Τι αισθάνεσαι;

Καρκίνος

Η κατανάλωση αλκοόλ αυξάνει τον κίνδυνο ανάπτυξης καρκίνου

Αλκοόλ και καρκίνος

Οι περισσότεροι άνθρωποι απολαμβάνουν ένα ποτηράκι κρασί ή μπύρα με το φαγητό τους και πίνουν ένα με δύο ποτά όταν βγαίνουν έξω. Μπορεί αυτή η αθώα συνήθεια να αυξήσει τον κίνδυνο για διάφορους τύπους καρκίνου;

Τώρα υπάρχουν ισχυρές ενδείξεις, σύμφωνα με τις τελευταίες έρευνες πως η κατανάλωση αλκοόλ αυξάνει τον κίνδυνο για καρκίνο του στόματος, του φάρυγγα, του λάρυγγα, του οισοφάγου, του συκωτιού, του μαστού, του στομάχου και του ορθού. Μάλιστα, ακόμη και μικρές ποσότητες αλκοόλ, που όμως καταναλώνονται σε τακτική βάση αυξάνουν τον κίνδυνο καρκίνου, όπως αναφέρουν οι ειδικοί, οι οποίοι ακόμη αναζητούν το πως το αλκοόλ δημιουργεί καρκίνο. Η αιθανόλη, η ουσία που βρίσκεται στα αλκοολούχα ποτά, είναι καρκινογόνος ουσία ή οποία μπορεί να οδηγήσει σε βλάβη του DNA. Επίσης η κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να μειώσει την απορρόφηση του φυλλικού οξέως ή να βοηθήσει πιθανά καρκινογόνα να εισέλθουν στα κύτταρα.

Πόσο μπορώ να πίνω;

Για να μειωθεί ο κίνδυνος του καρκίνου ο AICR συστήνει να μην καταναλώνεται καθόλου αλκοόλ. Όμως από την άλλη η μέτρια κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να έχει προστατευτική επίδραση στην καρδιά και στον Διαβήτη 2. Έτσι, όσοι ήδη πίνουν αλκοόλ θα πρέπει να περιορίσουν την κατανάλωση σε δύο ποτήρια την ημέρα οι άντρες και ένα ποτήρι την ημέρα οι γυναίκες, και να γνωρίζουν πως οι αρνητικές επιπτώσεις από την κατανάλωση αλκοόλ αυξάνονται όταν αυτή συνδυάζεται με κάπνισμα.

Δημιουργεί άλλα προβλήματα το αλκοόλ;

Το αλκοόλ άλλωστε, εκτός από την αύξηση του κινδύνου για διάφορους τύπους καρκίνου, συνδέεται με πληθώρα άλλων προβλημάτων υγείας και φαίνεται να δημιουργεί αρκετά προβλήματα υγείας, ιδιαίτερα αν η κατανάλωση είναι μεγάλη. Έρευνες κατά καιρούς έχουν συνδέσει την κατανάλωση αλκοόλ με προβλήματα στο συκώτι, αύξηση των λιπιδίων του αίματος και μείωση της καλής χοληστερίνης, προβλήματα στην παραγωγή διάφορων ορμονών ιδιαίτερα στις γυναίκες, αύξηση του σωματικού βάρους,προβλήματα στην εγκεφαλική λειτουργία, καθώς εμποδίζει την ανάπτυξη νέων εγκεφαλικών κυττάρων, αλλά και πρόκληση οξειδωτικού στρες. Επιπλέον, εμποδίζει τον ύπνο καθώς δεν επιτρέπει να επιτευχθούν τα βαθύτερα επίπεδα ύπνου, μπορεί να αυξήσει την κορτιζόλη, την ορμόνη του στρες, και να προκαλέσει διαταραχές στον καρδιακό ρυθμό σε ευαίσθητα άτομα.

Το συμπέρασμα

Για τους παραπάνω λόγους, η κατανάλωση αλκοόλ θα πρέπει να γίνεται με μέτρο, να μην υπερβαίνει κανείς τη συνιστώμενη ημερήσια δόση αν δεν μπορεί να το αποφύγει τελείως και να μην πίνει σε μια δόση όλη την εβδομαδιαία επιτρεπόμενη ποσότητα όπως κάνουν αρκετοί, καθώς το σώμα δεν μπορεί να την αφομοιώσει. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό κυρίως στους νέους ανθρώπους οι οποίοι συχνά επιλέγουν τα Σαββατοκύριακα να καταναλώσουν 15 ποτά με αποτέλεσμα να στρεσάρουν υπερβολικά τον οργανισμό τους ή και να κινδυνεύουν από τοξικότητα.

Η χρήση αλκοόλ πρέπει να αποφεύγεται από ανηλίκους, από ασθενείς και όσα άτομα έχουν πεσμένο ανοσοποιητικό. Αν έχει προηγηθεί έντονη σωματική άσκηση, έκθεση σε πολύ υψηλές ή χαμηλές θερμοκρασίες ή αν υπάρχει σωματική κούραση δε θα πρέπει να γίνεται κατανάλωση αλκοολούχων ποτών. Τέλος, όσοι επιθυμούν να καταναλώνουν αλκοόλ, η πιο καλή επιλογή θεωρείται το κόκκινο κρασί, και τα ποτά που είναι προϊόντα απόσταξης, ενώ θα πρέπει ο καταναλωτής να επιλέγει ποτά, τα οποία δεν περιέχουν συντηρητικά ή τεχνητά χρώματα και να μην τα συνδυάζει με καφεΐνη, ιδιαίτερα αν υπάρχει κάποια καρδιακή πάθηση.