Διατροφή

Κόκκινο ή λευκό κρέας; Και τα δύο επηρεάζουν το ίδιο τα επίπεδα της χοληστερόλης

Έρευνα ανατρέπει τα μέχρι τώρα δεδομένα σχετικά με το κρέας και τη χοληστερόλη

Νέα έρευνα που δημοσιεύτηκε πρόσφατα στο American Journal og Clinical Nutrition κέντρισε το ενδιαφέρον του κοινού, καθώς για πρώτη φορά, προκύπτει πως το λευκό και το κόκκινο κρέας έχουν σχεδόν την ίδια επίδραση στην ‘κακή’  ή χαμηλής πυκνότητας χοληστερόλη LDL, που σχετίζεται με αυξημένο κίνδυνο για καρδιοπάθειες.

Πιο συγκεκριμένα, οι ειδικοί εξήτασαν αν τα επίπεδα χοληστερίνης ήταν διαφορετικά σε άτομα που είχαν παρόμοια δίαιτα και κατανάλωναν την ίδια ποσότητα ζωικής πρωτεΐνης, από λευκό ή κόκκινο κρέας αντίστοιχα. Επιπλέον, ερεύνησαν αν τα αποτελέσματα σχετίζονταν με την ποσότητα των κεκορεσμένων λιπαρών κάθε δίαιτας.

Τι έδειξε η έρευνα για το κόκκινο και το λευκό κρέας

113 υγιείς άντρες και γυναίκες ηλικίας 21 έως 65 ετών συμμετείχαν στη μελέτη και κάθε ένας από τους συμμετέχοντες έπρεπε να ακολουθήσει μια δίαιτα είτε με λίγα κορεσμένα λιπαρά, είτε με πολλά. Για τέσσερις εβδομάδες- ανάλογα με τη δίαιτα που είχε οριστεί για τον καθένα-κατανάλωναν πρωτεΐνη που προερχόταν είτε από κόκκινο κρέας, είτε από λευκό, είτε από μη ζωική πηγή.

Όλες οι τροφές που καταναλώθηκαν κατά τη διάρκεια της μελέτης δίνονταν από την επιστημονική ομάδα στους συμμετέχοντες, εκτός από τα λαχανικά. Για να μειώσουν τις πιθανότητες άλλοι παράγοντες να επηρεάσουν τα επίπεδα της χοληστερίνης, ζητήθηκε από τους συμμετάσχοντες να διατηρήσουν τα επίπεδα της σωματικής άσκησης που είχαν και στο παρελθόν και να απέχουν από το αλκοόλ, ενώ τους ζήτησαν επιπλέον να διατηρήσουν το σωματικό βάρος τους στα ίδια επίπεδα και οι ημερήσιες θερμίδες που κατανάλωναν προσαρμόζονταν αν το βάρος τους παρουσίαζε διακυμάνσεις.

Ποια ήταν τα αποτελέσματα της έρευνας για τη χοληστερίνη;

Η έρευνα έδειξε πως η LDL χοληστερόλη ήταν σημαντικά υψηλότερη μετά την κατανάλωση κόκκινου ή λευκού κρέατος σε σχέση με τη δίαιτα που δεν περιείχε κρέας. Αυτό το αποτέλεσμα προέκυπτε ανεξάρτητα με το αν η δίαιτα ήταν χαμηλή ή όχι σε κορεσμένα λίπη, αν και οι δίαιτες με υψηλά λιπαρά λιπαρά είχαν πιο σημαντική και επιβλαβή επίδραση στην ‘κακή’ χοληστερόλη σε σχέση με τις δίαιτες που ήταν χαμηλότερες σε κορεσμένα λιπαρά. Από την άλλη, η ‘καλή’ HDL χοληστερόλη δεν επηρεάστηκε από την πηγή πρωτεΐνης.

Αν και εντυπωσιακή, η έρευνα έχει ορισμένους περιορισμούς. Το μέγεθος της μελέτης ήταν περιορισμένο καθώς περιλάμβανε μικρό αριθμό συμμετεχόντων, η διάρκεια ήταν μικρή καθώς ήταν μόνο 16 εβδομάδες και επιπλέον, αρκετοί από τους συμμετέχοντες εγκατέλειψαν τη μελέτη προτού αυτή ολοκληρωθεί. Τέλος, η έρευνα δεν περιελάμβανε επεξεργασμένα κρέατα όπως λουκάνικα, μπέικον, ζαμπόν που είναι γνωστό ότι είναι βλαβερά για την καρδιά, αλλά ούτε και βιολογικό μοσχάρι το οποίο έχει τραφεί με χόρτα, κάτι που θεωρείται μια πιο υγιεινή επιλογή αφού το κρέας είναι καλύτερης ποιότητας σύμφωνα με διατροφολόγους.

 

+ 4 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

When it comes to cholesterol levels, white meat may be no better than red meat — and plant-based protein beats both health.harvard.edu/blog/when-it-comes-to-cholesterol-levels-white-meat-may-be-no-better-than-red-meat-and-plant-based-protein-beats-both-2019082217550

Effects of red meat, white meat, and nonmeat protein sources on atherogenic lipoprotein measures in the context of low compared with high saturated fat intake: a randomized controlled trial ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31161217

Dietary Guidelines for Americans- 2000-2015 Edition health.gov/our-work/food-nutrition/2015-2020-dietary-guidelines/guidelines/

A practical guide to the Mediterranean diet health.harvard.edu/blog/a-practical-guide-to-the-mediterranean-diet-2019032116194