Διατροφή, Καρδιά και αγγεία

Κάλιο: Πώς βοηθά στην καλή υγεία του καρδιαγγειακού συστήματος των γυναικών;

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ), τα καρδιαγγειακά νοσήματα επηρεάζουν τη ζωή εκατομμυρίων ανθρώπων παγκοσμίως, με αποτέλεσμα να αποτελούν κύρια αιτία θανάτου. Βασικοί παράγοντες κινδύνου για την εμφάνιση καρδιαγγειακών παθήσεων είναι η υψηλή αρτηριακή πίεση, η υψηλή χοληστερόλη και το κάπνισμα, ενώ ένας ακόμη παράγοντας που συμβάλει είναι η διατροφή.

Στις μέρες μας, η ολοένα αυξανόμενη κατανάλωση εξαιρετικά επεξεργασμένων τροφίμων καθιστά δύσκολο τον περιορισμό της πρόσληψης νατρίου, με αποτέλεσμα να επηρεάζεται αρνητικά η υγεία του καρδιαγγειακού συστήματος των ανθρώπων. Συγκεκριμένα, μια διατροφή με υψηλή περιεκτικότητα σε νάτριο θεωρείται πως συμβάλει σε σημαντικό βαθμό στην αύξηση της αρτηριακής πίεσης.

Μια πρόσφατα δημοσιευμένη μελέτη στο European Heart Journal διαπίστωσε πως οι αρνητικές επιπτώσεις μιας διατροφής πλούσιας σε νάτριο στο καρδιαγγειακό σύστημα μπορεί να καταπολεμηθούν από τις γυναίκες, μέσω της κατανάλωσης περισσότερων τροφών πλούσιων σε κάλιο. Ωστόσο, το ίδιο αποτέλεσμα δεν παρατηρήθηκε στην περίπτωση των ανδρών.

Πώς βοηθά η πρόσληψη καλίου την υγεία των γυναικών;

Η προαναφερθείσα μελέτη του European Heart Journal περιλάμβανε σχεδόν 25.000 συμμετέχοντες με μέση ηλικία τα 59 έτη για τους άνδρες και τα 58 για τις γυναίκες. Στην αρχή της μελέτης, κάθε συμμετέχοντας συμπλήρωσε ένα ερωτηματολόγιο σχετικά με τον τρόπο ζωής του. Στη συνέχεια, μετρήθηκε η αρτηριακή τους πίεση και συλλέχθηκε δείγμα ούρων για τον υπολογισμό της διατροφικής πρόσληψης των επιπέδων νατρίου και καλίου.

Έπειτα, λαμβάνοντας υπόψη την ηλικία, το φύλο και την πρόσληψη νατρίου, οι ερευνητές ανέλυσαν την επίδραση της διατροφικής πρόσληψης καλίου στην αρτηριακή πίεση. Τα αποτελέσματα στις γυναίκες έδειξαν αρνητική συσχέτιση μεταξύ της πρόσληψης καλίου και της συστολικής αρτηριακής πίεσης. Δηλαδή, όσο μεγαλύτερη ήταν η πρόσληψη καλίου, τόσο περισσότερο μειωνόταν η συστολική αρτηριακή πίεση. Ωστόσο, η μείωση που παρατηρήθηκε δεν ήταν κλινικά σημαντική στην πράξη, γεγονός το οποίο υποδηλώνει πως η πρόσληψη καλίου από μόνη της δεν αρκεί για την πρόληψη μιας καρδιαγγειακής νόσου, αλλά σίγουρα βοηθάει.

Αντίστοιχα αποτελέσματα, που να συνδέουν την πρόσληψη νατρίου με την αρτηριακή πίεση, δεν παρατηρήθηκαν στους άνδρες που συμμετείχαν στη μελέτη.

Ποιος είναι ο ρόλος του καλίου στην προστασία του καρδιαγγειακού συστήματος;

Ως επόμενο βήμα στην προαναφερθείσα μελέτη, οι ερευνητές αναζήτησαν οποιαδήποτε συσχέτιση μεταξύ του καλίου, που προσλαμβάνεται μέσω της διατροφής, και των καρδιαγγειακών παθήσεων, λαμβάνοντας υπόψη την ηλικία, το φύλο, το δείκτη μάζας σώματος, την πρόσληψη νατρίου, τη χρήση φαρμάκων για μείωση της χοληστερόλης, το κάπνισμα, την κατανάλωση αλκοόλ, την ύπαρξη σακχαρώδη διαβήτη και προηγούμενου περιστατικού καρδιακής προσβολής ή εγκεφαλικού του κάθε ατόμου.

Τα αποτελέσματα έδειξαν πως τα άτομα με υψηλότερη διατροφική πρόσληψη καλίου είχαν 13% λιγότερες πιθανότητες εμφάνισης καρδιαγγειακών νόσων. Η θετική αυτή συσχέτιση παρατηρήθηκε πιο έντονα στις γυναίκες, με αποτέλεσμα να θεωρείται πως αυτές ωφελούνται περισσότερο από τους άνδρες από την πρόσληψη επαρκούς ποσότητας καλίου.

Επιπλέον, παρατηρήθηκε πως η προστασία που προσφέρει η πρόσληψη καλίου στο καρδιαγγειακό σύστημα δεν επηρεάστηκε από τη ποσότητα του νατρίου που καταναλωνόταν, γεγονός το οποίο υποδηλώνει πως το κάλιο δρα προστατευτικά με περισσότερους τρόπους και όχι μόνο μέσω της αύξησης της απέκκρισης του νατρίου.

Ποιες τροφές είναι πλούσιες σε κάλιο;

Σύμφωνα με τον ΠΟΥ η γενική σύσταση για τους ενήλικες είναι να καταναλώνουν 3.510mg καλίου και όχι περισσότερο από 2.000mg νατρίου ημερησίως. Παρόλα αυτά, συνήθως παρατηρείται ακριβώς το αντίθετο, δηλαδή περισσότερη κατανάλωση νατρίου και λιγότερη καλίου.

Για την αύξηση της ημερήσιας πρόσληψης καλίου, ένα άτομο πρέπει να φροντίσει να περιορίσει την κατανάλωση εξαιρετικά επεξεργασμένων τροφίμων και να συμπεριλάβει περισσότερες τροφές πλούσιες σε κάλιο στη διατροφή του, όπως για παράδειγμα:

+ 3 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Potassium-rich foods boost women's heart health https://www.medicalnewstoday.com/articles/potassium-rich-foods-boost-womens-heart-health

Sex-specific associations between potassium intake, blood pressure, and cardiovascular outcomes: the EPIC-Norfolk study https://academic.oup.com/eurheartj/article/43/30/2867/6612684

WHO issues new guidance on dietary salt and potassium https://www.who.int/news/item/31-01-2013-who-issues-new-guidance-on-dietary-salt-and-potassium