Τι αισθάνεσαι;

Παθολογικά

Παγιδευμένα αέρια στο έντερο

Τι είναι τα παγιδευμένα αέρια;

Τα παγιδευμένα αέρια προκαλούν την αίσθηση ενός διαδραστικού πόνου στο θώρακα ή την κοιλιακή χώρα. Ο πόνος μπορεί να είναι τόσο οξύς, ώστε να σας στείλει στα επείγοντα περιστατικά νομίζοντας ότι παθαίνετε έμφραγμα ή έχετε σκωληκοειδίτιδα.

Η παραγωγή και η αποβολή αερίων είναι φυσιολογικό τμήμα της πέψης. Όμως, εάν μία φούσκα αερίου παγιδευτεί εντός του πεπτικού σωλήνα, θα επιθυμείτε να ανακουφίσετε τον πόνο όσο το δυνατόν πιο άμεσα. Και αν έχετε κι άλλα συμπτώματα, θα πρέπει να εντοπίσετε την αιτία του πόνου.

Γρήγορα στοιχεία αναφορικά με τα παγιδευμένα αέρια

  • Περίπου 5% των επισκέψεων στα επείγοντα περιστατικά οφείλονται σε κοιλιακό άλγος.

  • Κατά μέσο όρο, το παχύ έντερο παράγει 0,5-2,3 L αερίων την ημέρα.

  • Η αποβολή αερίων από το ορθό 13-21 φορές την ημέρα θεωρείται φυσιολογική.

Θεραπεία

Κατ’ οίκον θεραπείες για τα παγιδευμένα αέρια

Ορισμένες κατ’ οίκον θεραπείες για την ανακούφιση των παγιδευμένων αερίων λειτουργούν καλύτερα σε κάποια άτομα από ό, τι σε άλλα. Θα πρέπει να πειραματιστείτε για να διαπιστώσετε ποια είναι η βέλτιστη και ταχύτερη για εσάς. Τα περισσότερα στοιχεία πίσω από τις παρακάτω κατ’ οίκον θεραπείες δεν έχουν δημοσιευθεί σε επιστημονικά περιοδικά.

Ακολουθούν ορισμένοι γρήγοροι τρόποι απομάκρυνσης των παγιδευμένων αερίων, είτε μέσω ερυγής είτε από το ορθό.

Κίνηση

Περπατήστε. Η κίνηση μπορεί να σας βοηθήσει στην αποβολή των αερίων.

Μασάζ

Δοκιμάστε ήπιο μασάζ στο σημείο του πόνου.

Γιόγκα

Ορισμένες στάσεις της γιόγκα βοηθούν το σώμα να χαλαρώσει και συνεισφέρουν στην απομάκρυνση των αερίων. Ακολουθεί μία εύκολη στάση που μπορείτε να υιοθετήσετε:

  1. Ξαπλώστε ανάσκελα και εκτείνεται ευθεία τα πόδια σας με τα άκρα ποδός να ακουμπούν.
  2. Λυγίστε τα γόνατά σας και τυλίξτε τα χέρια γύρω τους.
  3. Φέρτε τα γόνατα σας κοντά στο στήθος σας.
  4. Ταυτόχρονα, φέρτε το κεφάλι κοντά στα γόνατά σας. Μπορείτε να διατηρήσετε το κεφάλι σας το έδαφος, αν αυτό είναι πιο άνετο.
  5. Παραμείνετε σε αυτή τη θέση για 20 δευτερόλεπτα ή περισσότερο.

Υγρά

Πίνετε μη ανθρακούχα υγρά. Το ζεστό νερό ή το τσάι βοηθούν κάποια άτομα. Δοκιμάστε τσάι με μέντα, τζίντζερ ή χαμομήλι.

Μία παραδοσιακή Περσική συνταγή προτείνει να αναμείξετε 10 γραμμάρια τριμμένο κύμινο και 10 γραμμάρια μάραθο με 5 γραμμάρια τριμμένο άνηθο και να τα ανακατέψετε σε βραστό νερό για 20 λεπτά

Βότανα

Φυσικές συνταγές για τα αέρια είναι οι εξής:

  • Άνηθος
  • Κύμινο
  • Κόλιανδρος
  • Μάραθος
  • Κουρκουμάς

Αναμίξτε οποιοδήποτε από αυτά τα βότανα σε μορφή σκόνης ή σπόρων σε μία κούπα ζεστό νερό και πιείτε το.

Διττανθρακικό νάτριο

Διαλύστε μισό κουταλάκι του γλυκού μαγειρική σόδα (διττανθρακικό νάτριο) σε ένα ποτήρι νερό και πιείτε το.

Θα πρέπει να είστε προσεκτικοί ώστε να μη χρησιμοποιήσετε περισσότερο από μισό κουταλάκι του γλυκού μαγειρική σόδα. Η μεγάλη κατανάλωση σόδας όταν έχετε γεμάτο στομάχι μπορεί να οδηγήσει σε διάτρηση στομάχου.

Μηλόξυδο

Διαλύστε μία κουταλιά της σούπας μηλόξυδο σε ένα ποτήρι νερό και πιείτε το. Αυτή είναι μία παραδοσιακή συνταγή για την απελευθέρωση αερίων.

Μη δημοσιευμένα στοιχεία αναφέρουν ότι αυτό μπορεί να είναι αποτελεσματικό, όμως δεν υπάρχουν επιστημονικές ενδείξεις για να επιβεβαιώσουν τον ισχυρισμό. Ωστόσο, δεν υπάρχουν αρνητικές παρενέργειες από αυτή τη μέθοδο.

Ποιες είναι οι καλύτερες μη συνταγογραφούμενες θεραπείες για τα παγιδευμένα αέρια;

Υπάρχουν πολλές μη συνταγογραφούμενες θεραπείες για την ανακούφιση από τα αέρια. Και πάλι, η αποτελεσματικότητά τους δεν είναι πάντα επιστημονικά τεκμηριωμένη. Θα πρέπει να πειραματιστείτε για να διαπιστώσετε ποια είναι αποτελεσματική σε εσάς.

Ένζυμα

Τα ενζυμικά προϊόντα για τη δυσανεξία στη λακτόζη θα σας βοηθήσουν αν δεν μπορείτε να πέψετε τη λακτόζη. Όμως, αυτά συνήθως λαμβάνονται ως προληπτικό μέτρο.

Η α-γαλακτοσιδάση είναι ένα φυσικό ένζυμο που βοηθά στην πρόληψη αερίων από τα όσπρια. Υπάρχουν ορισμένες ενδείξεις ότι δρα για την πρόληψη των αερίων και του φουσκώματος. Όμως και πάλι, συνήθως λαμβάνεται ως προληπτικό μετρό.

Προσροφητές

Τα προϊόντα σιμεθικόνης έχουν πιθανά οφέλη στην ανακούφιση των αερίων, σύμφωνα με ορισμένες μελέτες. Δρουν διασπώντας τις φούσκες αερίων.

Τα δισκία, οι κάψουλες ή η σκόνη ενεργού άνθρακα μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση των αερίων. Ο άνθρακας ενεργοποιείται με θερμότητα ώστε να γίνει πιο πορώδης, κάτι το οποίο παγιδεύει τα μόρια των αερίων στους χώρους που δημιουργούνται. Ωστόσο, αυτά τα προϊόντα μπορεί να έχουν ανεπιθύμητες παρενέργειες, όπως μετατροπή του χρώματος της γλώσσας σε μαύρο.

Συμπτώματα

Ποια είναι τα συμπτώματα των παγιδευμένων αερίων;

Τα συμπτώματα των παγιδευμένων αερίων συνήθως εμφανίζονται ξαφνικά. Ο πόνος μπορεί να είναι οξύς και διαπεραστικός. Επίσης μπορεί να έχετε ένα γενικότερο αίσθημα οξείας δυσφορίας.

Μπορεί να παρατηρήσετε κοιλιακό φούσκωμα και να έχετε στομαχικές κράμπες.

Ο πόνος από τα αέρια που συσσωρεύονται στην αριστερή πλευρά του εντέρου μπορεί να εκτείνεται έως το στήθος. Αυτό μπορεί να σας δώσει την ψευδαίσθηση ότι πρόκειται για έμφραγμα.

Αέρια που συσσωρεύονται στη δεξιά πλευρά του παχέος εντέρου μπορεί να σας δώσουν την αίσθηση σκωληκοειδίτιδας ή χολόλιθων.

Αίτια

Ποιες είναι οι αιτίες των παγιδευμένων αερίων;

Υπάρχουν πολλές αιτίες για τα παγιδευμένα αέρια και οι περισσότερες σχετίζονται με τη διαδικασία της πέψης. Όμως, μερικές απορρέουν από σωματικές παθήσεις που χρήζουν θεραπείας.

Πέψη

Η πέψη και η παραγωγή αερίων επηρεάζονται από:

  • Αυτά που τρώτε
  • Πόσο γρήγορα τρώτε
  • Πόσο αέρα καταπίνετε όταν τρώτε
  • Τους συνδυασμούς των τροφών

Τα βακτήρια, οι ζύμες και οι μύκητες στο παχύ έντερο είναι υπεύθυνα για τον καταβολισμό τροφών που δεν έχουν πλήρως επεξεργαστεί στο λεπτό έντερο.

Σε κάποια άτομα, η διαδικασία επεξεργασίας και αποβολής των αερίων στο έντερο είναι πιο αργή. Αυτό μπορεί να οφείλεται σε έλλειψη απαραίτητων ενζύμων.

Το παχύ έντερο επεξεργάζεται υδατάνθρακες, όπως φασόλια, βρώμη, λάχανο και μπρόκολο, σε αέριο υδρογόνο και διοξείδιο του άνθρακα. Για κάποια άτομα, αυτό μπορεί να προκαλέσει πλεονάζον αέριο που μπορεί να παγιδευτεί.

Δυσανεξία σε τροφές

Κάποια άτομα δεν έχουν επαρκείς ποσότητες της λακτάσης, ένα ένζυμο που απαιτείται για την πέψη κάποιων γαλακτοκομικών προϊόντων. Αυτό ονομάζεται δυσανεξία στη λακτόζη.

Άλλοι μπορεί να μην πέπτουν εύκολα τη γλουτένη (δυσανεξία στη γλουτένη).

Και οι δύο αυτές παθήσεις προκαλούν υπερβολική παραγωγή αερίων.

Βακτηριακή υπερανάπτυξη

Η βακτηριακή υπερανάπτυξη του λεπτού εντέρου εμφανίζεται όταν, βακτήρια που φυσιολογικά αναπτύσσονται σε άλλα μέρη του εντέρου, αρχίσουν να παράγονται στο λεπτό έντερο. Αυτό μπορεί να προκαλέσει περισσότερα από το φυσιολογικό εντερικά αέρια.

Δυσκοιλιότητα

Η δυσκοιλιότητα είναι ένα από τα πιο κοινά πεπτικά προβλήματα στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ορίζεται ως λιγότερες από τρεις κενώσεις του εντέρου την εβδομάδα ή ως σκληρά και ξηρά κόπρανα.

Ένα κοινό σύμπτωμα της δυσκοιλιότητας είναι η ανικανότητα αποβολής αερίων από το ορθό.

Συμπεριφορές και συνήθειες του τρόπου ζωής

Πολλές συνήθειες μπορούν να συνεισφέρουν στην μεγαλύτερη παραγωγή αερίων, ιδιαίτερα συμπεριφορές που επιτρέπουν τη μεγαλύτερη κατάποση αέρα καθώς τρώτε, όπως για παράδειγμα:

  • Χρησιμοποιώντας καλαμάκι για να πίνετε
  • Πίνοντας νερό από μπουκάλι
  • Μιλώντας κατά το φαγητό
  • Μασώντας τσίχλες
  • Τρώγοντας καραμέλες
  • Τρώγοντας πολύ περισσότερο από το φυσιολογικό
  • Ξεφυσώντας βαθιά
  • Καπνίζοντας ή μασώντας φύλλα καπνού

Άλλοι παράγοντες που μπορούν να προκαλέσουν υπερβολική παραγωγή αερίων

Άλλες αιτίες πλεοναζόντων αερίων είναι οι εξής:

  • Επίμονη οπισθορρινική έκκριση, η οποία προκαλεί περισσότερη κατάποση αέρα
  • Ορισμένα φάρμακα, όπως μη συνταγογραφούμενα φάρμακα για το κρυολόγημα, που χρησιμοποιούνται για μεγάλο χρονικό διάστημα
  • Συμπληρώματα φυτικών ινών που περιέχουν ψύλλιο
  • Τεχνητά γλυκαντικά, όπως σορβιτόλη, μαννιτόλη και ξυλιτόλη
  • Στρες
  • Παλαιότερη χειρουργική επέμβαση ή εγκυμοσύνη που προκάλεσε αλλαγή στους μύες του πυελικού εδάφους

Παθήσεις που μπορούν να προκαλέσουν υπερβολική παραγωγή αερίων

Εάν η δυσφορία από τα αέρια είναι παρατεταμένη και έχετε επιπλέον συμπτώματα, μπορεί να έχετε ένα πιο σοβαρό πεπτικό πρόβλημα, όπως:

Όλες αυτές οι παθήσεις είναι αντιμετωπίσιμες.

Πρόληψη

Πώς μπορούν να προληφθούν τα παγιδευμένα αέρια;

Μπορείτε να μειώσετε τον κίνδυνο παγίδευσης αερίων προσέχοντας τι και πόσο τρώτε.

Μπορεί να σας βοηθήσει το να κρατάτε ένα ημερολόγιο διατροφής, όπου θα καταγράφετε τις τροφές και τις περιστάσεις που οδηγούν σε παγιδευμένα αέρια. Ύστερα, μπορείτε να αποφεύγετε τροφές ή συμπεριφορές που φαίνεται ότι δημιουργούν το πρόβλημα.

Προσπαθήστε να απομακρύνετε τροφές μία-μία από τη διατροφή σας ώστε να εντοπίσετε την πιθανή αιτία του προβλήματος.

Ακολουθούν ορισμένες βασικές συμβουλές:

  • Παραμείνετε ενυδατωμένοι.
  • Αποφύγετε τα ανθρακούχα ροφήματα.
  • Πίνετε υγρά σε θερμοκρασία δωματίου, όχι πολύ κρύα, όχι πολύ ζεστά.
  • Αποφύγετε τροφές που είναι γνωστό ότι προκαλούν αέρια.
  • Αποφύγετε τα τεχνητά γλυκαντικά.
  • Τρώτε αργά και μασάτε καλά την τροφή σας.
  • Μην τρώτε τσίχλες.
  • Μην καπνίζετε ή μη μασάτε καπνό.
  • Αν φοράτε τεχνητή οδοντοστοιχία, θα πρέπει να ελέγχεται από τον οδοντίατρό σας εάν επιτρέπει μεγάλη είσοδο αέρα όταν τρώτε.
  • Αυξήστε τα επίπεδα σωματικής δραστηριότητας.

Δοκιμάστε ορισμένες κατ’ οίκον ή μη συνταγογραφούμενες θεραπείες για τα αέρια και διαπιστώστε ποια είναι η βέλτιστη για εσάς.

Επίσκεψη στο γιατρό

Πότε πρέπει να επισκεφτείτε το γιατρό σας

Είναι μία καλή ιδέα να επισκεφτείτε το γιατρό σας αν έχετε συχνά παγιδευμένα αέρια, αν διαρκούν για μεγάλη χρονική περίοδο ή αν έχετε ανησυχητικά συμπτώματα.

Συμπτώματα που θα πρέπει να παρατηρείτε είναι τα εξής:

Ο γιατρός μπορεί να διαγνώσει άλλες πιθανές παθήσεις. Επίσης, μπορεί να σας προτείνει προβιοτικά ή ένα συνταγογραφούμενο αντιβιοτικό.

Θα πρέπει να συζητήσετε με το γιατρό σας τις κατ’ οίκον ή μη συνταγογραφούμενες θεραπείες που έχετε ήδη δοκιμάσει, ιδιαίτερα οποιαδήποτε συμπληρώματα βοτάνων.

Σύνοψη

Τα παγιδευμένα αέρια μπορούν να προκαλέσουν οξύ και έντονο πόνο. Συνήθως δεν είναι σοβαρά, αλλά μπορεί να αποτελούν ένδειξη τροφικής δυσανεξίας ή υποκειμένου πεπτικού προβλήματος.

Προσέξτε τι τρώτε και λάβετε προληπτικά μέτρα.

Η ανακούφιση μπορεί να χρειαστεί πειραματισμό με αρκετές διαφορετικές θεραπείες για να διαπιστώσετε ποια δρα καλύτερα σε εσάς.

+ 20 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

1. Bolin T. (2013). Wind: Problems with intestinal gas. racgp.org.au/afp/2013/may/wind/

2. Does activated charcoal help with gas and bloating? (2018). connect.uclahealth.org/2018/10/22/does-activated-charcoal-help-with-gas-and-bloating/

3. Egan N. (n.d.). Gas: Beat the bloat. brighamandwomens.org/patients-and-families/meals-and-nutrition/bwh-nutrition-and-wellness-hub/special-topics/gas-beat-the-bloat

4. Foley A, et al. (2014). Management strategies for abdominal bloating and distension. ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4991532/

5. Fordtran JS, et al. (1984). Gas production after reaction of sodium bicarbonate and hydrochloric acid. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6090255

6. Ganiats TG, et al. (1994). Does Beano prevent gas? A double-blind crossover study of oral alpha-galactosidase to treat dietary oligosaccharide intolerance. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7964541

7. Gas. (2016). my.clevelandclinic.org/health/diseases/7314-gas

8. Hasler WL. (2006). Gas and bloating. ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5350578/

9. Intestinal gas overview. (n.d.). badgut.org/information-centre/a-z-digestive-topics/intestinal-gas/

10. Kamin RA, et al. (2003). Pearls and pitfalls in the emergency department evaluation of abdominal pain. doi.org/10.1016/S0733-8627(02)00080-9

11. Lacy BE, et al. (2011). Pathophysiology, evaluation, and treatment of bloating: Hope, hype, or hot air? ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3264926/

12. Lamberts R. (2013). How to get rid of gas. scientificamerican.com/article/how-to-get-rid-of-gas/

13. Larijani B, et al, (2016). Prevention and treatment of flatulence from a traditional Persian medicine perspective. DOI: ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4893422/

14. Malagelada J-R. (2002). Sensation and gas dynamics in functional gastrointestinal disorders. DOI: 10.1136/gut.51.suppl_1.i72

15. Mayo Clinic Staff. (2018). Gas and gas pains. mayoclinic.org/diseases-conditions/gas-and-gas-pains/symptoms-causes/syc-20372709

16. Modi R, et al. (2013). Belching, bloating, and flatulence. gi.org/topics/belching-bloating-and-flatulence/

17. Podolsky S. (2018). Is It safe to take charcoal pills for gas and bloating? health.clevelandclinic.org/is-it-safe-to-take-charcoal-pills-for-gas-and-bloating/

18. Symptoms & causes of gas in the digestive tract. (2016). niddk.nih.gov/health-information/digestive-diseases/gas-digestive-tract/symptoms-causes

19. Young Seo A, et al. (2013). Abdominal bloating: Pathophysiology and treatment. DOI: 10.5056/jnm.2013.19.4.433

20. Zeller JL. (2006). Acute abdominal pain. jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/203608

Εγγραφείτε στο ενημερωτικό δελτίο του Wiki Health

Ενημερωθείτε με και λάβετε συμβουλές υγείας, ευεξίας και πολλά άλλα.!

Αν δεν βρήκατε αυτό που αναζητάτε, βοηθήστε μας να γίνουμε κάλυτεροι