαγγελματική εξουθένωση;

Οποιοσδήποτε εκτίθεται διαρκώς σε υψηλά επίπεδα άγχους μπορεί να υποστεί επαγγελματική εξουθένωση. Επαγγέλματα, όπως οι διασώστες, οι γιατροί και οι νοσηλευτές, είναι ιδιαίτερα επιρρεπή σε αυτή την πάθηση.

Επίσης, τα άτομα που φροντίζουν παιδιά μπορούν να παρουσιάσουν αυτό τον τύπο εξαιρετικής εξάντλησης. Μία πρόσφατη μελέτη βρήκε ότι, όπως οι γιατροί και οι οικονομολόγοι, έτσι και οι γονείς μπορούν να παρουσιάσουν επαγγελματική εξουθένωση.

Ένα χαρακτηριστικό της προσωπικότητας που χρειάζεται να είναι υπό έλεγχο είναι η τελειομανία, η οποία μπορεί επίσης να αυξήσει τον κίνδυνο επαγγελματικής εξουθένωσης.

Συμπτώματα

Ποιες είναι οι ενδείξεις της επαγγελματικής εξουθένωσης;

Ανησυχείτε ότι μπορεί να έχετε υποστεί επαγγελματική εξουθένωση; Η παρακάτω λίστα συμπτωμάτων μπορεί να σας βοηθήσει να το διαπιστώσετε:

  • Εξάντληση. Τα άτομα αισθάνονται σωματικά και συναισθηματικά άδεια. Τα σωματικά συμπτώματα μπορεί να περιλαμβάνουν πονοκεφάλους, στομαχόπονο και αλλαγές στην όρεξη και τα πρότυπα ύπνου.
  • Απομόνωση. Τα άτομα με επαγγελματική εξουθένωση τείνουν να αισθάνονται ότι κατακλύζονται από το φόρτο εργασίας. Ως αποτέλεσμα, μπορεί να σταματήσουν τις κοινωνικές σχέσεις με φίλους, μέλη της οικογένειας και συνεργάτες.
  • Απόδραση στη φαντασία. Από τη στιγμή που δεν είναι ικανοποιημένα με τις ατελείωτες απαιτήσεις της εργασίας, τα άτομα με επαγγελματική εξουθένωση μπορεί να φαντάζονται ότι πηγαίνουν διακοπές μόνα ή ότι τα παρατούν όλα και φεύγουν. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, μπορεί να στραφούν στα ναρκωτικά, το αλκοόλ ή το φαγητό ως ένα τρόπο να απαλύνουν το συναισθηματικό πόνο.
  • Ευερεθιστότητα. Η ευερεθιστότητα μπορεί να κάνει τα άτομα να χάσουν την επαφή με φίλους, συναδέλφους και μέλη της οικογένειας πιο εύκολα. Η αντιμετώπιση φυσιολογικών στρεσογόνων παραγόντων, όπως η προετοιμασία για ένα σημαντικό ραντεβού στη δουλειά ή η πραγματοποίηση των οικιακών εργασιών, μπορεί να αρχίσουν να φαίνονται ακατόρθωτα, ειδικά όταν τα πράγματα δεν πηγαίνουν όπως τα είχατε προγραμματίσει.
  • Συχνές ασθένειες. Η επαγγελματική εξουθένωση, όπως και το μακροχρόνιο άγχος, μπορεί να εξασθενήσει το ανοσοποιητικό σας σύστημα, καθιστώντας πιο επιρρεπή σε κρυολογήματα, γρίπη και αϋπνία. Η επαγγελματική εξουθένωση επίσης οδηγεί σε παθήσεις ψυχικής υγείας, όπως η κατάθλιψη και η αγωνία.

Στάδια

Ποια είναι τα 12 στάδια της επαγγελματικής εξουθένωσης;

Όπως το κρυολόγημα ή η γρίπη, η επαγγελματική εξουθένωση δεν εμφανίζεται από τη μία μέρα στην άλλη.

Οι ψυχολόγοι Ηerbert Freudenberger και Gail North έχουν εντοπίσει τις 12 φάσεις του εν λόγω συνδρόμου άγχους:

  1. Υπερβολικές φιλοδοξίες. Κάτι που παρατηρείται συχνά στα άτομα που ξεκινούν μία νέα εργασία ή αναλαμβάνουν ένα νέο ρόλο, οι υπερβολικές φιλοδοξίες μπορεί να οδηγήσουν σε επαγγελματική εξουθένωση.
  2. Πίεση να εργάζεστε όλο και πιο σκληρά. Οι φιλοδοξίες σας σάς αναγκάζουν να εργάζεστε σκληρότερα.
  3. Παραμέληση των δικών σας αναγκών. Αρχίζετε να κάνετε θυσίες όσον αφορά στη φροντίδα του εαυτού σας, όπως ο ύπνος, η άσκηση και η ισορροπημένη διατροφή.
  4. Μετακίνηση των ευθυνών. Αντί να αναγνωρίσετε ότι εσείς πιέζετε τον εαυτό σας στα όρια, κατηγορείτε το αφεντικό σας, τις απαιτήσεις της δουλειάς ή τους συναδέλφους σας για τα προβλήματά σας.
  5. Όχι χρόνος για οτιδήποτε δεν σχετίζεται με τη δουλειά. Αρχίζετε να απομακρύνεστε από την οικογένεια και τους φίλους. Κοινωνικές προσκλήσεις, όπως ένα πάρτι, ένα γεύμα ή μία ταινία, φαίνονται σαν αγγαρεία αντί για διασκέδαση.
  6. Άρνηση. Η έλλειψη υπομονής με όσους βρίσκονται γύρω σας σάς καταλαμβάνει. Αντί να αναλάβετε την ευθύνη των πράξεών σας και των συμπεριφορών σας, κατηγορείτε τους άλλους ότι είναι ανίκανοι, νωθροί και αυταρχικοί.
  7. Απομάκρυνση. Αρχίζετε να απομακρύνεστε από φίλους και οικογένεια ακόμη περισσότερο.
  8. Συμπεριφορικές αλλαγές. Όσοι βρίσκονται σε αυτό το στάδιο της επαγγελματικής εξουθένωσης, μπορεί να είναι πιο επιθετικοί σε αγαπημένα πρόσωπα δίχως προφανή αιτία.
  9. Αποπροσωποποίηση. Αισθάνεστε ότι αποσυνδέεστε από τη ζωή σας και την ικανότητα ελέγχου της.
  10. Αίσθημα κενού ή αγωνίας. Αισθάνεστε κενό ή διαρκή αγωνία. Για αυτό, μπορεί να στραφείτε σε επικίνδυνες συμπεριφορές για να αντιμετωπίσετε αυτό το συναίσθημα, όπως η κατάχρηση ουσιών, ο τζόγος και η υπερφαγία.
  11. Κατάθλιψη. Η ζωή φαίνεται πως χάνει το νόημά της και αισθάνεστε απελπισμένοι.
  12. Ψυχική ή σωματική κατάρρευση. Αυτό είναι το στάδιο στο οποίο θα χρειαστείτε φροντίδα από κάποιον επαγγελματία υγείας.

Πρόληψη

Πώς μπορεί να προληφθεί η επαγγελματική εξουθένωση;

Το άγχος μπορεί να είναι αναπόφευκτο, αλλά η επαγγελματική εξουθένωση μπορεί να αποφευχθεί.

Άσκηση

Η άσκηση δεν είναι απαραίτητη μόνο για τη σωματική σας, υγεία αλλά μπορεί να σας τονώσει και πνευματικά.

Ωστόσο, δεν χρειάζεται να ξοδεύετε ώρες στο γυμναστήριο για να επωφεληθείτε από την άσκηση. Σύντομα προγράμματα γυμναστικής στο σπίτι και μικροί περίπατοι είναι ορισμένοι εύκολοι τρόποι ώστε να κάνετε την άσκηση καθημερινή συνήθεια.

Ισορροπημένη διατροφή

Μία ισορροπημένη διατροφή με ω-3 λιπαρά οξέα μπορεί να είναι ένα φυσικό αντικαταθλιπτικό. Εμπλουτίστε τη διατροφή σας με τροφές πλούσιες σε ωμέγα-3, όπως το λινέλαιο, τα καρύδια, και το ψάρι, ώστε να βελτιώσετε τη διάθεσή σας.

Καλές συνήθειες ύπνου

Το σώμα μας χρειάζεται χρόνο για ξεκούραση, για αυτό και καλές συνήθειες ύπνου είναι απαραίτητες για την σωματική και πνευματική μας υγεία.

Σύμφωνα με το Αμερικανικό Ίδρυμα για τον Ύπνο των ΗΠΑ, η αποφυγή της καφεΐνης πριν τον ύπνο, η εγκαθίδρυση μιας χαλαρωτικής ρουτίνας προτού ξαπλώσετε και η απομάκρυνση ηλεκτρονικών συσκευών από το υπνοδωμάτιό σας θα σας βοηθήσουν να έχετε μία καλύτερη ποιότητα ύπνου.

Βοήθεια

Σε περιόδους έντονου άγχους είναι πολύ σημαντικό να ζητάτε βοήθεια. Αν σας είναι δύσκολο να αναζητήσετε βοήθεια από κάποιον επαγγελματία υγείας, προσπαθήστε να παραμείνετε σε στενή επαφή με την οικογένεια και τους φίλους σας, ώστε να τους φροντίζετε και να σας φροντίζουν κατά τη διάρκεια δύσκολων περιόδων.

Βοήθεια άλλων

Πώς να βοηθήσετε μέλη της οικογένειας ή φίλους να αντιμετωπίσουν την επαγγελματική εξουθένωση

Ακούστε

Προτού καταλήξετε σε συμπεράσματα, ακούστε τις δυσκολίες του φίλου ή συγγενή σας.

Τα άτομα συχνά χρειάζονται κάποιον να ακούσει για το άγχος και τις δυσκολίες που περνούν. Το να ακούσετε το άτομο που σας έχει ανάγκη με προσοχή μπορεί να κάνει τεράστια διαφορά.

Επιβεβαιώστε αισθήματα και ανησυχίες

Όταν κάποιος φίλος ή μέλος της οικογένειάς σας αισθάνεται τις επιπτώσεις της επαγγελματικής εξουθένωσης, με το να πείτε «Δεν ακούγεται τόσο σοβαρό» ή «Είμαι σίγουρος/η ότι τα πράγματα θα καλυτερεύσουν», αυτό μπορεί να κάνει το άτομο να αισθανθεί ακόμα πιο απελπισμένο.

Αντ’ αυτού, μπορείτε να πείτε «Εργάζεσαι τόσο σκληρά – καταλαβαίνω γιατί νιώθεις έτσι».

Άλλοι τύποι βοήθειας

Τα άτομα που υποφέρουν από επαγγελματική εξουθένωση συχνά είναι πολύ κουρασμένα για να σκεφτούν άλλους τρόπους βοήθειας. Αντί να ρωτήσετε «Πώς μπορώ να βοηθήσω;», προσφερθείτε να μαγειρέψετε ένα γεύμα, να σιδερώσετε τα ρούχα ή να κάνετε οποιαδήποτε άλλη οικιακή εργασία για να βοηθήσετε το άτομο.

Ευγενικές χειρονομίες

Ένα μπουκέτο λουλούδια, ένα όμορφο μήνυμα ή μία χειρόγραφη κάρτα μπορεί να υπενθυμίσουν σε φίλους και συγγενείς ότι δεν είναι μόνοι.

Επειδή συχνά εργάζονται πολλές ώρες, τα άτομα με επαγγελματική εξουθένωση αισθάνονται μοναξιά. Αυτές οι ευγενικές χειρονομίες μπορεί να αναπτερώσουν το ηθικό τους.

Επαγγελματική βοήθεια

Εάν γνωρίζετε συγγενείς ή φίλους σας που χρειάζονται επιπρόσθετη υποστήριξη, όπως βοήθεια με τα παιδιά, με τις οικιακές δουλειές ή ψυχοθεραπεία, προσπαθήστε να βρείτε επαγγελματίες που θα βοηθήσουν στην ανακούφιση του άγχους τους.

Σύνοψη

Η έκθεση σε διαρκές στρες μπορεί να προκαλέσει επαγγελματική εξουθένωση. Τα αισθήματα εξάντλησης, αγωνίας και απομόνωσης από φίλους και οικογένεια μπορεί να είναι μερικές ενδείξεις της κατάστασης. Ωστόσο, η κατανάλωση μιας ισορροπημένης διατροφής, η τακτική άσκηση και ο επαρκής ύπνος μπορούν να αποτρέψουν αυτή τη στρεσογόνο κατάσταση.

Η επαγγελματική εξουθένωση μπορεί να αποφευχθεί αν κάνετε τη φροντίδα του εαυτού σας αναπόσπαστο μέρος της καθημερινής ρουτίνας. Ακόμη και αν εργάζεστε πολλές ώρες, μελετάτε σκληρά για εξετάσεις ή φροντίζετε τα μικρά παιδιά σας, να θυμάστε πάντα ότι πρέπει να κάνετε κάτι που σας ευχαριστεί μέσα στην ημέρα σας.

Προσπαθήστε να πάτε ένα περίπατο, να μιλήσετε σε ένα φίλο ή να δείτε το αγαπημένο σας πρόγραμμα στην τηλεόραση. Τέτοιες μικρές πράξεις μπορούν να αποτρέψουν το στρες να μετατραπεί σε κάτι πιο σοβαρό, όπως επαγγελματική εξουθένωση.

+ 6 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

1. Depression: What is burnout? (2017). ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/PMH0072470/

2. Hall-Flavin DK. (2018). Natural remedies for depression: Are they effective? mayoclinic.org/diseases-conditions/depression/expert-answers/natural-remedies-for-depression/faq-20058026

3. Healthy sleep tips. (n.d.). sleepfoundation.org/sleep-tools-tips/healthy-sleep-tips

4. Heinemann LV, et al. (2017). Burnout research: Emergence and scientific investigation of a contested diagnosis. journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/2158244017697154

5. Kaschka WP, et al. (2011). Burnout: A fashionable diagnosis. ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3230825/

6. Roskam I, et al. (2017). Exhausted parents: Development and preliminary validation of the parental burnout inventory. DOI: doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00163

Εγγραφείτε στο ενημερωτικό δελτίο του Wiki Health

Ενημερωθείτε με και λάβετε συμβουλές υγείας, ευεξίας και πολλά άλλα.!

Αν δεν βρήκατε αυτό που αναζητάτε, βοηθήστε μας να γίνουμε κάλυτεροι