Τι αισθάνεσαι;

Παθολογικά

Κεφαλαλγία τάσης

Τι είναι η κεφαλαλγία τάσης;

Η κεφαλαλγία τάσης είναι ο πιο κοινός τύπος πονοκεφάλου. Προκαλεί ήπιο, μέτριο ή έντονο πόνο πίσω από τα μάτια και μέσα στο κεφάλι και τον αυχένα. Ορισμένοι άνθρωποι αναφέρουν ότι η κεφαλαλγία τάσης είναι σαν «μια σφιχτή ζώνη γύρω από το κεφάλι τους».

Οι περισσότεροι που βιώνουν κεφαλαλγίες τάσης έχουν επεισοδιακούς πονοκεφάλους, οι οποίοι συμβαίνουν μία με δύο φορές το μήνα κατά μέσο όρο. Ωστόσο, οι κεφαλαλγίες τάσης μπορεί να είναι και χρόνιες.

Σύμφωνα με την κλινική Cleveland, οι χρόνιοι πονοκέφαλοι επηρεάζουν το 3% του πληθυσμού των ΗΠΑ και περιλαμβάνουν επεισόδια πονοκεφάλων που συμβαίνουν περισσότερες από 15 μέρες το μήνα. Οι γυναίκες έχουν διπλάσιες πιθανότητες να εμφανίσουν κεφαλαλγίες τάσης από τους άνδρες.

Αίτια

Ποιες είναι οι αιτίες της κεφαλαλγίας τάσης;

Οι κεφαλαλγίες τάσης προκαλούνται κυρίως από μυϊκές συσπάσεις στην περιοχή της κεφαλής και του αυχένα.

Οι συσπάσεις αυτές πυροδοτούνται από μια πληθώρα τροφών, δραστηριοτήτων και στρεσογόνων παραγόντων.

Ορισμένοι άνθρωποι μπορούν να αναπτύξουν κεφαλαλγίες τάσης μετά από πολλές ώρες μπροστά από τον υπολογιστή ή ύστερα από πολύωρη οδήγηση. Οι χαμηλές θερμοκρασίες μπορούν επίσης να πυροδοτήσουν μία κεφαλαλγία τάσης.

Άλλα εναύσματα των εν λόγω πονοκεφάλων περιλαμβάνουν:

  • Κόπωση
  • Κατανάλωση αλκοόλ
  • Καφεΐνη
  • Συναισθηματικό στρες
  • Έλλειψη ύπνου
  • Κρύωμα ή γρίπη
  • Κάπνισμα
  • Ξηρούς οφθαλμούς
  • Κακή στάση σώματος
  • Ιγμορίτιδα
  • Μειωμένη πρόσληψη νερού
  • Παράλειψη γευμάτων

Συμπτώματα

Ποια είναι τα συμπτώματα μιας κεφαλαλγίας τάσης;

Τα συμπτώματα μιας κεφαλαλγίας τάσης περιλαμβάνουν:

  • Αμβλύ πόνο στο κεφάλι
  • Πίεση γύρω από το μέτωπο
  • Ευαισθησία γύρω από το μέτωπο και στο τριχωτό της κεφαλής

Ο πόνος είναι συνήθως ήπιος ως μέτριος, αλλά δεν αποκλείεται να είναι και έντονος. Σε αυτήν την περίπτωση, μπορεί να μπερδέψετε τον πονοκέφαλο τάσης με την ημικρανία, η οποία είναι ένας τύπος πονοκεφάλου που προκαλεί πολύ έντονο πόνο στη μία ή και τις δύο πλευρές της κεφαλής.

Οι κεφαλαλγίες τάσης δεν παρουσιάζουν όλα τα συμπτώματα των ημικρανιών, όπως ναυτία και εμετούς. Σε σπάνιες περιπτώσεις, ένας πονοκέφαλος τάσης μπορεί να οδηγήσει σε ευαισθησία στο φως και στο δυνατό ήχο, όπως ακριβώς και οι ημικρανίες.

Διάγνωση

Τι πρέπει να λάβετε υπόψιν

Σε σοβαρές περιπτώσεις, ο γιατρός σας θα πραγματοποιήσει εξετάσεις για να αποκλείσει άλλα προβλήματα, όπως όγκο στον εγκέφαλο.

Οι εξετάσεις αυτές μπορεί να περιλαμβάνουν μία αξονική τομογραφία, η οποία χρησιμοποιεί ακτίνες-Χ για να δημιουργήσει εικόνες των εσωτερικών οργάνων. Μπορεί ακόμη να χρειαστεί και μία μαγνητική τομογραφία, η οποία επιτρέπει την εξέταση των μαλακών ιστών.

Θεραπεία

Πώς αντιμετωπίζεται μία κεφαλαλγία τάσης;

Φαρμακευτική αγωγή και κατ’ οίκον φροντίδα

Αρχικά, θα ήταν πολύ βοηθητικό να πίνετε περισσότερο νερό, διότι ο πονοκέφαλος μπορεί να οφείλεται στην αφυδάτωση. Επιπλέον, θα πρέπει να λάβετε υπόψιν το πόσο κοιμάστε. Η έλλειψη ύπνου μπορεί να οδηγήσει σε κεφαλαλγίες τάσης. Βεβαιωθείτε ακόμη ότι δεν παραλείπετε κανένα γεύμα, κάτι το οποίο θα μπορούσε να πυροδοτήσει έναν πονοκέφαλο.

Αν καμία από αυτές τις στρατηγικές δεν αποβεί αποτελεσματική, μπορείτε να λάβετε μη συνταγογραφούμενα παυσίπονα, όπως ιβουπροφαίνη ή ασπιρίνη, για να ανακουφιστείτε από τον πόνο. Ωστόσο, τα φάρμακα αυτά θα πρέπει να λαμβάνονται σποραδικά.

Σύμφωνα με την Κλινική Mayo, η λήψη μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων μπορεί να οδηγήσει σε πονοκεφάλους από κατάχρηση φαρμάκων. Αυτός ο τύπος κεφαλαλγίας συμβαίνει όταν ο οργανισμός συνηθίζει σε ένα φάρμακο και βιώνει πόνο όταν δεν το λαμβάνει πια.

Τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα πολλές φορές δεν αρκούν για να θεραπεύσουν τους επαναλαμβανόμενους πονοκεφάλους. Σε αυτές τις περιπτώσεις, ο γιατρός μπορεί να σας συνταγογραφήσει:

  • Ναπροξαίνη
  • Ινδομεθακίνη
  • Οπιοειδή
  • Κετορολάκη
  • Συνταγογραφούμενη ακεταμινοφαίνη

Αν τα παυσίπονα δεν λειτουργούν, μπορεί να σας συνταγογραφηθούν μυοχαλαρωτικά, ώστε να σταματήσουν οι μυϊκοί σπασμοί.

Επιπλέον, ο γιατρός σας μπορεί να σας συνταγογραφήσει ένα αντικαταθλιπτικό, όπως έναν εκλεκτικό αναστολέα πρόσληψης σεροτονίνης, ώστε να σταθεροποιηθούν τα επίπεδα σεροτονίνης στον εγκέφαλο και να αντιμετωπίσετε το στρες.

Μπορεί ακόμη να σας προτείνει άλλες θεραπευτικές επιλογές, όπως:

  • Γνωσιακή συμπεριφορική θεραπεία. Αυτός είναι ένας τύπος θεραπείας που βασίζεται στην ομιλία σε έναν ειδικό, ώστε να σας βοηθήσει να αναγνωρίσετε καταστάσεις που σας προκαλούν άγχος και ένταση.
  • Βελονισμός. Αυτή η εναλλακτική θεραπεία μπορεί να ελαττώσει το άγχος και την ένταση εφαρμόζοντας πολύ λεπτές βελόνες σε συγκεκριμένες περιοχές του σώματος.
  • Μαθήματα διαχείρισης άγχους. Στα εν λόγω μαθήματα θα μάθετε πώς να αντιμετωπίζετε το άγχος και να απελευθερώνεστε από την ένταση.
  • Βιοανάδραση. Είναι μία τεχνική χαλάρωσης που σας διδάσκει πώς να διαχειρίζεστε τον πόνο και το άγχος.

Συμπληρώματα

Ορισμένα συμπληρώματα μπορούν να ανακουφίσουν από τις κεφαλαλγίες τάσης. Ωστόσο, υπάρχει πάντα ο κίνδυνος αλληλεπίδρασης με τα φάρμακα που λαμβάνετε, για αυτό θα πρέπει πρωτίστως να συμβουλεύεστε το γιατρό σας.

Σύμφωνα με το Εθνικό Κέντρο Συμπληρωματικής και Ολιστικής Υγείας των ΗΠΑ, τα παρακάτω συμπληρώματα μπορούν να βοηθήσουν στην πρόληψη των κεφαλαλγιών τάσης:

  • Ριβοφλαβίνη (βιταμίνη Β-2)
  • Συνένζυμο Q10
  • Μαγνήσιο
  • Πετασίτης
  • Feverfew

Επιπλέον, τα ακόλυθα βήματα μπορούν να ανακουφίσουν ένα πονοκέφαλο τάσης:

  • Βελτιώστε τη στάση του σώματός σας.
  • Εφαρμόστε θερμοφόρα ή παγοκύστη στο κεφάλι σας για 5 με 10 λεπτά αρκετές φορές την ημέρα.
  • Κάντε συχνά διαλείμματα από τον υπολογιστή προκειμένου να αποφύγετε την κόπωση των ματιών.
  • Κάντε ένα ζεστό μπάνιο για να χαλαρώσετε τους μύες σας.

Ωστόσο, οι προαναφερθείσες τεχνικές δεν εγγυώνται ότι η κεφαλαλγία τάσης δεν θα επανεμφανιστεί.

Πρόληψη

Η πρόληψη μελλοντικών κεφαλαλγιών τάσης

Εφόσον οι κεφαλαλγίες τάσης συχνά προκαλούνται από συγκεκριμένα ερεθίσματα, η ταυτοποίηση αυτών των ερεθισμάτων είναι ένας τρόπος πρόληψης μελλοντικών πονοκεφάλων.

Μπορείτε να κρατάτε και ένα ημερολόγιο κεφαλαλγιών όπου θα καταγράφετε την αιτία τους.

Καταγράψτε επίσης:

  • Τις δραστηριότητές σας
  • Τα καθημερινά σας γεύματα
  • Τα ροφήματά σας
  • Οποιαδήποτε κατάσταση σας προκαλεί άγχος

Κάθε φορά που εμφανίζετε κεφαλαλγία τάσης, θα πρέπει να το σημειώνετε. Ύστερα από μερικές εβδομάδες ή μήνες θα είστε σε θέση να κάνετε συσχετισμούς. Για παράδειγμα, αν το ημερολόγιό σας δείχνει ότι οι πονοκέφαλοι εμφανίζονται μέρες που καταναλώνετε ένα συγκεκριμένο φαγητό, τότε αυτό μπορεί να είναι η αιτία.

Έκβαση

Ποια είναι η έκβαση για τα άτομα με κεφαλαλγίες τάσης;

Οι κεφαλαλγίες τάσης ως επί το πλείστον ανταποκρίνονται στη θεραπεία και σπάνια προκαλούν μόνιμη νευρολογική βλάβη. Παρόλα αυτά, οι χρόνιοι πονοκέφαλοι μπορούν να επηρεάσουν την ποιότητα ζωής σας.

Οι πονοκέφαλοι, για παράδειγμα, μπορεί να δυσχεραίνουν τη συμμετοχή σας σε αθλητικές δραστηριότητες. Επίσης, μπορεί να σας αναγκάζουν να λείπετε από τη δουλειά ή το σχολείο. Αν διαπιστώνετε ότι το πρόβλημα γίνεται σοβαρό, μιλήστε με το γιατρό σας.

Είναι κρίσιμο να μην αγνοείτε τα έντονα συμπτώματα. Αναζητήστε άμεση ιατρική φροντίδα αν έχετε ένα πονοκέφαλο που ξεκινά ξαφνικά ή συνοδεύεται από:

  • Υψηλό πυρετό
  • Συγκεχυμένη ομιλία
  • Απώλεια ισορροπίας

Τα παραπάνω μπορεί να υποδεικνύουν ένα πιο σοβαρό πρόβλημα, όπως:

  • Εγκεφαλικό
  • Όγκο
  • Ανεύρυσμα

+ 9 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

1. Amin A, et al. (2017). Chronic tension-type headache as a risk factor of myofascial trigger points in upper trapezius muscle fibers in neck pain patients. pdfs.semanticscholar.org/ee31/094a6d0d83bd3efff09f854810f38c3b65fa.pdf

2. Bendtsen L, et al. (2016). Drug treatment for episodic and chronic tension-type headache. In Pharmacological management of headaches. DOI: 10.1007/978-3-319-19911-5_9

3. Fernández-de-las-Peñas C, et al. (2018). Sleep disturbances in tension-type headache and migraine. DOI: 10.1177/1756285617745444

4. Headaches: In depth. (2019). nccih.nih.gov/health/pain/headachefacts.htm

5. Mayo Clinic Staff. (2018). Medication overuse headaches. mayoclinic.org/diseases-conditions/medication-overuse-headache/symptoms-causes/syc-20377083

6. Mayo Clinic Staff. (2019). Tension headache. mayoclinic.org/diseases-conditions/tension-headache/symptoms-causes/syc-20353977

7. Price A, et al. (2015). Increased water intake to reduce headache: Learning from a critical appraisal. DOI: 10.1111/jep.12413

8. Spigt M, et al. (2012). A randomized trial on the effects of regular water intake in patients with recurrent headaches. DOI: 10.1093/fampra/cmr112

9. Tension-type headaches. (2014). my.clevelandclinic.org/health/diseases/8257-tension-type-headaches

Εγγραφείτε στο ενημερωτικό δελτίο του Wiki Health

Ενημερωθείτε με και λάβετε συμβουλές υγείας, ευεξίας και πολλά άλλα.!

Αν δεν βρήκατε αυτό που αναζητάτε, βοηθήστε μας να γίνουμε κάλυτεροι