Άσκηση και Υγεία

Καθιστικός τρόπος ζωής: Τι κινδύνους εγκυμονεί για την υγεία;

Ο καθιστικός τρόπος ζωής φαίνεται να είναι ολοένα και πιο διαδεδομένος σε πολλές χώρες του κόσμου, παρόλο που έχει συνδεθεί με μια σειρά από χρόνιες παθήσεις. Οι άνθρωποι ξοδεύουν περισσότερο χρόνο κάνοντας καθιστικές δραστηριότητες, όπως η παρακολούθηση τηλεόρασης και η χρήση του υπολογιστή, ενώ ακόμη και η δουλεία και ο τρόπος καθημερινής μετακίνησής τους περιλαμβάνουν σε μεγάλο ποσοστό την αδράνεια.

Μια δημοσίευση του 2017 από το Sedentary Behavior Research Network όρισε ως καθιστική συμπεριφορά οποιαδήποτε δραστηριότητα, κατά την οποία ένα άτομο παραμένει καθιστό ή ξαπλωμένο και καταναλώνει πολύ χαμηλή ενέργεια.

Σύμφωνα με τους εδικούς, οι ενήλικες θα πρέπει να κάνουν τουλάχιστον 150 λεπτά σωματικής δραστηριότητας μέτριας έντασης κάθε εβδομάδα. Αποτελέσματα ερευνών δείχνουν όμως πως μόνο περίπου το 21% των ενηλίκων ακολουθούν αυτές τις συστάσεις, ενώ λιγότερο από το 5% αυτών εκτελούν κάποια μορφή σωματικής δραστηριότητας για τουλάχιστον 30 λεπτά την ημέρα.

Πώς επηρεάζει ο καθιστικός τρόπος ζωής το ανθρώπινο σώμα;

Μελέτες δείχνουν πως ο καθιστικός τρόπος ζωής για μεγάλο χρονικό διάστημα μπορεί να επηρεάσει το ανθρώπινο σώμα με τους εξής τρόπους:

  • Κάψιμο λιγότερων θερμίδων, που πιθανώς να συμβάλει στην πρόσληψη βάρους
  • Απώλεια μυϊκής δύναμης και αντοχής, λόγω της μη συχνής κίνησης
  • Πιο αδύναμα οστά, τα οποία μπορεί να χάσουν σε κάποιο βαθμό την περιεκτικότητά τους σε μέταλλα
  • Μείωση του μεταβολισμού, με αποτέλεσμα το σώμα να δυσκολεύεται να διασπάσει τα λίπη και τα σάκχαρα που καταναλώνονται
  • Αποδυνάμωση του ανοσοποιητικού συστήματος
  • Αύξηση της φλεγμονής στο σώμα
  • Ορμονικές ανισορροπίες

Τι κινδύνους μπορεί να έχει ο καθιστικός τρόπος ζωής για την υγεία;

Ο καθιστικός τρόπος ζωής αποτελεί μια από τις κύριες αιτίες ανάπτυξης πολλών χρόνιων παθήσεων. Συγκεκριμένα, ο καθιστικός τρόπος ζωής αυξάνει τον κίνδυνο για:

Η καθιστική ζωή μπορεί επίσης να αυξήσει τον κίνδυνο πρόωρου θανάτου.

Πώς μπορεί ένα άτομο να αυξήσει τα επίπεδα της σωματικής του δραστηριότητας;

Για κάποιον που ζει μια καθιστική ζωή, ίσως χρειαστεί να ξεκινήσει αργά και σταδιακά να προσθέτει περισσότερη άσκηση στην καθημερινότητά του. Η λίγη σωματική δραστηριότητα είναι πάντα καλύτερη από το να μην υπάρχει καθόλου. Επομένως, όσο περισσότερο μπορεί κάποιος να ασκηθεί σωματικά, χωρίς να αισθάνεται καταπονημένος, τόσο καλύτερα.

Ένας πιο δραστήριος τρόπος ζωής μπορεί να μειώσει σημαντικά την πιθανότητα εμφάνισης χρόνιων παθήσεων, διαταραχών ψυχικής υγείας και πρόωρου θανάτου.

Υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί τρόποι άσκησης, με αποτέλεσμα να είναι σημαντικό ο καθένας να βρει τον κατάλληλο τύπο για αυτόν. Η σωματική δραστηριότητα ενός ανθρώπου μπορεί όμως να αυξηθεί και με μικρότερους τρόπους, όπως οι δουλειές του σπιτιού.

Μερικοί απλοί τρόποι με τους οποίους ένα άτομο μπορεί να μειώσει το χρόνο που περνά καθημερινά σε αδράνεια είναι οι εξής:

  • Ορθοστασία στα μέσα μαζικής μεταφοράς
  • Περπάτημα μέχρι τη δουλειά
  • Βόλτες στα μεσημεριανά διαλείμματα στη δουλειά
  • Ρύθμιση υπενθυμίσεων κάθε 30 λεπτά για σήκωμα από το γραφείο στη δουλειά
  • Αφιέρωση περισσότερου χρόνου κάνοντας δουλειές του σπιτιού
  • Δραστηριότητες στον ελεύθερο χρόνο που απαιτούν κίνηση
  • Σήκωμα από τον καναπέ κατά τη διάρκεια των τηλεοπτικών διαφημίσεων
  • Χρήση της σκάλας αντί για τον ανελκυστήρα

Όσον αφορά τη σωματική άσκηση, καλό είναι να υπάρχει συνδυασμός μιας ποικιλίας αερόβιων μορφών άσκησης, όπως το τρέξιμο ή το ποδήλατο, με ασκήσεις ενδυνάμωσης, όπως η προπόνηση με βάρη.

+ 3 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Health Risks of an Inactive Lifestyle https://medlineplus.gov/healthrisksofaninactivelifestyle.html

What are the consequences of a sedentary lifestyle? https://www.medicalnewstoday.com/articles/322910

Sedentary behaviour and the risk of depression: a meta-analysis https://bjsm.bmj.com/content/49/11/705.info