Τι αισθάνεσαι;

Παθολογικά

Θερμική εξάντληση

Τι είναι η θερμική εξάντληση;

Η θερμική εξάντληση εμφανίζεται όταν το σώμα υπερθερμαίνεται ως απόκριση σε εξωτερικούς παράγοντες, όπως η υψηλή θερμοκρασία του περιβάλλοντος. Η θερμική εξάντληση μπορεί να επηρεάσει τον οποιονδήποτε, αλλά εμφανίζεται περισσότερο συχνά σε αθλητές, ιδιαίτερα σε όσους αθλούνται σε εξωτερικό χώρο κατά τη διάρκεια έντονης καλοκαιρινής ζέστης. Μπορεί επίσης να εκδηλωθεί αν βρίσκεστε μέσα σε ένα πολύ ζεστό αυτοκίνητο ή σε άλλο εσωτερικό χώρο που δεν κλιματίζεται. Τα βρέφη, τα μικρά παιδιά και οι ηλικιωμένοι είναι πιο επιρρεπείς στη θερμοπληξία.

Η θερμική εξάντληση είναι λιγότερο σοβαρή από τη θερμοπληξία, αλλά μπορεί να οδηγήσει σε αυτή.

Συμπτώματα

Ποια είναι τα συμπτώματα της θερμικής εξάντλησης;

Τα συμπτώματα της θερμικής εξάντλησης μπορεί να εμφανιστούν ξαφνικά χωρίς προειδοποίηση ή να εκδηλωθούν σταδιακά. Μπορεί να παρουσιάσετε ένα ή αρκετά συμπτώματα, συμπεριλαμβανομένων των εξής:

  • Πτώση στην αρτηριακή πίεση όταν εξαντλήσετε σωματικά (για παράδειγμα, η κίνηση από καθιστή σε όρθια θέση μπορεί να σας προκαλέσει ζαλάδα)
  • Ζάλη
  • Ναυτία
  • Αίσθημα λιποθυμίας
  • Έντονη εφίδρωση από πολλές περιοχές του σώματος
  • Υγρό, δροσερό ή παγωμένο δέρμα σε συνδυασμό με ανατρίχιασμα, ακόμη και σε εξαιρετική ζέστη
  • Καρδιακός παλμός που γίνεται αδύναμος και γρήγορος
  • Πονοκέφαλος
  • Μυϊκές κράμπες

Θερμική εξάντληση VS Θερμοπληξία

Η θερμοπληξία είναι πιο σοβαρή από τη θερμική εξάντληση. Η θερμική εξάντληση μπορεί γρήγορα να οδηγήσει σε θερμοπληξία αν δεν αντιμετωπιστεί άμεσα. Τα συμπτώματα της θερμοπληξίας περιλαμβάνουν:

Το δέρμα σας μπορεί να γίνει αφυδατωμένο και ξηρό, ή να είναι υγρό στην αφή. Η καρδιά μπορεί να αρχίσει να χτυπάει πολύ γρήγορα. Υπάρχει πιθανότητα να εκδηλωθούν επιληπτικές κρίσεις, ακόμη και κώμα. Η θερμοπληξία είναι ένα επείγον ιατρικό περιστατικό που χρήζει άμεσης ιατρικής φροντίδας.

Αφυδάτωση

Η αφυδάτωση μπορεί να εμφανιστεί σε συνδυασμό με τη θερμική εξάντληση. Αν έχετε θερμική εξάντληση, μπορεί να είστε αφυδατωμένοι.

Τα συμπτώματα της αφυδάτωσης διαφέρουν στα βρέφη, τα παιδιά και τους ενήλικες. Στα βρέφη, τα συμπτώματα περιλαμβάνουν:

  • Βαθουλωμένη κρανιακή πηγή, μία μαλακή περιοχή στο άνω μέρος της κεφαλής του βρέφους
  • Κλάμα χωρίς δάκρυα
  • Βαθουλωμένα μάτια
  • Τρεις ή περισσότερες ώρες χωρίς ούρηση
  • Γκρίνια
  • Αδυναμία

Σε παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας και ενήλικες, η αφυδάτωση τυπικά ταυτοποιείται από την εξαιρετική δίψα και τα σκουρόχρωμα ούρα. Κόπωση, σύγχυση και ζαλάδα μπορεί επίσης να εμφανιστούν.

Αίτια

Ποιες είναι οι αιτίες της θερμικής εξάντλησης;

Η θερμική εξάντληση μπορεί να εμφανιστεί αν η θερμοκρασία του σώματος αυξάνεται και δεν είστε σε θέση να δροσιστείτε γρήγορα. Αυτό μπορεί να συμβεί σε υψηλές θερμοκρασίες, όπως αυτές που υπάρχουν κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Το υψηλό ποσοστό υγρασίας σε συνδυασμό με τις υψηλές θερμοκρασίες αυξάνει τον κίνδυνο θερμικής εξάντλησης. Μία άλλη κοινή αιτία της θερμικής εξάντλησης είναι η παραμονή σε ένα πολύ ζεστό αυτοκίνητο χωρίς air condition.

Η έντονη σωματική δραστηριότητα που πραγματοποιείται σε συνθήκες ζέστης και υγρασίας είναι μία ακόμη κοινή αιτία θερμικής εξάντλησης.

Η αφυδάτωση μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο θερμικής εξάντλησης. Για αυτό, είναι πολύ σημαντικό να παραμείνετε ενυδατωμένοι, ιδιαίτερα σε ζεστές μέρες.

Μπορείτε να αναπτύξετε θερμική εξάντληση αν βρίσκεστε σε ένα πολύ ζεστό περιβάλλον για αρκετές ημέρες χωρίς να μειώνεται η θερμοκρασία. Με την πάροδο του χρόνου η θερμοκρασία του σώματος αυξάνεται, οδηγώντας σε θερμική εξάντληση.

Ποια είναι οι προδιαθεσικοί παράγοντες για την εμφάνιση θερμικής εξάντλησης;

Βρίσκεστε σε αυξημένο κίνδυνο θερμικής εξάντλησης εάν:

  • Έχετε μία χειρωνακτική εργασία που απαιτεί έντονη σωματική δραστηριότητα ή τη χρήση βαρέος προστατευτικού εξοπλισμού σε υψηλές θερμοκρασίες
  • Συμμετέχετε σε έντονα αθλήματα σε εξωτερικό χώρο στη ζέστη, όπως ο μαραθώνιος
  • Είστε άνω των 65 ετών
  • Είστε παχύσαρκοι
  • Έχετε ένα έντονο ηλιακό έγκαυμα
  • Λαμβάνετε ορισμένα φάρμακα, όπως διουρητικά, β-αναστολείς και αντιισταμινικά

Θεραπεία

Άμεση θεραπεία

Αν πιστεύετε ότι παθαίνετε θερμική εξάντληση, σταματήστε ό, τι κάνετε και ξεκουραστείτε.

  • Δροσίστε το σώμα σας παραμένοντας σε μία σκληρή περιοχή ή σε ένα σημείο με air condition.
  • Πιείτε νερό ή ροφήματα με ηλεκτρολύτες, όπως αθλητικά ροφήματα, ώστε να επανενυδατωθείτε. Εάν είναι εφικτό, ζητήστε από κάποιον άλλο να σας φέρει νερό ή ρόφημα καθώς ξεκουράζεστε.
  • Εάν φοράτε σφιχτά ή περιοριστικά ρούχα, χαλαρώστε τα ή αφαιρέστε τα.
  • Αφαιρέστε τα βαριά ρούχα ή τα αξεσουάρ.
  • Εφαρμόστε παγοκύστες ή πετσέτες βουτηγμένες σε παγωμένο νερό σε όλο το σώμα σας. Τοποθετήστε τες κυρίως στο μέτωπο, τους καρπούς, τον αυχένα ή κάτω από τις μασχάλες.

Με την κατάλληλη θεραπεία, η πλήρης ανάρρωση τυπικά ανακτάται μέσα σε λίγες ώρες. Εάν τα συμπτώματά σας επιδεινώνονται ή δεν βελτιώνονται, αναζητήστε επείγουσα ιατρική φροντίδα.

Πότε πρέπει να αναζητήσετε ιατρική φροντίδα

Μόλις η αιτία της θερμικής εξάντλησης ελαχιστοποιηθεί, τα συμπτώματα θα αρχίσουν να βελτιώνονται. Εάν τα συμπτώματα δεν υποχωρούν μέσα σε λίγες ώρες ή αν επιδεινώνονται ή η θερμοκρασία συνεχίζει να αυξάνεται, καλέστε αμέσως το 166. Η θερμική εξάντληση μπορεί γρήγορα να εξελιχθεί σε θερμοπληξία, η οποία είναι μία πολύ σοβαρή και επικίνδυνη πάθηση.

Εάν ένα βρέφος, μικρό παιδί ή ηλικιωμένος έχει συμπτώματα θερμικής εξάντλησης, θα πρέπει να επισκέπτεται το γιατρό ακόμη και αφότου έχουν βελτιωθεί τα συμπτώματα.

Έκβαση

Ποια είναι η έκβαση της θερμικής εξάντλησης;

Όταν ο καιρός είναι πολύ ζεστός, είναι ιδιαίτερα σημαντικό να δροσίζεστε τακτικά, να ξεκουράζεστε και να ενυδατώνεστε. Αν πιστεύετε ότι παθαίνετε θερμική εξάντληση, σταματήστε ό, τι κάνετε, βρείτε μία δροσερή περιοχή ή ένα τρόπο να δροσίσετε το σώμα σας και ξεκουραστείτε. Αν τα συμπτώματά σας δεν βελτιώνονται με μεθόδους αυτοφροντίδας, αναζητήστε επείγουσα ιατρική βοήθεια. Είναι σημαντικό να μειωθεί η θερμοκρασία του σώματος για να αποφευχθεί η θερμοπληξία.

Πρόληψη

Πώς μπορεί να προληφθεί η θερμική εξάντληση;

Δεν μπορείτε να αλλάξετε τον καιρό, αλλά υπάρχουν μερικά πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να αποφύγετε τον κίνδυνο θερμικής εξάντλησης τις πολύ ζεστές μέρες:

  • Παραμείνετε σε ένα δροσερό μέρος όταν ο υδράργυρος ανεβαίνει. Αν δεν έχετε air-condition ή ανεμιστήρα στο σπίτι σας, βρείτε ένα εμπορικό κέντρο ή άλλο κατάστημα στην περιοχή σας. Οι δημοτικές βιβλιοθήκες, τα εμπορικά κέντρα και οι δημόσιες υπηρεσίες συνήθως έχουν air-condition και επιτρέπουν την είσοδο στο κοινό τις πολύ θερμές μέρες του χρόνου.
  • Ποτέ μην αφήνετε ένα μωρό ή ένα παιδί σε ένα πολύ ζεστό αυτοκίνητο, ακόμη και για λίγα λεπτά. Η θερμοκρασία στα αυτοκίνητα αυξάνεται πολύ γρήγορα.
  • Φορέστε ελαφριά και ανοιχτόχρωμα ρούχα. Τα σκούρα χρώματα προσελκύουν και απορροφούν τη θερμότητα, κάτι το οποίο αυξάνει τη θερμοκρασία του σώματος.
  • Φορέστε ένα ελαφρύ καπέλο αν πρόκειται να εκτεθείτε στον ήλιο. Αποφύγετε την έκθεση της κεφαλής και του προσώπου στον ήλιο, ώστε να βοηθήσετε στον έλεγχο της θερμοκρασίας του σώματος.
  • Φορέστε αντηλιακό όταν εκτίθεστε στον ήλιο για να αποφύγετε πιθανό έγκαυμα.
  • Παραμείνετε ενυδατωμένοι όταν ο καιρός είναι ζεστός. Το σώμα μπορεί να αφυδατωθεί προτού εσείς παρατηρήσετε τα συμπτώματα. Καλό θα είναι να έχετε πάντα ένα μπουκάλι νερό μαζί σας και να πίνετε από αυτό τακτικά.
  • Όταν ο καιρός είναι ζεστός, περιορίστε την εξωτερική άθληση τις μεσημεριανές ώρες. Προτιμήστε να αθλείστε κυρίως πολύ νωρίς το πρωί ή πολύ αργά το απόγευμα. Καλό θα ήταν αυτές τις μέρες να γυμνάζεστε σε γυμναστήριο που έχει air-condition. Η κολύμβηση είναι ένας εξαιρετικός τρόπος να αθλείστε όταν έχει πολλή ζέστη.

+ 7 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

1. The effect of heat and humidity on athletic performance. (2014, June 21) intermountainhealthcare.org/blogs/2014/06/what-is-the-effect-of-heat-and-humidity-on-athletic-performance/

2. First aid: Heat illness. (2014, April) kidshealth.org/en/parents/heat-exhaustion-heatstroke-sheet.html

3. Heat stress in older adults. (2015, July 13) cdc.gov/disasters/extremeheat/older-adults-heat.html

4. Mayo Clinic Staff. (2014, July 12). Heatstroke symptoms mayoclinic.org/diseases-conditions/heat-stroke/basics/symptoms/con-20032814

5. Mayo Clinic Staff. (2014, November 25). Heat exhaustion mayoclinic.org/diseases-conditions/heat-exhaustion/basics/definition/con-20033366

6. Mayo Clinic Staff. (2016, October 29). Dehydration symptoms and causes mayoclinic.org/diseases-conditions/dehydration/symptoms-causes/dxc-20261072

7. What is the heat index? (n.d.) weather.gov/ama/heatindex

Εγγραφείτε στο ενημερωτικό δελτίο του Wiki Health

Ενημερωθείτε με και λάβετε συμβουλές υγείας, ευεξίας και πολλά άλλα.!

Αν δεν βρήκατε αυτό που αναζητάτε, βοηθήστε μας να γίνουμε κάλυτεροι