Άσκηση και Υγεία, Πρόληψη και θεραπεία

Η άσκηση μετά από ένα εμβόλιο μπορεί να ενισχύσει με ασφάλεια τα αντισώματα

Μια πρόσφατη μελέτη υποδηλώνει ότι η άσκηση μετά από ένα εμβόλιο μπορεί να ενισχύσει τα αντισώματα. Οι ερευνητές του Iowa State University διαπίστωσαν ότι η ελαφριά έως μέτριας έντασης άσκηση αμέσως μετά το εμβόλιο κατά της γρίπης ή του COVID-19 μπορεί να αυξήσει την προστασία από τη μόλυνση. Οι συμμετέχοντες στη μελέτη παρήγαγαν περισσότερα αντισώματα τις επόμενες 4 εβδομάδες μετά τον εμβολιασμό και δεν ανέφεραν αυξημένες παρενέργειες από τα εμβόλια. Τα αποτελέσματα αυτά δείχνουν ότι η άσκηση μετά τον εμβολιασμό θα μπορούσε να είναι ένας τρόπος βελτίωσης της απάντησης των αντισωμάτων σε ένα εμβόλιο μεταξύ των ατόμων που είναι σε θέση να ασκούνται για τουλάχιστον 45 λεπτά.

Τι δείχνει η μελέτη για την άσκηση και τα εμβόλια;

Μια νέα μελέτη δείχνει ότι μια συνεδρία άσκησης διάρκειας 90 λεπτών μπορεί να ενισχύσει την ανοσολογική απόκριση σε άτομα που έχουν μόλις κάνει εμβόλιο γρίπης ή COVID-19. Σε μελέτες σε ανθρώπους και σε ζώα, ένα μόνο επεισόδιο ελαφριάς ή μέτριας έντασης δραστηριότητας μετά την ένεση του εμβολίου γρίπης ή COVID-19 αύξησε τα αντισώματα έως και 4 εβδομάδες. Επιπλέον, η άσκηση δεν φαίνεται να αυξάνει τις ανεπιθύμητες ενέργειες από ένα εμβόλιο. Απ’ όσο γνωρίζουμε, τα ευρήματά είναι τα πρώτα του είδους τους για την αξιολόγηση της ανταπόκρισης της άσκησης στο εμβόλιο COVID-19. Είναι τα πρώτα που δείχνουν ότι η άσκηση ελαφριάς έως μέτριας έντασης και μεγάλης διάρκειας ενισχύει την απόκριση αντισωμάτων για το εμβόλιο COVID-19.

Πώς συνδέονται η άσκηση και η ανοσία;

Αρκετές μελέτες έχουν διαπιστώσει ότι τα άτομα που ασκούνται πριν από τη λήψη εμβολίου έχουν υψηλότερη αντισωματική απόκριση. Μια υπόθεση γι’ αυτό είναι ότι η άσκηση δημιουργεί οξύ στρες, το οποίο πυροδοτεί μια φλεγμονώδη αντίδραση. Αυτή η αντίδραση μπορεί να διεγείρει την παραγωγή ιντερφερόνων και αντισωμάτων, πρωτεϊνών που καταπολεμούν ξένα σωματίδια μικροβίων, όπως οι ιοί. Ένας άλλος πιθανός λόγος είναι ότι η άσκηση ενισχύει τη ροή του αίματος και της λέμφου, η οποία προάγει την κυκλοφορία των κυττάρων του ανοσοποιητικού συστήματος.

Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι ενώ η άσκηση μπορεί να έχει πολλές θετικές επιδράσεις στο ανοσοποιητικό σύστημα, η υπερβολική άσκηση ή η άσκηση όταν είστε άρρωστοι μπορεί στην πραγματικότητα να αποδυναμώσει το ανοσοποιητικό σύστημα. Είναι σημαντικό να ακούτε το σώμα σας και να ξεκουράζεστε όταν χρειάζεται για την πρόληψη ασθενειών και τραυματισμών.

Ποια είναι τα αποτελέσματα της άσκησης;

Η ομάδα μελέτησε πώς 90 λεπτά ποδηλασίας, υπαίθριου περπατήματος ή τζόκινγκ επηρέασαν την αντίδραση των αντισωμάτων. Βασίστηκαν σε αυτό το χρονικό πλαίσιο σε προηγούμενες έρευνες που υποδηλώνουν ότι αυτή η ποσότητα άσκησης αυξάνει την παραγωγή ιντερφερόνης και αντισωμάτων. Εξέτασαν άτομα στα οποία χορηγήθηκε ένα από τρία διαφορετικά εμβόλια: COVID-19, την πανδημική γρίπη H1N1 του 2009 και την εποχική γρίπη. Οι συμμετέχοντες στον έλεγχο ασκήθηκαν εντός 30 λεπτών από τη λήψη του εμβολίου γρίπης ή της πρώτης δόσης του εμβολίου COVID-19 της Pfizer-BioNTech. Ανέπτυξαν περισσότερα αντισώματα σε σύγκριση με τους συμμετέχοντες που κάθονταν ή δεν άλλαξαν τις καθημερινές τους δραστηριότητες μετά το εμβόλιο. Ένα πείραμα με ποντίκια και διαδρόμους παρήγαγε παρόμοια αποτελέσματα.

Χρειάζεται πολύ περισσότερη έρευνα για να προσδιοριστεί γιατί και πώς η άσκηση ενισχύει την ανοσολογική απόκριση. Είναι πιθανό να οφείλεται σε μια αλληλεπίδραση μεταβολικών, κυκλοφορικών και βιοχημικών παραγόντων. Επιπλέον, οι συν-συγγραφείς της μελέτης παρακολουθούν τη δραστηριότητα των αντισωμάτων στους συμμετέχοντες 6 μήνες μετά τα εμβόλια. Έχουν ξεκινήσει μια άλλη μελέτη για να δουν πώς η άσκηση επηρεάζει τα άτομα που κάνουν επαναληπτικά εμβόλια.

Είναι ρεαλιστικά τα 90 λεπτά άσκησης;

Αυτό συνιστάται από το Αμερικανικό Κολλέγιο Αθλητιατρικής οι ενήλικες να συγκεντρώνουν τουλάχιστον 30-60 λεπτά μέτριας άσκησης ανά ημέρα και 20-60 λεπτά έντονης άσκησης. Θα λέγαμε ότι 90 λεπτά άσκησης δεν είναι ούτε μη ρεαλιστικά ούτε παράλογα για τους ανθρώπους που ασκούνται τακτικά και μπορούν να ολοκληρώσουν με ασφάλεια την άσκηση για αυτό το χρονικό διάστημα. Το όφελος της αυξημένης απάντησης των αντισωμάτων μετά το εμβόλιο COVID-19 ή το εμβόλιο κατά της γρίπης μπορεί να υπερτερεί της εναλλακτικής λύσης. Η παραχώρηση 90 λεπτών για άσκηση μετά τον εμβολιασμό μπορεί να αποτελέσει πρόκληση για ορισμένα άτομα. Κατά τη διάρκεια της μελέτης, μια συντομότερη προπόνηση 45 λεπτών μετά το εμβόλιο COVID-19 δεν προκάλεσε αύξηση των αντισωμάτων. Η ερευνητική ομάδα μπορεί να δοκιμάσει την αποτελεσματικότητα των 60 λεπτών σε μια μελέτη παρακολούθησης. Παρ’ όλα αυτά, η άσκηση μετά το εμβόλιο θα μπορούσε να βοηθήσει άτομα με διαφορετικά επίπεδα φυσικής κατάστασης. Σχεδόν οι μισοί από τους συμμετέχοντες στη μελέτη είχαν υπερβολικό βάρος ή παχυσαρκία. Αυτό που περιγράφετε υποδεικνύει ότι οι άνθρωποι που συμμετείχαν στην άσκηση είχαν διαφορετικά επίπεδα φυσικής κατάστασης, καθώς η απόσταση που κάλυψαν ήταν διαφορετική (από 6 έως 16 χιλιόμετρα). Η ενδυνάμωση του αναπνευστικού και καρδιαγγειακού συστήματος, καθώς και η αύξηση της αντοχής, είναι κάποια από τα οφέλη που προσφέρει η συνεχής άσκηση, ανεξάρτητα από το επίπεδο φυσικής κατάστασης του ατόμου. Εντούτοις, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι οι πιο αθλητικοί άνθρωποι μπορεί να καλύψουν μεγαλύτερες αποστάσεις σε σύγκριση με αυτούς που δεν είναι τόσο ενεργοί, καθώς έχουν εκπαιδευμένο το σώμα τους για να ανταποκρίνονται σε μεγαλύτερες προκλήσεις.

Μπορεί να υποκατασταθεί η αποτελεσματικότητα του εμβολίου;

Η εν λόγω έρευνα υποστηρίζει τις θετικές δυνατότητες της άσκησης στο ανοσοποιητικό σύστημα. Το αν αυτό παράγει ή όχι μια κλινικά σημαντική διαφορά στην αποτελεσματικότητα του εμβολίου ή αν είναι εφικτό από τους περισσότερους ανθρώπους, είναι ένα ξεχωριστό ερώτημα. Η προσπάθεια που απαιτείται για την κατανόηση της πολυπλοκότητας της διστακτικότητας στο εμβόλιο είναι μεγάλη και επιβεβλημένη για την αύξηση των ποσοστών εμβολιασμού. Η γνώση ότι κάποιος μπορεί να είναι σε θέση να βελτιώσει την ανοσολογική απόκριση στο εμβόλιο με την άσκηση μπορεί να προσφέρει κάποια αίσθηση δύναμης ή ελέγχου σχετικά με το πώς το ανοσοποιητικό σύστημα του ατόμου ανταποκρίνεται στον εμβολιασμό. Η άσκηση από μόνη της δεν αποτελεί επαρκές υποκατάστατο του εμβολιασμού, καθώς η άσκηση από μόνη της δεν παράγει “ανοσολογική μνήμη” σε έναν ιό. Απαιτείται έκθεση σε ιικά συστατικά (όπως στον εμβολιασμό ή τη μόλυνση) για να προκληθεί ανοσολογική μνήμη.

Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί ότι οι εμβολιασμοί αποτελούν έναν από τους πιο αποτελεσματικούς τρόπους για την πρόληψη της εξάπλωσης των μολυσματικών ασθενειών και την προστασία τόσο των ατόμων όσο και των κοινοτήτων. Τα εμβόλια έχουν δοκιμαστεί εκτενώς και έχουν αποδειχθεί ασφαλή και αποτελεσματικά στην πρόληψη σοβαρών ασθενειών και των επιπλοκών τους. Είναι σημαντικό να ακολουθείτε τις συμβουλές των επαγγελματιών υγείας και των αρχών δημόσιας υγείας σχετικά με τα προγράμματα και τις συστάσεις εμβολιασμού. Οποιαδήποτε απόφαση σχετικά με τον εμβολιασμό θα πρέπει να βασίζεται σε διεξοδική συζήτηση με τον πάροχο υγειονομικής περίθαλψης, λαμβάνοντας υπόψη παράγοντες όπως το προσωπικό ιατρικό ιστορικό, η ηλικία και τυχόν πιθανοί κίνδυνοι ή οφέλη του εμβολιασμού.

+ 2 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Exercise after influenza or COVID-19 vaccination increases serum antibody without an increase in side effects https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0889159122000319?via%3Dihub

MARIAN KOHUT, PHD https://nanovaccine.iastate.edu/people/marian-kohut-phd/