Υγεία Πεπτικού Συστήματος

Η ψυχική υγεία εξαρτάται απο την υγεία του έντερου

Οι έρευνες έχουν αρχίσει να συγκεντρώνονται εδώ και αρκετό καιρό για να υποστηρίξουν αυτό που θα φαινόταν σαν αστείο μόλις πριν από μερικές δεκαετίες: τα βακτήρια στο έντερό σας πιθανώς παίζουν σημαντικό ρόλο στην ψυχική και συναισθηματική σας υγεία.

Σε ποιους άλλους τομείς το μικροβίωμα του εντέρου παίζει καθοριστικό ρόλο;

Μελέτες έχουν δείξει ότι το μικροβίωμα του εντέρου παίζει σημαντικό ρόλο στα κάτωθι:

 

Και τώρα, σε μια από τις πιο σημαντικές μετα-αναλύσεις μέχρι σήμερα, η ποικιλία των βακτηρίων που υπάρχουν στο έντερό σας έχει αποδειχθεί ότι σχετίζεται σημαντικά με τον σχετικό κίνδυνο κατάθλιψης, διπολικής διαταραχής, άγχος και σχιζοφρένειας.

Συνδυάζοντας τα αποτελέσματα σχεδόν πέντε δωδεκάδων ξεχωριστών μελετών, ερευνητές από το Kings’ College του Λονδίνου κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι αναδύονται σαφείς βιοδείκτες για όσους πάσχουν από διάφορες ψυχιατρικές διαταραχές. Συγκεκριμένα, τα βακτήρια του εντέρου τους τείνουν να έχουν λιγότερη ποικιλομορφία, ειδικά όσον αφορά τη χλωρίδα του εντέρου που έχει αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες. (Η φλεγμονή θεωρείται όλο και περισσότερο ότι συνδέεται με την ψυχική υγεία από μόνη της). Υπήρξε επίσης μια τάση να βλέπουμε περισσότερα προφλεγμονώδη βακτήρια σε όσους έπασχαν από τις προαναφερθείσες διαταραχές.

Αν και χρειάζονται ακόμη περισσότερες έρευνες, ειδικά γύρω από το ρόλο της φαρμακευτικής αγωγής σε αυτές τις διαφορές, δεν χρειάζεται να περιμένετε να λάβετε υπόψη σας αυτά τα αποτελέσματα. Η συνειδητή προσπάθεια για τη διαφοροποίηση των βακτηρίων του εντέρου σας είναι κάτι που ο καθένας μπορεί να κάνει με λίγες αλλαγές στις καθημερινές μας συνήθειες και δεν συνδέεται με βλάβες. Ακολουθούν ορισμένες ιδέες:

  • Τρώτε τρόφιμα που έχουν υποστεί ζύμωση. Η έρευνα δείχνει ότι η αύξηση της ποσότητας κατανάλωσης ζυμωμένων τροφίμων -από το γιαούρτι μέχρι το φρέσκο λάχανο- μπορεί να αυξήσει σημαντικά τα «καλά» αντιφλεγμονώδη βακτήρια που υπάρχουν στο έντερό σας.
  • Πίνετε ποτά που έχουν υποστεί ζύμωση. Ακόμη και ως υγρά, οι ιδιότητες της ζύμωσης έχουν παρόμοια οφέλη για την υγεία. Εξετάστε το ενδεχόμενο να ενσωματώσετε το κεφίρ ή το Κομπούχα στην τακτική σας διατροφή, ειδικά αν δεν είναι υπερβολικά ζαχαρούχα (η υπερβολική ζάχαρη έχει συσχετιστεί με φλεγμονές).
  • Σε γενικές γραμμές, επιδιώξτε την ποικιλία. Το παλιό ρητό είναι σωστό σε αυτή την περίπτωση: Μια καλά ισορροπημένη διατροφή που δεν περιορίζεται άσκοπα έχει τις περισσότερες πιθανότητες να τσεκάρει όλα τα κουτάκια, εισάγοντας μια ποικιλία πιθανών θρεπτικών συστατικών που κάνουν καλό στη βιοποικιλότητα.
  • Αγκαλιάστε τις πολυφαινόλες. Οι πολυφαινόλες βοηθούν τα μικρόβια του εντέρου να επιβιώσουν και μπορούν να βρεθούν σε τρόφιμα και ποτά όπως οι ξηροί καρποί, τα μούρα, τα όσπρια, το πράσινο τσάι και (ευτυχώς) η μαύρη σοκολάτα.
  • Δώστε προτεραιότητα στις φυτικές ίνες. Τα φρούτα και τα λαχανικά που είναι ιδιαίτερα ινώδη, μαζί με τα φασόλια και τα δημητριακά ολικής αλέσεως, μπορούν επίσης να βοηθήσουν στην τροφοδότηση της βιοποικιλότητας του εντέρου. Και σε έναν κόσμο όλο και πιο επεξεργασμένων γευμάτων, οι φυτικές ίνες λείπουν από πολλούς- είναι πολύ εύκολο να πάρετε πολύ λίγες.
  • Μην το παρακάνετε με τα αντιβιοτικά. Αν και τα αντιβιοτικά είναι ζωτικής, καθώς θεραπεύουν ορισμένες βακτηριακές λοιμώξεις, μπορούν να σκοτώσουν και την «καλή» μικροχλωρίδα στο παχύ έντερό σας, γεγονός που καθιστά σημαντικό να μην τα λαμβάνετε χωρίς λόγο. Αν πάρετε αντιβιοτικά από το στόμα για μια λοίμωξη, σκεφτείτε να αποκαταστήσετε κάποια ισορροπία στο έντερό σας, καταναλώνοντας ακόμη περισσότερο τις παραπάνω τροφές και ποτά, ή ακόμη και να εξετάσετε το ενδεχόμενο ενός προβιοτικού συμπληρώματος για κάποιο διάστημα, σε συνεννόηση με το γιατρό σας.

+ 4 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Gut Health 'Vitally Important' for Mental Health https://www.medscape.com/viewarticle/959154#vp_1

What Is the Role of Dietary Inflammation in Severe Mental Illness? A Review of Observational and Experimental Findings https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6529779/

A fermented-food diet increases microbiome diversity and lowers inflammation, Stanford study finds https://med.stanford.edu/news/all-news/2021/07/fermented-food-diet-increases-microbiome-diversity-lowers-inflammation

Does sugar cause inflammation in the body? https://www.medicalnewstoday.com/articles/326386