Τι αισθάνεσαι;

Διατροφή

Η ανεπάρκεια βιταμίνης Β12 μπορεί να αποβεί καταστροφική

Vitamin B12 test | © Jarun011 | Dreamstime Stock Photos

Τι βλάβη μπορεί να προκαλέσει η ανεπάρκεια βιταμίνης Β12;

Σε διάστημα δύο μηνών, ένας άνδρας ηλικίας 62 ετών άρχισε να νιώθει μούδιασμα και μια αίσθηση «βελόνων» στα χέρια του, είχε πρόβλημα με το περπάτημα, έντονο πόνο στις αρθρώσεις και κιτρίνισμα. Η αιτία ήταν η έλλειψη βιταμίνης Β12 στην κυκλοφορία του αίματος. Όπως σημειώνεται, τα πράγματα θα μπορούσαν να ήταν και χειρότερα, καθώς μια σοβαρή ανεπάρκεια βιταμίνης Β12, μπορεί να οδηγήσει σε βαθιά κατάθλιψη, παράνοια, απώλεια μνήμης, ακράτεια, απώλεια γεύσης και οσμής και πολλά άλλα.

Γιατί η βιταμίνη Β12 είναι σημαντική;

Το ανθρώπινο σώμα χρειάζεται τη βιταμίνη Β12, για να παράγει ερυθρά αιμοσφαίρια, νεύρα, DNA και να εκτελεί άλλες λειτουργίες. Ο μέσος ενήλικας θα πρέπει να παίρνει 2,4 μικρογραμμάρια την ημέρα. Όπως και οι περισσότερες βιταμίνες, έτσι και η Β12 δεν δημιουργείται από το σώμα. Αντ’ αυτού, ο άνθρωπος μπορεί να την πάρει από τα τρόφιμα και τα συμπληρώματα.

Και εκεί βρίσκεται το πρόβλημα: Μερικοί άνθρωποι δεν καταναλώνουν αρκετή βιταμίνη Β12, για να καλύψουν τις ανάγκες τους, ενώ άλλοι δεν μπορούν να απορροφήσουν αρκετή ποσότητα, ανεξάρτητα από το πόση λαμβάνουν. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα, η ανεπάρκεια βιταμίνης Β12 να είναι σχετικά συχνό φαινόμενο.

Η Εθνική Έρευνα Εξέτασης για την Υγεία και τη Διατροφή εκτιμά ότι το 3,2% των ενηλίκων, ηλικίας άνω των 50 ετών, έχει πολύ χαμηλό επίπεδο Β12, ενώ το 20% μπορεί να έχει οριακή έλλειψη βιταμίνης Β12.

Κινδυνεύετε από ανεπάρκεια βιταμίνης Β12;

Υπάρχουν πολλές αιτίες για την ανεπάρκεια βιταμίνης Β12. Παραδόξως, δύο από αυτές είναι πρακτικές που συνακολουθούνται για τη βελτίωση της υγείας: χορτοφαγική διατροφή και χειρουργική επέμβαση απώλειας βάρους.

  • Τα φυτά δεν παράγουν βιταμίνη Β12. Τα μόνα τρόφιμα που παράγουν αυτή τη βιταμίνη είναι το κρέας, τα αυγά, τα πουλερικά, τα γαλακτοκομικά προϊόντα και άλλα τρόφιμα από τα ζώα. Οι αυστηροί χορτοφάγοι και οι vegan διατρέχουν υψηλό κίνδυνο ανεπάρκειας Β12, εάν δεν τρώνε κόκκους που έχουν εμπλουτιστεί με τη βιταμίνη ή δεν λαμβάνουν συμπλήρωμα της.
  • Τα άτομα που έχουν κάνει χειρουργική επέμβαση απώλειας βάρους είναι επίσης πιθανότερο να έχουν ανεπάρκεια βιταμίνης Β12, διότι παρεμποδίζετε η ικανότητα του σώματος να απορροφήσεις τη βιταμίνη Β12 από τα τρόφιμα.

Άλλες αιτίες:

  • Ασθένειες που παρεμποδίζουν την απορρόφηση θρεπτικών ουσιών, όπως η νόσος του Celiac ή του Crohn, μπορεί επίσης να είναι επιβλαβείς.
  • Τα σύνηθες συνταγογραφούμενα φάρμακα για την αντιμετώπιση του καρκίνου, τα οποία μειώνουν την παραγωγή οξέος στο στομάχι, το οποίο είναι απαραίτητο για την απορρόφηση της βιταμίνης Β12.
  • Σε άτομα μεγάλης ηλικίας παρατηρείται ελλείψει Β12, εξαιτίας της περικοπής στην παραγωγή οξέος του στομάχου, κάτι που συμβαίνει συχνά με τη γήρανση.

Τι συμπτώματα έχει η ανεπάρκεια της βιταμίνης Β12:

Η ανεπάρκεια της βιταμίνης Β12 μπορεί να αναπτυχθεί αργά, προκαλώντας σταδιακά την εμφάνιση συμπτωμάτων, τα οποία θα γίνονται εντονότερα με την πάροδο του χρόνου. Ενδέχεται όμως, τα συμπτώματα να αναπτυχθούν σχετικά γρήγορα. Δεδομένης της σειράς των συμπτωμάτων που μπορεί να προκαλέσει η ανεπάρκεια βιταμίνης Β12, η ​​κατάσταση μερικές φορές συγχέεται με κάτι άλλο. Τα συμπτώματα ανεπάρκειας της βιταμίνης Β12 μπορεί να περιλαμβάνουν:

  • Μούδιασμα ή μυρμήγκιασμα στα χέρια ή τα πόδια
  • Δυσκολία στο περπάτημα (κλιμάκωση, προβλήματα ισορροπίας)
  • Αναιμία
  • Πρήξιμο και φλεγμονή στη γλώσσα
  • Δυσκολία σκέψης και συλλογιστικής (γνωστικές δυσκολίες) ή απώλεια μνήμης
  • Αδυναμία
  • Κούραση

Ενώ ένας έμπειρος γιατρός μπορεί να παρατηρήσει τα συμπτώματα και να είναι σε θέση να ανιχνεύσει την ανεπάρκεια βιταμίνης Β12, μόνο με τη συζήτηση που θα συνάψει με τον ασθενή, απαιτείται εξέταση αίματος για επιβεβαίωση της κατάστασης.

Σε περίπτωση που είστε χορτοφάγος ή έχετε υποβληθεί σε χειρουργική επέμβαση απώλειας βάρους, είναι καλό να ζητάτε από το γιατρό σας, να ελέγχει κατά διαστήματα το επίπεδο της βιταμίνης B12.

Η έγκαιρη ανίχνευση και θεραπεία είναι σημαντική. Η ανεπάρκεια της Β12, εάν δεν τύχει θεραπείας, μπορεί να προκαλέσει σοβαρά νευρολογικά και αιματολογικά προβλήματα.

Πώς να αυξήσω τη βιταμίνη Β12;

Η σοβαρή ανεπάρκεια βιταμίνης Β12 μπορεί να διορθωθεί με δύο τρόπους: λαμβάνοντας εβδομαδιαία βιταμίνη Β12 ή ημερήσια δισκία υψηλής δόσης Β12. Μία ήπια ανεπάρκεια Β12 μπορεί να διορθωθεί με μια τυποποιημένη πολυβιταμίνη.

  • Εάν είστε χορτοφάγος ή vegan, είναι σημαντικό να τρώτε ψωμιά, δημητριακά ή άλλα δημητριακά που έχουν εμπλουτιστεί με βιταμίνη Β12 ή να λαμβάνετε καθημερινά συμπλήρωμα Β12. Μια τυποποιημένη πολυβιταμίνη παρέχει 6 μικρογραμμάρια Β12 και είναι αρκετή για να καλύψει την καθημερινή ανάγκη του σώματος.
  • Αν είστε άνω των 50 ετών, συστήνεται να λαμβάνεται συμπλήρωμα βιταμίνης Β12, επειδή υπάρχει το ενδεχόμενο, το σώμα σας, να μην μπορεί να απορροφήσει αρκετή ποσότητα βιταμίνης από τα τρόφιμα. Μια τυποποιημένη πολυβιταμίνη μπορεί να βοηθήσει.

Τι ΔΕΝ μπορεί να κάνει η βιταμίνη Β12:

Το Διαδίκτυο είναι γεμάτο από άρθρα που επαινούν τη χρήση βιταμίνης Β12, για την πρόληψη της νόσου του Αλτσχάιμερ, των καρδιακών παθήσεων και άλλων χρόνιων παθήσεων, της κόπωσης, του εκζέματος και ενός μακρύ καταλόγου άλλων προβλημάτων υγείας, αλλά τα περισσότερα από αυτά βασίζονται σε κακές ή ελαττωματικές αποδείξεις.

Πάρτε ως παράδειγμα τη νόσο του Alzheimer. Παρόλο που υπάρχει σχέση μεταξύ των χαμηλών επιπέδων βιταμίνης Β12 και της γνωσιακής παρακμής, οι κλινικές μελέτες, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που αφορούν άτομα με τη νόσο του Αλτσχάιμερ, δεν έχουν δείξει βελτίωση στη γνωστική λειτουργία, ακόμη και με δόσεις βιταμίνης μέχρι 1000 μικρογραμμάρια.

Προς το παρόν, είναι καλύτερο να αποκτήσετε αρκετή ποσότητα βιταμίνης Β12, για να αποτρέψετε την ανεπάρκεια και να μην θεωρήσετε τη βιταμίνη ως θεραπεία για άλλες ασθένειες.

+ 2 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Εγγραφείτε στο ενημερωτικό δελτίο του Wiki Health

Ενημερωθείτε με και λάβετε συμβουλές υγείας, ευεξίας και πολλά άλλα.!

Αν δεν βρήκατε αυτό που αναζητάτε, βοηθήστε μας να γίνουμε κάλυτεροι

Send this to a friend