Τι αισθάνεσαι;

Παθολογικά

Νυχτερινοί τρόμοι

Τι είναι οι νυχτερινοί τρόμοι;

Οι νυχτερινοί τρόμοι είναι μια μορφή διαταραχής του ύπνου στην οποία ένα άτομο εν μέρει ξυπνά από τον ύπνο σε τρομοκρατημένη κατάσταση. Ένας πάσχων από νυχτερινούς τρόμους βιώνει την ενεργοποίηση του συστήματος «πάλης ή φυγής» του οργανισμού.

Τα παιδιά μπορεί να σηκωθούν από το κρεβάτι τους φωνάζοντας ή ουρλιάζοντας.

Οι νυχτερινοί τρόμοι εμφανίζονται συνήθως κατά τη διάρκεια του βαθύτερου σταδίου του ύπνου, το οποίο είναι συνήθως το πρώτο μισό του κύκλου του ύπνου. Δεν είναι εφιάλτες – οι εφιάλτες είναι μια μορφή ονείρου. Επειδή το άτομο μπορεί να παραμείνει εν μέρει κοιμισμένο κατά τη διάρκεια ενός νυκτερινού τρόμου, μπορεί να μην είναι σε θέση να αναγνωρίσει το περιβάλλον του. Μπορεί επίσης να μην έχει μνήμη του επεισοδίου όταν ξυπνήσει.

Οι νυχτερινοί τρόμοι είναι σχετικά ασυνήθιστοι και επηρεάζουν κυρίως παιδιά ηλικίας κάτω των 12 ετών, σύμφωνα με την κλινική Mayo. Καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν, ξεπερνούν τους νυχτερινούς τρόμους. Τα παιδιά με νυχτερινούς τρόμους συχνά εμφανίζουν και υπνοβασία.

Ποιος επηρεάζεται από τους νυχτερινούς τρόμους;

Σύμφωνα με την Αμερικανική Ακαδημία Ιατρικής του Ύπνου, οι νυχτερινοί τρόμοι επηρεάζουν το 6,5% των παιδιών και το 2,2% των ενηλίκων.

Νυχτερινοί τρόμοι στα παιδιά

Οι νυχτερινοί τρόμοι εμφανίζονται σε παιδιά και των δύο φύλων ηλικίας 4 έως 12 ετών – σε μεγαλύτερες ηλικίες γίνονται λιγότερο συνηθισμένοι.

Υπάρχουν κάποιες ενδείξεις ότι οι νυχτερινοί τρόμοι εμφανίζουν κληρονομικότητα. Είναι σπάνιο να παραμείνουν οι νυχτερινοί τρόμοι πέραν της ηλικίας των 12 ετών.

Νυχτερινοί τρόμοι σε ενήλικες

Οι νυχτερινοί τρόμοι εμφανίζονται λιγότερο συχνά στους ενήλικες και μπορεί να είναι αποτέλεσμα διαταραχών άγχους ή κατάχρησης ουσιών.

Συμπτώματα

Πιθανά συμπτώματα νυχτερινών τρόμων περιλαμβάνουν:

  • μερική ή πλήρη ξαφνική αφύπνιση από τον ύπνο
  • ουρλιαχτά ή χτυπήματα
  • έντονο φόβο ή τρόμο από μια άγνωστη αιτία
  • γουρλωμένα μάτια με διεσταλμένες κόρες
  • γρήγορη αναπνοή
  • ταχυκαρδία
  • αυξημένη αρτηριακή πίεση
  • εφίδρωση

Αν το άτομο ξυπνήσει μόνο εν μέρει, μπορεί να μην αναγνωρίζει το περιβάλλον του ή να μην θυμάται το επεισόδιο το επόμενο πρωί. Οι ενήλικες είναι πιο πιθανό να θυμούνται το νυχτερινό τρόμο.

Αίτια

Η αιτία των νυχτερινών τρόμων είναι συχνά άγνωστη, αλλά η κατάσταση μπορεί να οφείλεται στην έλλειψη ύπνου ή σε υψηλά επίπεδα στρες. Οι συγκρούσεις και οι εντάσεις στο σπίτι είναι ένα παράδειγμα ενός στρεσογόνου παράγοντα που μπορεί να επιφέρει νυχτερινό τρόμο στα παιδιά.  Νυχτερινοί τρόμοι μπορούν επίσης να προκληθούν από:

  • πυρετό
  • υπερβολική κόπωση
  • φάρμακα
  • ημικρανίες
  • τραύματα στο κεφάλι

Νυχτερινοί τρόμοι στα παιδιά

Οι νυχτερινοί τρόμοι της παιδικής ηλικίας φαίνεται να είναι ένα φυσιολογικό μέρος του μη πλήρως ανεπτυγμένου νευρικού συστήματος. Αυτή η ανάπτυξη μπορεί να προκαλέσει την αντίδραση «πάλης ή φυγής» σε λάθος στιγμές. Τα παιδιά που περνούν τη νύχτα σε ένα άγνωστο μέρος μπορεί να έχουν περισσότερες πιθανότητες να νιώσουν νυχτερινό τρόμο.

Τα παιδιά συνήθως ξεπερνούν το νυχτερινό τρόμο χωρίς ψυχιατρική παρέμβαση. Ωστόσο, υπάρχουν φορές που πρέπει να απευθυνθείτε στο γιατρό του παιδιού σας, ιδιαιτέρως όταν:

  • οι νυχτερινοί τρόμοι συμβαίνουν συχνά
  • διακόπτουν τακτικά τον ύπνο του παιδιού σας
  • το παιδί σας φοβάται να κοιμηθεί
  • ανησυχείτε ότι το παιδί σας μπορεί να βλάψει τον εαυτό του κατά τη διάρκεια μιας κρίσης νυκτερινού τρόμου
  • ο νυχτερινό τρόμος φαίνεται να ακολουθεί ένα μοτίβο

Οι νυχτερινοί τρόμοι που συνεχίζονται στην εφηβεία του παιδιού σας ή που κάνουν την εμφάνισή τους στην ενήλικη ζωή είναι επίσης αιτία ανησυχίας.

Νυχτερινοί τρόμοι στους ενήλικες

Σύμφωνα με την Αμερικανική Ακαδημία Οικογενειακών Ιατρών, οι πιθανές αιτίες νυχτερινών τρόμων σε ενήλικες είναι:

  • μετατραυματική διαταραχή άγχους (PTSD)
  • διπολική διαταραχή
  • κάποιες καταθλιπτικές διαταραχές
  • γενική διαταραχή άγχους
  • κατάχρηση ουσιών, ιδιαίτερα η κατάχρηση αλκοόλ

Στους ενήλικες, ο νυχτερινός τρόμος είναι συνήθως πιο σοβαρός και συχνά συνοδεύει άλλες διαταραχές ύπνου, όπως αϋπνία ή υπνική άπνοια. Η αϋπνία σημαίνει ότι έχετε τακτικά προβλήματα να κοιμηθείτε, μένετε ξύπνιοι ή ξυπνάτε πολύ νωρίς. Η άπνοια ύπνου είναι μια κατάσταση όπου η αναπνοή σας διακόπτεται περιοδικά καθώς κοιμάστε. Η άπνοια προκαλείται συνήθως από το πίσω μέρος της γλώσσας ή του ιστού στην περιοχή του λαιμού που εμποδίζουν την αναπνευστική οδό όταν κοιμάστε.

Σε αυτές τις περιπτώσεις, η ιατρική παρέμβαση μπορεί να βοηθήσει. Η αϋπνία συνήθως αντιμετωπίζεται με φάρμακα, με γνωσιακή συμπεριφορική θεραπεία ή αλλαγή στις συνήθειες και τη ρουτίνα του ύπνου.

Η άπνοια ύπνου μπορεί να αντιμετωπιστεί με τη θεραπεία συνεχούς θετική πίεση της αναπνευστική οδού (CPAP), με μια από του στόματος συσκευή ή σε ορισμένες περιπτώσεις, με χειρουργική επέμβαση.

Θεραπεία

Πως θεραπεύονται οι νυχτερινοί τρόμοι;

Τα παιδιά με νυχτερινούς τρόμους γενικά χρειάζονται μόνο ηρεμία. Αν ένα παιδί δεν ανταποκρίνεται κατά τη διάρκεια των νυχτερινών τρόμων, οι γονείς δεν θα πρέπει να προσπαθήσουν να το ξυπνήσουν, αλλά να το κρατούν σταθερό και να του μιλούν ήρεμα μέχρι να τελειώσει το επεισόδιο. Σύντομα το παιδί θα χαλαρώσει και θα κοιμηθεί ξανά.

Οι γονείς θα πρέπει να αναζητήσουν ιατρική περίθαλψη για το παιδί τους εάν οι νυχτερινοί τρόμοι προκαλούνται από κάποια υποκείμενη πάθηση ή είναι αποτέλεσμα τραυματισμού στο κεφάλι.

Ψυχοθεραπεία

Οι τεχνικές χαλάρωσης ή η ψυχοθεραπεία μπορεί να βοηθήσουν ένα άτομο να αντιμετωπίσει το άγχος που προκαλεί τον τρόμο της νύχτας. Η ψυχοθεραπεία μπορεί να περιλαμβάνει γνωσιακή συμπεριφορική θεραπεία, βιοανάδραση και ύπνωση και κρίνεται επίσης απαραίτητη σε περιπτώσεις που οι νυχτερινοί τρόμοι προκαλούνται από κρίσεις πανικού, κατάθλιψη ή κάποιο ψυχολογικό τραύμα.

Φαρμακευτική αγωγή

Σε σπάνιες περιπτώσεις, ένας γιατρός μπορεί να συνταγογραφήσει βενζοδιαζεπίνες ως ηρεμιστικά για να βοηθήσει τον ασθενή να χαλαρώσει και να κοιμηθεί χωρίς διακοπή.

Χαλάρωση

Η χαλάρωση πριν τον ύπνο μπορεί μερικές φορές να σας βοηθήσει στην ανακούφιση των νυχτερινών τρόμων. Μπορείτε να ξεκινήσετε δημιουργώντας μια ρουτίνα χαλαρωτικών δραστηριοτήτων πριν κοιμηθείτε. Αυτή μπορεί να περιλαμβάνει:

  • διαλογισμό
  • ένα ζεστό μπάνιο ή ντους
  • διάβασμα ενός βιβλίου
  • χαλάρωση μέσω yoga

Μπορούν οι αλλαγές στον τρόπο ζωής να μειώσουν τους νυχτερινούς τρόμους;

Υπάρχουν αλλαγές στον τρόπο ζωής που μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση της συχνότητας των νυχτερινών τρόμων. Ένας τρόπος για να ξεκινήσετε είναι να δημιουργήσετε ένα ασφαλές και ήρεμο περιβάλλον στην κρεβατοκάμαρά σας. Στη συνέχεια, ενσωματώστε μια ρουτίνα χαλάρωσης κάθε βράδυ πριν ξαπλώσετε στο κρεβάτι.

Η επίτευξη περισσότερου ύπνου είναι μια άλλη αλλαγή που μπορεί να βοηθήσει. Η έλλειψη ύπνου μπορεί να είναι η αιτία ή να συμβάλλει στο βραδινό τρόμο.

Θα πρέπει ακόμη να προσπαθήσετε να καταπολεμήσετε το άγχος στη ζωή σας. Εντοπίστε τι σας προκαλεί το άγχος και μάθετε τρόπους για να το διαχειρίζεστε πιο αποτελεσματικά ή εάν είναι δυνατόν, να το εξαλείψετε. Σε ορισμένες περιπτώσεις, η ψυχοθεραπεία είναι χρήσιμη.

Μπορείτε επίσης να αναζητήσετε ένα μοτίβο στο νυχτερινό σας τρόμο. Αναζητήστε δραστηριότητες ή ενέργειες που συνήθως πραγματοποιείτε πριν από ένα επεισόδιο βραδινού τρόμου. Μόλις εντοπίσετε μερικές από αυτές, μπορείτε είτε να τις εξαλείψετε από τη ζωή σας είτε να τις μετακινήσετε νωρίτερα μέσα στη μέρα.

Πώς μπορώ να διαχειριστώ τους νυχτερινούς τρόμους;

Οι ενήλικες με νυχτερινούς τρόμους πρέπει να ζητήσουν ιατρική βοήθεια για τον προσδιορισμό της αιτίας. Με τη βοήθεια του γιατρού σας μπορείτε να αναζητήσετε ένα μοτίβο στο νυχτερινό σας τρόμο.

Στην συνέχεια θα μπορείτε να σχεδιάσετε ένα πλάνο θεραπείας. Βεβαιωθείτε ότι ο χώρος που κοιμάστε είναι απαλλαγμένος από οτιδήποτε μπορεί να σας προκαλέσει σωματική βλάβη κατά τη διάρκεια ενός επεισοδίου νυχτερινού τρόμου. Ίσως θελήσετε να δημιουργήσετε ένα είδος φραγμού που θα σας εμποδίσει από το να βρεθείτε σε κίνδυνο (όπως πτώση από σκαλοπάτια).

Οι γονείς με παιδιά που έχουν βραδινούς τρόμους μπορούν να τους παρέχουν υποστήριξη και να τα καθησυχάσουν όταν βιώνουν τέτοια επεισόδια. Δεδομένου ότι οι νυχτερινοί τρόμοι στα παιδιά δεν προκαλούνται συνήθως από μια υποκείμενη πάθηση, ο καλύτερος τρόπος για να βοηθήσετε το παιδί σας είναι να είστε πάντα δίπλα του και να το ηρεμείτε.

Έκβαση

Τα παιδιά συνήθως απαλλάσσονται από το νυχτερινό τρόμο μόνα τους καθώς μπαίνουν στην εφηβεία. Τα περισσότερα συμπτώματα εξαφανίζονται μέχρι την ηλικία των 10 ετών.

Οι ενήλικες με νυχτερινούς τρόμους θα πρέπει να περιμένουν να βελτιωθεί η κατάστασή τους όταν λάβουν θεραπεία για την πάθηση που τους προκαλεί.

+ 4 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

1. Insomnia - Overview and facts. (2015, March) sleepeducation.org/essentials-in-sleep/insomnia

2. Mayo Clinic Staff. (2014, August 12). Sleep terrors (night terrors): Definition mayoclinic.org/diseases-conditions/night-terrors/basics/definition/con-20032552

3. Sleep apnea - Overview & facts. (n.d.) sleepeducation.org/essentials-in-sleep/sleep-apnea/overview-facts

4. Sleep terrors – Overview & facts. (n.d.) sleepeducation.org/sleep-disorders-by-category/parasomnias/sleep-terrors/overview-facts