Βότανα

Κάπαρη: Ανακαλύψτε τα εντυπωσιακά οφέλη της!

Η κάπαρη (Capparis spinosa) είναι ένας πολυετής θάμνος, ο οποίος αναπτύσσεται κυρίως στις χώρες της Μεσογείου και είναι γνωστός για τα ανώριμα μπουμπούκια και τους καρπούς του, που συλλέγονται και καταναλώνονται ως καρύκευμα ή γαρνιτούρα.

Αφού συλλεχθούν και πριν καταναλωθούν, τα ανώριμα μπουμπούκια της κάπαρης διατηρούνται για κάποιο χρονικό διάστημα σε ξίδι ή αλάτι για να γίνουν τουρσί. Η διαδικασία αυτή τους προσδίδει μια πλούσια γεύση, αρκετά αλμυρή και ελαφρώς πικάντικη, η οποία αποτελεί βασικό λόγο που η κάπαρη χρησιμοποιείται ευρύτατα στη Μεσογειακή κουζίνα.

Μελέτες των τελευταίων ετών έχουν συνδέσει την κατανάλωση κάπαρης και με ορισμένα εντυπωσιακά οφέλη υγείας.

Ποια είναι τα πιθανά οφέλη υγείας της κάπαρης;

  1. Είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικά

Η κάπαρη είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικά συστατικά, όπως φαινολικές ενώσεις, τοκοφερόλες και καροτενοειδή, τα οποία εξουδετερώνουν τις βλαβερές ελεύθερες ρίζες και αποτρέπουν την καταστροφή των κυττάρων από αυτές. Επιπλέον, τα αντιοξειδωτικά, που περιέχει η κάπαρη, μπορεί να βοηθούν στη μείωση της φλεγμονής και αποτροπή της εμφάνισης ορισμένων χρόνιων παθήσεων.

Συγκεκριμένα, η κάπαρη περιέχει σημαντικές ποσότητες κερσετίνης και ρουτίνης, δύο πολύ ισχυρών αντιοξειδωτικών, σύμφωνα με in vitro μελέτες.

  1. Βοηθά στην απώλεια βάρους

Η κάπαρη έχει υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες και ταυτόχρονα είναι χαμηλή σε θερμίδες, με αποτέλεσμα η ενσωμάτωσή της στη διατροφή να βοηθά πιθανώς στην επίτευξη πληρότητας για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και μείωση της ημερήσιας πρόσληψης θερμίδων, η οποία μπορεί να οδηγήσει στην απώλεια βάρους.

  1. Συμβάλει στην αντιμετώπιση του σακχαρώδη διαβήτη

Ορισμένες μελέτες υποστηρίζουν πως η κατανάλωση κάπαρης μπορεί να βοηθήσει στην καταπολέμηση του σακχαρώδη διαβήτη. Συγκεκριμένα, μερικά συστατικά που περιέχει η κάπαρη, θεωρείται πως βοηθούν στη ρύθμιση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα, μέσω ενίσχυσης της πρόσληψης γλυκόζης από τους ιστούς, μείωσης της απορρόφησης υδατανθράκων και προστασίας των κυττάρων του παγκρέατος που παράγουν την ινσουλίνη.

Μια μικρή μελέτη, στην οποία συμμετείχαν 30 άτομα με διαβήτη, έδειξε πως η κατανάλωση εκχυλίσματος κάπαρης οδήγησε σε βελτίωση των επιπέδων σακχάρου και τριγλυκεριδίων στο αίμα τους.

Ωστόσο, απαιτείται παραπάνω έρευνα σχετικά με το πώς η κατανάλωση της κάπαρης σε συνηθισμένες ποσότητες ως μέρος μια υγιεινής διατροφής, μπορεί να συνεισφέρει στη ρύθμιση των επιπέδων του σακχάρου στο αίμα.

  1. Προλαμβάνει την ανάπτυξη της προοδευτικής συστηματικής σκλήρυνσης

Σύμφωνα με τους Yue-lan et al., η κάπαρη έχει ισχυρές αντιοξειδωτικές ιδιότητες, οι οποίες βοηθούν στην προστασία από το οξειδωτικό στρες και τις βλάβες των ελευθέρων ριζών στους ινοβλάστες, στην περίπτωση της συστηματικής σκλήρυνσης. Το αιθανολικό εκχύλισμα κάπαρης έχει φανεί επίσης αποτελεσματικό στην αναστολή του πολλαπλασιασμού των ινοβλαστών και της αυξημένης παραγωγής κολλαγόνου τύπου 1, τα οποία ευθύνονται για την εμφάνιση της προοδευτικής συστηματικής σκλήρυνσης (σκληρόδερμα).

Επιπλέον, η περιεκτικότητα της κάπαρης σε ορισμένες βιταμίνες, αλκαλοειδή και φλαβονοειδή έχει συνδεθεί με τη μείωση των λιπιδίων στο αίμα και βελτίωση της δυσλιπιδαιμίας σε υπερχοληστερολαιμικούς και υπερτριγλυκεριδαιμικούς αρουραίους. Τα αποτελέσματα αυτά υποστηρίζουν το ενδεχόμενο χρήσης της κάπαρης και για την αντιμετώπιση της αρτηριοσκλήρωσης.

Τι απαιτεί προσοχή κατά την κατανάλωση κάπαρης;

Η κάπαρη έχει υψηλή περιεκτικότητα σε νάτριο, η κατανάλωση του οποίου σε μεγάλες ποσότητες έχει συνδεθεί με ορισμένες δυσμενείς επιπτώσεις για την υγεία.

Συγκεκριμένα, η κατανάλωση υψηλών ποσοτήτων νατρίου μπορεί να οδηγήσει σε υπέρταση, η οποία αποτελεί παράγοντα κινδύνου για την ανάπτυξη διαφόρων καρδιαγγειακών παθήσεων και εγκεφαλικού επεισοδίου.

Επιπλέον, οι δίαιτες με υψηλή περιεκτικότητα σε νάτριο έχουν συσχετιστεί με τον αυξημένο κίνδυνο καρκίνου του στομάχου.

Για τους παραπάνω λόγους, συνιστάται η κατανάλωση κάπαρης με μετρό και ενδεχομένως το ξέπλυμα της πριν την κατανάλωση, ώστε να απομακρυνθεί ένα μέρος του νατρίου, που αυτή περιέχει.

+ 3 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

What Are Capers — and Are They Healthy? https://www.healthline.com/nutrition/capers-nutrition

Health Benefits of Capers https://www.healthbenefitstimes.com/capers/

The caper (Capparis L.): ethnopharmacology, phytochemical and pharmacological properties https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20851750/