Τι αισθάνεσαι;

Ασθένειες μυοσκελετικού συστήματος

Σύνδρομο πρόσκρουσης ώμου

Τι είναι το σύνδρομο πρόσκρουσης ώμου;

Το σύνδρομο πρόσκρουσης ώμου ή σύνδρομο υπακρωμιακής προστριβής είναι μια κοινή αιτία πόνου στον ώμο. Είναι γνωστό και ως «ώμος του κολυμβητή», καθώς είναι ιδιαίτερα συχνό στους εν λόγω αθλητές. Εμφανίζεται, όμως, και σε άλλους αθλητές που χρησιμοποιούν πολύ τους ώμους τους, όπως οι παίκτες του μπέιζμπολ.

Η περιστροφική μανσέτα είναι ένα σύνολο μυών και τενόντων που συνδέουν το βραχιόνιο οστό με τον ώμο και βοηθά την ανύψωση και περιστροφή των χεριών. Εδράζεται κάτω από την κορυφή του ώμου, που ονομάζεται ακρώμιο. Εάν πάσχετε από σύνδρομο πρόσκρουσης ώμου, η περιστροφική μανσέτα, και συγκεκριμένα ο υπερακάνθιος τένοντας και ο ορογόνος θύλακας, πιάνονται ή τρίβονται στο ακρώμιο. Όταν σηκώνετε το χέρι σας, ο χώρος μεταξύ της περιστροφικής μανσέτας και του ακρωμίου ελαττώνεται και έτσι η πίεση αυξάνεται. Η αυξημένη πίεση ερεθίζει την περιστροφική μανσέτα, οδηγώντας στο σύνδρομο πρόσκρουσης ώμου (Εικόνα 1).

Εικόνα 1: Στην εικόνα απεικονίζονται ένας φυσιολογικός ώμος (πάνω) και ένας ώμος με σύνδρομο πρόσκρουσης (κάτω). Στην μεγεθυμένη κυκλική εικόνα φαίνεται η παγίδευση του τένοντα και του ορογόνου θύλακα κάτω από το ακρώμιο. Προέλευση εικόνας: https://www.rehabmypatient.com/shoulder/shoulder-impingement-syndrome

Ποιος παρουσιάζει αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης του συνδρόμου;

Τα αθλήματα που απαιτούν την χρήση των ώμων για κίνηση πάνω από το κεφάλι είναι ο κυριότερος παράγοντας κινδύνου για την εμφάνιση του συνδρόμου πρόσκρουσης. Τέτοια αθλήματα είναι η κολύμβηση, το τέννις και το μπέιζμπολ.

Ασχολίες που απαιτούν την άρση βάρους ή την έντονη κίνηση των χεριών επίσης αυξάνουν τον κίνδυνο. Μεταξύ των εν λόγω ασχολιών συγκαταλέγονται το βάψιμο και η ζωγραφική, η μετακίνηση μεγάλων αντικειμένων ή οι κατασκευαστικές εργασίες.

Η προχωρημένη ηλικία και τυχόν παλαιοί τραυματισμοί του ώμου, όπως η εξάρθρωση, είναι εξίσου σημαντικοί προδιαθεσικοί παράγοντες για το σύνδρομο πρόσκρουσης. Ακόμη, κάποιοι άνθρωποι έχουν ένα ασυνήθιστα σχηματισμένο ακρώμιο που αυξάνει επίσης τον κίνδυνο.

Συμπτώματα

Το κύριο σύμπτωμα του συνδρόμου πρόσκρουσης ώμου είναι ο ξαφνικός πόνος στον ώμο όταν σηκώνετε το χέρι σας προς τα πάνω ή προς τα πίσω. Άλλα συμπτώματα περιλαμβάνουν:

  • Ελαφρύ αλλά συνεχή πόνο στο χέρι
  • Πόνο που μεταφέρεται από το εμπρόσθιο μέρος του ώμου στο πλάι του χεριού
  • Πόνο που επιδεινώνεται την νύχτα
  • Αδυναμία στον ώμο ή στο χέρι

Αίτια

Πολλές περιπτώσεις συνδρόμου πρόσκρουσης ώμου προέρχονται από υπερκόπωση. Η επαναλαμβανόμενη χρήση του ώμου μπορεί να κάνει τους τένοντες να πρηστούν και να «πιάνονται» στο άνω οστό του ώμου. Σε άλλες περιπτώσεις δεν υπάρχει γνωστή αιτία.

Διάγνωση

Ο γιατρός μπορεί να σας κάνει ερωτήσεις σχετικά με παλαιότερους τραυματισμούς και την φυσική σας δραστηριότητα. Ύστερα μπορεί να σας ζητήσει να πραγματοποιήσετε μία σειρά κινήσεων του ώμου, καθώς θα ελέγχει για οτιδήποτε ασυνήθιστο. Αυτό θα τον βοηθήσει να αποκλείσει άλλες παθήσεις, όπως το «τσιμπημένο νεύρο».

Υπάρχει περίπτωση να χρειαστεί να κάνετε ακτινογραφία, ώστε να αποκλειστεί η αρθρίτιδα ή να ελεγχθούν τυχόν οστικές αλλαγές, όπως οι άκανθες, που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε σύνδρομο πρόσκρουσης.

Εάν ο γιατρός πιστεύει ότι έχετε έναν πιο σοβαρό τραυματισμό στην περιστροφική μανσέτα ή αδυνατεί να κάνει διάγνωση, μπορεί να ζητήσει μία μαγνητική τομογραφία για να έχει μια καλύτερη εικόνα του ώμου σας.

Θεραπεία

Υπάρχουν διάφοροι τύποι αντιμετώπισης του συνδρόμου, ανάλογα με το πόσο σοβαρή είναι η κατάσταση.

Θεραπεία στο σπίτι

Η ξεκούραση είναι πάρα πολύ σημαντική όταν αναφερόμαστε στο σύνδρομο πρόσκρουσης ώμου. Αποφύγετε οποιαδήποτε επίπονη άσκηση ή κίνηση που θα επιδεινώσει τον πόνο. Αυτό έχει ιδιαίτερη βαρύτητα εάν είστε αθλητής.

Βέβαια, ενώ συνίσταται να μην κουνάτε πολύ τον ώμο σας, αποφύγετε να χρησιμοποιήσετε νάρθηκα για να ακινητοποιήσετε το χέρι σας εντελώς, διότι μπορεί να οδηγήσει σε περαιτέρω αδυναμία και ακαμψία του ώμου.

Δοκιμάστε να τοποθετήσετε μία παγοκύστη στον ώμο σας για 10-15 λεπτά την φορά, λίγες φορές την ημέρα, ώστε να μειώσετε τον πόνο και το πρήξιμο που τυχόν έχετε.

Φυσικοθεραπεία

Το σύνδρομο πρόσκρουσης ώμου συνήθως ανταποκρίνεται θετικά στην φυσικοθεραπεία που χρησιμοποιεί ήπιες κινήσεις για την επανάκτηση της δύναμης και του εύρους κίνησης. Ο γιατρός μπορεί να σας συστήσει έναν φυσικοθεραπευτή που εξειδικεύεται στους τραυματισμούς του ώμου.

Η φυσικοθεραπεία εστιάζει στους μύες του ώμου, του χεριού και του στήθους, ώστε να βελτιωθεί η λειτουργία της περιστροφικής μανσέτας. Εάν είστε αθλητής ή η εργασία σας απαιτεί συχνή χρήση του ώμου σας, ο φυσικοθεραπευτής μπορεί να σας δείξει κατάλληλες τεχνικές για να μειώσετε την πιθανότητα επανεμφάνισης του συνδρόμου. Επίσης, μπορεί να σας προτείνει να κάνετε ορισμένες ασκήσεις στο σπίτι ώστε να επανέλθετε στην φυσιολογική σας κατάσταση γρηγορότερα. Απλά φροντίστε να μην το παρακάνετε και να ακολουθείτε πιστά τις συμβουλές του ειδικού.

Φαρμακευτική αγωγή

Η λήψη μη στεροειδών αντιφλεγμονωδών φαρμάκων, όπως η ιβουπροφαίνη, μπορεί να βοηθήσει στην μείωση του πρηξίματος και του πόνου στον ώμο. Εάν η φαρμακευτική αγωγή σε συνδυασμό με πάγο και ξεκούραση, δεν απαλύνει τον πόνο, ο γιατρός πιθανώς να συνταγογραφήσει ενέσιμα στεροειδή.

Εγχείρηση

Εάν οποιαδήποτε άλλη θεραπεία δεν φέρει αποτελέσματα, πιθανώς να χρειαστείτε εγχείρηση προκειμένου να διευρυνθεί ο χώρος γύρω από την περιστροφική μανσέτα. Αυτό θα επιτρέψει την ελεύθερη κίνησή της χωρίς να πιάνεται ή να τρίβεται πάνω στο κόκαλο. Η εν λόγω διαδικασία μπορεί να πραγματοποιηθεί με την ελάχιστα επεμβατική αρθροσκόπηση, αλλά πιο σοβαρές περιπτώσεις μπορεί να χρειάζονται ανοιχτού τύπου εγχείρηση.

Σε σπάνιες, πολύ προχωρημένες περιπτώσεις συνδρόμου πρόσκρουσης ώμου, η περιστροφική μανσέτα μπορεί να πάθει ρήξη. Εάν αυτό συμβεί, πιθανότατα θα χρειαστείτε εγχείρηση για την αποκατάσταση της βλάβης.

Ύστερα από οποιαδήποτε εγχείρηση του ώμου, ίσως να χρειαστεί να φορέσετε νάρθηκα για ένα μικρό χρονικό διάστημα και ο ορθοπεδικός χειρουργός είναι αυτός που θα καθορίσει πότε θα τον βγάλετε.

Χρόνος ανάρρωσης

Το σύνδρομο πρόσκρουσης ώμου συνήθως χρειάζεται τρεις με έξι μήνες για πλήρη αποκατάσταση. Πιο σοβαρά περιστατικά μπορεί να χρειαστούν έναν ολόκληρο χρόνο. Ωστόσο, πιθανώς να είστε σε θέση να επιστρέψετε στις καθημερινές σας δραστηριότητες μέσα σε δύο με τέσσερεις εβδομάδες. Βεβαιωθείτε, όμως, ότι ο γιατρός ελέγχει τακτικά την κατάστασή σας, ώστε να μην το παρακάνετε, γιατί αλλιώς θα αυξήσετε τον χρόνο ανάρρωσης και μπορεί να οδηγηθείτε σε νέους τραυματισμούς.

Ασκήσεις

Τα «ναι» και τα «όχι» των ασκήσεων

Κατά την περίοδο ανάρρωσης από το σύνδρομο πρόσκρουσης ώμου θα πρέπει να αποφεύγετε οποιαδήποτε δραστηριότητα περιλαμβάνει ρίψη, ιδίως με τα χέρια πάνω από το κεφάλι, όπως το τέννις, το μπέιζμπολ και το σόφτμπολ. Επίσης, θα πρέπει να αποφεύγετε οποιοδήποτε είδος άρσης βαρών. Εάν είστε κολυμβητής, οφείλετε να απέχετε για κάποιο διάστημα από την προπόνηση για να επιτρέψετε την πλήρη ανάρρωση.

Και ενώ είναι σημαντικό να ξεκουράζετε τον ώμο σας, μπορείτε να κάνετε κάποιες ήπιες ασκήσεις ενδυνάμωσης της περιστροφικής μανσέτας και έκτασης των μυών του χεριού, του ώμου και του στήθους. Δοκιμάστε τις παρακάτω ασκήσεις:

  • Σταθείτε με τα χέρια στο πλάι και τις παλάμες να κοιτάζουν μπροστά. Σφίξτε τις ωμοπλάτες σας μεταξύ τους και κρατήστε αυτήν την στάση για 5-10 δευτερόλεπτα. Επαναλάβετε λίγες φορές.
  • Τεντώστε το χέρι σας ευθεία μπροστά σας και κινείστε το προς τα εμπρός χρησιμοποιώντας μόνο τον ώμο σας. Ύστερα κινείστε τον ώμο σας όσο πιο πίσω μπορείτε χωρίς να κινείτε τον λαιμό ή την πλάτη σας και χωρίς να λυγίζετε το χέρι σας.
  • Ξαπλώστε στο πλάι, στην πλευρά όπου δεν έχετε το πρόβλημα, και λυγίστε το πάνω χέρι σε μία γωνία 90 μοιρών. Κρατήστε τον αγκώνα σας στον γοφό σας και περιστρέψτε το κάτω μέρος του χεριού προς το ταβάνι. Επαναλάβετε 10-20 φορές.
  • Σταθείτε στην πόρτα κρατώντας το πλάι του κασώματος με το χέρι σας λίγο πιο κάτω από το ύψος του ώμου. Στέψτε το σώμα σας μακριά από αυτό το χέρι έως ότου νιώσετε ένα ελαφρύ τράβηγμα και διατηρείστε αυτήν την θέση.

Εάν κάποια από αυτές τις ασκήσεις προκαλεί πόνο, σταματήστε την ή δοκιμάστε να την πραγματοποιήσετε για μικρότερο χρονικό διάστημα.

Έκβαση

Ενώ το σύνδρομο πρόσκρουσης ώμου μπορεί να είναι επώδυνο και να επηρεάζει τις καθημερινές σας δραστηριότητες, οι περισσότεροι άνθρωποι αναρρώνουν πλήρως μέσα σε λίγους μήνες. Σε πολλές περιπτώσεις, το μόνο που θα χρειαστείτε είναι ξεκούραση και φυσικοθεραπεία. Αν αυτά δεν παρέχουν ανακούφιση, πιθανώς να χρειαστείτε εγχείρηση που μπορεί να προσθέσει λίγους παραπάνω μήνες στον χρόνο ανάρρωσής σας.

+ 9 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

1. Armstrong A. (n.d.). Shoulder impingement/Rotator cuff tendinitis. orthoinfo.aaos.org/en/diseases--conditions/shoulder-impingementrotator-cuff-tendinitis

2. Dixon JB, et al. (2016). Patient education: Shoulder impingement syndrome (beyond the basics) uptodate.com/contents/shoulder-impingement-syndrome-beyond-the-basics

3. Escamilla RF, et al. (2014). Optimal management of shoulder impingement syndrome. DOI: 10.2147/OAJSM.S36646

4. Ketola S. (2016). Study: Long-term acromioplasty results no better than structured exercise for anterolateral shoulder pain. healio.com/orthopedics/shoulder-elbow/news/online/%7B86e385d3-5d43-4ba5-91ad-63d2bb542602%7D/study-long-term-acromioplasty-results-no-better-than-structured-exercise-for-anterolateral-shoulder-pain

5. Shoulder impingement. (2017). nhs.uk/conditions/shoulder-impingement-syndrome/

6. Shoulder impingement syndrome. (2014). my.clevelandclinic.org/health/articles/impingement-syndrome-of-the-shoulder

7. Shoulder impingement: What you can do. (2007). mydoctor.kaiserpermanente.org/ncal/Images/010526_009_tcm75-19065.pdf

8. Tovin BJ. (2006). Prevention and treatment of swimmer’s shoulder. ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2953356/

9. Worsley P, et al. (2013). Motor control retraining exercises for shoulder impingement: Effects on function, muscle activation and biomechanics in young adults. DOI: 0.1016/j.jse.2012.06.010