Ορθοπαιδικά

Ινομυαλγία και μυικοί σπασμοί: Πώς αντιμετωπίζονται;

Έχετε μερικές φορές μύες που σφίγγονται και δεν χαλαρώνουν ό,τι κι αν κάνετε; Αυτό ονομάζεται μυϊκός σπασμός και πολλοί άνθρωποι με ινομυαλγία έχουν αυτό το πρόβλημα. Στην πραγματικότητα, ορισμένοι ερευνητές το θεωρούν ως μια σημαντική πηγή του πόνου μας. Οι σπασμοί διαφέρουν από τις μυϊκές συσπάσεις, οι οποίες είναι σύντομες και συνήθως ανώδυνες. Όταν ένας μυς συσπάται, σφίγγεται και παραμένει έτσι. Οι σπασμοί μπορεί να είναι επώδυνοι για οποιονδήποτε, και είναι χειρότεροι για όσους πάσχουν από ινομυαλγία λόγω ενός συμπτώματος που ονομάζεται υπεραλγησία, και περιγράφει τον τρόπο με τον οποίο το νευρικό μας σύστημα ενισχύει τα σήματα πόνου.

Τι προκαλεί τον μυϊκό μας σπασμό;

Δεν έχουμε πολλές έρευνες σχετικά με το γιατί οι μυϊκοί σπασμοί εμπλέκονται στην ινομυαλγία. Ωστόσο, τουλάχιστον μία μελέτη υποδηλώνει ότι οι σπασμοί μας προκαλούνται από τα μυοπεριτονιακά σημεία πυροδότησης. Τα μυοπεριτονιακά σημεία πυροδότησης (TrPs) είναι σχοινοειδείς ζώνες ιστού που σχηματίζονται όταν οι τραυματισμοί των μαλακών μορίων (όπως ένα διάστρεμμα ή ένα τράβηγμα) δεν επουλώνονται σωστά.

Μια κατάσταση που ονομάζεται σύνδρομο μυοπεριτονιακού πόνου (MPS) μπορεί να αναπτυχθεί σε κάποιον με πολλαπλά ενεργά σημεία πυροδότησης. Το MPS είναι εξαιρετικά συχνό σε άτομα με ινομυαλγία και ορισμένοι πάροχοι υγειονομικής περίθαλψης πιστεύουν ότι πρόκειται στην πραγματικότητα για την ίδια κατάσταση. Τα TrPs μοιάζουν με σκληρά οζίδια κάτω από το δέρμα σας και έχουν συνήθως το μέγεθος μιας γόμας μολυβιού και πονάνε όταν τα πιέζετε. Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι τα TrPs προκαλούν αναφερόμενο πόνο, δηλαδή πόνο σε άλλη περιοχή του σώματός σας. Για παράδειγμα, ένα TrP στον μυ που εκτείνεται στο πλάι του λαιμού σας μπορεί να προκαλέσει πόνο στην κορυφή του κεφαλιού σας καθώς και κάτι που μοιάζει με πόνο στα ιγμόρεια κάτω από τα μάτια σας.

Στη μελέτη, οι ερευνητές κατάφεραν να αναπαράγουν τον μυϊκό πόνο της ινομυαλγίας -αυτούς τους φαινομενικά τυχαίους πόνους που εμφανίζονται σε περιοχές όπου δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα με τους ιστούς- χειριζόμενοι τα TrPs. Κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι τα TrPs προκαλούν μυϊκούς σπασμούς οι οποίοι ευθύνονται σε μεγάλο βαθμό για τον πόνο της ινομυαλγίας. Φυσικά, μια μεμονωμένη μελέτη δεν είναι ποτέ πειστική. Οι μυϊκοί μας σπασμοί θα μπορούσαν επίσης να οφείλονται σε άλλα πράγματα, όπως οι υπερδραστήριοι μύες μας, οι ελλείψεις θρεπτικών συστατικών ή οποιαδήποτε άλλα πράγματα.

Πώς να θεραπεύσετε τους μυϊκούς σπασμούς;

Μπορεί να είναι δύσκολο να απαλλαγούμε από τους μυικούς σπασμούς, οπότε, ευτυχώς, έχουμε πολλές επιλογές να τους αντιμετωπίσουμε. Τα πράγματα που μπορείτε να δοκιμάσετε στο σπίτι περιλαμβάνουν:

  • Θερμότητα, πάγο ή εναλλαγή μεταξύ των δύο
  • Τοπικά φάρμακα κατά του πόνου, όπως το Aspercreme, το Tiger Balm ή το BioFreeze
  • Χαλάρωση/διαλογισμός
  • Ήπιες διατάσεις/γιόγκα
  • Λουτρά με αλάτι Epsom
  • Μασάζ
  • Ξεκούραση

Διατροφικά, αρκετά πράγματα πιστεύεται ότι βοηθούν στον μυϊκό πόνο. Αν και γενικά δεν έχουν μελετηθεί ειδικά για την ινομυαλγία, τα τρόφιμα και τα συμπληρώματα που μπορεί να βοηθήσουν περιλαμβάνουν:

  • Μαγνήσιο και μηλικό οξύ (ξεχωριστά ή μαζί, ως μηλικό μαγνήσιο)
  • Τροφές πλούσιες σε κάλιο, όπως χουρμάδες, μπανάνες, βερίκοκα, πεπόνι, γκρέιπφρουτ, μπιζέλια, φασόλια, πατάτες, ψάρια και μοσχαρίσιο συκώτι
  • Ασβέστιο (επειδή τα κύτταρα χρειάζονται διπλάσιο ασβέστιο για να χαλαρώσουν έναν μυ από ό,τι για να τον σφίξουν)
  • Βιταμίνη D (η οποία τείνει να είναι ανεπαρκής στην ινομυαλγία)

Οι πάροχοι υγειονομικής περίθαλψης διαθέτουν επίσης μια ποικιλία εργαλείων για να βοηθήσουν στη χαλάρωση των σφιγμένων μυών, όπως:

Μια μελέτη του 2002 υπέδειξε ότι η θεραπεία με λέιζερ χαμηλού επιπέδου μπορεί να βοηθήσει στην ανακούφιση των μυϊκών σπασμών, και του πόνου που προκαλούν, στην ινομυαλγία. Αρκετές μεταγενέστερες μελέτες αυτής της θεραπείας ήταν επίσης θετικές, αν και δεν εξέτασαν όλες ειδικά την επίδραση στους μυϊκούς σπασμούς.

Ποιες αλλαγές στον τρόπο ζωής βοηθούν στους μυϊκούς σπασμούς;

Μπορεί επίσης να είστε σε θέση να κάνετε αλλαγές στον τρόπο ζωής σας για να βοηθήσετε στην ανακούφιση ή την αποφυγή των μυϊκών σπασμών. Αυτές θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν:

  • Να κάνετε το χώρο εργασίας σας πιο εργονομικό
  • Βελτίωση της στάσης του σώματός σας
  • Αλλαγή του τόπου ή του τρόπου που κάθεστε για να παρακολουθήσετε τηλεόραση
  • Βρίσκοντας ένα μαξιλάρι που σας παρέχει καλύτερη στήριξη
  • Να φοράτε καλά παπούτσια ή πάτους

Μπορεί να σας κοστίσει να εξετάσετε πραγματικά τις συνήθειές σας και να δείτε τι κάνετε που μπορεί να επιβαρύνει τους μύες σας και να πραγματοποιήσετε απλές αλλαγές. Εάν χρειάζεστε βοήθεια για να διορθώσετε τη στάση του σώματός σας, ίσως θελήσετε να μιλήσετε με τον πάροχο υγειονομικής περίθαλψης για φυσικοθεραπεία.

+ 5 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Fibromyalgia Syndrome: An Overview of Pathophysiology, Diagnosis and Management https://www.omjournal.org/articleDetails.aspx?coType=1&aId=234

Neurobiology of fibromyalgia and chronic widespread pain https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0306452216302366?via%3Dihub

Effect of Latent Myofascial Trigger Points on Strength Measurements of the Upper Trapezius: A Case-Controlled Trial https://utpjournals.press/doi/10.3138/ptc.2010-27

Mechanisms of Myofascial Pain https://www.hindawi.com/journals/isrn/2014/523924/

Efficacy of Low Power Laser Therapy in Fibromyalgia: A Single-blind, Placebo-controlled Trial https://link.springer.com/article/10.1007/s10103-002-8267-4