Τι αισθάνεσαι;

Παθολογικά

Μυϊκές κράμπες

Τι είναι οι μυϊκές κράμπες;

Οι μυϊκές κράμπες είναι ξαφνικές, ακούσιες συσπάσεις που συμβαίνουν σε πολλούς μύες. Αυτές οι συσπάσεις είναι συνήθως επώδυνες και μπορούν να επηρεάζουν διαφορετικές μυϊκές ομάδες.

Οι μύες που επηρεάζονται συνήθως είναι αυτοί που βρίσκονται στη γάμπα και στο πρόσθιο και οπίσθιο μέρος του μηρού.

Μπορεί επίσης να βιώσετε μυϊκή κράμπα:

  • Στο κοιλιακό τοίχωμα
  • Στα χέρια
  • Στα άκρα των χεριών
  • Στα άκρα των ποδιών

Ο έντονος πόνος της κράμπας μπορεί να σας ξυπνήσει τη νύχτα ή να καταστήσει δύσκολη τη βάδιση.

Ένας ξαφνικός, οξύς πόνος που διαρκεί από λίγα δευτερόλεπτα έως 15 λεπτά είναι το πιο κοινό σύμπτωμα μιας μυϊκής κράμπας. Σε ορισμένες περιπτώσεις, μία μάζα μυϊκού ιστού κάτω από το δέρμα μπορεί να συνοδεύει την κράμπα.

Αίτια

Ποιες είναι οι αιτίες των μυϊκών κραμπών;

Οι μυϊκές κράμπες έχουν αρκετές αιτίες. Κάποιες κράμπες είναι το αποτέλεσμα υπέρχρησης των μυών. Αυτό τυπικά συμβαίνει όταν αθλείστε.

Οι μυϊκοί τραυματισμοί και η αφυδάτωση μπορούν επίσης να πυροδοτήσουν κράμπες. Η αφυδάτωση είναι η υπερβολική απώλεια υγρών από το σώμα.

Χαμηλά επίπεδα σε οποιοδήποτε από τα ακόλουθα μεταλλικά στοιχεία που συνεισφέρουν στη φυσιολογική λειτουργία των μυών μπορεί να επίσης να προκαλέσουν κράμπες:

  • Ασβέστιο
  • Κάλιο
  • Νάτριο
  • Μαγνήσιο

Η χαμηλή παροχή αίματος στα πόδια και τα άκρα ποδός μπορεί να προκαλέσει κράμπες σε αυτές τις περιοχές όταν αθλείστε, περπατάτε ή συμμετέχετε σε άλλες σωματικές δραστηριότητες.

Σε ορισμένες περιπτώσεις, μια πάθηση μπορεί να προκαλέσει μυϊκές κράμπες, όπως:

Μερικές φορές, η αιτία των μυϊκών κραμπών παραμένει άγνωστη.

Διάγνωση

Πώς διαγιγνώσκονται οι μυϊκές κράμπες;

Οι μυϊκές κράμπες είναι συνήθως αβλαβείς και δεν απαιτούν ιατρική θεραπεία. Όμως, θα πρέπει να επισκεφθείτε το γιατρό σας αν μυϊκές κράμπες είναι έντονες, δεν βελτιώνονται με διατάσεις ή επιμένουν για μεγάλη χρονική περίοδο. Αυτά μπορεί να αποτελούν ένδειξη μιας υποκείμενης πάθησης.

Για να εντοπίσει την αιτία των μυϊκών κραμπών, ο γιατρός θα πραγματοποιήσει μία κλινική εξέταση και θα σας κάνει ερωτήσεις, όπως:

  • Πόσο συχνά συμβαίνουν οι μυϊκές κράμπες;
  • Ποιοι μύες επηρεάζονται;
  • Λαμβάνετε κάποια φαρμακευτική αγωγή;
  • Καταναλώνετε αλκοόλ;
  • Αθλείστε;
  • Πόσα υγρά καταναλώνεται σε καθημερινή βάση;

Μπορεί να χρειαστεί να υποβληθείτε σε εξετάσεις αίματος για τον έλεγχο των επιπέδων καλίου και ασβεστίου στο αίμα, καθώς και για την νεφρική και θυρεοειδική λειτουργία. Επίσης μπορεί να χρειαστεί να κάνετε ένα τεστ εγκυμοσύνης.

Ο γιατρός μπορεί να ζητήσει ηλεκτρομυογράφημα, μία εξέταση που μετρά τη μυϊκή δραστηριότητα και ελέγχει για τυχόν μυϊκές ανωμαλίες. Η μαγνητική τομογραφία είναι επίσης μία ιδιαίτερα βοηθητική εξέταση, διότι δημιουργεί εικόνες του νωτιαίου μυελού.

Περιστασιακά, μια μυελογραφία ή άλλη απεικονιστική εξέταση μπορεί να βοηθήσει.

Ενημερώστε το γιατρό σας αν αισθάνεστε αδυναμία, πόνο ή απώλεια της αίσθησης. Αυτά τα συμπτώματα μπορεί να υποδεικνύουν μία νευρική διαταραχή.

Θεραπεία

Πώς αντιμετωπίζονται οι μυϊκές κράμπες;

Μπορείτε να εφαρμόσετε μία θερμοφόρα ή παγωμένη κομπρέσα στους μύες που πονούν με την πρώτη ένδειξη σπασμού για να ανακουφίσετε τον πόνο της κράμπας. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ένα ζεστό ύφασμα ή θερμοφόρα, ή ένα παγωμένο ύφασμα ή πάγο, αντίστοιχα.

Οι διατάσεις στον πάσχοντα μυ μπορούν επίσης να ανακουφίσουν τον πόνο των μυϊκών κραμπών. Για παράδειγμα, αν η κράμπα εντοπίζεται στη γάμπα, μπορείτε να τραβήξετε το άκρο ποδός προς τα πάνω με το χέρι σας για να εκτείνεται τον εν λόγω μυ.

Αν ο πόνος δεν βελτιώνεται, μπορείτε να λάβετε ένα μη συνταγογραφούμενο αντιφλεγμονώδες φάρμακο, όπως ιβουπροφαίνη. Συνδυαστικά μπορείτε να πραγματοποιήσετε κάποιες ήπιες διατάσεις των μυών.

Οι μυϊκές κράμπες μπορούν να διακόψουν τον ύπνο σας. Αν αυτό συμβεί, συμβουλευτείτε το γιατρό σας για να λάβετε κάποιο συνταγογραφούμενο μυοχαλαρωτικό. Αυτό το φάρμακο χαλαρώνει τους μύες και ηρεμεί τους σπασμούς.

Ο έλεγχος της υποκείμενης αιτίας των μυϊκών κραμπών θα βελτιώσει τα συμπτώματά σας και θα ανακουφίσει τους σπασμούς. Για παράδειγμα, ο γιατρός μπορεί να σας προτείνει συμπληρώματα αν τα χαμηλά επίπεδα ασβεστίου ή καλίου πυροδοτούν τις κράμπες.

Πρόληψη

Πώς μπορούν να προληφθούν οι μυϊκές κράμπες;

Ο απλούστερος τρόπος πρόληψης των μυϊκών κραμπών είναι να αποφεύγετε ή να περιορίσετε τις δραστηριότητες που ασκούν τάση στους μύες και προκαλούν κράμπες.

Επιπλέον:

  • Κάντε διατάσεις και προθέρμανση πριν από οποιαδήποτε αθλητική δραστηριότητα. Αν δεν προθερμάνετε τους μύες σας, είναι πιθανό να οδηγηθείτε σε μυϊκή τάση και τραυματισμό.
  • Μην αθλείστε αμέσως μετά το φαγητό.
  • Περιορίστε την πρόσληψη τροφών και ροφημάτων που περιέχουν καφεΐνη, όπως ο καφές και η σοκολάτα.
  • Πίνετε άφθονα υγρά αποφύγετε την αφυδάτωση. Το σώμα σας χάνει περισσότερο νερό όταν είστε σωματικά ενεργοί, επομένως θα πρέπει να αυξήσετε την πρόσληψη υγρών όταν αθλείστε.
  • Αυξήστε την πρόσληψη ασβεστίου και καλίου φυσικά πίνοντας γάλα και χυμούς πορτοκαλιού και τρώγοντας μπανάνες.
  • Συμβουλευτείτε το γιατρό σας αναφορικά με την λήψη συμπληρωμάτων βιταμινών για να βεβαιωθείτε ότι το σώμα σας λαμβάνει όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται.

+ 4 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

1. Mayo Clinic Staff. (2019). Muscle cramp. mayoclinic.org/diseases-conditions/muscle-cramp/symptoms-causes/syc-20350820

2. Muscle cramp. (n.d.). osteopathic.org/what-is-osteopathic-medicine/muscle-cramp/

3. Myelogram procedure: Preparation tips & side effects. (n.d.). radiology.ucsf.edu/patient-care/prepare/myelogram

4. Wilkerson R. (2017). Muscle cramps. orthoinfo.aaos.org/topic.cfm?topic=A00200